Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6554
Tegner ein del koblingskjema på skolen. Tegninger med lys, stikkontakter og brytere. Har til nå pleid å tegne det i paint, men dette tar utrolig lang tid viss det skal bli bra.

Har leita ein del, men finner ikkje noe bra gratis alternativ til paint.

Noen som vett om et bra program jeg kan bruke til dette?
Jeg er svakstrøm-hobby-elektriker og bruker Eagle layout-editor. Det er et ganske pop program for slike ting og inneholder mange ferdige komponenter man kan bruke. I alle fall de mest brukte.
Man kan også tegne sine egne komponenter.
Du kan både tegne skjema og printkort i Eagle.

Du finner Eagle her , hos Cadsoft

Her er en tutorial jeg lærte basic Eagle med. (Kan bare basicen , egentlig.)
http://www.pages.drexel.edu/~weg22/p...pcbDesign.html

Det er mange tutorials som viser hvordan man lager nye komponenter , men færre som forklarer "vanlig" bruk av programmet.

Også har du FreePCB. Et ganske enkelt program man ser anbefalt til newbies.
http://www.freepcb.com/

Personlig følte jeg ganske fort behov for noe mer enn FreePCB.
Sist endret av Arex_x; 10. april 2008 kl. 00:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne.. er det noen som vet om noe som ligner freePCB eller EAGLE med simulatorfunksjon? Dvs at man kan manipulere brytere etc og se forandringer? Eller finnes det ikke noe sånt i det hele tatt?
Proteus, men det koster flesk. Ellers så har du et enkelt program til Linux som heter KTechlab. Det er ikke akkurat noen Proteus, men det funker til de enkleste ting. Til å tegne koblingsskjema og enkel simulering funker det fint.
Sitat av Arex_x