Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2951
Hei!


Lurer bare på om det fins en måte å finne ut om det er fartskontroller og slike "veitinger" på nett? Fins en god del slikre tjenester til SMS som jeg vet, men har ikke mobil for tiden.

Håper dere skjønner hva jeg mener!

Håper også på svar!

Mvh
Imba
Uh, tror ikke det er noen billigere måte enn å skaffe seg en telefon. Eventuelt en GPS med innebygd fotoboks alarm, men da får du ikke med deg laserene.
http://www.politiet.net/ disse hadde liste på nette sitt før.
Sist endret av ranvik; 6. august 2010 kl. 16:20.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Uh, tror ikke det er noen billigere måte enn å skaffe seg en telefon.
Vis hele sitatet...
Jo, dempe farten. Da kanskje du sparer litt bensinutgifter også.
Sitat av staM Vis innlegg
Jo, dempe farten. Da kanskje du sparer litt bensinutgifter også.
Vis hele sitatet...
Nei, det løser ikke problemet hans. Han skulle vite hvor fotoboksene/laserne var, dempe farten hjelper da ikke
Sitat av staM Vis innlegg
Jo, dempe farten. Da kanskje du sparer litt bensinutgifter også.
Vis hele sitatet...
Bensinutgifter? Om vi setter det på spissen. La oss si at du skal kjøre fra Oslo til Trondheim. Tror du du bruker mest bensin om du holder 100 km/t konstant, eller om du snegler deg avgårde i 20 km/t konstant?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Nei, det løser ikke problemet hans. Han skulle vite hvor fotoboksene/laserne var, dempe farten hjelper da ikke
Vis hele sitatet...
Det løser problemet indirekte. Grunnen til at han skal vite hvor det er kontroll er sikkert fordi han har for høy fart når han evt. kjører forbi de.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Bensinutgifter? Om vi setter det på spissen. La oss si at du skal kjøre fra Oslo til Trondheim. Tror du du bruker mest bensin om du holder 100 km/t konstant, eller om du snegler deg avgårde i 20 km/t konstant?
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på å dempe farten til fartsgrensen, eller å legge seg unødvendig lavt. Og det kommer helt an på bilen, gir, og på hvilket turtall man kjører. Men i situasjonen du sier så er det nok minst på 100 km/t ja
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Bensinutgifter? Om vi setter det på spissen. La oss si at du skal kjøre fra Oslo til Trondheim. Tror du du bruker mest bensin om du holder 100 km/t konstant, eller om du snegler deg avgårde i 20 km/t konstant?
Vis hele sitatet...
Måten du setter det på spissen på trekker helt bort fra argumentet du forsøker. Det er ingen som snegler seg fra Oslo til Trondheim i 20kmt. Det er vel stort sett 80kmt/t folk kjører i og jeg er ganske sikker på at han som kjører i 80km/t sparer betydelig med bensin i forhold til han som holder 100 hele denne strekningen.

Nei, eksemplet ditt er ikke veldig relevant.
hva er det med folk og hele tiden skal gi moralprekener isteden for å bare svare på det han er ute etter?
imba's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Det løser problemet indirekte. Grunnen til at han skal vite hvor det er kontroll er sikkert fordi han har for høy fart når han evt. kjører forbi de.



Nå er det forskjell på å dempe farten til fartsgrensen, eller å legge seg unødvendig lavt. Og det kommer helt an på bilen, gir, og på hvilket turtall man kjører. Men i situasjonen du sier så er det nok minst på 100 km/t ja
Vis hele sitatet...
Nei!

Tror jeg forklarte meg litt dårlig. fotoboksene her i byen vet jeg hvor er, men vil vite om politiet/vegvesenet har noen form for kontroll rundt om i byen. Kan få seg slike varsler på SMS, men vil gjerne finne ut av det på nett

Sitat av nsain Vis innlegg
hva er det med folk og hele tiden skal gi moralprekener isteden for å bare svare på det han er ute etter?
Vis hele sitatet...
Kan ikke forstå det selv. De har så stor tro på seg selv at de tror ikke at vi andre faktisk forstår moralen i samfunnet.
har googlet en stund nå men finner ingen sider som har varsling,
Si i fra hvis du kommer over en nett side som har det.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Måten du setter det på spissen på trekker helt bort fra argumentet du forsøker. Det er ingen som snegler seg fra Oslo til Trondheim i 20kmt. Det er vel stort sett 80kmt/t folk kjører i og jeg er ganske sikker på at han som kjører i 80km/t sparer betydelig med bensin i forhold til han som holder 100 hele denne strekningen.

Nei, eksemplet ditt er ikke veldig relevant.
Vis hele sitatet...
Da må motoren være så liten at den mer eller mindre tynes når den ligger i 100. For en bil som ligger noenlunde like greit i 100 som i 80, så vil den oppsparte tiden fint dekke opp det marginalt økte drivstofforbruket per tidsenhet.
Sitat av imba Vis innlegg
Kan ikke forstå det selv. De har så stor tro på seg selv at de tror ikke at vi andre faktisk forstår moralen i samfunnet.
Vis hele sitatet...

Eller så er de bare ikke gira på å bli drept mens de er ute å kjører fordi en random idiot kjører over evne fordi han tror han er trygg i trafikken så lenge politiet ikke tar ham..

Når folk skal oppføre seg som idioter så må de regne med at det blir påpekt, uansett hva slags råd de egentlig spør etter!
Sitat av Cikey Vis innlegg
Eller så er de bare ikke gira på å bli drept mens de er ute å kjører fordi en random idiot kjører over evne fordi han tror han er trygg i trafikken så lenge politiet ikke tar ham..

Når folk skal oppføre seg som idioter så må de regne med at det blir påpekt, uansett hva slags råd de egentlig spør etter!
Vis hele sitatet...
Ikke alle som bryter fartsgrensen er idioter. I alle fall ikke hensynsløse idioter.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ikke alle som bryter fartsgrensen er idioter. I alle fall ikke hensynsløse idioter.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, men her bruker jeg "føre var" prinsippet. Jeg antar alltid at folk er idioter til de har motbevist meg. Spesielt i trafikken. Det er rett og slett tryggere slik...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Da må motoren være så liten at den mer eller mindre tynes når den ligger i 100. For en bil som ligger noenlunde like greit i 100 som i 80, så vil den oppsparte tiden fint dekke opp det marginalt økte drivstofforbruket per tidsenhet.
Vis hele sitatet...
Nå ignorerer du luftmotstand og bakkefriksjon. Begge disse har den egenskapen at de øker energimengden som kreves proporsjonalt med hastigheten, men ikke linært og i større grad enn tidsinnsparingen.

I veldig lave hastigheter så teller det ikke like mye fordi det å holde motoren i drift krever energi det også som ikke blir like effektiv konvertert fra motoren til hjulene i veldig lave hastigheter. Det var derfor eksempelet med 20kmt i timen kontra 100 var gyldig som argument for at man ikke burde kjøre for sakte for å spare energi. Men lenge før du når 80kmt så bryter dette poenget sammen og blir motsatt.
Sist endret av Kinseek; 6. august 2010 kl. 18:20.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Eller så er de bare ikke gira på å bli drept mens de er ute å kjører fordi en random idiot kjører over evne fordi han tror han er trygg i trafikken så lenge politiet ikke tar ham..

Når folk skal oppføre seg som idioter så må de regne med at det blir påpekt, uansett hva slags råd de egentlig spør etter!
Vis hele sitatet...
regner med at han faktisk er ute etter å slippe bot evnt tap av førerkort,
trenger ikke være idiot å kjøre over evnt selvom man bare kjører i 110+
kjører da selv fortere enn det som er fartsgrensen med ofte bare 10-20 over, greit å slippe en evnt bot..
Sitat av white? Vis innlegg
trenger ikke være idiot å kjøre over evnt selvom man bare kjører i 110+
Vis hele sitatet...
Hæ? Kjører du så fort i vanlig 80-sone så er det jo åpenbart idioti. Du risikerer miste lappen med slike hastigheter.

Sitat av white? Vis innlegg
kjører da selv fortere enn det som er fartsgrensen med ofte bare 10-20 over, greit å slippe en evnt bot..
Vis hele sitatet...
Kjører du 20kmt over fartsgrensen der den er 70 så kan du få 3600kr i bot.
Sist endret av Kinseek; 6. august 2010 kl. 18:24.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hæ? Kjører du så fort i vanlig 80-sone så er det jo åpenbart idioti. Du risikerer miste lappen med slike hastigheter.


Kjører du 20kmt over fartsgrensen der den er 70 så kan du få 3600kr i bot.
Vis hele sitatet...
110 på motorveien altså...

ja dettopp! det han vil ungå regner jeg med.. med det betyr jo ikke at du er en villmann som bare kjører idiot.
MAn driter jo ikke i fartsgrensene der de er viktige, man driter i dem på veier der de er unødvendig lave, ta for eksempel store deler av E18 fra svinesund til larvik.
Jeg kjører ofte deler av denne strekningen og der er SJELDENT jeg holder 80 der. Veien er god for 150 kmt med nesten hvilken som helst bil.
Selvsagt er ikke dette lurt i pøsregn eller snø men nå på sommeren er det en pest og en plage å måtte holde seg i 100 på den nye svarte asfalten etter asker
Sitat av Taggen Vis innlegg
MAn driter jo ikke i fartsgrensene der de er viktige, man driter i dem på veier der de er unødvendig lave, ta for eksempel store deler av E18 fra svinesund til larvik.
Jeg kjører ofte deler av denne strekningen og der er SJELDENT jeg holder 80 der. Veien er god for 150 kmt med nesten hvilken som helst bil.
Selvsagt er ikke dette lurt i pøsregn eller snø men nå på sommeren er det en pest og en plage å måtte holde seg i 100 på den nye svarte asfalten etter asker
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg.. såklart holder man jo fartsgrensen der det er "viktig"
kjørte fra drammen - stord ( nesten bergen) over fjellet, fine veier de fleste jeg lå bak holdt greit 120..
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Nå ignorerer du luftmotstand og bakkefriksjon. Begge disse har den egenskapen at de øker energimengden som kreves proporsjonalt med hastigheten, men ikke linært og i større grad enn tidsinnsparingen.

I veldig lave hastigheter så teller det ikke like mye fordi det å holde motoren i drift krever energi det også som ikke blir like effektiv konvertert fra motoren til hjulene i veldig lave hastigheter. Det var derfor eksempelet med 20kmt i timen kontra 100 var gyldig som argument for at man ikke burde kjøre for sakte for å spare energi. Men lenge før du når 80kmt så bryter dette poenget sammen og blir motsatt.
Vis hele sitatet...
Nei, den ignorerte jeg ikke. Jeg brukte helheten i de to hastighetene. Jeg, som har studert fysikk i årevis, og fremdeles gjør det på en daglig basis, ville ikke i mine villeste drømmer funnet på å ignorere to av de viktigste kreftene et objekt i fart blir påvirket av.

Men siden DU bruker disse kreftene som motargument, kanskje du har et regnestykke å vise til? Det er jo rullefriksjon og luftmotstand som utgjør omtrent alt av differansen i bensinforbruk. Hadde begge disse vært null, ville bensinforbruket vært TEMMELIG nøyaktig det samme, siden summen av kreftene på et legeme i konstant fart = 0, uansett om det er 80 eller 100 kilometer per time.

Hva mener du forresten med at de er proporsjonale, men ikke lineære?
Proporsjonal = lineær
Dette er ungdomsskolelærdom. I enkelte tilfeller kan luftmotstanden være proporsjonal med farten, ja, men om dette gjelder for en bil i fart er jeg mer usikker på. Vet du dette, evt har kilder? At rullemotstanden er proporsjonal er i alle fall nytt for meg. Kilde?

Trust me, luftmotstand og rullemotstand har jeg ikke ignorert. Jeg tror fremdeles en moderne bil bruker mindre bensin fra A til B ved å ligge i 100 km/t enn å ligge i 80 km/t.
Hm, nå skal ikke jeg kverulere her, men synes dette virker rart.. Om du har x antall masse, som skal forflyttes x antall kilometer, og bruker x antall tid, så er det jo logisk at drivstoff-forbruket vil gå opp, dersom du skal flytte den samme massen like langt, men på kortere tid. Det er da sikkert minimalt det vil øke fra 80 til 100 km/t, men syns det høres rart ut at det skal gå ned..

Desuten så er det tullprat at det automatisk er idioti å kjøre over fartsgrensa. Dette kommer helt an på hvor mye over, føre, lysforhold, sikt, type vei osv osv.
Sist endret av Sarv_2; 6. august 2010 kl. 18:51.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei, den ignorerte jeg ikke. Jeg brukte helheten i de to hastighetene. Jeg, som har studert fysikk i årevis, og fremdeles gjør det på en daglig basis, ville ikke i mine villeste drømmer funnet på å ignorere to av de viktigste kreftene et objekt i fart blir påvirket av.

Trust me, luftmotstand og rullemotstand har jeg ikke ignorert. Jeg tror fremdeles en moderne bil bruker mindre bensin fra A til B ved å ligge i 100 km/t enn å ligge i 80 km/t.
Vis hele sitatet...
Ikke et vondt ord om fysikere, men denne gangen blir rett og slett tilnærmingen din blir litt for teoretisk til at svaret blir riktig.

Min bakgrunn (sett bortsett fra at jeg er kjemiker og dermed automatisk har en mer praktisk tilnærming enn fysikere ) er at jeg har kjørt en "moderne bil" relativt ganger mellom f.eks. Oslo og Trondheim og da både turer hvor jeg har kjørt "fort, men under grensa for hvor jeg mister kortet" og turer hvor jeg "ligger pent rundt fartsgrensa". Det er ingen tvil om at jeg bruker mindre bensin på turer hvor jeg holder fartsgrensa. Det viser antall km jeg kan kjøre før tanken er tom, gang på gang. (Ja, jeg er en sånn nerd som skjeler litt til det) En årsak er nok at når du kjører fort, blir det også mer forbikjøringer, nedbremsinger før man igjen gasser på osv som øker forbruket, men i tillegg øker rett og slett forbruket (per km) med økt hastighet.

Dersom du ikke tror meg og vil søke svaret i "litteraturen" (selv om ikke akkurat noen av dem er journals med peer review kan du sjekke:
http://www.klikk.no/motor/bil/article438006.ece
og
http://www.nettavisen.no/motor/article1434088.ece
Slike forklaringer som de to postene over her, er jeg mer tilbøyelig til å endre mening for...
Jeg kjører ofte på lange turer på norsk landevei.

Jeg bruker mindre bensin når jeg kjører jevnt i 100-110 km/t enn om jeg ligger i 80. Når jeg nærmer meg 120 km/t bruker den mer bensin enn den ville brukt i 80km/t.

Forskjellig fra bil til bil. Og min er mer økonomisk i 100 enn i 80!
Jeg måler nøyaktig bensinforbruk og ikke noe jeg tar på feelingen eller ser på en dum kjørecomputer slik som Sucellos.
Sist endret av Naturgrønn; 6. august 2010 kl. 20:24.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg kjører ofte på lange turer på norsk landevei.

Jeg bruker mindre bensin når jeg kjører jevnt i 100-110 km/t enn om jeg ligger i 80. Når jeg nærmer meg 120 km/t bruker den mer bensin enn den ville brukt i 80km/t.

Forskjellig fra bil til bil. Og min er mer økonomisk i 100 enn i 80!
Jeg måler nøyaktig bensinforbruk og ikke noe jeg tar på feelingen eller ser på en dum kjørecomputer slik som Sucellos.
Vis hele sitatet...
Hjelpe meg... Hvor i innlegget mitt står det at jeg ser på en "dum kjørecomputer". Les innlegget mitt en gang til lille venn så vil du se at jeg baserer meg på en helt manuell utregning basert på antall liter bensin forbrukt delt på antall kilometer kjørt. Kan enkelt regnes ut hver gang du fyller bensin.

Dersom din bil har "idealhastighet" i forhold til forbruk i hastigheter på 100-110 km/t er det det høyeste jeg har hørt om i alle fall, men, hvis du sier det så har den vel det. Eller så kjører du i feil gir når du kjører 80 km/t
Sitat av Sucellos;
Det viser antall km jeg kan kjøre før tanken er tom, gang på gang.
Vis hele sitatet...
Trodde du mente med det at du så på kjørecomputeren din.

Jeg har automatgir. Og jeg regner ut bensinforubruket på samme måte som deg.
Sist endret av Naturgrønn; 6. august 2010 kl. 20:46.
E6 østfold er uten fotobokser. Nesten hele strekningen. Legger meg alltid på 120 på cc og sparer en god del tid da på hele strekningen til sverige fra oslo