Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 716
Ville det ikke vært bedre økonomisk for staten å droppe import av øl, spesielt nå som krona er halvparten av verdien den hadde for 10-15 år siden målt mot dollar og tapt seg 60% mot euro og dkk. Staten ville vel tjent ganske rått på det om import ble forbudt og de handlet opp de mest populære bryggeriene i Norge?
Det er vel ikke staten som importerer øl til Norge.. Med mindre de har noe verre eierandel i Ringnes jeg ikke har fått med meg.. Eller er poenget et annet? Staten hadde sikkert tjent på at alt av varer ble profusert i Norge mtp arbeidsplasser og skatt, men det hadde ikke vi konsumenter...
Sist endret av UncleSam; 1 uke siden kl. 15:23.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er vel ikke staten som importerer øl til Norge.. Med mindre de har noe verre eierandel i Ringnes jeg ikke har fått med meg.. Eller er poenget et annet? Staten hadde sikkert tjent på at alt av varer ble profusert i Norge mtp arbeidsplasser og skatt, men det hadde ikke vi konsumenter...
Vis hele sitatet...
Er ikke Vinmonopolet statlig?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av 420master Vis innlegg
Er ikke Vinmonopolet statlig?
Vis hele sitatet...
https://www.vinmonopolet.no/content/...g-privatimport

Vinmonopolet importerer ikke varer selv, men kjøper varer fra flere hundre forskjellige norske importører.
Vis hele sitatet...
En ganske grei andel av det norske ølutsalget er forøvrig allerede norskt... De fleste kjøper fortsatt en grei mengde av ølen deres på matbutikken, og kjøper noe fra hansa, ringnes eller Aass.

Staten Norge tar allerede veldig store kakestykker fra salget av alkohol av alle former, så jeg tror nok ikke dette vil være spesielt pengebringende. Det er også politisk selvmord, og jeg kan heller ikke se for meg at det vil gjøre så mye for å lette på import av ulovlig øl.
Sitat av 420master Vis innlegg
Er ikke Vinmonopolet statlig?
Vis hele sitatet...
Avinor og er statlig, men det betyr ikke at inntektene fra Tax Free salget ender opp i Norge, siden det legges ut på anbud og siste årene har vært driftet av et selskap i Tyskland. Ei heller er 100% av øl solgt på Vinmonopolet, man har nemlig dagligvarebutikker og restauranter.. Så hva er poenget ditt?
Norge har i stor grad, markedsøkonomi. Det betyr at staten ikke skal blande seg inn i detaljer som dette.

Så lenge det er etterspørsel etter import øl, så burde ikke staten forby det. Men staten kan selvfølgelig regulere salget.
KVAKKsalver
Vil du ha Heineken eller Carlsberg så må det nok importeres. Kjøp norsk, så trenger vi ikke importen.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Vil du ha Heineken eller Carlsberg så må det nok importeres. Kjøp norsk, så trenger vi ikke importen.
Vis hele sitatet...
Carlsberg produseres av Ringnes i Norge og Hansa lager Heineken, de har lisens.

Nå eier også Carlsberg Ringes igjen. Flere kjente merker uten å ta alle lages her til lands for å spare kostnader. Men mye impoteres også så klart
er ikke vinmonopolet som importerer det er andre grossister