Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3047
Hei. Tenkte å kjøpe meg en ny datamaskin, og lurte på hva som passer meg best, PC eller Mac. Skal brukes mest til nett-browsing, videospilling, musikklaging og videoredigering. Spiller egentlig ikke noe særlig spill etter at jeg slutta med WOW, men skal åpne acounten min under the gathering neste år. Så gjerne en maskin som funker til det. Burde jeg velge PC eller Mac, og hvilken modell?
Har lite greie på data, så ikke noe kodespråk, takk. Fint om dere skriver slik at en
nybegynner forstår.

På forhånd takk.
Hvor mye har du tenkt å bruke?
Hvilke programmer har du tenkt å bruke?
Stasjonær eller Laptop?
Begge deler burde fungere strålende, så det kommer mer an på hva du er villig til å betale og hva du legger vekt på i maskina.

Vil du ha en pen, tynn, solid maskin med god prosessor, optisk drev og lav vekt, så er Mac ypperlig. De er dog noe dyre, har få porter, og begrensede utvidelsesmuligheter, i tillegg til snevert utvalg av hardware og puslete grafikkort. Under krevende oppgaver blir Mac'er også veldig varme da de har svake kjøleløsninger.

PC har mye større utvalg av hardware, men taper ofte på vekt, byggekvalitet og/eller design. De er til gjengjeld som oftest langt billigere, og de fleste PC-er har flere tilkoblingsmuligheter enn hva en Mac har. PC-verdenen har også flere "ekstremtilfeller" enn hva Apple har; du får maskiner som tåler å mistes i bakken eller at det søles væske i tastaturet (f.eks. Lenovo Thinkpad), du får ultralette maskiner med god batteritid og dedikert grafikk (Acer TimelineX, Asus UL30), det finnes utallige designvariasjoner, og man finner stort sett noe man liker uansett.

Kvalitetsmessig er det lite forskjell mellom Apple og de fleste PC-produsenter - men jeg ville holdt meg unna Acers billigste Aspire-modeller (alt som heter noe med XX3X, som 5738 og 7736) og Toshiba; har dårlig erfaring med begge.
Hvis budsjettet tillater det ville jeg kjøpt Mac, har en MacBook i tillegg til stasjonær og er strålende fornøyd(selv om jeg alltid har hold meg til PC).

Før var jeg en gamer, og har derfor en gamerpc med Windows - nå som jeg ikke spiller nevneverdig skulle jeg gjerne hatt en iMac. Opplever mye mindre feil og lette løsninger med Mac, men er som sagt litt dyrere.
Du trenger en Mac hvis det du skriver er ditt fulle grunnlag.
Mac er ikke en kraftig gamer-pc, men de fungerer veldig fint til spill uansett.
Blizzard lager alle sine spill for PC og Mac, så WoW er ikke noe problem å spille uten Bootcamp.
Det er også et voksende spill-bibliotek for Mac, og tempoet bør fortsette å øke nå som Steam har kommet.

Til musikkproduksjon og videoredigering er Mac sterkere enn PC.
Har hatt min Macbook Pro i to år, og PCen er kun brukt til å overføre musikkbiblioteket og som støvmagnet.
Og det skader jo ikke at du slipper problemer med virus og spyware.
Når det gjelder hva du er ute etter, så er det store spørsmålet: Hvilket videoredigeringsprogram liker du best? Hvis du foretrekker Final Cut foran ALT, er vel Mac å foretrekke. Men hvis du liker Sony Vegas, Adobe Premiere eller andre videoredigeringsprogram er vel andre PC-leverandører det beste alternativet. Hvor mye er du villig å legge i en datamaskin?
Er helt utrolig få kvalitets bærebare ute på markede...

Anbefaler MacBook Pro rett og slett pga det er en helt utrolig enkel pc og bruke, men har du ikke brukt mac før bør du være obs på at det er mange programmer som ikke fungerer på mac.

Windows maskin ville jeg heller gått for: Alienware Mx11 eller Mx15 har desverre ikke fått testa de selv men utifra hva andre sier er det kvalitets maskiner.
http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem...=dhs&cs=nodhs1
http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem...=dhs&cs=nodhs1

Mangel på kraft har de ikke...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Er helt utrolig få kvalitets bærebare ute på markede...

Anbefaler MacBook Pro rett og slett pga det er en helt utrolig enkel pc og bruke, men har du ikke brukt mac før bør du være obs på at det er mange programmer som ikke fungerer på mac.

Windows maskin ville jeg heller gått for: Alienware Mx11 eller Mx15 har desverre ikke fått testa de selv men utifra hva andre sier er det kvalitets maskiner.
http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem...=dhs&cs=nodhs1
http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem...=dhs&cs=nodhs1

Mangel på kraft har de ikke...
Vis hele sitatet...
Nope, men man må bare huske på at du trenger en ekstern cd-dvdspiller til Alienware m11x
Jeg spiller WoW, CS og MW2 på min MacBook Pro. Det fungerer veldig godt. Det eneste problemet er muligens at den blir litt vel varm.
Kjøp spillmus og et trådløst tastatur, kanskje ekstern skjerm, og du er i gang.
Anbefalast.
Sist endret av fisk23; 1. oktober 2010 kl. 21:24.
Til ditt behov ville jeg anbefalt mac ^^ ... jeg har ikke peil på mac. men av hva jeg har hørt er de perfekt til : Videoredigering, Musikk, Film, Bilde og bildebehandling. Men for en NON Pcgeek som deg ville jeg si littegrann igjen at du burde holde deg til PC :P selvom faktisk mac er mye mindre komplisert..
Sitat av ArTicX Vis innlegg
Til ditt behov ville jeg anbefalt mac ^^ ... jeg har ikke peil på mac. men av hva jeg har hørt er de perfekt til : Videoredigering, Musikk, Film, Bilde og bildebehandling. Men for en NON Pcgeek som deg ville jeg si littegrann igjen at du burde holde deg til PC :P selvom faktisk mac er mye mindre komplisert..
Vis hele sitatet...
Så du har ikke peiling på mac, men du anbefaler det likevel?

Min mening er at du kan velge akkurat hva du vil. Min anbefaling er å gå for kvalitet. Ikke velg det billigste rælet du finner. Kjøper du mac kommer kvaliteten av seg selv, men går du for en pc må du finne en som holder mål. Lenvo har fine maskiner for eksempel...

Har hatt pc og vært fornøyd. Sitter på en macbook pro nå og er omtrent like fornøyd...
Mac OSX > Windows
Sitat av Mokko Vis innlegg
Mac OSX > Windows
Vis hele sitatet...
Alt til sitt bruk, dersom PC'en også skal brukes i skolesammenheng f.eks kan det by på problemer på både applikasjon og integrasjonsnivå.

Klart dualboot og bootcamp er alternativer, but why make life hard ?

Med de kravene du har stilt iallefall kan du velge *.
Det har ingenting å si utenom hvilket OS du velger å bruke på maskinvaren.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Vil du ha en pen, tynn, solid maskin med god prosessor, optisk drev og lav vekt, så er Mac ypperlig. De er dog noe dyre, har få porter, og begrensede utvidelsesmuligheter, i tillegg til snevert utvalg av hardware og puslete grafikkort. Under krevende oppgaver blir Mac'er også veldig varme da de har svake kjøleløsninger.
Vis hele sitatet...
Har en MacBook Unibody selv, men har skrevet tester av dagens MacBook, Air og Pro 15. Synes ikke de blir så forferdelig varme at det gjør noe, og de er ganske stillegående. Hører dem knapt med mindre man belaster dem lenge nok til at vifta spinner opp. Få porter? De kunne sikkert hatt en ekstra USB-port, men utover det ser jeg ikke noen store mangler. Begrensede utvidelsesmuligheter stusser jeg også litt på. Du får byttet minne og harddisk blant annet. Hvor mye mer er det man får byttet på andre bærbare, som det er vits å bytte? Hvorvidt man synes skjermkortet er puslete kommer helt an på bruken. Kan ikke si jeg savner et kraftigere skjermkort, men nå bruker jeg stasjonær til nyere spill.
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Og det skader jo ikke at du slipper problemer med virus og spyware.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som føler at dette er en myte? Jeg har aldri hatt problemer med virus eller spyware på min Windows-maskin, heller ikke på min mac for å ha det sagt.
Sist endret av OlavGal; 3. oktober 2010 kl. 01:40.
Sitat av Kråketær Vis innlegg

PC har mye større utvalg av hardware, men taper ofte på vekt, byggekvalitet og/eller design.
Vis hele sitatet...
vekt vil jeg si meg uenig i har en lenovo thinkpad 13'' som skolepc å batteriet veier mer en dataen og kommer på en totalvekt på ca 1.4 kilo (i think) men så har denne ikke ytelse som for ex en macbook da
Min mening på saken er:

Skal du bruke den til alt utenom gaming, kjøp en MacBook laptop av et slag, fungerer utmerket til media, typing, etc. Utrolig fornøyd selv, er stor gamer når jeg er hjemme i huset så da har jeg en kraftig PC med Windows som jeg gamer på, men når jeg er på skole/tur spiller jeg aldri noen "store/krevende" spill så da funker mac'en utmerket til det jeg trenger den til, nemmelig media og annet. Og som sakt er Mac på god vei til å bli godt etablert på spillmarkedet nå som Steam også har kommet, blizzard er jo som nevnt også inne på dette feltet.
Jeg har aldri prøvd OS X og har alltid hørt det er så bedre enn Windows til video- og musikkproduksjon.
Hvorfor det egentlig?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Jeg har aldri prøvd OS X og har alltid hørt det er så bedre enn Windows til video- og musikkproduksjon.
Hvorfor det egentlig?
Vis hele sitatet...
Det er vel fordi du kan få med mange programmer til video- og musikkproduksjon. iMovie og Garageband, og Adobe programmene (Som er mulig å få på windows også selvsagt)
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Det er vel fordi du kan få med mange programmer til video- og musikkproduksjon. iMovie og Garageband, og Adobe programmene (Som er mulig å få på windows også selvsagt)
Vis hele sitatet...
Så egentlig falt argumentet ditt der, eller? Muligheten til å skaffe programvare er da ikke en avgjørende faktor i valget mellom Mac eller "PC", spesielt ikke om man er på Mac-siden.
Sist endret av Maol33t; 3. oktober 2010 kl. 11:50.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Så egentlig falt argumentet ditt der, eller? Muligheten til å skaffe programvare er da ikke en avgjørende faktor i valget mellom Mac eller "PC", spesielt ikke om man er på Mac-siden.
Vis hele sitatet...
Det finnes da flere eksempler på programvare som kun kommer til OSX. Final Cut Pro f.eks, som veldig mange sverger til for videoredigering. At mac skal være bedre til grafiske ting tror jeg egentlig er en greie som henger igjen fra tiden da apple benyttet seg av PowerPC-arkitektur.
Sist endret av newsflash; 3. oktober 2010 kl. 12:50.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Så egentlig falt argumentet ditt der, eller? Muligheten til å skaffe programvare er da ikke en avgjørende faktor i valget mellom Mac eller "PC", spesielt ikke om man er på Mac-siden.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente egentlig var at de som velger Mac for video- og musikkproduksjon gjorde det på grunn av programmene som du får på Mac.
For karbonbaserte levninger anbefaler jeg Mac
For silikonbaserte anbefaler jeg linux eller Unix

Jeg har aldri sett på Windows som et alternativ, det blir litt som å kjøpe VHS i 2010.

Jeg designer arbeidsflyt og arbeidsrutiner, og bruker mac på arbeidsstasjoner og ubuntu på servertjenester.
Sist endret av fxxked; 3. oktober 2010 kl. 13:17.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Det jeg mente egentlig var at de som velger Mac for video- og musikkproduksjon gjorde det på grunn av programmene som du får på Mac.
Vis hele sitatet...
Det virker heller som om de velger Mac fordi de kan fokusere mer på programmene de vil bruke, ikke på å holde operativsystemet fritt for virus og annet snusk.

(Ja, nå tenker noen sikkert at de aldri har fått virus på Windows, men tenk over at mange profesjonelle innen lyd og bilde ikke nødvendigvis har mye datakunnskaper).