Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6494
#Offisielt Trønder
Skolene og politiet maser stadig om når vi skal ta bilder eller video opptak så må vi ha tilatelse av han i bakrunnen eller de som er i fremst i bilde.

Har lærere lov og filme elever i skoletiden?

Vi har en ganske bråkete klasse, en som bråker i alle timene(Et problem i klassen som ingen får til og ta seg av)
Så har vi hatt vikar som har sagt hun aldri ville ha oss noe mere, men utover skoleåret skulle hun se om vi hadde utviklet oss, dette hadde vi til neste år...
Så første musikk timen i år bråker nesten alle guttene i klasse... men de to verste blir plassert framerst, de er umulige uansett hvor de er hen i klasserommet... så hun tar et video opptak av de to som er verst, er dette lov?


Jeg synes om dette skulle være lov for lærere skulle det vært restriksjoner som alle foreldre burde vært informert om..

vet ikke om dette er viktig men skolen ligger i Sør-Trøndelag

Skulle ikke vi ha noen rettigheter på dette? Ingen har vel lov om og filme noen utenom at de blir spurt først?
Sist endret av simonpro; 19. august 2010 kl. 21:15.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Nei, du burde kontakte Elevorganisasjonen og fortelle dem hva hun driver med.

Ikke at jeg ikke prinsipielt støtter det hun gjorde, for noen er helt klin umulige å hanskes med, men dette er forferdelig dårlig oppførsel av vikaren.

OT: Du sier hun aldri ville ha dere mer, men så fortsetter hun å være vikar? Er dette noe regelmessig, eller er det en gang her og der når andre lærere er syke?
Du filmer hvor og hva du vil i Norge. Men, du har ikke lov til å publisere bildene/filmen uten samtykke fra personen(e) som er motivet/hovedfokus.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
@takub hun villa ha oss igjen for fullt siden vi hadde noen som ikke var bråkete ..
Spørsmålet her er hva som blir regnet som "publisering". Hvis filmene skal brukes for å vise rektor e.l hvordan idiotene i klassen oppfører seg ville ikke jeg sagt at det går under definisjonen av å publisere noe.

Når det er sagt synes jeg klassen din i fellesskap bør fokusere mere på hvordan dere skal klare å oppføre dere som voksne mennesker i stedet for å lage et hylekor om en filleting.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spørsmålet her er hva som blir regnet som "publisering". Hvis filmene skal brukes for å vise rektor e.l hvordan idiotene i klassen oppfører seg ville ikke jeg sagt at det går under definisjonen av å publisere noe.

Når det er sagt synes jeg klassen din i fellesskap bør fokusere mere på hvordan dere skal klare å oppføre dere som voksne mennesker i stedet for å lage et hylekor om en filleting.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke forvente mer utav en gjeng med pubertale guttunger, spesielt ikke at de skal oppføre seg som voksne...
#Offisielt Trønder
Trådstarter
men vi opplever bråk hver dag.. Lærerne kan ikke gjøre en fuckings ting de bryr seg ikke en av dem fikk 2.4 i snitt de driter i alt som har med skole og gjøre...
Sitat av simonpro Vis innlegg
men vi opplever bråk hver dag.. Lærerne kan ikke gjøre en fuckings ting de bryr seg ikke en av dem fikk 2.4 i snitt de driter i alt som har med skole og gjøre...
Vis hele sitatet...
Det var da egentlig ganske høyt snitt til en som ikke bryr seg en dritt.
Sist endret av affemelon; 19. august 2010 kl. 21:37.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Sitat av affemelon Vis innlegg
Det var da egentlig ganske høyt snitt til en som ikke bryr seg en dritt.
Vis hele sitatet...
han fant på en kødde rasist sang i musikken og fikk 5 i musikk...
noe som gidde hanj litt høyere snitt..
Hva har lærerene prøvd så langt? Har de blitt forsøkt fjerna fra klassen? Er det sånn i alle timene eller bare med enkelte lærere? Får bråkmakerene støtte fra resten? Ler man f.eks med dem når de er ekle?

Jeg synes kanskje dere burde ta opp bråkeproblematikken med EO og ikke spørsmålet om filming. Jeg tror mange bråkmakere slutter hvis de ser at resten av klassen viser at de ikke aksepterer sånn oppførsel, men det krever at man står samlet mot dem uten at det kan oppfattes som mobbing.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva har lærerene prøvd så langt? Har de blitt forsøkt fjerna fra klassen? Er det sånn i alle timene eller bare med enkelte lærere? Får bråkmakerene støtte fra resten? Ler man f.eks med dem når de er ekle?

Jeg synes kanskje dere burde ta opp bråkeproblematikken med EO og ikke spørsmålet om filming. Jeg tror mange bråkmakere slutter hvis de ser at resten av klassen viser at de ikke aksepterer sånn oppførsel, men det krever at man står samlet mot dem uten at det kan oppfattes som mobbing.
Vis hele sitatet...
Hva har lærerene prøvd så langt?
Rektor har vært inn en gang flere foreldre møter ang. dette...

Har de blitt forsøkt fjerna fra klassen?
Kastet ut mange ganger funker i en skolen time (45 min)

Er det sånn i alle timene eller bare med enkelte lærere?
vis noen er kjent for og bli veldig sur ja.. mest menn..

Får bråkmakerene støtte fra resten?
ja vi har mange barnslige unger i klassen som flirer av alt som skjer...
og noen jenter..

Ler man f.eks med dem når de er ekle?
Enkelte ganger... det spørs litt..
Det blir bedre på videregående. Ungdomsskolen fungerer ikke som læringsarena. Det er en barnehage.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det blir bedre på videregående. Ungdomsskolen fungerer ikke som læringsarena. Det er en barnehage.
Vis hele sitatet...
spørs litt hva man går kan jeg vel legge til - første halvåret på videregående er omtrent som u. skolen
Men på VGS står du helt fritt til å slutte om du ikke er interessert i å være der.
Tror dette går igjen over hele landet. Det var enkelte trivelige øyeblikk på ungdomsskolen, men jeg savnet disiplin.
Når jeg nå ser tilbake på det så er jeg overrasket over lærerenes tålmodighet.

Dette er vel en av de tingene som "var bedre før i tida"?
Sitat av LiegerZ Vis innlegg
spørs litt hva man går kan jeg vel legge til - første halvåret på videregående er omtrent som u. skolen
Vis hele sitatet...
allmen = 10.kl ommat igjen i 3 år. noen valgfag fikk man jo, men ikke de helt store tilbudene (for oss som ikke vet \ visste 100% hva vi ville bli \ skulle gå videre)

yrkeskole all the way !

går selv nettskole nå, etter allmen valg (og dårlige jobbtilbud uten fagbrev)
i år var jeg en av de verste i klassen, fikk bare 1.8 i snitt. så syntes 2.4 var egentlig ganske høyt, men klassen min var på 2.5 i snitt da.
Vi slet med det samme både på U.skolen og VGS. Lærerene fikk ikke gjort noe spesielt med det.

Det eneste jeg har opplevd som faktisk virket, var når jeg selv sa ifra. Dette var på VGS, og vi skulle ha naturfag. Det hele starter jo selvsagt med at et par stykker begynner å kakle, og det ender alltid med at en annen elev begynner å bjeffe fordi han / hun ikke får konsentrert seg. Og da er det i gang. Alle begynner å hyle og krangle, læreren bare går ut og de få av oss som faktisk syntes at lektyren var nogenlunde interresant sitter igjen uten lærer.

Det sluttet ikke før jeg hoppet opp, kastet en svær pult gjennom halve rommet og lovet svært høylytt at den neste som bråket fikk nakken vridd om. Siden den dagen holdt de stort sett kjeft.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Vi slet med det samme både på U.skolen og VGS. Lærerene fikk ikke gjort noe spesielt med det.

Det eneste jeg har opplevd som faktisk virket, var når jeg selv sa ifra. Dette var på VGS, og vi skulle ha naturfag. Det hele starter jo selvsagt med at et par stykker begynner å kakle, og det ender alltid med at en annen elev begynner å bjeffe fordi han / hun ikke får konsentrert seg. Og da er det i gang. Alle begynner å hyle og krangle, læreren bare går ut og de få av oss som faktisk syntes at lektyren var nogenlunde interresant sitter igjen uten lærer.

Det sluttet ikke før jeg hoppet opp, kastet en svær pult gjennom halve rommet og lovet svært høylytt at den neste som bråket fikk nakken vridd om. Siden den dagen holdt de stort sett kjeft.
Vis hele sitatet...
denne metoden må jeg prøve!
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Har snakket med kontakt læreren og han sier: dette vet jeg ingen ting om, så jeg kan ikke ta stilling til dette.(om filmigen)
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
allmen = 10.kl ommat igjen i 3 år. noen valgfag fikk man jo, men ikke de helt store tilbudene (for oss som ikke vet \ visste 100% hva vi ville bli \ skulle gå videre)

yrkeskole all the way !

går selv nettskole nå, etter allmen valg (og dårlige jobbtilbud uten fagbrev)
Vis hele sitatet...
Har du vurdert TAF? Dette er en linje for de som er villige til å lære å som ikke helt vet hva de vil bli. TAF betyr Tekniske Almenne Fag. Her får du fagbrev innenfor ett yrke og Spesiell Studiekompetanse med full fordypning i Matte og Fysikk. Du har lønn under utdanning. Og går på vdg akkurat som ellers. Du blir oppfattet meget seriøst og du blir Respektert!. Samt at viss du gjennomfører og har greid deg fint har du ALLE muligheter til hva du vil senere. Null stress og få læreplass. Det kan enkelt komme inn på NTNU og mange andre universiteter. Jeg går selv TAF og er meget fornøyd.

Du går på skolen i 4 år og du er utplassert i bedrift de 2 dager i uka de 3 første årene og resten skole. Fjerde og siste året er du på jobb 3 dager i uka og skole 2 dager. Og har lønn hele uka også når du er på skolen.
Siste året tjener du mellom 80-130k allt etter lønnsnivået til bedriften.

Les mer på www.taf.no eller kontakt meg på pm.

Morgendagens utdanning.

-Thebigt

Edit: Litt off-topic, men er info som er verdt å få med seg.

On-Topic: Ja, læreren har lov til å filme dette men ikke å publisere dette offentlig.
Sist endret av thebigt; 20. august 2010 kl. 15:19.
Klassen kan gjøre noe med bråkmakerproblemet sammen - å henge ut vedkommende til han holder kjeft. Det pleide å funke til oss.

Hvis det ikke hjelper kan jeg gledelig komme å banke vedkommende.
Så lenge det ikke står "Video-overvåket" på området har ingen av dere lov til å filme noe som helst. Og visst dere igjen har planer om å publisere det. (Sende til andre mennesker, youtube etc) så må dere ha tillatelse fra den som blir filmet.
Så enkelt og greit er det faktisk.

Dette er en bit av loven jeg har gått fint gjennom da vi satt opp en server som streamet fra et kamera som pekte på læreren.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Klassen kan gjøre noe med bråkmakerproblemet sammen - å henge ut vedkommende til han holder kjeft. Det pleide å funke til oss.

Hvis det ikke hjelper kan jeg gledelig komme å banke vedkommende.
Vis hele sitatet...
Så du er villig til å banke opp en ungdomsskoleelev fordi han forstyrrer i timen..?
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Vold er jo aldri en løsning...

Dessuten har vi en voldelig gjeng på skolen så ingen kan banke dem ;/
Latechs: Lett. Såppas fortjener elevene.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Egentlig mener jeg det samme @Ehapus ... de ødelegger jo egentlig alt for hele klassen.. ingen gir oss noe extra pga. noen bråker... de gir oss mere lekser som straff for at noen bråker osv..
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Vi slet med det samme både på U.skolen og VGS. Lærerene fikk ikke gjort noe spesielt med det.

Det eneste jeg har opplevd som faktisk virket, var når jeg selv sa ifra. Dette var på VGS, og vi skulle ha naturfag. Det hele starter jo selvsagt med at et par stykker begynner å kakle, og det ender alltid med at en annen elev begynner å bjeffe fordi han / hun ikke får konsentrert seg. Og da er det i gang. Alle begynner å hyle og krangle, læreren bare går ut og de få av oss som faktisk syntes at lektyren var nogenlunde interresant sitter igjen uten lærer.

Det sluttet ikke før jeg hoppet opp, kastet en svær pult gjennom halve rommet og lovet svært høylytt at den neste som bråket fikk nakken vridd om. Siden den dagen holdt de stort sett kjeft.
Vis hele sitatet...

Gjetter på at ingen i klassen din var venn med deg etter det? Eller pratet noe særlig med deg? På min skole ville man blitt noe upopulær og utfryst av alle andre elever om man gjorde et slikt stunt, samt. at alle hadde trodd man var psykopat og gal i hodet.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
gjort en del stunt jeg og men fortsatt like popelær men jeg brukte nevene
Alt folk skal grine om, altså.. grow up

lærer, eller vikar kan vel sende ut de to elevene som ødelegger for resten?
Sist endret av wrigleys; 22. august 2010 kl. 19:02.
Jeg ville reagert kraftig på dette da jeg er veldig opptatt av rettighetene til elevene. Lærerne whiner og maser om at man skal ikke filme eller ta bilde av noen som ikke syns dette er greit. Dette ville jeg gått til rektor med!
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Jeg ville reagert kraftig på dette da jeg er veldig opptatt av rettighetene til elevene. Lærerne whiner og maser om at man skal ikke filme eller ta bilde av noen som ikke syns dette er greit. Dette ville jeg gått til rektor med!
Vis hele sitatet...
Hva med rettighetene til de 99% av klassen som blir plaga av idioter som ikke kan holde kjeft?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med rettighetene til de 99% av klassen som blir plaga av idioter som ikke kan holde kjeft?
Vis hele sitatet...
Synes heller bråkmakerne kan bli plassert på eget klasserom eller evt bli kasta ut dersom dette blir et stort problem i lengden.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av wrigleys Vis innlegg
Alt folk skal grine om, altså.. grow up

lærer, eller vikar kan vel sende ut de to elevene som ødelegger for resten?
Vis hele sitatet...
Er det ikke blitt slik at man ikke lengre har lov å kaste ut elever? Mener å ha sett en slik artikkel i en eller annen avis.

Eller var det bare på grunnskolen?

Hvis dette er feil støtter jeg at læreren kaster ut de som ødelegger x)
til trådstarter, hvorfor bryr du deg egentlig om at du blir filmet, er du redd for at hun skal bruke det mot deg? så lenge hun ikke har gjort det hadde jeg ikke giddet å tenke på det engang..

må også si et par ting til ang. ungdomsskolen, må si jeg støtter det innlegget om at ungdomsskolen er en slags "zoo", det skal ofte mye til for at 20% av klassen skal få med seg 50% av pensumet.. de fleste folk er rett og slett som regel ikke instilt, motivert eller engasjert ..filmen school of life er vel egentlig et eksempel på hvordan det kunne blitt gjort mer interessant (men som sikkert hadde blir bannet av skolen sånn ca. med en gang, for all del ikke gjør dagene på ungdomskolen litt mer spennende, når var det riktignok barneskolen i den filmen men you get my point hvis du ser den) ..
Sist endret av exceed; 23. august 2010 kl. 09:35.
kva med og la bråkmakerene sitte igjen og resten går ut og gjer noko kjekt, viss ein kaster dei ut, får dei oppmerksomhet på negativ attferd, men dei som klkarer oppføre seg får jo positiv oppmerksomhed på attferd, tek kor dritt det er og itte inne i fleire time og sjå på kor kjekt dei andre har dat pga dei oppfører seg og får belønning.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
kva med og la bråkmakerene sitte igjen og resten går ut og gjer noko kjekt, viss ein kaster dei ut, får dei oppmerksomhet på negativ attferd, men dei som klkarer oppføre seg får jo positiv oppmerksomhed på attferd, tek kor dritt det er og itte inne i fleire time og sjå på kor kjekt dei andre har dat pga dei oppfører seg og får belønning.
Vis hele sitatet...
Det er som regel ikke det de er ute etter, kjenner typen trådstarter snakker om da jeg har flere slike som gode venner og de var helt jævlige på ungdomsskolen.
Grunnen til at de bråker slik er at de er lei av skolen men systemet eller foreldrene tvinger dem til å gå. Det er få måter å løse dette på da de værken bryr seg om anmerkninger, karakterer, kjeft fra andre elever eller beskjeder til de hjemme.
Det beste er nok å gjøre som vår lærer gjorde, slutte å forvente at de skal forbedre seg eller gjøre noe, la dem sitte på hver sin side med hodetelefoner på hele timen. Evt. en laptop. Da er de stille, det funket utmerket.

De lærer riktignok ikke en dritt men de ville de jo ikke gjort uansett.
Foreslå det for læreren ville jeg anbefale
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg synes lærerne er altfor bundet opp slik det er i dag. Det jeg har fått med meg er at de har ikke engang lov til å kaste folk ut av timene hvis de ikke oppfører seg, med mindre de kan ha oppsyn av den personen som hives ut. Dette skaper nok en kjip situasjon for lærerne. Synes egentlig at skolene burde hatt spillerom for å hive ut en barneskoleelev fra en skole på permanent basis hvis det var for jævlig, eller hatt hjemmel til å kunne si at en elev ikke får lov til å komme på skolen dersom de ikke hadde foreldra med i timene. Tapte inntekter for foreldra, og jeg vil tro at problemet ville blitt tatt opp skikkelig hjemme når de finner ut at de ikke har penger til å betale regninger fordi drittavkommet ikke klarer å holde seg på matta. Slik jeg anser situasjonen er det ikke skolens oppgave å lære ungene hva som er normal folkeskikk, inntil de kan det så får de for pokker holde seg hjemme, og så får elevene være 13 år og gå i samme klasse med førsteklassingene, og se hvor kult dét er.

Jeg hørte senest i dag at en lærer var anmeldt på grunnlag av vold, fordi han slo et balltre i pulten sin. Riktignok en smådrastisk handling, men dersom klassen ikke evner å oppføre seg i det hele og det store så ser jeg ikke noe galt i remedier (kan vel nok bli blod på tann men) mot det. Det funket i alle situasjoner med min klasse fra 80-90-tallet.

Det finnes selvfølgelig medisinske grunner til å oppføre seg "merkelig", men dette er vel ikke engang nevnt her så det skal jeg ikke ta opp.
Ganske enig med deg, |d13m0b.

I klassen vår (9.) er det bare bråk og styr hele tiden. De som bråker og herjer tenker ikke på de som vil lære.
Hvis lærerne prøver å snakke til de som bråker, får de bare en frekk kommentar tilbake.

En gang da læreren vår sendte ut en av de som bråker mest, protesterte 90% av klassen og begynte å kaste ting på læreren!
Det er helt sykt. Og det som er problemet er at de som ikke var med på noe av det, måtte også komme på alle de møtene.
Jeg håper lærerne blir strengere. Da hadde de som Vil lære noe, klart det bedre.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg synes lærerne er altfor bundet opp slik det er i dag. Det jeg har fått med meg er at de har ikke engang lov til å kaste folk ut av timene hvis de ikke oppfører seg, med mindre de kan ha oppsyn av den personen som hives ut. Dette skaper nok en kjip situasjon for lærerne. Synes egentlig at skolene burde hatt spillerom for å hive ut en barneskoleelev fra en skole på permanent basis hvis det var for jævlig, eller hatt hjemmel til å kunne si at en elev ikke får lov til å komme på skolen dersom de ikke hadde foreldra med i timene. Tapte inntekter for foreldra, og jeg vil tro at problemet ville blitt tatt opp skikkelig hjemme når de finner ut at de ikke har penger til å betale regninger fordi drittavkommet ikke klarer å holde seg på matta. Slik jeg anser situasjonen er det ikke skolens oppgave å lære ungene hva som er normal folkeskikk, inntil de kan det så får de for pokker holde seg hjemme, og så får elevene være 13 år og gå i samme klasse med førsteklassingene, og se hvor kult dét er.

Jeg hørte senest i dag at en lærer var anmeldt på grunnlag av vold, fordi han slo et balltre i pulten sin. Riktignok en smådrastisk handling, men dersom klassen ikke evner å oppføre seg i det hele og det store så ser jeg ikke noe galt i remedier (kan vel nok bli blod på tann men) mot det. Det funket i alle situasjoner med min klasse fra 80-90-tallet.

Det finnes selvfølgelig medisinske grunner til å oppføre seg "merkelig", men dette er vel ikke engang nevnt her så det skal jeg ikke ta opp.
Vis hele sitatet...
Det var jo litt for drøy, vi lever jo tross alt i Norge.

Hva med de som ikke har foreldre som bryr seg, eller ikke har foreldre i det hele tatt? Hva med de som har ad/hd vansker?

Skolens system på undervisning betyr vel ingenting? Jeg er vel en av de roligste i klassen og jeg skal love deg jeg dør av kjedsomhet noen ganger og for å være helt ærlig, skjønner jeg at noen ordner bråk for å få oppmerksomhet. Og får nok bare nevne at alder og holdning har mye å si, voksnere med aldern, skal folk bli sparka ut av skolen til dem blir 20+, da er det vel for sent?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Det var jo litt for drøy, vi lever jo tross alt i Norge.

Hva med de som ikke har foreldre som bryr seg, eller ikke har foreldre i det hele tatt? Hva med de som har ad/hd vansker?

Skolens system på undervisning betyr vel ingenting? Jeg er vel en av de roligste i klassen og jeg skal love deg jeg dør av kjedsomhet noen ganger og for å være helt ærlig, skjønner jeg at noen ordner bråk for å få oppmerksomhet. Og får nok bare nevne at alder og holdning har mye å si, voksnere med aldern, skal folk bli sparka ut av skolen til dem blir 20+, da er det vel for sent?
Vis hele sitatet...
De stakkerene som ikke har foreldre til å bry seg, og som ikke fungerer i klasserommet burde ha blitt satt på en instutisjon som kan takle problemet bedre enn en stakkers lærer som har 29 andre elever å hanskes med.

Før i tiden hadde vi "obsen", observasjonsklassen, dette var en klassen for "problembarna" hvor den pedagogiske listen og disiplin var lagt deretter.
Dette er som nevnt ikke lov lenger, lærerene kan ikke engang forvise elever fra klasserommet uten at det blir bråk oppe i byråkratiet. Tusen takk "likhetsskolen" fra arbeiderparitet og SV.