Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3228
Hm, var akkurat på nyhetene at video fra overvåkningskameraer ikke har noe verdi. Politiet kan ikke bruke det til å handle kriminelle. Seriøst, hva har vi politiet i Norge til? 33% av vinningskriminaliteten blir oppklart..

Noen som tenker det samme som meg? På tide å bli kriminell..

Legger til en link: http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1023902122.55

Greit 33% gjennomsnittlig

Ny link: http://www.ssb.no/emner/03/05/nos_kr...ab/tab-12.html
Sist endret av zeronz; 7. september 2006 kl. 23:27.
Hva vi har politiet til? Det finner du ut den dagen dem redder raua di
Sitat av zeronz
Hm, var akkurat på nyhetene at video fra overvåkningskameraer ikke har noe verdi. Politiet kan ikke bruke det til å handle kriminelle. Seriøst hva har vi politiet i Norge til? 16% av kriminaliteten blir oppklart..

Noen som tenker det samme som meg? På tide å bli kriminell..
Vis hele sitatet...

Hva har vi politi til? Det er det værste spørsmålet jeg vet, hvordan kan du tenke deg et land uten politi? Hvor folk stjæler det de føler for, banker hvem de vil. Tenk deg hvor gøy det hadde vært for deg når du kommer valsende med din nye mobiltelefon, så kommer en kar å slår deg rett ned og knabber den. Hvor godt hadde det vært med en onkelpoliti som hadde fått fatt i han tilslutt da?
16% oppklart ? Kilde takk.. OG forresten, politiet er til for å oppklare de 16 prosentene, blant annet NOKAS-ranet..
Og lage fete dealer med Toska for Munch maleriene.
Dummeste jeg har hørt! Politiet gjør det midlene dems strekker til, og hvis de hadde hatt flere midler hadde de selvfølgelig brukt dem også! Du lever nok bare i din lille CSI verden hvor du kan sammenligne DNA ved å se på det og hvor Horatio alltid tar den slemme fyren..
Lykke til i Anarki-landet ditt!
Har ikke sagt noe om at vi ikke skal ha politi, men at det er flaut at politiet ikke greier å gjøre en bedre jobb. Når de gang på gang ikke greier å finne ut av sakene. På tide å gi dem mer penger..

Synd at politiet skal ta med lekepistoler når mafiaen står med AK..
Så du mener at politiet skal kunne grave opp informasjon fra jorda? Sålenge ingen tyster og de fleste kriminelle handlinger sjer så lite synlig som det gjør blir det fort værre å finne ut av sakene.
Sitat av Bob_marley
Hva vi har politiet til? Det finner du ut den dagen dem redder raua di
Vis hele sitatet...
Bør jo ikke akkurat redde ræva di! Tror det er større sjangs at du møter dem da de beskylder og holder deg igjen for en eller annen bagatell..
Sitat av Forbrukerportalen.no
Oppklaring av alle typer forbrytelser 1999 i prosent:
Hele landet: 31
Vis hele sitatet...
Den linken du la til hjelper deg ikke..
Sitat av Bob_marley
Hva vi har politiet til? Det finner du ut den dagen dem redder raua di
Vis hele sitatet...
har du noen gang prøvd å ringe politiet når du har problemer? enten med bråk eller værre?
Til dere som mener politiet er rent og pent udugelige. Bare vent til den dagen du/dere faktisk trenger hjelp.. Da skal vi se hvem som kryper etterpå..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Haha.. Herregud! Den mest gjennomtenkte påstanden på lenge Uten purken kunne du gjort hva faen du ville. Du kunne voldtatt, drept og stjelt. Halve poenget med å ha politi er jo å "skremme" folket. Altså holde dem på sin beste oppførsel. Dette ble for dumt... utrolig at jeg gidder å poste.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av zeronz
Har ikke sagt noe om at vi ikke skal ha politi, men at det er flaut at politiet ikke greier å gjøre en bedre jobb. Når de gang på gang ikke greier å finne ut av sakene. På tide å gi dem mer penger..

Synd at politiet skal ta med lekepistoler når mafiaen står med AK..
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt har forstått dette. Under alvorlige hendelser bærer politiet våpen, men til vanlig er det faktisk totalt unødvendig å bære det. Det er fantastisk færre drap i dette landet sammenlikned med andre pga av det systemet vi har.

Politiet avslører selvfølgelig ikke all kriminalitet, men mannen i gata får som regel respekt for loven og unngår som regel å gjøre noe straffbart. Eller hva?
Anarki = huffda
Tror ikke det hadde vært kult uten oliti.
Plitiet i norge er noe dritt!!
De er altfor flinke til og prioritere små kriminalitet..
Sitat av goillum
Tenk deg hvor gøy det hadde vært for deg når du kommer valsende med din nye mobiltelefon, så kommer en kar å slår deg rett ned og knabber den. Hvor godt hadde det vært med en onkelpoliti som hadde fått fatt i han tilslutt da?
Vis hele sitatet...

hm, han lagde tråden fordi politiet kun oppklarer (offisielt) 33% av all kriminalitet.
hvilket vil si at det er 77% som er imot at du får tilbake mobilen din.

Sitat av hedning*
Dummeste jeg har hørt! Politiet gjør det midlene dems strekker til, og hvis de hadde hatt flere midler hadde de selvfølgelig brukt dem også! Du lever nok bare i din lille CSI verden hvor du kan sammenligne DNA ved å se på det og hvor Horatio alltid tar den slemme fyren..
Lykke til i Anarki-landet ditt!
Vis hele sitatet...
ja, de bruker virkelig midlene sine!
plage og trakassere borgere kan de
bruke vold kan de
dukke opp i hue og ræva dersom noen norske borgere benytter seg av ytringsfriheten, det kan de.
men å fange en voldtektsmann kan de ikke.
det er ikke snakk om bedre\mere midler, men prioriteringer.
du lever nok bare i ditt trygge lille palass i åsen med eget politi hvor du kan sitte og rakke ned på folk.

Sitat av zeronz
Synd at politiet skal ta med lekepistoler når mafiaen står med AK..
Vis hele sitatet...
jaså? lenge siden du så en politimann? jeg pleier å se dem vase rundt med mp5er og lignende..

Sitat av handy.
Til dere som mener politiet er rent og pent udugelige. Bare vent til den dagen du/dere faktisk trenger hjelp.. Da skal vi se hvem som kryper etterpå..
Vis hele sitatet...
ja den dagen har jeg opplevd opptil flere ganger.
ganske naivt å tro at politiet gidder å løfte en finger ved mindre det dreier seg om mord.

Politiets oppgaver i dag er ikke å bekjempe kriminalitet, det er overvåkning og beskyttelse av eindom. og å være nikkedukker for de som har penger til å betale for det.


ah, en ting til. det ser ut til at mange tror at et land uten politi er et anarki.
svaret på det er ja.
hvis vi uten videre fjernet politiet i dag ville det oppstå et anarki, nettop fordi staten har laget regler, og bruker politiet til å opprettholde disse, hvilket over tid har forårsaket det relativt utrygge samfunnet, nettop fordi alt skal være ulovelig fordi en eller to personer ikke liker det.
Ikke nok med at (tatt til ettertanke at vi liksom skal ha et demokrati i norge) de skal ødelegge moroa, men de skaper også kriminalitet, fordi folk kommer aldri til å slutte, det burde jo egentlig politikerne, som liksom skal være til vårt beste, ha skjønt, ettersom det har skjedd kontinuerlig siden tidenes morgen. men nei.
(ja, nå snakker jeg kun om dop, men dop er grunnen bak minst 90% av all kriminalitet i verden i dag.)
se på all dritten i verden, åpn opp øya for faen.

det jeg vil fram til er at man faktisk ikke er avhengig av en stat eller et politi, men vi spiller på en bane som er påbegynt for 4000 år sia, og kan ikke endre det, men vi kan endre fremtiden.
eller, norsk folk i dag er altfor fremmedfryktige og sitter fast ved sine materielle goder, og er altfor redde på å gi slipp på det, og 'livet' sitt.
som jeg sa, livet er et spill 1000 ganger bedre enn wow, og du kan gjøre HVAAAA du vil, men alle velger bare å følge i en annens fotspor og gir egentlig litt faen i alt.

/rant

edit: jeg glemte å putte med hvordan man kan leve uten snut og stat(et såkalt anarki), men det hører ikke hjemme her uansett.
send en pm hvis du Absolutt vil vite.
Sist endret av HellToPay; 8. september 2006 kl. 00:55.
Mange unge ser det ikke - men lovene er skapt for å beskytte oss. Felles beste. Noen av dem kan være idiotisk, ja. For de er skapt av mennesker (mennesker er feilbarige) og vi må rette opp lovene. Derfor er det flere lovendringer. Lov er ment til å beskytte oss, ikke kontrollere og straffe oss.

Politiet (stort sett) prøver å rettferdiggjøre dem, selv om de ikke lykkes 100%. De er mennesker som oss. Hvis du mener at de gjør dårlig jobb, er du velkommen til å bli politiet selv. Jeg håper at du følger loven og ikke lar vennskapet stå over jobben din. Du er jo ikke et menneske vel?

Skal vi fjerne politiet - hvordan skal loven holdes?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Ok, sett utfra problemstillingen som legges ut i første post ang. overvåkningskamera er det som følger: man kan ikke bruke båndopptak i rettsak for å inkriminere en person, MEN politiet kan da så absolutt bruke videoen til å identifisere og pågripe de(n) mistenkte.

Skal jeg rette en pekepinn mot noen må det være staten/regjeringen og dens elendige forvalting av midler. Man kan klage hvor mye man bare vil på lav oppklarningsprosent og at politiet har for mye fokus på småsaker framfor virkelige kriminelle, men dette er ofte følger av budsjett som nekter dem å blande seg inn i f.eks. organisert kriminalitet, og derfor bruker tid på å ta dealere ved akerselva. Når det er sagt er det vel heller ikke det vi kjenner som 'Politiet' som har som oppgave å ta seg av organisert kriminalitet, det finnes såvidt jeg er kjent organer som skal gjøre dette. 'Politiet' som vi kjenner det er til nettopp for å gjøre gatene trygge. Hva en hver definerer som trygg vil ofte variere, jeg har selv vært borti politibetjenter i uhyggelige sammentreff, men jeg er glad de gjør nettopp den jobben de gjør. Senest for en halvtime siden var det lokale helter som prøvde å lage bråk på utestedet jeg jobber, en kjapp telefon til 02800 og brått var de på glattcelle, berettiget for å være noen jævla duster.
Greit nok at jeg ikke liker politifolk, her jeg bor er er politiets største interesse å ta trimma mopeder.
Men de har redda ræva mi mange ganger jeg har vært styggfull å havner i bråk.
Tenk selv, hva hadde Norge vært uten snut? Akkurat!
Sitat av zeronz
Hm, var akkurat på nyhetene at video fra overvåkningskameraer ikke har noe verdi. Politiet kan ikke bruke det til å handle kriminelle. Seriøst, hva har vi politiet i Norge til? 33% av vinningskriminaliteten blir oppklart..

Noen som tenker det samme som meg? På tide å bli kriminell..

Legger til en link: http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1023902122.55

Greit 33% gjennomsnittlig

Ny link: http://www.ssb.no/emner/03/05/nos_kr...ab/tab-12.html
Vis hele sitatet...

Det at politiet ikke oppklarer saker har vel en naturlig grunn? Man trenger beviser, og det er ikke bestandig man klarer å finne de riktige. En verden uten politi er en verden i kaos. Tenk bare den lille brøkdelen av mennesker som er ute i helgene å drikker? Hvis ikke politiet hadde vært der så hadde det vært totalt kaos med fulle folk, hærverk og slåssing. Tenk litt på det spørsmålet du egentlig stiller.

Sitat av Jurgen1337
Bør jo ikke akkurat redde ræva di! Tror det er større sjangs at du møter dem da de beskylder og holder deg igjen for en eller annen bagatell..
Vis hele sitatet...
Men da er det jo din egen feil hvis du blir tatt? Da er det jo du som gjør ugjerningen, akkurat det politiet er her for.

Av og til tror jeg faktisk ikke folk tenker helt klart..

Sitat av selvmord
Plitiet i norge er noe dritt!!
De er altfor flinke til og prioritere små kriminalitet..
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha mer konstruktiv kritikk enn at purken er dritt. Hva definerer du som småkriminalitet om jeg tør spørre?
De er ganske flinke til og gi faen i deg å hvis du er kjenneing av svina.
Kan ikke komme på at de har hjulpet meg selvom jeg har trengt det.
Politi trengs også for å opprettholde ro og orden, det er for å skape en viss trygghet blandt folket bare ved å være tilstede. Det kan roe ned folk og virke hensiktsmessig fornuftig å la politiet ta seg av trafikkulykker og administrere lettere krisesituasjoner, fremfor neddopede ungdommer i 20 åra gjøre den jobben (endel virker som de kan gjøre jobben mye bedre).

Til trådstarter og endel andre her; det virker som om dere har det utrolig vanskelig om dagene. Stress med politiet som snuser rundt i deres saker. Har du/dere prøvd å leve etter loven? Det finns ganske mange andre land her i verden, hvor politiet bryr seg nada, å flytte til. Ønsker du ikke å følge det norske lovverket, eller å ta konsekvensene ved å bryte loven, skjønner jeg rett og slett ikke problemstillingen deres.

Men jeg beundrer den lille hampkampanjen vi ser er i gang rundt om kring i Norge.
Det er kjempeflott at de som faktisk kjemper for legalisering sår frø i kommunale bed og offentlig parker. Hvis man mener at noe er feil her i landet får man heller stå frem og si i fra, i stedet for å sutre om det på et forum.

Sitat av selvmord
De er ganske flinke til og gi faen i deg å hvis du er kjenneing av svina.
Kan ikke komme på at de har hjulpet meg selvom jeg har trengt det.
Vis hele sitatet...
Politiet pleier, etter min oppfatning, og være ganske så flinke på vurderingen av hvordan henvendelser skal takles. Jeg kan per dags dato ikke si at jeg ikke har fått hjelp når jeg virkelig trenger det. Men jeg skjønner at de ikke gidder å sende operativ uteleder hvis noen har knabba spriten på festen du holder til skjenering for alle naboene dine. Da kan du heller gå til politiet og levere anmeldelse, noe du må gjøre pr. oppmøte uansett.
Sist endret av el_bamso; 8. september 2006 kl. 03:36.
Sitat av el_bamso
Til trådstarter og endel andre her; det virker som om dere har det utrolig vanskelig om dagene. Stress med politiet som snuser rundt i deres saker. Har du/dere prøvd å leve etter loven?. Ønsker du ikke å følge det norske lovverket, eller å ta konsekvensene ved å bryte loven, skjønner jeg rett og slett ikke problemstillingen deres.
Vis hele sitatet...
problemstillingen (min) er at jeg som individ ikke vil føye meg etter noens regler.
jeg lever mitt liv, uansett hva noen sier, og det har jeg planer om å gjøre til jeg dør.
jeg har det ikke særlig vanskelig ei heller snut som vil snuse, men det går meg bare på nervene at jeg må leve etter noens regler.

Sitat av el_bamso
Politiet pleier, etter min oppfatning, og være ganske så flinke på vurderingen av hvordan henvendelser skal takles. Jeg kan per dags dato ikke si at jeg ikke har fått hjelp når jeg virkelig trenger det. Men jeg skjønner at de ikke gidder å sende operativ uteleder hvis noen har knabba spriten på festen du holder til skjenering for alle naboene dine. Da kan du heller gå til politiet og levere anmeldelse, noe du må gjøre pr. oppmøte uansett.
Vis hele sitatet...
vel nå er det faktisk folk på jorden som kan ha andre problemer enn det materielle.
for å ta et (sant) eksempel:
min mor ble kvelt av naboen vår til hun besvimte og kjæresten hennes kom og hjalp henne.
personen som gjorde det er en såkalt 'biker' som kjører harley og er større enn de fleste jeg har sett.
da vi anmeldte saken senere på dagen fikk vi vite at de ikke kunne gjøre noe pga. manglende bevis. det faktum at min mor hadde omtrent håndmerkede båmerker på halsen var ikke bevis nok, fordi hun kunne ha påført seg disse selv. etter en måned ble saken henlagt og vi flyttet. senere fikk vi vite at personen som kvelte morra mi var fettern til en brannmann som var GOD venn av politimestern.

dette er én episode.
jeg kan godt legge ut 9 til (som jeg kommer på nå) om forskjellige og samme tema.

ja snuten KAN fungere hvis kriteriene er riktige, noe de skjelden er hvis saken ikke er i avisa.
de fleste her har kanskje sett en film om f.eks. militære hemligheter (som i scenario er og media har fått vite om det, og en general kommer med en avis og spør 'how the hell did this get out' og de må gjøre noe med det.
stort sett er det slik politiet fungerer.
de kan sees i bybildet, men de er aldri på de stedene det faktisk kan skje noe alvorlig.
som f.eks. skudd episoder på aker brygge, hausmannsgate og brugata.
men å ha en van i skippergata 24 timer i døgnet, DET kan de for de forferdelige narkomane er jo så slemme :'(
Sist endret av HellToPay; 8. september 2006 kl. 04:07.
til el_bamso...ja for det er akkurat sånne småting jeg prater om!
Tenk deg litt om.
Men helt enig med HellToPay!
Jeg kom på noe. Tidligere i et online rollespill, har jeg fått erfaring med gamemastere (de er som politi i spillet)

Hvis du rapporterte en forbryter - og er illsint, og kjeftet masse. Bruker masse banneord. Enhver negativ holdning GameMasteren ser, får han bare mindre lyst til å hjelpe deg. For det viser at du ikke er særlig vennlig og samarbeidsvillig.

Hvis du rapporterte rolig og formelt. Forklare problemet enkelt og greit hvordan det skjedde og henvise til hvilken loven som ble brudd. Blir GameMasteren mer villig til å hjelpe deg for du ble akkurat samarbeidsvillig. Det virket hver gang.

Det er akkurat på denne måten Politiet vil nok gjerne at du skal hjelpe til. Ikke bare sitte og vente på at Politiet skal løse alt (de er ikke supermenn). Du bør bidra til hvis du ønsker at saken skal bli løst...
Sitat av zeronz
har du noen gang prøvd å ringe politiet når du har problemer? enten med bråk eller værre?
Vis hele sitatet...
Ja. Og de var meget behjelpelige begge gangene.
Tenk så mye bedre verden hadde vært hvis alle bare fulgte kardemommeloven...
Sitat av Phreaken
16% oppklart ? Kilde takk.. OG forresten, politiet er til for å oppklare de 16 prosentene, blant annet NOKAS-ranet..
Vis hele sitatet...
Nokas-ranet er i sin sak veldig spesiell.. Som om den skulle rettferdiggjøre at politiet ikke løser 'alle' saker? Nokas-saken har faktisk kostet laaaaaangt mere for den norske stat enn den totale summen (som de ikke klarte å finne igjen)

Sjekk dine kilder før du skal imponere.
Regler er til for å brytes, men uten politiet ville det blitt enda mer kaos i verden. De fanger noen, ja, men ofte så gjør de det på jævelskap også. Tipper at mange av politiet bryter regler. Men POLITIET ER OGSÅ ET ARBEID! De tjener penger på det, og mange ser ganske hotte ut i uniform. Og de får leke med kølle, ha masse nøkler og pistol. Er ikke det bra nok med å være politi??

Jeg liker ikke politiet altså =P
Politiet er godt å ha!
Hadde ikke vært et bra sted å leve uten de!

Men enkelte politi fokuserer på mindre viktige ting, og andre tror de er politi, derfor kan de gjøre nøyaktig hva de vil!

Jeg var så dum at jeg drakk på offtenlig sted en gang, da kom sivilpoliti og gav meg bot, greit nok det var min egen feil og kunne ikke gjøre noe annet enn å godta den.

Men når jeg står midt i byen og har havna i bråk med en liten gjeng på 5 stykker som holder på å hoppe på meg, da kjører bare politibilen rett forbi(omtrent 2-3 meter fra meg) og gjør ikke en dritt.
Og i tillegg stod de svært så behjelpelige natteravnene og såg på!
Var bare heldig at et par kamerater av meg tilfeldigvis kom forbi og redda ræva mi!

Og politet har også den gode ideen at viss de ser noen med en HELT vanlig Rema 1000 pose så har de all verdens rett til å kikke oppi den posen og viss det er uåpna ølflasker oppi posen så tar de den med seg!
Spørte de om jeg kunne få se skriftlig der og da at de hadde lov til det, og de sa "jada, det kan du!" så hoppa de inn i bilen og kjørte avgårde så fort de bare kunne.

Og en annen gang arresterte de en kamerat av meg fordi han gikk på gata(fyren hadde drukket 4-5 pils og var ikke småbrisen en gang).
Vår konklusjon var at de ikke likte skjegget hans, og heiv han derfor på glattcelle over natta.

Så hadde politiet gjort det de EGENTLIG skulle ha gjort så hadde mange flere vært svært mye mer fornøyd med de!
Politiet er såklart ikke perfekt og ja det er ikke alltid de hjelper like bra som de burde. Men uten politiet hadde du jo ikke fått noe mer hjelp da heller
Tror Norge hadde vært selveste ragnarok uten politi, men likevel så syntes jeg at politiet har litt for stor fokus på å løse sånne småsaker som de faktisk kan gjøre noe med, enn å ta imot utfordringene, som har større betydning for samfunnet.

Ta for eksempel de enorme ressursene politiet setter inn for å få ned saker med ganske liten verdi, som trimming av mopeder. Det står over alt i lokalaviser at politiet ikke har ressurser nok til å rykke ut ved nødanrop, men å gå til massekontrollering av mopeder har de mer enn nok ressurser til, stå 5-10 stk og drive kontroll. De får jo inn ganske mye penger og, og det er vel derfor de driver og setter store ressurser i å stoppe trim, fordi ellers så blir inntekten lav, fordi de rett og slett ikke klarer å gjøre noe med kriminalitet av høyere grad.

Spør du meg, så har politiet i Norge feil fokus på saker, og bryr seg for mye om mindreverdige saker, og tenke litt over prioriteringene sine.

edit: Til alle som tror alt hadde vært bedre uten politi, så burde de tenke seg litt om... Innse det, verken dette landet, eller noen andre land hadde ikke fungert uten politi.
Sist endret av MannY; 8. september 2006 kl. 15:39.
her er også noe vi har politiet til (etter min mening blir det mer ragnarok MED politi..)
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129830
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=305091
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129808

1999 ble totalt 656 politi lovbrudd rapportert til SEFO
- Av disse ble bare tre tiltalt
- 29 fikk symbolske bøter.

Appropos kveling: Politimannen som kvelte menneskerettighetsforkjemper Tomasz Wacko (2004) ble frikjent, og sutrer til aftenposten over den store belastninga det var å stå tiltalt. Sjekk forresten gærningene her, som tross alt har endel fine linker http://www.svik.org/Politivold.htm . Her finner du blant annet denne http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=72632 som er ganske morsom.

Ellers ble politimannen som skjøt ned enn fyr på Skui frikjent nettopp. Og for ikke glemme den fulle politmannen som fanget tyv i garasjen (utenfor tjeneste selvsagt) og kvelte han sakte på tross av at naboer protesterte. Var på nittitallet engang. I Trondheim har vi jo saken med politfolka som banka ei svart vaskekjerring, samt politimannen som skjøt en biltyv på Klett i hodet på to meters avstand...

Og husk boomerangsaken i Bergen hvor de som anmeldte politiet for vold, selv ble dømt, samt at juristene deres ble trakkassert i årevis, forsøkt planta dop på osv..

dette er noen få enkeltepisoder fra vårt langstrakte land, men lignende politi aktivitet har foregått siden både før og etter krigen.
det er så naivt å tro at politiet kun er her for å hjelpe folk flest.
DET ER DE IKKE.
ikke kom med mer piss om at 'tenk hvordan det hadde sett ut'
les postene mine.
Om vi umiddelbart fjerna politiet hadde det blitt et kaos uten like, et gangland, nettop fordi 'vi' har bygd opp landet til å være avhengig av et autoritært organ, som politiet er.
Ifølge av politi.no har politiet 11.000 ansatte i Norge. De var vanlige mennesker som har klart å gå gjennom politiskolen med bra helse og fikk jobben. Selvsagt må det være noe korrupte dumme politifolk her og der - i alle klasse er det en bølle.

Du kan ikke vite hvem er normal i hodet og hvem er maktsyke. Kanskje 1 av 10 er mer eller mindre grad maktsyke. Hvordan kan vi se det med blotte øye før det skjer? Nettopp, det må først skje, så får de problemer. De slipper ikke inna problemer billig - det kan bare være deg som lot dem slippe billig...

La oss si at du ønsker et samfunn uten politi på grunn av noen inkompetanse politifolk. En gjeng kommer inn i huset ditt og tar alt du har og voldtok jenter du kjente godt. Hvordan er det beste måten å løse det på?

Jo, jeg vil tro du vil ta med dine venner og ta hevn på gjengen. For jeg tviler sterkt på at du vil løse det på fredfull måte. Gjengen som du hevnet, samlet andre folk og vil hevne det du har hevnet for. Det blir rene mafiakrigen... Situasjonen som kommer her minner meg om blodhevn i vikingtiden.
Vi brenner BHer, gjør masse ulovelig og blir kvitt alle regler.
Nei! For regler er til for at et samfunn skal fungere. Det handler om respekt for andre. Respekterer man ikke at man ikke får kjøre i mer enn 60på diverse veier fordi foreldre gjerne vil beholde barna sine litt lenger, at man ikke skal stjele fordi mange på arbeide for å så skaffe seg det, at man ikke skal drepe fordi det er mange som er glade i den personen, at man ikke skal... Ja, dere har sikkert forstått det.
Politiet er en del av samfunnet som prøver å få orden på all galskapen. Men ofte overdriver samfunnet med reglene og lovene sine.
Sitat av marsboer
Ifølge av politi.no har politiet 11.000 ansatte i Norge. De var vanlige mennesker som har klart å gå gjennom politiskolen med bra helse og fikk jobben. Selvsagt må det være noe korrupte dumme politifolk her og der - i alle klasse er det en bølle.

Du kan ikke vite hvem er normal i hodet og hvem er maktsyke. Kanskje 1 av 10 er mer eller mindre grad maktsyke. Hvordan kan vi se det med blotte øye før det skjer? Nettopp, det må først skje, så får de problemer. De slipper ikke inna problemer billig - det kan bare være deg som lot dem slippe billig...

La oss si at du ønsker et samfunn uten politi på grunn av noen inkompetanse politifolk. En gjeng kommer inn i huset ditt og tar alt du har og voldtok jenter du kjente godt. Hvordan er det beste måten å løse det på?

Jo, jeg vil tro du vil ta med dine venner og ta hevn på gjengen. For jeg tviler sterkt på at du vil løse det på fredfull måte. Gjengen som du hevnet, samlet andre folk og vil hevne det du har hevnet for. Det blir rene mafiakrigen... Situasjonen som kommer her minner meg om blodhevn i vikingtiden.
Vis hele sitatet...
you talkin to me?
isåfall, jeg er fullt klar over hvordan politifolk er, men som et statlig organ burde det være restriksjoner og oppfølginger, så nettop disse idiotene IKKE får fritt spillerom.
dersom det skal unnskylde mord osv at noen er dumme, synes jeg politiet i sin helhet burde revurderes.
Politiet står for såpass mye såkalt sikkerhet i landet, og for at de skal kunne hakke på andre og faktisk opprettholde ro og orden burde det heller være sikrere og strammere rammer innad i politiet, nettop for å forhindre slike episoder.
men det ser ikke ut til at en revurdering står på timeplanen, så hva kan man gjøre?
HellToPlay, hvor gammel er du, sånn egentlig? Så det du sier, sånn mellom setningene, er at Norge hadde greid seg bedre uten politi? Det er du som er problemet her, og du, med din "ikke følge noen lover"-barnslighet som er et press for samfunnet. Politiet har hjulpet meg når jeg har trengt det, og jeg har aldri hatt problemer med det. Lover er til for å holde samfunnet rolig! Og til kvelningsepisoden med moren din: hva ville du at politiet skulle gjøre? De hadde ingen bevis! Pluss at du sikkert er en kjenning av politiet, så gjør ikke det saken bedre. Hadde de gått hardere imot overfallsmannen, så hadde hann kommet inn på forumet og klaget over politivold. Det er vanskeligere enn du tror, og de tar nok ikke alle avgjørelser riktig. De er for faen mennesker de også.
Sitat av goillum
Hva har vi politi til? Det er det værste spørsmålet jeg vet, hvordan kan du tenke deg et land uten politi? Hvor folk stjæler det de føler for, banker hvem de vil. Tenk deg hvor gøy det hadde vært for deg når du kommer valsende med din nye mobiltelefon, så kommer en kar å slår deg rett ned og knabber den. Hvor godt hadde det vært med en onkelpoliti som hadde fått fatt i han tilslutt da?
Vis hele sitatet...
Men det har seg sånn at onkel politi driter i om mobiler blir stjelt... De sier bare, "Vi har viktigere saker og gjøre". Men Goillum, jeg holder med deg på en måte:P
Sitat av HellToPay
Politiet står for såpass mye såkalt sikkerhet i landet, og for at de skal kunne hakke på andre og faktisk opprettholde ro og orden burde det heller være sikrere og strammere rammer innad i politiet, nettop for å forhindre slike episoder.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke at de ikke har tenkt over saken?

Dersom du ønsker å forandre på hele systemet, bør du først finne et bedre system. Det er helt idiotisk å fjerne hele politiet og tenke ut et nytt system etterpå.

Når du har kommet på et bedre politisystem - bør du foreslå det til politikere. Og planen vil vurderes nøye hvis den er god nok. Eller vent, du tror heller ikke på demokratien i Norge...
Sitat av mopplest
Men det har seg sånn at onkel politi driter i om mobiler blir stjelt... De sier bare, "Vi har viktigere saker og gjøre". Men Goillum, jeg holder med deg på en måte:P
Vis hele sitatet...
Spm: Til f.eks din stjålne mobil (sett utifra at dette faktisk har hendt, uansett) - hva skal de gjøre med saken? Sende en patrulje og lete etter den? De noterer det, og går gjennom alt tyvgods som de evt. får inn.
Sitat av mopplest
Men det har seg sånn at onkel politi driter i om mobiler blir stjelt... De sier bare, "Vi har viktigere saker og gjøre". Men Goillum, jeg holder med deg på en måte:P
Vis hele sitatet...
Men mobiler som blir stjålet er jo faktisk bare en bagatellsak.
Der blir jo stjålet vanvittig mange mobiler hvert eneste år, og politiet kan ikke bruke
all tida si på å få nettleverandøren til å spore opp telefonen og sende ut politifolk i hytt og pine!
En stjålen mobil til et par tusen er jo tross alt ingenting i forhold til en stjålen bil til et par hundre tusen!
Personlig så har jeg aldri blitt frastjålet en mobil, og det er enkelt og greit fordi jeg har den i lomma og ikke driver å slenger den rundt omkring så hvem som helst kan plukke den med seg Er vanskeligere å putte en bil i lomma
Politi er viktig og ha for og ha orden i sammfunnet, ingen tvil. Og hvis dere anmelder en mobil stjålet så er det kanskje ikke så rart prosenten går ned! Sånne små ting trengs ikke anmeldes engang, prøv heller og finn det ut selv. Og til han som nesten ble banka av den gjengen mens politiet kjørte forbi, det er ikke lett og se om dere snakker eller om du skal bli banka. Politiet stopper ikke overalt de ser en gjeng og spørr om alt er OK. Også er det sånn att de fleste alvorlige sakene blir oppklart!
Og kanskje ikke alle dere vet hvor mye dritt som de må ta imot, er ikke rart de blir iriterte. Etter en natt på bensin stasjon så ble jeg helt kvalm av fulle folk! som hele tiden tror de er best, frekke osv. jeg trodde ikke på dette før jeg fikk opplevd dette selv. det samme sier alle taxi sjofører som kommer innom også. Og det er i helgene det somregel er bråk å politi ute. Det er lett og kritisere politiet uten og være det selv.. Og att politiet bare tar småkriminalitet er sikkert for du ikke ser att de jobber med noe større saker, eller att det faktisk ikke skjer så mye mord og sånn i Norge.
Sitat av CrimsonSunrise
Politi er viktig og ha for og ha orden i sammfunnet, ingen tvil. Og hvis dere anmelder en mobil stjålet så er det kanskje ikke så rart prosenten går ned! Sånne små ting trengs ikke anmeldes engang, prøv heller og finn det ut selv. Og til han som nesten ble banka av den gjengen mens politiet kjørte forbi, det er ikke lett og se om dere snakker eller om du skal bli banka. Politiet stopper ikke overalt de ser en gjeng og spørr om alt er OK. Også er det sånn att de fleste alvorlige sakene blir oppklart!
Og kanskje ikke alle dere vet hvor mye dritt som de må ta imot, er ikke rart de blir iriterte. Etter en natt på bensin stasjon så ble jeg helt kvalm av fulle folk! som hele tiden tror de er best, frekke osv. jeg trodde ikke på dette før jeg fikk opplevd dette selv. det samme sier alle taxi sjofører som kommer innom også. Og det er i helgene det somregel er bråk å politi ute. Det er lett og kritisere politiet uten og være det selv.. Og att politiet bare tar småkriminalitet er sikkert for du ikke ser att de jobber med noe større saker, eller att det faktisk ikke skjer så mye mord og sånn i Norge.
Vis hele sitatet...

tja, med tanke på at politiets hoveroppgave angivelig er å bekjempe kriminalitet burde da en frastjålet mobiltelefon være godt nok, dessuten må du ha en anmeldelse om du vil få tilbake på forsikringa.
igjen, politiet skal liksom klare å overse situasjoner, og klare å forhindre dem før det skjer.
det er ikke vanskeli å se når en slåsskamp kan starte, og ihvertfall ikke når en gjen står og er truende ovenfor en person.
er ikke oslo politiet på jobb for en tryggere hovedstad? jeg vil tru at all snut går på jobb for å sikre en trygg by.
jaså? skjer det ikke mord i norge? hvilken del av landet er du fra? kautokeino?
jeg synes det står om mord og drap i avise både titt og ofte.
bl.a. en politimann som kvælte enn person til døde for litt sia.
politiets rekrutterings plakater leser at de søker deg som kan tenke anderledes i vanskelige situasjoner, som kan holde hodet kaldt, kan prate med opphissede folk.
selvfølgelig får politiet mye pes, men det skal aldeles ikke forsvare deres overgrep mot borgere, skal det det?
Men, dette tråden ble litt "bedre" enn forventet. Tittelen var laget for å få folk til å reagere og provosere, noe som virker bedre enn forventet. Jeg er med i frp og ja, jeg er for å gi mer penger til politiet og bygge flere fengsler. Så spørsmålet var egentlig ikke hva vi har politet til; men, hvorfor ikke politiet handler når de først kan; det er av og til veldig merkelig.

Politet gjør i mange saker en veldig god jobb, alle er mennesker og det hender at vi gjør store feil. Dette gjelder også politiet. Jeg er av den typen som synes at det er bedre at en uskyldig blir tatt inn til avhør enn av vi ikke skal ta inn noen. Selvfølgelig blir det feil å sette en person som er uskyldig i arresten over lengre tid. Men noen ganger kan det skje..

Det er utrolig at Norge er så rolig og fredelig når vi tenker på hvor lite politiet vi har tilgjengelig om det skulle skje noe. Vi er rett og slett heldig
Politiet har vi til å skrive ut parkerings- og fartsbøter. Ellers så er de jo kjekke å ha om noen må pisse på gata, det liker vi jo ikke. Så ikke kom å si at politiet ikke gjør en samfunnsnyttig innsats.
liker ikke snakk om anarki, da dette ikke finnes og vil aldri kunne eksistere! så snart det ikke finnes en regjering, politi eller andre sentrale styringsorganer har man jo på en måte anarki. men hva skjer så, jo anarki vil bli byttet med den sterkestes rett. Med andre ord så blir det borgerkrig hvor seierherren vil utpeke seg selv som leder. han vil ikke klare å holde styr på alle "undersottene" sine selv og annsetter dermed noen som vil ha samme rollen som politiet har idag.

forskjellen er at du aldri kan gå fra demokrati --> anarki .. men heller demokrati --> diktatur. kansje noen år med fredløshet mens krigene vil bli utkjempet. uansett vil nok usa og andre verdenspoliti komme med sine styrker og "bevare" freden.

alle samfunn har politi, enten de kalles kongens vakter eller borgervern eller lignende.
Politiet er til for å holde orden på landet.
Slik at ikke hele befolkningen begynner å ta det de føler for.
Greit at de ikke får oppklart så mye, men bare det at de ER TIL, forhindrer mye kriminalitet.
Er det bare meg, eller er det andre som også føler seg redd med politiet rundt seg. Spesielt på offentlig plass, hva om du plutsli hadde glemt deg, og hadde sagt "neger" eller noe i den dur. Eller om du hadde med deg alkohol, og ikke sett dem og hadde bare drukket videre. Det hadde kosta deg 2000kr her. Eller hva med når dem sitter inne i buskene med en jevla laser, og du sitter og traller for deg selv i bilen. Hver gang jeg ser en politimann i uniform, så får jeg et lite skakk inni meg, begynner og svette og tenker på at jeg må oppføre meg sikkelig. Ikke det at jeg ikke gjør det, men kanskje det er tvangstanker? og ha en politi bak seg i trafikken må være det værste. Da sitter jeg og tenker; har jeg belte på, fungerer alle lysene mine, er dekkene mine lovlige, holder jeg riktig fart, er spedometeret mitt rett, har jeg betalt veiavgift, er speilet mitt knust, er skiltet forsatt på, har dem sett meg gjort noe ulovligt nå, skal dem stoppe meg nå. Det er heeilt jævligt noe slikt. Politiet kunne ha holdt seg inne på kontoret sitt og flytta på papir, og tatt imot anmeldeser, slik jeg hadde slept og fryktet dem bak hver busk.
Sist endret av Gimli; 20. september 2006 kl. 12:40.
gimli: Høres ut som du har noe tvangstanker ja :P Det at politiet er synlig rundt omkring er bare bra for da kan folk bli litt mer bevist på det som skjer rundt dem.

btw: Det er da ikke ulovlig å si neger