Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1534
Hei, jeg satt og grublet litt over en ting her. Om man havner i en gjeldsordning, så vil jo alt over det man har til livsopphold tilfalle kreditor.

Men hva om man er disponent på noen andres konto og kontoeier gir fri tilgang? Bryter man "regene" da og isåfall hvorfor? Og er det noe de i det hele tatt kan finne ut av?
§ 3-5.Skyldnerens plikter i gjeldsforhandlingsperioden
Skyldneren plikter i gjeldsforhandlingsperioden:

a. å avsette lønn og andre inntekter som overstiger det skyldneren trenger til nødvendig underhold av seg og sin husstand,
b. å si opp leieavtaler og andre avtaler om fremtidige ytelser som ikke gjelder varer og tjenester som er nødvendig for skyldnerens eller dennes husstands livsopphold,
c. å ikke avhende eller pantsette eiendeler og verdier som kan tjene til dekning for fordringshaverne, med mindre namsmannen samtykker,
d. å ikke stifte ny gjeld uten etter namsmannens samtykke, eller foreta andre disposisjoner som er egnet til å skade kreditorenes interesser.
Samtykke etter første ledd bokstav d skal bare gis til refinansiering, boligformål eller til strengt nødvendige varer og tjenester og bare dersom låneopptaket fremstår som forsvarlig med hensyn til gjeldsordningen og skyldnerens økonomiske stilling. Gjeld stiftet i gjeldsforhandlingsperioden etter bestemmelsen her omfattes ikke av gjeldsordningen. Beslutning som tillater gjeldsstiftelse, kan ikke påklages.
Enklere om du finner en ordning hvor en du kjenner tar ut cash for deg. Svarte penger kan også være en luksus i tider som dette.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
§ 3-5.Skyldnerens plikter i gjeldsforhandlingsperioden
Skyldneren plikter i gjeldsforhandlingsperioden:

a. å avsette lønn og andre inntekter som overstiger det skyldneren trenger til nødvendig underhold av seg og sin husstand,
b. å si opp leieavtaler og andre avtaler om fremtidige ytelser som ikke gjelder varer og tjenester som er nødvendig for skyldnerens eller dennes husstands livsopphold,
c. å ikke avhende eller pantsette eiendeler og verdier som kan tjene til dekning for fordringshaverne, med mindre namsmannen samtykker,
d. å ikke stifte ny gjeld uten etter namsmannens samtykke, eller foreta andre disposisjoner som er egnet til å skade kreditorenes interesser.
Samtykke etter første ledd bokstav d skal bare gis til refinansiering, boligformål eller til strengt nødvendige varer og tjenester og bare dersom låneopptaket fremstår som forsvarlig med hensyn til gjeldsordningen og skyldnerens økonomiske stilling. Gjeld stiftet i gjeldsforhandlingsperioden etter bestemmelsen her omfattes ikke av gjeldsordningen. Beslutning som tillater gjeldsstiftelse, kan ikke påklages.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke relevant mtp spørsmålet mitt.

jeg kan presisere:

Dersom en person med penger på konto, gir meg tilgang til kontoen og deres midler, vil jeg da gjøre noe galt?

Det er altså snakk om andres penger, men ha full tilgang til disse.
Sitat av Direktøren Vis innlegg
Dette er jo ikke relevant med tanke på spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Det er veldig relevant der det står sort på hvit, jeg gjentar uthevet. Men du vil jo bare høre det du ønsker å høre så jeg skjønner ikke hvorfor du spør. Og det blir jo kanskje ikke oppdaget så hva er problemet? Nei du gjør ikke noe galt så du blir arrestert, slapp helt av. Det skjer jo ikke noe verre enn at gjeldsordningen blir opphevet og en gjeldsordning er noe du kun får en gang. Ønsker du å risikere det er det jo bare å gønne på. At ordningen ikke skal virke støtende på kreditorer og samfunnet for øvrig står veldig sterkt. du får nok ikke det endelige svaret på dette før du har prøvd. Lykke til

a. å avsette lønn og andre inntekter som overstiger det skyldneren trenger til nødvendig underhold av seg og sin husstand,[/b]

d. å ikke stifte ny gjeld uten etter namsmannens samtykke, eller foreta andre disposisjoner som er egnet til å skade kreditorenes interesser.
Sist endret av Dough; 1 uke siden kl. 04:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Direktøren Vis innlegg
Dette er jo ikke relevant mtp spørsmålet mitt.

jeg kan presisere:

Dersom en person med penger på konto, gir meg tilgang til kontoen og deres midler, vil jeg da gjøre noe galt?

Det er altså snakk om andres penger, men ha full tilgang til disse.
Vis hele sitatet...
Hei, hvis du leser det Dough har skrevet en gang til:
Sitat av Dough
d. å ikke stifte ny gjeld uten etter namsmannens samtykke, eller foreta andre disposisjoner som er egnet til å skade kreditorenes interesser
Vis hele sitatet...
Den siste linja der, i fet skrift, svarer på spørsmålet ditt. Du foretar en disposisjon i det tilfellet.
KVAKKsalver
Det trengs bare et anonymt tips så sitter du i fella. Du har gjort dårlige økonomiske valg, og det er det du skal svi for nå. Og det irriterer meg at skattepengene mine går til å hjelpe en med dine holdninger. Ferdig snakka.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Hei, hvis du leser det Dough har skrevet en gang til:


Den siste linja der, i fet skrift, svarer på spørsmålet ditt. Du foretar en disposisjon i det tilfellet.
Vis hele sitatet...
Skader jo ikke kreditors interesser om noen ordner så han kan spise Jacobs fremfor First Price. Det er givers eget valg, og irrelevant for kreditor. Bistand fra venner/familie er heller ikke regnet som inntekt eller disponerbare midler gitt at du kun får mat/klær o.l. og ikke TVer e.l. som kreditor kan omsette.

Du er på trygg grunn! Kanskje ikke optimalt fra statens/kreditors side mht. at du skal få en lærepenge og slite for ordningen, men ikke noe de kan blande seg borti.
Trådstarter
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Det trengs bare et anonymt tips så sitter du i fella. Du har gjort dårlige økonomiske valg, og det er det du skal svi for nå. Og det irriterer meg at skattepengene mine går til å hjelpe en med dine holdninger. Ferdig snakka.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke meg dette gjelder. Det er forresten mer komplisert enn at h*n har "gjort dårlige økonomiske valg".
Psykedelisk bakverk
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er veldig relevant der det står sort på hvit, jeg gjentar uthevet. Men du vil jo bare høre det du ønsker å høre så jeg skjønner ikke hvorfor du spør. Og det blir jo kanskje ikke oppdaget så hva er problemet? Nei du gjør ikke noe galt så du blir arrestert, slapp helt av. Det skjer jo ikke noe verre enn at gjeldsordningen blir opphevet og en gjeldsordning er noe du kun får en gang. Ønsker du å risikere det er det jo bare å gønne på. At ordningen ikke skal virke støtende på kreditorer og samfunnet for øvrig står veldig sterkt. du får nok ikke det endelige svaret på dette før du har prøvd. Lykke til

a. å avsette lønn og andre inntekter som overstiger det skyldneren trenger til nødvendig underhold av seg og sin husstand,[/b]

d. å ikke stifte ny gjeld uten etter namsmannens samtykke, eller foreta andre disposisjoner som er egnet til å skade kreditorenes interesser.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg er kjent med dette rettsområdet er det ingenting i lovens ordlyd her som tilsier at slik tilgang til en annens konto er i strid med avtalen.

Å ha tilgang til en annen persons konto er på ingen måte en form for inntekt på skyldners hånd, ei heller en avsetning. Dermed utgår bokstav a.

Kan heller ikke se at slik tilgang på skader kreditorenes interesser etter bokstav d. Man kan argumentere for at kreditors interesser svekkes gjennom allmenne hensyn, men det blir nok i tynneste laget. Kreditors interesser er først og fremst knyttet til skyldnere betalingsevne, noe som ikke svekkes ved å «få» penger av andre. Dersom noen vil betale for gjeldshavers livsstil må det anses som innenfor regelverket.

Ser derimot at bokstav b vil kunne være relevant. Tilgang til en annens konto innebærer en avtale om fremtidige ytelser i form av økonomisk støtte. Det er da et spørsmål om denne støtten er «nødvendig for livsopphold», noe det neppe er.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 1 uke siden kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Uten at jeg er kjent med dette rettsområdet er det ingenting i lovens ordlyd her som tilsier at slik tilgang til en annens konto er i strid med avtalen.

Å ha tilgang til en annen persons konto er på ingen måte en form for inntekt på skyldners hånd, ei heller en avsetning. Dermed utgår bokstav a.

Kan heller ikke se at slik tilgang på skader kreditorenes interesser etter bokstav d. Man kan argumentere for at kreditors interesser svekkes gjennom allmenne hensyn, men det blir nok i tynneste laget. Kreditors interesser er først og fremst knyttet til skyldnere betalingsevne, noe som ikke svekkes ved å «få» penger av andre. Dersom noen vil betale for gjeldshavers livsstil må det anses som innenfor regelverket.

Ser derimot at bokstav b vil kunne være relevant. Tilgang til en annens konto innebærer en avtale om fremtidige ytelser i form av økonomisk støtte. Det er da et spørsmål om denne støtten er «nødvendig for livsopphold», noe det neppe er.
Vis hele sitatet...
Mye kreativ tolkning her.

Kreditor kan også be om endring
En kreditor kan også be om endring av gjeldsordningen, hvis du får vesentlig bedre økonomi eller mottar gave, arv eller lignende. Kreditor skal alltid sende en begjæring om endring til tingretten.
Vis hele sitatet...
https://www.domstol.no/no/sivil-sak/...-i-tingretten/
Psykedelisk bakverk
Sitat av Dough Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kreativ tolkning? På ingen måte, tolkningen er ut fra lovens ordlyd som er hovedregelen. Som jeg presiserer er jeg ikke kjent med dette rettsområdet, og gjorde kun en tolkning av paragrafen som ble diskutert.

Det du linker til er ikke å finne i nevnte paragraf, men etter hva jeg kan se basert på 6-2 om bedret økonomisk stilling.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 1 uke siden kl. 08:11.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Kreativ tolkning? På ingen måte, tolkningen er ut fra lovens ordlyd som er hovedregelen. Som jeg presiserer er jeg ikke kjent med dette rettsområdet, og gjorde kun en tolkning av paragrafen som ble diskutert.

Det du linker til er ikke å finne i nevnte paragraf, men etter hva jeg kan se basert på 6-2 om bedret økonomisk stilling.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville Tingretten ellers ha skrevet det de gjør om de ikke hadde lovverket til anvendelse? Alt handler om skyldnerens økonomiske stilling, det er en offentlig tinglyst gjeldsordning.
Sist endret av Dough; 1 uke siden kl. 09:03.
Jeg vet en som har en venn som disponerer sin konto til ham. Det har fungert greit for ham i flere år. Men da er det snakk om små beløp som han kan bruke til kino, gave, o.l. uten at noen griper inn.