Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 728
I wanna play a game.
Eg har ei stor interesse for fotografering. Eg er og like interisert i naturen. Når eg blir eldre og skal få meg yrke, har eg tenkt på naturfotograf, men treng litt hjelp. Nå for tida går eg på Medium og Kommunikasjon, og har etterpå planar om å gå folkehøgskule, der eg skal gå Naturfoto eller Natur.

Med naturfotograf tenker er på reporter i Villmarksliv, Jakt og Fiske, Jeger eller frilanser (er ikkje sikker på skrivemåte). Men eg er litt usikker på korleis dette fungera, og lerarane her på skulen er ikkje mykje hjelp i... Har prøvd å googla litt, men har ikkje funne så mykje infomarsjon.

Er det berre å søke på for eksempel til Villmarksliv om jobb når den tida kjem? Går det an å leve av å berre vere frilanser?
Visst eg då søker i Villmarksliv, trur de eg blir nødt å flytte til Oslo?
Å være frilanser er nok noe du bare må prøve og føle på selv, tror jeg. Det er jo i aller høyeste grad å satse på seg selv, og er selvfølgelig ikke verken lett eller noe som genererer sikker inntekt. Derfor må du nesten spare opp penger på forhånd, eller ha en jobb ved siden inntil du vet at det fungerer. Slik jeg har forstått er det generelt mye innavl i norsk magasinbransje, og om ikke nødvendig så hjelper det helt sikkert mye å ha kontakter. Før du søker noe som helst bør du naturligvis bygge en solid portefølje og helst også renommé. Jeg vil tro det hjelper med en utdanning relatert til den delen av yrket som omfatter skriving også.

Det å arbeide på andres premisser kan være en helt annen opplevelse enn å fotografere for seg selv. Det er stressende å forholde seg til klienter og deadlines, og det kan potensielt korrumpere hele fotointeressen. Hvis man takler det har man antakeligvis funnet drømmejobben.
Sist endret av patches; 9. januar 2012 kl. 14:45.
danchr sa vel egentlig akkurat det samme jeg ville sagt
I wanna play a game.
Trådstarter
Hm..
Visst eg då for eksempel blir naturfotograf for eit eller anna naturblad. Får eg beskjed om å laga for eksempel ein repportasje ein eller anna plass i Norge? Slik som i aviser? Får eg deadline då og på same måte som i aviser?
Du får nok beskjed om hva du skal dekke, hva du må ha fokus på osv. Du får nok en deadline du må holde også. Tror det kan være lurt å ha noe utdannelse innen for journalistikk/film/foto dersom du skal bli ansatt i et Naturblad eller lignende.
Å bli frilanser krever litt tid utenom utdanningen tenker jeg. Du må få ut bildene dine og bli sett slik at folk legger merke til deg og kunnskapen din til å ta gode bilder. Da er det også større sjanse for at folk kjøper bildene dine og at du blir ansatt i et firma.
(Mulig jeg tar noe feil på noen punkter.Men dette er hva jeg tror og tenker)
LYkke til