Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 860
Jeg har et lite prosjekt på jobben der jeg skal finne ut hvor en "joint" på en lang borestreng befinner seg.
Normalt når man borer i nordsjøen setter man sammen små rørlengder på ca 10m og borer flere km ned i havbunnen.
Imellom hvert rør blir det jo selvfølgelig en "joint" eller kall det sammenkobling om man vil.

Denne vil ha en noe større diameter enn borestrengen i seg selv.

På havbunnen står en BOP (Blow out preventor)
Borerøret går igjennom denne, og denne har 10-11 "skiver" som kan komme ut og klemme rundt borestrengen.
Om vi skal klemme igjen en luke så skal det ikke skje akkurat over en "joint"

Jeg vil altså kalkulere realtime hvor jointene befinner seg inne i BOPen.
(En BOP er ca 13m lang og har som sagt 10-11 lukkeskiver fordelt over denne lengden)

Jeg har et forslag, men vet ikke om det vil fungere slik jeg tror.

Jeg vet hvor langt nede borret er og avstanden til første joint.
Si dybden på bårekronen er 300m meter og avstand til første joint er 30m
Da vet jeg at første joint ligger på 270m dybde.
Jeg vet også at hvert rør har en lengde på 10m, og kan derfor kalkulere oppover for å finne ut på hvilket havdyp alle jointene befinner seg.

La oss si at havbunnen der BOP står er et fast tall på 200m og BOP lengde er 16m
Jeg vil vise grafisk hvor jointene er innenfor dette området. (184-200m)


Jeg tenker da en loop som trekker 10m fra første joint helt til loopen finner en verdi innenfor 184-200m og gir meg ut denne dybden, (f.eks 190m) og fortsetter å gi meg denne dybden så lenge jointen er innenfor dette området.
Når man borer videre vil jointen komme utenfor området og en ny en vil komme innenfor.

Trenger litt starthjelp til hvordan jeg skal begynne.
Noen som kan programmere bedre enn meg som kan hjelpe til med et røft forslag?
Er jeg helt på bærtur, at det finnes en mye bedre måte å få det til på?


Håper noen smarte der ute tar seg bryet med å svare. =)
Hvis jeg forstå oppgaven rett så er din løsning i akkurat samme bane som jeg tenkte på når jeg leste det.. Bare loope gjennom etter en gitt verdi, kan vel nesten kalles bruteforcing?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enklaste er vel å holde rede på kor langt ned du har komt fra dekket, og bruke det som referanseramme. Slår meg at det er det enklaste. Er det 200m fra dekk og ned til BOP'en veit du at det er tjue skøyter, og ergo kan du oppgi høgda på jointen i BOPen som antall meter fra dekk til næraste joint.

Ellers ville eg sett på prox switcher som kan sense jointen på strengen. Det vil gi det nøyaktigaste
Sist endret av vidarlo; 5. februar 2010 kl. 22:41.
Takker for innspill.
Jeg tenkte litt for avansert.
Fant ut av en metode for å få det til ganske enkelt uten script. Etter du snakket om å telle antall jointer over en gitt avstand.

(I kalkulasjonen her har jeg brukt rørlengde på 12,96m istedenfor 10m slik at man ser poenget i avrundingen.)

Jeg tar Laveste punktet (270m) minus den kjente høyden på nederste del av BOP som er 200m og deler dette på en pipelengde (12,96m)
Jeg får da 5,4012 jointer frem til bunn av BOP... Derfor må jeg kjøre en avrunding til nærmeste hele joint. (det blir da 5)
5 ganger lengde på pipe 5*12,96 = 64,8m
Så 270-64,8 = 205,2m (rett under BOPen)

Jeg vil også vite hvor neste joint er og det gjøres enkelt med å gange med en mer enn den første.
altså 6x12,96 = 77,76
Så 270-77,76 = 192,24 (altså midt inne i bopen et sted)

Når strengen kommer så langt at vi runder opp et hakk er det de to neste jointene jeg kan vise hvor er..
Dette funker i excel..
Skal prøve å implementere det i morgen.

Takker igjen for inspill. =)