Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 765
Heisann. Jeg vurderer å kjøpe en vare fra Kina og lurte på den anledning på hvordan jeg kan sikre meg mest mulig mot svindel. Det er fra en privatperson i Kina som snakker rimelig bra Engelsk. Grunnen til at jeg kjøper det fra Kina er i utgangspunktet ganske logisk fordi det er der det blir lagd på stor skala.

Jeg har snakket med han pr. mail og han godtar paypal. Har alltid fått inntrykk av at ulovlige, doggy selskaper ikke aksepterer paypal som betalingsmetode fordi paypal slår hardt ned på slikt og fjerner kontoene deres så fort noen klager nesten.

Er det slik? De aksepterer paypal, jeg har tlf nr deres og adressen deres i provinsen de kommer fra i Kina, eller, iallefall den de skrev ned. Hvordan burde jeg gå fram?
Du kan ikke be om oppkrav da??? da må du betale 60kr når du henter pakken på postkontoret. Hvis du ikke henter den innen 2 uker eller no, vil den bli sendt tilbake til kina.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Er ikke fult så billig med postoppkrav over landegrensene, skla du se. Det vil alltid være en løpende risiko for å bli svindlet, men det er en risiko du tar ved å kjøpe det billig derfra. Jeg har kjøpt masse fra Kina og aldri hatt noen problemer.

Paypal er på ingen måten en garanti for at det ikke er svindel, snarere tvert imot.
Man kan vel også lett svindles ved bruk av postoppkrav. Man får jo ikke åpnet pakken før man har betalt summen. En pappeske kan inneholde mye rart og ikke nødvendigvis det du har betalt for.
Tror ikke den paypal teorien din stemmer helt.
Jeg har handlet mye fra Asia, ingen godtar paypal da det koster penger å bruke.
De godtar kun wire transfer, vanlig bank overføring.
Har alltid fått det jeg skal ha, alt fra ting til noen 100 lapper og opp mot 100.000

De som selger igjennom ebay godtar som regel paypal, ingen problem og forhåndsbetale her.
Har dog aldri kjøpt noe av en privatperson i Kina. Kun handlet med firmaer.
Betaler du med Paypal har du et ganske godt vern, fordi betalingsprosessen inneholder tvungen mekling (dispute process) i fall noe skulle være feil. Dersom selgeren ikke responderer på en slik prosess, får du automatisk refundert pengene.

Jeg har handlet mye fra Kina med Paypal, riktignok via eBay, og det har gått bra hver gang. Jeg handler også en del elektronikkomponenter fra Thailand, og der betaler jeg med kredittkort. Du har et godt vern mot misbruk eller manglende leveranse med kredittkort også (Kredittkjøpsloven §8).

Den eneste dispute-prosessen jeg har hatt var med et norsk softwareselskap. Den disputten gikk i min favør, fordi firmaet aldri svarte på henvendelsene fra Paypal.

Nå har du ikke sagt så mye om hva du skal kjøpe, hvor mye penger det er snakk om, osv. Men for vanlig postordrehandel vil jeg påstå at Paypal er et av de beste alternativene.