Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2230
Jeg la merke til at det var et par tråder om dette her, men mye av det jeg lurte på var litt spredd å jeg vil ha alt samlet og helst oppdatert.. Såh.

Jeg har skikkelig lyst å lære å spille gitar. Da jeg var mindre så gikk jeg på et gitarkurs, men det er litt fjernt for meg nå. Kan pittelitt for å si det på den måten.

Jeg har en vanlig kassegitar fra før av, den mangler et par strenger. Å da kommer spørsmålene mine.. Er det vanskelig å slenge på et par strenger selv? (har den ikke for hånd for the moment, så jeg spør på forskudd)

Kan dere anbefale noen "guitar for dummies" bøker jeg kan kjøpe meg?

Nye enkle sanger\melodier m\noter på nettet evt bøker med dette?

Og helt til slutt, hvordan skal man egentlig begynne for å lære å spille gitar? Vil helst ha noen som er erfaren til å svare meg på dette steg for steg, kanskje avtale et møte hvis du\dere er fra Tromsø.

Er forresten ikke retarded, å kan lære fort (hvis jeg vil).


Fase^
Å sette på gitarstrenger er noe av det letteste du kan gjøre. Ta med deg gitaren til musikkforetningen så får du riktige strenger og så forklarer de deg alt. (hvis de er av den servisinnstillte mennesketypen)

Finnes sikkert 1000 forskjellige gode gitarbøker, men jeg vil anbefale lillebjørn nilsens gitarbok.
" En klassiker som har gledet generasjoner av gitarister i alle aldre."
"...de fleste som kan spille gitar vært innom denne bautaen i norsk musikkundervisning."
Ja den boken er bra. Ellers så har vi faktisk internett som har masse fine artikler hvis du vil spare noen kroner.
Ta med deg gitaren til ei gitarsjappe så kan de fortelle deg om gitaren er et helvete å spille på eller om den funker til nybegynnere.
Skifte strenger er enkelt, bare se på hvordan de gamle er festet, men du bør skifte ALLE strengene. Noen gamle strnger og noen nye er ikke noe særlig, spes ikke omde også er av forskjellig merke.
Her rundt omkring har de GRATIS tromme/gitar/bass lære ting , og du kan sikkert finne noe for en billig penge visst du ser på notistavla
På begynnelsen lærte jeg alt på egen hånd. Etter hvert gikk jeg over til instruksjon. Her er min rekkefølge:

1. Finn oversikten over de enkleste grepene på internett, og lær deg disse! C, G, A, Am, E, Em, D.
2. Velg ut noen enkle sanger som du liker, og lær deg å spille grepene til denne sangen. Dette gjør at du blir enda bedre på grepene dine, og i tillegg lærer du deg å skifte grep bedre. I tillegg er det den morsomste måten å lære grep på. www.ultimate-guitar.com
3. Lær deg de andre mest brukte grepene, F, H, og varianter av alle de andre. Bruk dem i sanger som du lærer deg! Du vil oppleve at du kanskje bare klarer å slå det første slaget med hvert grep, men bare fortsett.

4. Nå begynner du å få litt dreisen på fretboarded ditt, og da lærer du deg 12-takters blues riffene.
Kjempefine å øve på, bruk gjerne plekter for å øve på plekterføring.

5. Nå har du kommet til det stedet hvor du må velge litt retning utifra hva du har lyst til å spille. Du kan:
Laste ned sanger fra mysongbook.com, åpne de i GuitarPro og lære mer kompliserte sanger og riff.
Perfeksjonere "grep-spillingen" din. Det vil si å terpe på å spille akkorder, i forskjellige takter, måter og hastigheter, slik at sangene flyter bra.

Selv gjorde jeg begge deler.

6. Si ifra når du har kommet hit,så skal jeg skrive mer
start med grunnleggende grep, som E,A,C,D,G.. og så vidre til barregrep som F, B osv.
lær skalaer, moll og dur til å begynne med.

I mellom tiden lærer du deg sanger som du føler er på ditt nivå (for å ikke bli skremt vekk fra den skummle teorien).

når du har lært deg 3 sanger, kan du poste her, så kan vi altids finne på noen flere oppgaver
har drevet på i noen år nå : )

men gitarlærer er absolutt verd pengene i start fasen, bare for å ha det sagt!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Sitat av theMagnificentO
4. Nå begynner du å få litt dreisen på fretboarded ditt, og da lærer du deg 12-takters blues riffene.
Kjempefine å øve på, bruk gjerne plekter for å øve på plekterføring.
Vis hele sitatet...
Kunne du linka til noe sånt? Skulle gjerne prøvd meg på dette..
-totto
najs. Jeg stikker hjem til helga, så da plokker jeg med gitaren min.
Sitat av Hallgeir
Finnes sikkert 1000 forskjellige gode gitarbøker, men jeg vil anbefale lillebjørn nilsens gitarbok.
" En klassiker som har gledet generasjoner av gitarister i alle aldre."
"...de fleste som kan spille gitar vært innom denne bautaen i norsk musikkundervisning."
Vis hele sitatet...

Er det bare jeg som synes at den boken er noe elendig piss?
hkh, jeg er så enig med deg. gitarbøker mener jeg er gode penger rett i dass. du kan fint finne akkurat den samme informasjonen på internett, ofte er det tilogmed bedre forklart.

totto:
Jeg fant ikke noe på internett, så jeg lagde en kjapp en for deg. (Se vedlegget)
Til dere andre, skyt meg om det er en slurvefeil, det er lenge siden jeg holdt på med 12taktern.
har ikke lyst til å kjøpe gitarn min da? en morgan el-gitar med peavey forsterker, veldig fin nybegynner gitar, har et par bøker om du skulle vært interessert og