Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3413
Ok, nå har det seg sånn at jeg har ramlet inn på en del...kristne... blogger i det siste. Her brukes begrepet "menneskeverd" veldig ofte, og da i forbindelse med "fosterdrap", eller abort hvis du skal være litt mer medisinsk.

Spørsmålet er hva "menneskeverd" egentlig betyr. Selvfølgelig er et menneske og menneskeliv verdt noe, men i forhold til hva? Og kan menneskeverd graderes? Er vi "verdt" mer enn dyr og planter, og i såfall, hvorfor? Mister man verdi ettersom hvordan man handler/tenker, eller er det konstant?

Og så er det hele debatten om når et foster blir et menneske, men det er ikke det denne tråden er om, så kanskje til en annen gang?
menneskeverd ~verd (av III *verd) ha respekt for m-et / krenke m-et
Vis hele sitatet...
Men føler kanskje du bruker ordet i den forbindelse menneskeverdi? Noe slikt eksisterer jo ikke. Hvordan kan man sette en verdi på et menneske?

Menneske = 10 blomster?

Menneske = 2 bjørner?

1 bjørn + 5 blomster = 1 menneske?
slik jeg ser verdien i et menneske er hvor mye landet har investert i individene i befolkningen. leste et sted at her i Norge var et gjennomsnitt menneske "verdt" ca 21 mill kr når man er ca 19år, altså ferdig med videregående.
Sitat av Oddish Vis innlegg
slik jeg ser verdien i et menneske er hvor mye landet har investert i individene i befolkningen. leste et sted at her i Norge var et gjennomsnitt menneske "verdt" ca 21 mill kr når man er ca 19år, altså ferdig med videregående.
Vis hele sitatet...
Så jeg er mer verdt enn en somalier?

Jeg tror at trådstarter mener *etisk* verdi.
Sist endret av Joachimsen; 8. februar 2009 kl. 19:55.
Hva er da et menneske som kommer fra et land man ikke hadde råd til å investere mer enn 5kr i individet verdt, men som er mye mer produktivt enn den gjennomsnittlige nordmann?

Det vil jo si mindre driftsutgifter og større avkastning. Ergo må dette mennesket være mer verdt?
Sist endret av gulunderstrek; 8. februar 2009 kl. 19:56.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men føler kanskje du bruker ordet i den forbindelse menneskeverdi? Noe slikt eksisterer jo ikke. Hvordan kan man sette en verdi på et menneske?

Menneske = 10 blomster?

Menneske = 2 bjørner?

1 bjørn + 5 blomster = 1 menneske?
Vis hele sitatet...
Vist et "liv" generelt er like mye verdt så kan man jo ikke sette verdi på en bjørns liv?
Sist endret av Ondskap; 8. februar 2009 kl. 20:00. Grunn: Skriveleifer har vi alle;)
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hva er da et menneske som kommer fra et land man ikke hadde råd til å investere mer enn 5kr i individet verdt, men som er mye mer produktivt enn den gjennomsnittlige nordmann?

Det vil jo si mindre driftsutgifter og større avkastning. Ergo må dette mennesket være mer verdt?
Vis hele sitatet...
stemmer det. la for eksempel sammenligne en bonde med en tannlege. tannlegen produserer ikke noen varer. bonden derimot produserer mat som er nødvendig for å overleve.
Men da er vi inne på hva individet er verdt, og enda så kynisk det høres ut. Så er ikke jeg, like mye verdt som du. Vi er jo alle verdt forskjellig ettersom hvem det er som skal bedømme verdien. Min mor vil synes jeg er mye mer verdt enn du er. En med tannverk vil synes tannlegen er mye mer verdt enn bonden..

Men hva er et liv i seg selv verdt? Det går jo ikke an å sette en verdi på et liv mener jeg? Hva er det du sammenligner et liv med for å gi det en verdi?
ja, og hvorfor synes du at tannlegen er mer verdt enn bonden?
Jeg mener at religion står bak den etiske tanken om at alle er like mye verdt. en taktikk for å rekruttere flere tilhengere. "vi synes synd på deg, join us". men det kan være en annen sak.
Jeg sa ikke noe om at tannlegen var mer verdt enn bonden, jeg sier at en mann med tannverk vil påstå at tannlegen er mer verdt. Altså hva noen er verdt kommer helt an på øyet som ser..

Hva et liv er verdt derimot? Plukk vekk alle egenskaper som vi har utviklet oss igjennom livet. Skrell oss for funksjoner. Da står du igjen med et menneskeliv. Hvordan kan man gi det noen verdi? Det er jo ingen ting annet enn et potensiale for utvikling. Skal vi sette en verdi på dette potensialet? Hvordan beregner du det? gjennomsnittet av alle menneskers verdi?

Det blir jo en umulig oppgave som ikke lar seg løse, siden alle er verdt forskjellig for alle. Derfor må jo et liv rett og slett være verdiløst. En av de få ting som er "hellig" og uten pris.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Så jeg er mer verdt enn en somalier?

Jeg tror at trådstarter mener *etisk* verdi.
Vis hele sitatet...
hva synes du om pedofile? er de mer verdt enn andre?
Sitat av Oddish Vis innlegg
hva synes du om pedofile? er de mer verdt enn andre?
Vis hele sitatet...

Jeg satte det utsagnet på spissen, du trenger ikke å missforstå meg med vilje.. Jeg snakker om mennesker genrelt, ikke om den enkelte pedofile eller afrikanske mannen eller kvinnen. Når alt kommer til alt burde alle mennesker være like mye verdt.

Men vilken type verdi er det vi diskuterer generelt her? Er jo flere former ute å går.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Jeg satte det utsagnet på spissen, du trenger ikke å missforstå meg med vilje.. Jeg snakker om mennesker genrelt, ikke om den enkelte pedofile eller afrikanske mannen eller kvinnen. Når alt kommer til alt burde alle mennesker være like mye verdt.

Men vilken type verdi er det vi diskuterer generelt her? Er jo flere former ute å går.
Vis hele sitatet...
Men hvis jeg hadde svart på spørsmålet ditt ville jeg kanskje blitt stemplet som rasist. derfor brukte jeg pedofil eksempelet, siden det ikke representerer en rase.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men hva er et liv i seg selv verdt? Det går jo ikke an å sette en verdi på et liv mener jeg? Hva er det du sammenligner et liv med for å gi det en verdi?
Vis hele sitatet...
Når det snakkes om menneskeverd, er det selve livet - det å puste og leve - som har en verdi i seg selv, lik for alle, og går under navnet likeverd(i).
Aha så det er hva livet er verdt for individet?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg sa ikke noe om at tannlegen var mer verdt enn bonden, jeg sier at en mann med tannverk vil påstå at tannlegen er mer verdt. Altså hva noen er verdt kommer helt an på øyet som ser..

Hva et liv er verdt derimot? Plukk vekk alle egenskaper som vi har utviklet oss igjennom livet. Skrell oss for funksjoner. Da står du igjen med et menneskeliv. Hvordan kan man gi det noen verdi? Det er jo ingen ting annet enn et potensiale for utvikling. Skal vi sette en verdi på dette potensialet? Hvordan beregner du det? gjennomsnittet av alle menneskers verdi?

Det blir jo en umulig oppgave som ikke lar seg løse, siden alle er verdt forskjellig for alle. Derfor må jo et liv rett og slett være verdiløst. En av de få ting som er "hellig" og uten pris.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at folk er forskjellig verdt utifra hvor nyttig man er for samfunnet. Alle som jobber er mer eller mindre nyttig for samfunnet fordi de driver hjulet rundt slik at vi kan leve i velstand og overflod, som igjen gjør oss lykkelige. Arbeidsledige vil jeg si er mindre verdt siden de ikke er nyttige for samfunnet. Man har de som har en god grunn til å være arbeidsledig, som har vært uheldig og gjort seg ute av stand til å jobbe.
Men denne tankegangen er farlig for det kan skape et urolig samfunn. noenlunde det sosialdarwinistiske samfunnet hitler skapte.
Pengeverdi er ikke menneskeverd...
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Aha så det er hva livet er verdt for individet?
Vis hele sitatet...
BRAVO! Men siden du fortsatt har et spørsmålstegn kan jeg prøve å forklare det med mikroskop.

A (leve) og B (død), eller 1 og 2. Tar du f.eks abort, overfører du verdi A, som er lik for alle som lever, til B.
Men hva om individet er depressiv og suicidal? Han vil jo ikke se på livet sitt som like verdifullt som en som er overlykkelig..

Misforstå meg ikke, jeg mener at et foster har like stor rett på livet som en pensjonist. Men jeg ser ikke hvordan man kan sette en verdi på selve livet. Jeg kan ikke si "Et menneskeliv er verdt så og så mye" altså kan det jo ikke ha noen verdi? Det er ikke noe negativt det, tvert imot
Sitat av piuu Vis innlegg
BRAVO! Men siden du fortsatt har et spørsmålstegn kan jeg prøve å forklare det med mikroskop.

A (leve) og B (død), eller 1 og 2. Tar du f.eks abort, overfører du verdi A, som er lik for alle som lever, til B.
Vis hele sitatet...
For å gjøre det enkelt. Mener du: Tar du abort, tar man et liv(fosteret)?

Sitat av Boombaby Vis innlegg
Pengeverdi er ikke menneskeverd...
Vis hele sitatet...
Hva er feil med bruke penger som en indeks på folk/folkeslag? Er det urettferdig?
Sist endret av Oddish; 8. februar 2009 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å gjøre det enkelt. Mener du: Tar du abort, tar man et liv(fosteret)?
Vis hele sitatet...
Han har da ikke sagt noe om abort, men for å svare på spørsmålet ditt så har man tatt et liv hvis man tar en abort, fordi man nekter et foster alt det kan bli. Man nekter fosteret retten til å leve. Derfor kaller mange mennesker det for mord.

Hva er feil med bruke penger som en indeks på folk/folkeslag? Er det urettferdig?
Vis hele sitatet...
Ja det er urettferdig fordi det gir ingen rettferdig inndeling på hvor mye livet til den personen er verdt.
Så ved å sette verdien på mennesket på grunnlag av hvor mye penger personen tjener blir feil. Det ville jo da ha seg sånn at R-Kelly som er pedofil vil være med verdt enn Dalai Lhama, som har gjort verden til et bedre sted.
I utgangspunktet er alle mennesker like mye verdt, alle har like mye rett på å leve. Hvis et menneske tar et annet menneskes liv vil det være forkastelig, men jeg føler selv at personen ikke fortjener å dø på grunn av dette. Det å straffe personen vil være akseptabelt men ikke å ta et annet menneskes liv, ihvertfall ikke for ens handlinger.
Sist endret av Skambank; 8. februar 2009 kl. 21:30.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Men hva om individet er depressiv og suicidal? Han vil jo ikke se på livet sitt som like verdifullt som en som er overlykkelig..

Misforstå meg ikke, jeg mener at et foster har like stor rett på livet som en pensjonist. Men jeg ser ikke hvordan man kan sette en verdi på selve livet. Jeg kan ikke si "Et menneskeliv er verdt så og så mye" altså kan det jo ikke ha noen verdi? Det er ikke noe negativt det, tvert imot
Vis hele sitatet...
Om han er depressiv eller har kreft, har han fortsatt bare èn verdi, som i mitt eks. var A eller 1. Om han ser på det som like verdifult spiller jo ingen rolle, for begge puster - og det er den verdien jeg tenker på. Tar han derimot selvmord, har han ikke lenger lik verdi som han andre, for da er han død (B).
Hvem og hva avgjør hva denne verdien er, og hva den blir målt i?
Egenverdi hos ett menneske er ikke-eksisterende. Det finnes intet logisk grunnlag for å tro at vi har noen egenverdi. Hvis man skal si at et menneske har egenverdi, så må det være mulig å tilegne seg det, og da også miste det noe som da gjør et menneske mer/mindre verdifullt enn et annet.
Hvis det er noe som alle mennesker innehar, så er denne verdien i seg selv verdiløs.

Et menneskes verdi er subjektiv, og kun subjektiv. Det finnes mennesker som samfunnet finner mer nødvendige enn andre, men til syvende og sist, så er det ingen som er så enestående at de ikke kan erstattes. Du har kanskje en verdi for de du tror er dine venner, men i en større sammenheng betyr ikke ett individ noe.

Et individ kan være verdt noe for ett, eller mange andre individer, men en allment-gjeldende verdi for et menneske er det ingen grunn til å tro at eksisterer.

Hvis hele menneskeheten døde ut, hvem er der igjen for å gråte?
Sist endret av adiabatic; 8. februar 2009 kl. 21:36.
Nå er vel egentlig dette tatt opp før, henviser til min egen tråd: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=99764

Nå er vel den tråden ikke 100 % lik, men sånn jeg tolker det går det på det samme prinsippet.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Han har da ikke sagt noe om abort, men for å svare på spørsmålet ditt så har man tatt et liv hvis man tar en abort, fordi man nekter et foster alt det kan bli. Man nekter fosteret retten til å leve. Derfor kaller mange mennesker det for mord.


Ja det er urettferdig fordi det gir ingen rettferdig inndeling på hvor mye livet til den personen er verdt.
Så ved å sette verdien på mennesket på grunnlag av hvor mye penger personen tjener blir feil. Det ville jo da ha seg sånn at R-Kelly som er pedofil vil være med verdt enn Dalai Lhama, som har gjort verden til et bedre sted.
I utgangspunktet er alle mennesker like mye verdt, alle har like mye rett på å leve. Hvis et menneske tar et annet menneskes liv vil det være forkastelig, men jeg føler selv at personen ikke fortjener å dø på grunn av dette. Det å straffe personen vil være akseptabelt men ikke å ta et annet menneskes liv, ihvertfall ikke for ens handlinger.
Vis hele sitatet...
Men en som tjener mer penger har antageligvis vært lenger på skolen (som er kjedelig) og i tillegg gått glipp av inntektsår.
Hvis alle har rett til å leve, bør ikke land som India som ikke har kontroll på befolkningsveksten, innføre "1-barnspolitikken". Da får en og enhver et større stykke av kaka.
Hva er forskjellen på en dødsdom og en livstidsdom(USA) der man vet at man kommer til å sitte å stirre i en vegg helt til man blir gammel og dør? Hvorfor ikke bare få det overstått istedenfor å utsette døden.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Egenverdi hos ett menneske er ikke-eksisterende. Det finnes intet logisk grunnlag for å tro at vi har noen egenverdi. Hvis man skal si at et menneske har egenverdi, så må det være mulig å tilegne seg det, og da også miste det noe som da gjør et menneske mer/mindre verdifullt enn et annet.
Hvis det er noe som alle mennesker innehar, så er denne verdien i seg selv verdiløs.

Et menneskes verdi er subjektiv, og kun subjektiv. Det finnes mennesker som samfunnet finner mer nødvendige enn andre, men til syvende og sist, så er det ingen som er så enestående at de ikke kan erstattes. Du har kanskje en verdi for de du tror er dine venner, men i en større sammenheng betyr ikke ett individ noe.

Et individ kan være verdt noe for ett, eller mange andre individer, men en allment-gjeldende verdi for et menneske er det ingen grunn til å tro at eksisterer.

Hvis hele menneskeheten døde ut, hvem er der igjen for å gråte?
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet helt enig i ressonnementet ditt for din antatte definisjon. Men mens den type verdi er mer interessant i filosifisk sammenheng er menneskeverd i form av kroner og øre for et samfunn gjerne mer dagsaktuelt.

Eksempelvis vil nesten alle offentlige instanser; derunder spesielt helse, måtte ta en avveining på hva et menneskeliv er verdt. Utover det vil de måtte ta en vurdering på hva ulike mennesker er verdt utifra hvor stor sjanse det er for å overleve og hvor mange friske år man sannsynligvis vil ha eksempelvis. Denne utilitaristiske for for menneskeverd er mye mer kontroversielt, men samtidig mye viktigere å diskutere av nettopp den grunn at det blir tatt beslutninger om dette daglig. Enten bevisst eller ubevisst.
Men en som tjener mer penger har antageligvis vært lenger på skolen (som er kjedelig) og i tillegg gått glipp av inntektsår.
Hvis alle har rett til å leve, bør ikke land som India som ikke har kontroll på befolkningsveksten, innføre "1-barnspolitikken". Da får en og enhver et større stykke av kaka.
Hva er forskjellen på en dødsdom og en livstidsdom(USA) der man vet at man kommer til å sitte å stirre i en vegg helt til man blir gammel og dør? Hvorfor ikke bare få det overstått istedenfor å utsette døden.
Vis hele sitatet...
Nei så absolutt ikke, man trenger ikke skole for å tjene penger. Bill Gates har ingen formell utdannelse, men han er en av verdens rikeste menn. De fleste gründere har faktisk ikke en mastergrad fra Blindern eller BI, fordi de er entrepenører, de lager et produkt, og det trenger ingenting annet enn en god magefølelse og en porsjon flaks.
Påstanden ang. 1-barnspolitikken forstod jeg ikke fullt ut, og jeg har ingen lyst til å tolke det. Mest fordi det bare skaper sure miner hvis jeg tolker feil.
Det er jo en enorm forskjell; LIVET. Dette er det kjæreste man har, og man kan ikke gjøre noenting uten det. Nå er jeg heller ikke for livstidsdom fordi jeg mener selv at det å gjemme de bort på livstid er som å børste støvet under teppet.

Så du mener at du heller ville dødd en å miste noen av dine friheter? Jeg kan gå med på at det å miste retten til sosial omgang vil skape en sinnsykdom i det lange løp som igjen kan skape en trang til å ta sitt eget liv, eller en trang til å miste det. Men du har ingen innsikt i det hele tatt i hvordan et fengselssystem fungerer hvis du tror de fleste vil heller miste livet enn å være sperret inne på livstid.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nei så absolutt ikke, man trenger ikke skole for å tjene penger. Bill Gates har ingen formell utdannelse, men han er en av verdens rikeste menn. De fleste gründere har faktisk ikke en mastergrad fra Blindern eller BI, fordi de er entrepenører, de lager et produkt, og det trenger ingenting annet enn en god magefølelse og en porsjon flaks.
Påstanden ang. 1-barnspolitikken forstod jeg ikke fullt ut, og jeg har ingen lyst til å tolke det. Mest fordi det bare skaper sure miner hvis jeg tolker feil.
Det er jo en enorm forskjell; LIVET. Dette er det kjæreste man har, og man kan ikke gjøre noenting uten det. Nå er jeg heller ikke for livstidsdom fordi jeg mener selv at det å gjemme de bort på livstid er som å børste støvet under teppet.

Så du mener at du heller ville dødd en å miste noen av dine friheter? Jeg kan gå med på at det å miste retten til sosial omgang vil skape en sinnsykdom i det lange løp som igjen kan skape en trang til å ta sitt eget liv, eller en trang til å miste det. Men du har ingen innsikt i det hele tatt i hvordan et fengselssystem fungerer hvis du tror de fleste vil heller miste livet enn å være sperret inne på livstid.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om en liten gruppe med stor risiko involvert i jobben. Den "tryggeste" veien til en god lønn er gjennom utdanning. Det jeg mente med "1-barnspolitikken," var at det kanskje er mulig å redusere fattigdom gjennom å redusere befolkningen. Det er en grense for hvor mye et land kan brødfø befolkningen sin. Desto mindre folk desto større bit får man av kaka.

Her i Norge er fengselet en drøm i forhold til utlandet. man får dra hjem, god mat og man blir ikke stukket ned eller voldtatt. Men hvis jeg hadde blitt arrestert for livstid i f.eks USA ville jeg nok heller hengt meg med sengeklærne enn å tilbringe et helt liv bare å vente på å dø. for det er ikke mange frihetene man har i et fengsel utenfor Europa.
Du har da helt rett, men det er ikke noe mindre mord på et ufødt barn selvom det gavner majoriteten.
Ja Skandinaviske fengsler er en dans på roser i forhold til fengsler andre steder på jorden, og kom ikke å tro at Amerikanske fengsler er de værste.

Jeg mener bestemt selv at det ikke er noe liv etter døden, så man venter jo strengt tatt på å dø fra den dagen man blir født, men man veit aldri når det vil skje.
Det blir jo helt meningsløst å forsøke å måle denne verdien av et menneskeliv. Nå har jeg bare skummet for gjennom tråden her men jeg er ganske sikker på at det disse kristne bloggene vil frem til er at livet er ukrenkelig. Menneskeverdet kan ikke måles, men er altså mer verdt enn noe annet, og derfor er man imot abort (f.eks)

Jeg har aldri møtt noen, hverken kristne, buddister eller ateister som måler verdien av et menneskeliv i en faktisk enhet.

Nihil: Fin kvasifilosofi, men om du mener at egenverdien av et liv ikke kan måles, og at det ikke finnes et allment mål på menneskeliv i samfunnet da må du våkne av hva nå enn form for rus du koser deg med og se på samfunnet. Menneskelivet har i vesten, og de fleste andre kjente sivilisasjoner har en veldig markert og tydelig verdi. Den er ikke subjektiv, den er ukrenkelig. Det er derfor du ikke kan drepe naboen selv om han ikke har noen subjektiv verdi for deg. Samfunnet har gitt ham en ukrenkelig verdi.

Debatten i forhold til trådstarters tanker om abort er ikke hvorvidt menneskelivet har en definert verdi eller ikke, for det har alle menneskelig i alle samfunn, men hvorvidt et forster kan defineres som et liv. Når slutter man å være verdiløse celler og blir et levende liv. Norske myndigheter har satt en grense, andre land andre grenser, mens dem som trådstarter refererer til har et syn som tilsier at livet begynner ved unnfangelsen.

Altså handler ikke debatten om hvilken verdi mennesket har, men når vi blir mennesker som har verdi....
Sist endret av Cikey; 9. februar 2009 kl. 01:25.