Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 719
Sitter her nå og prøver å få to dataer koblet sammen via en router, men problemet er at dataene ikke finner hverandre... Noen tips?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
De ikke finner hverandre?

Hvor ? Hva gjør du ? Hva prøver du på ?
Esbos's Avatar
Trådstarter
Hvor ? Hjemme....

Hva gjør du ? Jeg har to pcer, koblet igjennom en router med kabel.

Hva prøver du på ? For å teste om det virket laget jeg en server på "cs", men den andre dataen fant ikke serveren...
Dynamiske eller statiske IP-adresser?
Esbos's Avatar
Trådstarter
Aner ikke....
Problemet kan være så mangt. Kan være at du må åpne port i routeren, men siden man ikke vanligvis "tester" om to maskiner kommuniserer i et lokalt nettverk via CS så bør du gjøre det på en annen måte. Ping den andre maskinen i nettverket. Altså, du finner ut den andre maskinen sin IP-adresse.

Deretter trykker du start, kjør og skriver cmd.

Skriv deretter: ping 192.68.2.150 - se om du får svar. (IP-adressen er et eksempel, du bytter selvfølgelig ut den IP-adressen med den andre maskinen sin adresse.
Esbos's Avatar
Trådstarter
Jeg lasta ned en ip scanner, men fant bare min egen ip, som det gikk ann å pinge... Hva kan være galt?


Når begge pc'ene er på og koblet inn i routeren lyser det på lampen rett over der kablene er koblet til, dvs at routeren "merker" de. (tror jeg) Routeren er uten internett/wan, hvis det kan på virke saken.. Noen som kan noe om dette i det hele tatt? Trenger alle tips.
Sist endret av Esbos; 14. juli 2008 kl. 20:40.
hmm, kan som sagt tidligere være ganske mye gærent her..

Har PCene internett? Sjekk hva IPene er på begge PCene.

Gå på hver av dem, trykk START > Kjør > skriv: CMD

i CMD skriver du: ipconfig/all

sjekk så om PCene har "nesten" lik ipadresse, f.eks 192.168.3.x hvor x er det eneste tallet som er forskjellig. Hvis du ikke har dette, så må vi starte der. Antagelig har du ingen DHCP server aktivert, eller så har kanskje den ene PCen fast IP?

Du må gi oss litt mer info.
Esbos's Avatar
Trådstarter
Sitat av fredrikweb
hmm, kan som sagt tidligere være ganske mye gærent her..

Har PCene internett? Sjekk hva IPene er på begge PCene.

Gå på hver av dem, trykk START > Kjør > skriv: CMD

i CMD skriver du: ipconfig/all

sjekk så om PCene har "nesten" lik ipadresse, f.eks 192.168.3.x hvor x er det eneste tallet som er forskjellig. Hvis du ikke har dette, så må vi starte der. Antagelig har du ingen DHCP server aktivert, eller så har kanskje den ene PCen fast IP?

Du må gi oss litt mer info.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan jeg finne ut alt det du snakker om her?
Jeg forklarer jo..?

Du bruker Windows XP?

Trykk på "start"-knappen. Den vet du hvor er?

og der har du en ny knapp som heter kjør. Trykk der og skriv: cmd

da kommer det opp en svart rute, i den skriver du ipconfig
Esbos's Avatar
Trådstarter
Gjorde det, fant min ip 192.168.0.100 tror jeg... mask: 255.255.255.0 DHCP: 192.168.0.1.. Alt annet der inne er bare 192.168.0.1

Det står også;

Ip routing enabled - No
Wins proxy enabled - No
Navnet på nettverks brikka mi
Dhcp enabled - yes
Auto config enabled - yes
Phy address

Fant ut den andre pc'en sin ip nå... Men når jeg prøver å pinge den (192.168.1.254) står det ;"Destenation net unreachable."
Sist endret av Esbos; 14. juli 2008 kl. 21:46.
Ingen logikk i at den ene har IP .100 og den nadre .254

Er du sikker på at du har funnet riktig adresse? Eventuelt prøv å ping .101 f.eks?
Esbos's Avatar
Trådstarter
Sitat av fredrikweb
Ingen logikk i at den ene har IP .100 og den nadre .254

Er du sikker på at du har funnet riktig adresse? Eventuelt prøv å ping .101 f.eks?
Vis hele sitatet...
Er ikke 100% at jeg har funnet riktig ip. 101 virket ikke....
Når Pc1 har IP 192.168.0.100 og Pc2 har 192.168.1.254, og nettmaska er 255.255.255.0 så vil ikke de to pc'ene snakke sammen uansett - de er på forskjellige nett. (Nettmaske 255.255.255.0 gjør så maskinene ser kun maskiner med de 3 første delene av ip adressen, i dette tilfellet henholdsvis 192.168.1.xxx og 192.168.0.xxx)
Sjekk at begge står med DHCP på, deretter kjør (fra cmd vindu)
ipconfig /release
deretter
ipconfig /renew
på begge maskinene.
Prøv deretter å pinge Pc1 fra Pc2 og motsatt.
Fungerer det fremdeles ikke, ta en ny ipconfig /all på begge maskinene og post resultatene her.
Sist endret av Sjanten; 17. juli 2008 kl. 18:34.
Sitat av Sjanten
Når Pc1 har IP 192.168.0.100 og Pc2 har 192.168.1.254, og nettmaska er 255.255.255.0 så vil ikke de to pc'ene snakke sammen uansett - de er på forskjellige nett. (Nettmaske 255.255.255.0 gjør så maskinene ser kun maskiner med de 3 første delene av ip adressen, i dette tilfellet henholdsvis 192.168.1.xxx og 192.168.0.xxx)
Sjekk at begge står med DHCP på, deretter kjør (fra cmd vindu)
ipconfig /release
deretter
ipconfig /renew
på begge maskinene.
Prøv deretter å pinge Pc1 fra Pc2 og motsatt.
Fungerer det fremdeles ikke, ta en ny ipconfig /all på begge maskinene og post resultatene her.
Vis hele sitatet...
Eller han kan sette statisk ip på Pc2 til 192.168.0.101