Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 582
Kjøpte meg PowerColor Radeon HD 3870X2 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 3xDVI/HDMI/HDCP

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350126

Har ikke den største kunnskap innen hardware atm, men det står at det er 1GB GDDR3 ram her.

Når jeg sjekker egenskaper på skjermkortet når jeg er på pcn min, så står det 512MB ram der?

Føler meg snylta
Hvilket operativsystem har du?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og hvor mye RAM har du i PC'en ?
tjobo's Avatar
Trådstarter
Windows XP Pro

3GB atm
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og det er et 32bit OS ?

Du kan prøve å aktivere PAE, men sjansene er store for at det er på tide med et 64bit OS, gjerne Vista64.
tjobo's Avatar
Trådstarter
32bit ja, hva er PAE? Og hvilken forskjell skulle 32/64bit os gjøre ang. skjermkort minnet? :/

Har ikke helt de villeste fantasier om Vista enda, så tror jeg holder meg til XP, men muligt jeg kunne prøvd 64bit da! Skal formatere til helgen anyways
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tjobo
32bit ja, hva er PAE? Og hvilken forskjell skulle 32/64bit os gjøre ang. skjermkort minnet? :/

Har ikke helt de villeste fantasier om Vista enda, så tror jeg holder meg til XP, men muligt jeg kunne prøvd 64bit da! Skal formatere til helgen anyways
Vis hele sitatet...
PAE = Fortelle Windows 32bit at det finnes minne over 4GB som er adresserbart.

32bit's OS støtter kun 4GB totalt minne minus skjermkortminne, kontrollerminne, eventuelt annet minne.

64bits Windows Vista støtter vel 64GB minne, så der er du dekket en stund, personlig kjører jeg det og går aldri tilbake til XP.
tjobo's Avatar
Trådstarter
Tok meg en tur på google og fant ut hva PAE var, men problemet løser seg om jeg kjører 64bits version av XP, am i right?

Har veldig lite lyst på Vista, men om det er høyst nødvendig så får jeg ty til Vista.
Men påvirker PAE og 32Bits VideoRAM og? Trodde det ble adressert av skjermkortet? (Har ingen forkunnskaper om det, men troddde at det siden minnet ikke var direkte koblet inn på Hovedkortet.
tror ikke det har noe med OS å gjøre. 3870x2 er et dobbeltkort, dvs 2 GPU på et PCB. De to gpuene deler derfor de 1gb med RAM og da oppgis det som hva man har til hver GPU Om man har 32 eller 64 bit os skal bare ha noe å si på RAM *summen* du får i egenskaper.
Viser 512MB RAM til meg og, men jeg har vista 64bit
tjobo's Avatar
Trådstarter
Taggen, den tanken slo meg og.

Men at det har 2x gpu'er skal vell ikke ha spes betydning for minnet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av tjobo
Taggen, den tanken slo meg og.

Men at det har 2x gpu'er skal vell ikke ha spes betydning for minnet?
Vis hele sitatet...
Det vil si at hver av de har 512MB.
tjobo's Avatar
Trådstarter
ok, i get the point!

thnx4all help!