Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1336
Hei!

Jeg har en intel x25-m 80 gb gen2. Jeg får 7.1 på disk transfer rate i windows experience index. Jeg har lest om mange andre som får rundt 7.6 - 7.8 med samme disken.
Jeg synes jeg leste om noe man kunne gjøre for å øke ytelsen til ssd et sted, men jeg finner det ikke igjen.

Har også lest noe om TRIM og ny firmware, men har googlet og fant ingenting.

Er det noen her som vet hva man kan gjøre for å øke ytelsen?

Takker for alle svar
Chipsetet du har på kontrolleren har endel å si også, og jeg tipper at du har en ganske random maskin med jalla kontroller-chipset f.eks ?
Jeg har intel X38 chipset, er det "jalla"? :P
Sist endret av Gunnar Gul; 28. desember 2009 kl. 02:12.
x38 er vel en standard ICH-kontroller ? Mao ikke noe spesielt, men en normal kontroller.

Jalla == konsumer.

Går du over på en skikkelig SATA\SAS-kontroller med writecache vil du nok se enda penere ratings, og gjerne RAID mellom flere SSD-disker.
Sist endret av AtXbYeA; 28. desember 2009 kl. 02:18.
Det vil si nytt hovedkort?
Andre jeg har hørt om som har fått bedre "score" i windows experience index har bare hatt 1 SSD uten RAID, så da er det vel hovedkortet som ikke er "godt" nok.

Nytt hovedkort er desverre uakuelt enda, siden det betyr ny RAM og ny CPU også.

Ingen andre ting jeg kan gjøre for litt økt ytelse?
Sist endret av Gunnar Gul; 28. desember 2009 kl. 02:24.
Nei, du kan bytte kontroller fint uten å bytte hovedkort, f.eks PCI-express basert kontroller.
Kan du forklare det litt bedre eller gi meg en link til noe lesestoff?

Er ingen vits å henge seg alt for mye opp i Windows Experience Index. Kjør benchmarks med f.eks HdTach, og sammenlikn med hva folk har fått av resultater i reviews.
Nå skald et å sies at et PCI-express SATA/RAID kort koster en formue om det skal være noe vits å bytte. Kommer nok på noen tusen for en 4 eller 8 kanals kort.
Stemmer for det han over sier, vindows opplevelsesindex sier lite. Kjør et dedikert program istedet.
Når jeg tenker meg godt om, så tror jeg faktisk jeg hadde 7.5 i windows experience index med samme harddisken før. Så jeg tror den har falt med 0.4 i løpet av et par måneder.

Prøvde med HDtach, men forstår ikke resultatene så godt.

Legger ut et bilde:
Click image for larger version

Name:	Capture.jpg
Views:	71
Size:	97,2 KB
ID:	7100
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Når jeg tenker meg godt om, så tror jeg faktisk jeg hadde 7.5 i windows experience index med samme harddisken før. Så jeg tror den har falt med 0.4 i løpet av et par måneder.

Prøvde med HDtach, men forstår ikke resultatene så godt.

Legger ut et bilde:
Vedlegg 7100
Vis hele sitatet...
SSD er forventet å falle i ytelse over tid, ettersom hvordan du bruker den, akkurat som minnepennen din fra 2004 vil den ikke være like kjapp resten av livet.