Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6554
Tegner ein del koblingskjema på skolen. Tegninger med lys, stikkontakter og brytere. Har til nå pleid å tegne det i paint, men dette tar utrolig lang tid viss det skal bli bra.

Har leita ein del, men finner ikkje noe bra gratis alternativ til paint.

Noen som vett om et bra program jeg kan bruke til dette?
Jeg er svakstrøm-hobby-elektriker og bruker Eagle layout-editor. Det er et ganske pop program for slike ting og inneholder mange ferdige komponenter man kan bruke. I alle fall de mest brukte.
Man kan også tegne sine egne komponenter.
Du kan både tegne skjema og printkort i Eagle.

Du finner Eagle her , hos Cadsoft

Her er en tutorial jeg lærte basic Eagle med. (Kan bare basicen , egentlig.)
http://www.pages.drexel.edu/~weg22/p...pcbDesign.html

Det er mange tutorials som viser hvordan man lager nye komponenter , men færre som forklarer "vanlig" bruk av programmet.

Også har du FreePCB. Et ganske enkelt program man ser anbefalt til newbies.
http://www.freepcb.com/

Personlig følte jeg ganske fort behov for noe mer enn FreePCB.
Sist endret av Arex_x; 10. april 2008 kl. 00:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne.. er det noen som vet om noe som ligner freePCB eller EAGLE med simulatorfunksjon? Dvs at man kan manipulere brytere etc og se forandringer? Eller finnes det ikke noe sånt i det hele tatt?
Proteus, men det koster flesk. Ellers så har du et enkelt program til Linux som heter KTechlab. Det er ikke akkurat noen Proteus, men det funker til de enkleste ting. Til å tegne koblingsskjema og enkel simulering funker det fint.
Sitat av Arex_x
Jeg er svakstrøm-hobby-elektriker og bruker Eagle layout-editor. Det er et ganske pop program for slike ting og inneholder mange ferdige komponenter man kan bruke. I alle fall de mest brukte.
Man kan også tegne sine egne komponenter.
Du kan både tegne skjema og printkort i Eagle.

Du finner Eagle her , hos Cadsoft

Her er en tutorial jeg lærte basic Eagle med. (Kan bare basicen , egentlig.)
http://www.pages.drexel.edu/~weg22/p...pcbDesign.html

Det er mange tutorials som viser hvordan man lager nye komponenter , men færre som forklarer "vanlig" bruk av programmet.

Også har du FreePCB. Et ganske enkelt program man ser anbefalt til newbies.
http://www.freepcb.com/

Personlig følte jeg ganske fort behov for noe mer enn FreePCB.
Vis hele sitatet...
det er forskjell på svak strøm og sterk strøm, han spurte etter sterk strøm (elenergi) btw vi brukte crocodile physics som simulering til svak strøm, det er ganske enkelt.

Du kan teste pcschematic, men tror det går mest på automasjon, har ikke prøvd det så mye.
Sist endret av rompereser; 1. august 2008 kl. 16:07.
PCschematic bruker vi

Vi bruker skoleversjonen

Edit: Går på automasjon, men det finnes en versjon for elenergi og...


PC Schematic
Sist endret av Funotrait; 1. august 2008 kl. 16:14.
hva heter den? begynner på Elenergi til høsten
Heilt canooon
Selv om man bruker den til automasjon, virker den helt fint til elenergi også.

Sitat av Movimenti
Bumper denne.. er det noen som vet om noe som ligner freePCB eller EAGLE med simulatorfunksjon? Dvs at man kan manipulere brytere etc og se forandringer? Eller finnes det ikke noe sånt i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Det kan man ikke i PCschematic, men for dette virker Proteus fint.
Sist endret av Rindae; 1. august 2008 kl. 19:17.
virker Proteus på elenergi?
Heilt canooon
Det virker vel til enkel bruk, men tror man heller burde bruke egnende programmer til elenergi.
Når jeg gikk på skolen(blir lærling nå) brukte vi Autosketch, men nå tror jeg de skulle gå over til PCschematic.
Selv begynte jeg å bruke Smartdraw i løpet av VG2.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hei. så at denne tråden ikke var brukt på en stund men må spørre. Jeg går vg2 data og elektronikk, og vilke av disse nevnte programmene over er det enkleste og mest oversiktlige programmet? tranger ikkeno extremt bare noe mer eller mindre basic med de vanligste komponentene. Er fint om det har simulator i seg å. Og 1 ting til, er multisim et bra program for saken?
Data og elektronikk ? Proteus.

Dette har jeg brukt siden VG1 og fungerer som bare det
Heilt canooon
Sitat av Taggen
hei. så at denne tråden ikke var brukt på en stund men må spørre. Jeg går vg2 data og elektronikk, og vilke av disse nevnte programmene over er det enkleste og mest oversiktlige programmet? tranger ikkeno extremt bare noe mer eller mindre basic med de vanligste komponentene. Er fint om det har simulator i seg å. Og 1 ting til, er multisim et bra program for saken?
Vis hele sitatet...
Proteus, som sagt her før. Det er en pakke som består av to programmer, ISIS og ARES. ISIS er til å lage skjema og simulere, og ARES er for å lage printkort.
ISIS har også en stor database med masse komponenter og annet for å gjøre det enkelt.
Ved et enkelt trykk kan du overføre skjemaet fra ISIS til ARES for å lage et printkort. Du kan gjøre det manuelt eller la datamaskinen gjøre det for deg.
Sist endret av Rindae; 20. august 2008 kl. 19:14.
Multisim er et ekstremt bra program for tegning av kretser og lignende ting innenfor elektronikk, selv brukte jeg dette under vg1 og vg2, og det er til å anbefale

Multisim test versjon

hør med læreren din om dere har tilgang til dette på deres skole, det hadde vi
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zixipuz
Multisim er et ekstremt bra program for tegning av kretser og lignende ting innenfor elektronikk, selv brukte jeg dette under vg1 og vg2, og det er til å anbefale

Multisim test versjon

hør med læreren din om dere har tilgang til dette på deres skole, det hadde vi
Vis hele sitatet...
Eg meiner det er totalt ræva. Simuleringa der er såpass dårlig at eg stortsett har støtt på problem med ting som er meir komplekst enn to transistorer og en motstand, der feilen består i alt fra tilfeldige, og usannsynlige verdier, til at ting bare kræsjer uten ei fornuftig feilmelding.

Multisim lager også stygge skjema, som ikkje er spesielt enkelt å få til å sjå fine ut, og komponentutvalget er middelmådig.

Kort sagt: til tegning av kretser er IMHO Eagle vanvittig mykje bedre. Når det gjeld simuleringsprogramvare så har eg stortsett gitt pokker i det og bygd kretsen etter å ha regna litt på den, det gir stortsett bedre resultat enn å jalle rundt i multisim.
AutoSketch funker bra spør du meg. Er riktig nok ikke gratis.
Bruker See Electrical på jobb, ganske greit nok tegneprogram..
Mer infor om det her
Sist endret av Lanjelin; 20. august 2008 kl. 19:48.
Er det noen her som veit hvilket program de pleier og bruke på vg1 elektro?
Heilt canooon
Bruker vel litt forskjellig, men vi brukte vi Proteus og PCschematic.
Vi brukte Habit Acrtix
Bruk Elcad Habit (Actrix)

Beregnet på allt... fuker på allt
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Noen som vet om et til OSX 10.5 ?