Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1643
Èn ting jeg er litt usikker på angående å kjøre bil uten førerkort:


Hvis f.eks. jeg, som blir 18 år om tre uker, kjører bil uten førerkort på veien, og ved siden av meg sitter en som akkurat har fylt 18 år, og har førerkort på bil. Er det KUN jeg som kjører bilen uten førerkort som blir straffet med sperrefrist da, eller får han/hun som sitter, på bot eller at han/hun mister førerkortet da? Hvis jeg blir stoppet av politiet selvfølgelig!
Begge blir straffet for det. Personen som sitter ved må være 25 år og hatt lappen uten avbrudd i minst 5 år. Samt at du må ha hatt traffikalt grunnkurs. Først da er det lovlig øvelsekjøring og ingen blir straffet.

Tillegg: Du vil sannsynligvis få utsettelse på sertifikat og bot, mens den andre kan etter hva jeg huske miste sin samt få en klekkelig bot.
Sist endret av meitemark; 20. september 2006 kl. 21:05.
begge får straff, han med lappen kan miste denne og du får utsettelse...mener du må ha hatt lappin i 3-4 år i strekk får å få lov til å lærekjøre med noen.
uansett så er det en dårlig ide, siden du snart kan ta lappen ev. oppkjøring.
Sitat av Kamma
Èn ting jeg er litt usikker på angående å kjøre bil uten førerkort:


Hvis f.eks. jeg, som blir 18 år om tre uker, kjører bil uten førerkort på veien, og ved siden av meg sitter en som akkurat har fylt 18 år, og har førerkort på bil. Er det KUN jeg som kjører bilen uten førerkort som blir straffet med sperrefrist da, eller får han/hun som sitter, på bot eller at han/hun mister førerkortet da? Hvis jeg blir stoppet av politiet selvfølgelig!
Vis hele sitatet...
Han\Hun for 2 års utsettelse vist du kjører og ikke har lappen. Men vist han\hun har lappen fra før av, da veit jeg ikke om han\hun som sitter på mister den. Straff for di.

Var ikke først nei
Okej, jeg synes det bare er veldig merkelig regel. Kan hende det er jeg som er litt merkelig, ikke vet jeg... :P

Så han/hun som sitter på regnes altså som sjåfør, selv om han/hun ikke har hatt lappen i 5 år sammenhengende og er 25 år eller mer?

Synes det er litt merkelig, menmen...
Sitat av Kamma
Okej, jeg synes det bare er veldig merkelig regel. Kan hende det er jeg som er litt merkelig, ikke vet jeg... :P

Så han/hun som sitter på regnes altså som sjåfør, selv om han/hun ikke har hatt lappen i 5 år sammenhengende og er 25 år eller mer?

Synes det er litt merkelig, menmen...
Vis hele sitatet...
Ja regnes som sjåfør unas. 25 år ja
Hvis at passasjeren da er 50 år, og aldri har hatt lappen da? Hva da?
Kamma: 25 aar eller eldre i tillegg til at han/hun maa ha hatt lappen sammenhengende lengre enn 5 aar. Strafferammen er vel den samme.
skulle du bli tatt så later dere bare som om passasjeren ikke visste du kjørte uten førerkort

men da blir det strengere straff på deg antar jeg

kjøre uten lappen er 3 mnd'er utestengelse om ingenting annet galt skjer som råkjøring/fullekjøring ect
Men vist han er over 25, og du blir stoppa av poltiet, så kan du bare si at du glemte og sette på L. Men du får straff da og tror jeg. Noen som veit hvor mye?
du slipper som regel med en advarsel^^
Sitat av LoRd
du slipper som regel med en advarsel^^
Vis hele sitatet...
Var ikke det som var spørsmålet :P
Sitat av Bob_marley
Men vist han er over 25, og du blir stoppa av poltiet, så kan du bare si at du glemte og sette på L. Men du får straff da og tror jeg. Noen som veit hvor mye?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe problem. Du sier ikke at du glemte å sette den på, du sier at du satt den på før du dro, men da må den ha falt av underveis.
Du kan bare glemme å kjøre. Personen som sitter ved siden av deg som er over 18 år og har lappen kan vel kjøre for deg?
Tipper de skal på langtur og at han som har lappen har lyst å ta seg en pause iblant og da la Kamma overta ratt og pedaler.
Hvis du er atten om tre uker, hvorfor ikke bare vente i stedet for å riske no sånt?
Glem det, ta lappen på riktig måte og kjør lovlig! Prate om noe annet er bare idiotisk!
Jeg bare lurte jeg... Har jeg sagt jeg skal kjøre ulovlig kanskje?
Du insinuerte det, kverulant.
Men hvis jeg er 14år gammel og han som kjører er 14 og a? hva skjer da?: D
Da blir jeg mest sannsynlig til å mobbe driten av deg til du innser hvor teit det er =)
Sitat av EnGeL
Men hvis jeg er 14år gammel og han som kjører er 14 og a? hva skjer da?: D
Vis hele sitatet...
Da får ihvertfall du som kjører sperrefrist, og foreldrene blir helt sikkert varsla.