Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 5971
Sitat av skopusser Vis innlegg
PS: Jeg er ateist og har alltid blitt litt irritert når vi må synge kristne sanger med skolen i kriken når de som er muslimer osv. får slippe bare fordi de har en annen religion. Når de slipper, hvorfor skal ikke da de som ikke har noen religion også slippe? Det blir bare feil!!!
Vis hele sitatet...
Er du under 15 så har du ikke anledning til å bestemme over din egen tro fremfor foreldrene dine. Skolen har myndighet til å bidra foreldrene dine med en kristen oppdragelse, dersom de ønsker dette.

Er du over 15 eller foreldrene dine ikke ønsker at du skal ha en kristen oppdragelse har du all rett til å nekte å delta på forkynnende "læring". Skolen er pliktig å tilby alternativ undervisning (typisk sett en eller annen film, som er greit nok)

Jeg har mange ganger fra barneskolen benyttet meg av fritaksretten. Du har antageligvis ikke vært flink nok til å ytre dine rettigheter ovenfor skolen (eller tapt mot foreldrene dine siden hvis du er under 15).
Sist endret av Kinseek; 1. april 2009 kl. 10:10.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Er du under 15 så har du ikke anledning til å bestemme over din egen tro fremfor foreldrene dine. Skolen har myndighet til å bidra foreldrene dine med en kristen oppdragelse, dersom de ønsker dette.

Er du over 15 eller foreldrene dine ikke ønsker at du skal ha en kristen oppdragelse har du all rett til å nekte å delta på forkynnende "læring". Skolen er pliktig å tilby alternativ undervisning (typisk sett en eller annen film, som er greit nok)

Jeg har mange ganger fra barneskolen benyttet meg av fritaksretten. Du har antageligvis ikke vært flink nok til å ytre dine rettigheter ovenfor skolen (eller tapt mot foreldrene dine siden hvis du er under 15).
Vis hele sitatet...
Var 16 i tiende, er 17 nå. Men man måtte ha med melding fra foreldre for å få fritak fra å dra i kirken, men det kan være at dette bare gjaldt før jeg var 15 som du sa, for tror bare jeg spurte om man kunne slippe i 8'ende klasse, og da sa de at jeg måtte ha melding. Spurte aldri igjen fordi jeg trodde det gjaldt hele tiden

Og nei, foreldrene min propper meg ikke med dritt Gadd bare aldri å skaffe melding bare for å statuere ett eksempel som ingen hadde brydd seg om uansett...
For meg er denne tråden et ypperlig eksempel på at det er behov for religionsundervisning i skolen. Argumentasjonen her er gjennomgående preget av ingen/grunn forståelse for hva kristendommen faktisk er. De som ikke forstår at denne religionen har satt spor i Norge, bør vurdere å begynne barneskolen om igjen. Kristendommen har hatt enormt mye å si for norge. Det være seg kristningen (som i stor grad ikke foregikk med sverd, slik mytene vil ha det til), styresettene vi har levd under, de kulturelle grunnholdningene, enkeltmenneskets psyke, økonomien og selvsagt religionen selv... Det holder ikke å fnyse av kristendommenes "dobbeltmoral" eller "eventyrhistorier" om en f.eks. ikke samtidig kan si hva Hans Nielsen Hauge har hatt å si for framveksten av industri langs norskekysten.

På samme måten bør vi også lære om andre religioner, da de har hatt mye å si for andre deler av verden. Jeg er enig i at RLE-faget bør fokusere mindre på det såkalte "deltaker-perspektivet," men at faget er viktig er det for meg ingen tvil om!
Sist endret av snegler; 1. april 2009 kl. 10:29.
Sitat av lolros Vis innlegg
Om religionslære blir 100% fjernet fra norske skoler kommer vi garantert til å se en lik utvikling som den i USA, der uvitenhet og idioti råder, og man tror at en muslim er det samme som en terrorist. Religionslære handler nettopp om toleranse og forståelse for andre kulturer og religioner, ikke om å tvinge på deg skikkene og tradisjonene deres.
Vis hele sitatet...
Du må skille mellom de skolene her i Norge som har samme hjernevasknings-praksis som de har i USA (morgenbønn fra de begynner i barnehagen, kun kristendommen representert i undervisningen etc.) , og de skolene i Norge som har en ren religionsundervisning hvor man tar for seg flere religioner enn bare kristendommen.

Dessuten kan være rassist selv om man ikke er religiøs, mange ateister som hater "negre".


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Er du under 15 så har du ikke anledning til å bestemme over din egen tro fremfor foreldrene dine. Skolen har myndighet til å bidra foreldrene dine med en kristen oppdragelse, dersom de ønsker dette.

Er du over 15 eller foreldrene dine ikke ønsker at du skal ha en kristen oppdragelse har du all rett til å nekte å delta på forkynnende "læring". Skolen er pliktig å tilby alternativ undervisning (typisk sett en eller annen film, som er greit nok)

Jeg har mange ganger fra barneskolen benyttet meg av fritaksretten. Du har antageligvis ikke vært flink nok til å ytre dine rettigheter ovenfor skolen (eller tapt mot foreldrene dine siden hvis du er under 15).
Vis hele sitatet...
Da skal jeg kreve at ungen(e) min(e) skal lære om det flygende spagetti monsteret når de er i skolen.
Sitat av snegler Vis innlegg
For meg er denne tråden et ypperlig eksempel på at det er behov for religionsundervisning i skolen. Argumentasjonen her er gjennomgående preget av ingen/grunn forståelse for hva kristendommen faktisk er. De som ikke forstår at denne religionen har satt spor i Norge, bør vurdere å begynne barneskolen om igjen. Kristendommen har hatt enormt mye å si for norge. Det være seg kristningen (som i stor grad ikke foregikk med sverd, slik mytene vil ha det til), styresettene vi har levd under, de kulturelle grunnholdningene, enkeltmenneskets psyke, økonomien og selvsagt religionen selv... Det holder ikke å fnyse av kristendommenes "dobbeltmoral" eller "eventyrhistorier" om en f.eks. ikke samtidig kan si hva Hans Nielsen Hauge har hatt å si for framveksten av industri langs norskekysten.

På samme måten bør vi også lære om andre religioner, da de har hatt mye å si for andre deler av verden. Jeg er enig i at RLE-faget bør fokusere mindre på det såkalte "deltaker-perspektivet," men at faget er viktig er det for meg ingen tvil om!
Vis hele sitatet...
Ja, dette er et viktig moment som ikke kom fram nok i innlegget mitt.
Selv om mange (som jeg antar er ungdommer) som har postet i denne trådewn har gitt inntrykk for at kristendom er en stor stygg religion som ønsker å drepe deg i søvne, er det faktisk viktig å lære om hvilken betydning dette faktisk har hatt for oss.
Det er en stor forskjell mellom å lære om kristendommen som en del av Norges historie, og hjernevaske unger til å tro på gud.
Jeg ser på kristendommen som en viktig del av Norges historie, men ser med avsky på hvordan unger blir foret med religiøs vranglære.

Religion er historie, ikke kunnskap.
Hvem er denne Gud så mange av dere snakker om? Katolsk? Ortodoks? Islamsk? Ikke alle religioner har en monoteistisk kristen Gud, blir så forvirrende når dere bruker Gud som om det bare finnes en Gud innenfor alle religioner, eller når dere automatisk antar at alle andre skal vite hvilken Gud dere refererer til.

Men uansett, jeg ser ikke dårlige lærere som en grunn til å avvikle et fag! Det man må gjøre er å få bedre lærere. Men, man bor da i et kristent land og dine foreldre bestemmer hvorvidt du skal inkluderes eller holdes utenfor den religiøse undervisningen som innebærer synging av religiøse sanger og å delta i religiøse ritualer frem til du selv blir 15 (eller 14?) år. Om du er redd for at dine barn skal måtte lære om religion og livssyn på skolen på en måte du ikke ønsker kan du jo bare ta det opp med skolen eller sende dem på en privatskole hvor de praktiserer dette faget på en annen måte. Vel, etter hva jeg har forstått er majoriteten av brukerne på nFF imot private skoler som praktiserer religion eller livssyn på andre måter, så da blir vel det utelukket.

Det som enkelte her måtte ha opplevd av traumatiserende innen religion og livssynsundervisning på skolen er gjort og kan ikke omgjøres, gå til psykolog - om det virkelig var så grusomt som enkelte fremstiller det som!

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Religion er historie, ikke kunnskap.
Vis hele sitatet...
Og historie er ikke kunnskap? Jeg tror vist jeg må ta meg et par år på skolen for å lære meg betydningen av disse fremmede begrepene...
Gothqueen? Nå vil jeg tro det var ganske mange som datt ut når du skrev: "når dere automatisk antar at alle andre skal vite hvilken Gud dere refererer til." Hvilken Gud(er) er det du snakker om (tenker på) da? =)
Jeg tenker på en fantasiskapning mens du blir frustrert fordi du ikke vet hvilken gud folk snakker om =/ ? Er det så innmari mange av dem?

Turbolego mente vel bare at religion ikke skal læres som fakta. Kunnskap og fakta er to "forskjellige" ting. Mange som har kunnskaper om aliens, spøkelser og diverse andre "uforklarlige" ting, men ingen som kan komme med noen reelle fakta på noen av delene.
Lille rødhette er historie =) Du ser vel ikke på det som kunnskap også? Eller det er jo kunnskap, men ikke fakta.. eller du skjønner sikkert hva jeg mener =P
Sist endret av Inspecta_Deck; 1. april 2009 kl. 19:08.
Vi skal lære om kristendom slik som vi lærer om Adolf Hitler. Nøkternt og objektivt.

Da det er sagt, kunnskap er historie. Lille Rødhette er historie uten grunnlag i fakta. Også kjent som eventyr blant de gamle og lærde.
Sist endret av gulunderstrek; 1. april 2009 kl. 19:13.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Gothqueen? Nå vil jeg tro det var ganske mange som datt ut når du skrev: "når dere automatisk antar at alle andre skal vite hvilken Gud dere refererer til." Hvilken Gud(er) er det du snakker om (tenker på) da? =)
Jeg tenker på en fantasiskapning mens du blir frustrert fordi du ikke vet hvilken gud folk snakker om =/ ? Er det så innmari mange av dem?
Vis hele sitatet...
Det finnes hundrevis av forskjellige guder, sov du gjennom religionsundervisningen du da? Og disse forskjellige gudene tilhører forskjellige religioner og har dermed meget forskjellige historier.

"Jeg tenker da på eventyret, og i eventyret er ikke det lov"
Ja, du vet vel hvilket eventyr det er snakk om da?
Fuck religion.............indeed.
Hadde det ikkje vært for religion tøvet hadde det ikkje vært bråk rundt omkring!
Folk blir forbanna bare at noen kødde litt med religionen dæmmes.
Really fuckup!!!
Denne er en fin oppsummering... Atheism Week, Day 7: I am an atheist.
Sitat av ozzfest Vis innlegg
Fuck religion.............indeed.
Hadde det ikkje vært for religion tøvet hadde det ikkje vært bråk rundt omkring!
Folk blir forbanna bare at noen kødde litt med religionen dæmmes.
Really fuckup!!!
Vis hele sitatet...
Tror du ikke at folk hadde funnet noe annet å krangle over istedenfor? Det er ikke religion som er problemet her i verden, men muligheten for utvidet makt.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Tror du ikke at folk hadde funnet noe annet å krangle over istedenfor? Det er ikke religion som er problemet her i verden, men muligheten for utvidet makt.
Vis hele sitatet...
ah blah. makt og religion, begge skaper samme problemer i verden.
Religion skal etter min mening være undervist i norske skoler, men fra et sekulært synspunkt. Da snakker vi alle verdensreligionene, samt forskjellige trosretninger innenfor disse. Dette er for en videre forståelse av verden, samfunn og hvordan de fungerer. Man er nødt til å skjønne religion for å skjønne visse mennesker, dette er av den ene grunn av at deres tro stikker så dypt at deres handlinger er basert på deres livssyn. Jeg tar sterkt avstand fra "snik-kristning" som jeg personlig har opplevd på grunnskole nivå, noe jeg skylder alle problemene mine på.

Vi vil desverre ikke ende opp som USA, Iran, Saudi Arabia etc. Vi er på vei mot et sekularisert samfunn der handlinger er tatt basert på en etisk verdi ikke en religiøs (ikke kom å si at religion har lagt grunnlaget for etikk i Norge, dette er ukorrekt, mye grunnet at religion ble basert på etiske verder for 2000 år siden, som mennesket allerede hadde ressonert seg frem til).
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Det finnes hundrevis av forskjellige guder, sov du gjennom religionsundervisningen du da? Og disse forskjellige gudene tilhører forskjellige religioner og har dermed meget forskjellige historier.

"Jeg tenker da på eventyret, og i eventyret er ikke det lov"
Ja, du vet vel hvilket eventyr det er snakk om da?
Vis hele sitatet...
Ja hvis du var våken i disse timene burde vel du forstå at det var snakk om Gud/Allah/God? Ikke Odin, Thor, Sola, Frøya, etc. Da hadde de vel skrevet navnet på guden istedenfor å bruke ordet Gud?
Merkelig at alle disse historiene blir godtatt og at det blir laget/er lagd lover, regler og normer ut i fra disse bøkene, synes nå jeg i alle fall.

Kristendommen, Islam og Jødedommen er blant de største religionene og alle har samme gud. Mange har forskjellige språk og uttaller derfor ordet Gud på forskjellige måter. De har også litt forskjellige meninger om hva denne guden har gjort =p Som for. eks. at muslimer mener Gud har skrevet Koranen.
De resterende gudene er ikke så viktig, siden det ikke er like mange som tror på dem ; ) Ikke min feil at du er opphengt i hundrevis av guder som ikke 10% av jordas befolkning har hørt om engang.

Eventyret? Hva er det du snakker om? Skrev at jeg tenkte på en fantasiskapning, ikke noe eventyr?
Må vel bli eventyret om Gud det er snakk om da? Eller savner du fortellingene om djevelen du leste om på ungdomskolen? Sorry
Men du får kose deg videre med religionen din =) Hva nå det enn innebærer.
"Gotham city".
Jeg kommer nokk litt langt ut i diskusjonen som på går her, men føler likevell at jeg må si noen få ord. Religion er en interesang ting å diskutere og for å kunne diskutere noe må man ha en viss kunskap om temaet, så Faget burde bli i skolen uten tvil. men ikke som KRL(kristendom,religion og livssyn), heller RLE (religion, livssyn og etikk). Det som også burde gjøres er å få et styre e.l. til å se til at lærere ikke prakker sin religion på elevene(vet ikke om noe slikt eksisterer) som i de aller fleste tilfeller er Kristendomen, hvertfall i norge.
Sitat av ozzfest Vis innlegg
ditt sitat: Fuck the world government! !
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke et snev av ironi heller, så nei, jeg er ikke interessert i å høre ting du har å komme med.

Sitat av XspurvX Vis innlegg
Faget burde bli i skolen uten tvil. men ikke som KRL(kristendom,religion og livssyn), heller RLE (religion, livssyn og etikk). Det som også burde gjøres er å få et styre e.l. til å se til at lærere ikke prakker sin religion på elevene(vet ikke om noe slikt eksisterer) som i de aller fleste tilfeller er Kristendomen, hvertfall i norge.
Vis hele sitatet...
Okei, jeg forstår deg ikke helt. Kommer du med et forslag, eller påpeker du det slik som det ER I DAG. For ja, det er faktisk akkurat slik du sier. Var det noe nytt?
Sist endret av Matthiesen; 6. april 2009 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sier at det burde være slik om det ikke er slik... vet at faget ikke heter KRL lengere og bla bla bla bla bla.... Poenget er at de burde bli flinkere med oppfølgingen. Har selv blitt kasta ut av en del skole timer p.g.a at jeg ikke hverken støtter eller tror på kristendomen eller noen annen religion... bla bla bal, osv osv, etc etc... Get the picture??
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Ja hvis du var våken i disse timene burde vel du forstå at det var snakk om Gud/Allah/God? Ikke Odin, Thor, Sola, Frøya, etc. Da hadde de vel skrevet navnet på guden istedenfor å bruke ordet Gud?
Merkelig at alle disse historiene blir godtatt og at det blir laget/er lagd lover, regler og normer ut i fra disse bøkene, synes nå jeg i alle fall.

Kristendommen, Islam og Jødedommen er blant de største religionene og alle har samme gud. Mange har forskjellige språk og uttaller derfor ordet Gud på forskjellige måter. De har også litt forskjellige meninger om hva denne guden har gjort =p Som for. eks. at muslimer mener Gud har skrevet Koranen.
De resterende gudene er ikke så viktig, siden det ikke er like mange som tror på dem ; ) Ikke min feil at du er opphengt i hundrevis av guder som ikke 10% av jordas befolkning har hørt om engang.

Eventyret? Hva er det du snakker om? Skrev at jeg tenkte på en fantasiskapning, ikke noe eventyr?
Må vel bli eventyret om Gud det er snakk om da? Eller savner du fortellingene om djevelen du leste om på ungdomskolen? Sorry
Men du får kose deg videre med religionen din =) Hva nå det enn innebærer.
"Gotham city".
Vis hele sitatet...
Den muslimske Gud kommer med en helt annen historie og religiøse retningslinjer enn en katolsk kristen Gud. Det skulle vel selv du skjønne?
Forskjellene mellom historiene som medfølger den kristne, jødiske og muslimske gud er endeløse. Bare innen de forskjellige kristendommene er det store forskjeller i hva etiske regler man følger og hvordan man tolker bibelen.

Gjør du deg dum nå eller? I min religion er gud som en aura, mens han i Islam er en hevngjerrig gud som straffer deg om du skulle gjøre noe feil. I jødedommen venter de enda på at Guds sønn skal komme til jorden og frelse dem. Jødene kan ikke blande melkeprodukter og kjøtt, mens muslimene ikke skal spise gris, for det har deres gud sagt.

Så som sagt "I eventyret er ikke det lov." - du vet vel hvilket eventyr jeg snakker om selv om jeg ikke sier hvilket eventyr det er?

I rest my case and go to sleep
Religionsundervisning er viktig for å forstå historiens gang, og for å forstå utviklingen av samfunnet, dogmene, normene, og for å forstå enkelte aspekter av menneskets psyke. Men samfunnet vi lever i blir stadig mer sekularisert, og religionsundervisningen bør legges der etter. Det bør læres bort som det religion er: Overtro. Religionsundervisning burde også inkludere religionskritikk, av den grunn at det er viktig å forstå religionene, og da også dens negative sider.

Det bør også bli grundig poengtert forskjellene mellom religion, tro og vitenskap. Mange lever fortsatt i den oppfatningen at vitenskapen bare er «enda en tro». Det er ikke nødvendigvis religionslæreren sin feil, men det bør likefullt bli gjengitt i timene.