Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2473
Det har skjedd og skjer mye mektige ting her i verden. Med ordet mektig mener jeg ting jeg syntes er kult at har skjedd eller skjer. Sånn som vikingtiden, russetiden, Norge slo Brasil i fotball og andre ting. Noen kommer til å lure på hvorfor jeg lager denne tråden, men jeg syntes det er interessant å vite hva folk setter pris på eller hva folk syntes er interessant...

Selv mener jeg vikingtiden er noe av det mektigste som har skjedd. Ihvertfall sånn som "myten" har blitt. Gale nordmenn som raidet stakkars engelsk menn! :-)
Sitat av InsomniA
Det har skjedd og skjer mye mektige ting her i verden. Med ordet mektig mener jeg ting jeg syntes er kult at har skjedd eller skjer. Sånn som vikingtiden, russetiden, Norge slo Brasil i fotball og andre ting. Noen kommer til å lure på hvorfor jeg lager denne tråden, men jeg syntes det er interessant å vite hva folk setter pris på eller hva folk syntes er interessant...

Selv mener jeg vikingtiden er noe av det mektigste som har skjedd. Ihvertfall sånn som "myten" har blitt. Gale nordmenn som raidet stakkars engelsk menn! :-)
Vis hele sitatet...
Hva me Romerne, som tok over det meste av land?
InsomniA's Avatar
Trådstarter
tenkte litt over dem. Romerne er sykt mektige :-) Lagde byggninger som colosseum. Ble helt frelst når jeg så serien Rome!
Jeg hater måten du bruker ordet "mektig" på
Jeg syns de store eroberne er spessielt interresant: Hannibal, Alexander den store, Gengis Khan, Julius Caesar osv.. Syns at Norge - Brasil bli litt liten i denne sammenhengen. Vikingtiden er naturligvis spesiell for oss nordmenn, for en gang skyld var det vi som herjet litt i verden
Insomnia: Romerne hadde en lei uvane med å steke kristne i en glødende jernstol og rive av dem hodet hvis de ikke døde. det må kunne kalles maktmisbruk
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av VanDeGraaff
Insomnia: Romerne hadde en lei uvane med å steke kristne i en glødende jernstol og rive av dem hodet hvis de ikke døde. det må kunne kalles maktmisbruk
Vis hele sitatet...
... men så var kanskje ikke de kristne så veldig mye bedre under inkvisisjonen...

Det største jeg kan tenke meg i menneskenes historie var når Semmelweis oppdaget viktigheten av renslighet og god hygiene under behandling av sykdom; bakterer sprer seg ikke bare gjennom "liklukt" vet dere .
Sist endret av Tias; 11. mai 2006 kl. 22:15.
Sitat av VanDeGraaff
Insomnia: Romerne hadde en lei uvane med å steke kristne i en glødende jernstol og rive av dem hodet hvis de ikke døde. det må kunne kalles maktmisbruk
Vis hele sitatet...
Vel. De aller fleste kulturer har jo sine skyggesider. De kristne var jo ikke noe bedre enn romerne. Hva med inkvisisjonen og heksejaktene? Det var også svært mange av de gamle pavene og maktoverhodene i den katolske kirke svært korrupte og levde et alt annet enn moralsk liv. Itillegg startet de jo korstogene. Noe sier meg at makt sto mer sentralt i hodene deres enn misjon

edit: Tias kom meg i forkjøpet
Marin Luther var visst en blodtørstig heksemorder, ja. Huff, bålbrenning. BuhAH!
Marthin Luther King var mektig! Han hadde det i stemmen og i hjertet og fikk forandret Amerika totalt!

Edit: Sa jeg noe galt?
Sist endret av fappaggagga; 11. mai 2006 kl. 22:46.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Martin Luther var en rasist av en jødehater og hadde ingeting med Amerika å gjøre. Les din historiebok på nytt, gutt!
InsomniA's Avatar
Trådstarter
vel, makt og relgion har vel vært hatt litt for mye med hverandre å gjøre gjennom tidene for å si det sånn!

Det er vel Matin Luther King vi snakker om her. Han gjorde noe helt utrolig i Amerika, men det syntes ikke det kan måle seg med veldig mange andre personer. Martin Luther Kingble hørt, men fikk vel ikke så mye makt bortsett fra tilliten til folket(Noen mener det er makt nok i seg selv...). Personer som Hitler(ikke at jeg støtter noe av det han har gjort, men han var en utrolig dyktig mann.) Napoleon og Ghangis Khan som er nevnt tidligere påvirket utrolig mange flere ville jeg tro. Pluss jeg føler at det er noe ved dem som gir meg følesen av å bruke ordet "mektig".
Alle religioner har en skyggeside, det er et faktum det ikke går an å komme ifra. men det går ikke an å peke bare dit, vi må se noe av det positive også. Martin Luther var som du sier en mektig mann, men han er ikke kjent som brutal
InsomniA's Avatar
Trådstarter
Dere snakker om Martin Luther ja... Da så. Martin Luther fikk støtte av adelen(fyrstene) da han gikk imot kirken. Martin Luther trengte denne støtten, ellers ville han bli henrettet med en eneste gang. Når det brøt ut folkeopprør mot kirken og adelen sa Martin Luther noe i denne duren "Et opprørsk menneske må bli slaktet". Husker ikke helt sitatet...
Selv om han ikke var brutal støttet han fortsatt heksebrenning og var en jødehater. Var sikkert mange i den tyske nazieliten som ikke var brutale, men som fortsatt støttet holocaust.
Ikke diskuter - jeg gir bare min mening her:

Kristendommen er mektigste jeg vet om - herjet, hjernevasket og bestemte over folk i flere århundre. Men heldigvis har enkelte våknet opp...
Det var da som faen at folk forveksler Martin Luther (kristen-reform-duden) og Martin Luther KING (neger) da...
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Det som er litt mektig, synes jeg, er at det står i Cesar sine logger at han ikke torde å gå lengre nord enn nåtidens England.
Han møtte angivelig på et folkeslag som hadde en såpass barbarsk natur at samtlige soldater ble skremt av slagmarken.
Det var vikingene det
Vikingtiden er vel det som står meg nærmest, som nordmann. Hadde vi erobret, og ikke plyndret, ville kanskje England vært under Norge(skandinavia) nå? Hele England(alle festningene) lå jo en stund under vikingene, så dette syntes jeg er en spennende, men kanskje svak tanke.

Og det at Norge stadig sparker rumpe i vinterleker. Dette er noe jeg er uhyre stolt over, og skuffelsen var derfor stor forrige ol *emoface*

Også at en gruppe med norsk HV-ungdom kom på topp i et oppdrag i Cold Response (NATO), og slo Navy Seals, SAS og mange andre "store" tropper. Litt sånt smått som man kan være stolt av syntes jeg. Et lite land utretter store ting.
Det som gjorde vikingene så mektig var at de nærmest ville dø i kamp for å komme til Valhall.
Om jeg ikke tar helt feil så er disse barbariske folkerasene engelske, og ikke norske. Vikingangrepene på England startet ikke før slutten av 700-tallet, selv om vi var blant de hardeste av de harde på den tiden. Patriarken av Konstantinopel hadde vikinger som bodyguards.
tenk det, Hedda. Både Vikinger og Samer

Edit: god natt, nå går jeg og legger meg.
Sist endret av VanDeGraaff; 11. mai 2006 kl. 23:10.
Det var vel de keltiske folkeslagene som ble sett på som barbarer først og fremst av romerne. Dette er ikke helt sant, de var et folk med stor sans for handel og håndverk, men som vi vet, historien er skrevet av vinnerne, de som går under hører vi ikke noe om.
Sitat av lovebadger
Jeg syns de store eroberne er spessielt interresant: Hannibal, Alexander den store, Gengis Khan, Julius Caesar osv.. Syns at Norge - Brasil bli litt liten i denne sammenhengen. Vikingtiden er naturligvis spesiell for oss nordmenn, for en gang skyld var det vi som herjet litt i verden
Vis hele sitatet...
Norge - brasil er ikke liten i denne sammenhengen da! Det blir faktisk som david og goliat.
Det mektigste jeg vet om er prosessen med å samle Europa i en union. Her har du et kontinent som siden tidenes morgen har sloss og herjet med hverandre som endelig faktisk prøver å gjøre noe med det og ønsker å samarbeide for å hindre at vi aldri mer får en ny verdenskrig.

Til dere som setter vikingetiden høyt: Det er vel på tide å lese om vikingene fra kilder som er litt mer politelige enn Snorre. Joda. Vikingene var krigere og det er hevet over enhver tvil om at de kicka æss, men det er ikke slik at alle nordmenn var blodtørstige jævler som voldtok jomfruer i England. Flesteparten var bønder... Og for det andre er det vikingene drev på med noe å være stolt av?
Vikingene hadde kickass guder, de lagde båter som rocket, de var like gode handelsmenn som krigere, og hadde gode forfattere/diktere. Så kom kristendommen å "konverterte" oss ved å torturere og brenne de som ikke trodde. Skjønner ikke åssen vi ga oss så lett for en teit midtøsten religion med pyseguder.

Selvsagt, det kan jo være at de er så kickass bare fordi vi har litt for mye nasjonalisme i oss?

"Vikings! All the looting of the pirates, all the deadlyness of the ninjas, and a whole swath of gods seemingly forged entirely out of concentrated badass." -En eller annen quote finni på nett.
Hitler var mektig! Det at én person klarer å skape oppstandelse og hat mot et folkegruppe som irriterer ham, for så å utrydde 2 millioner av dem må jo kalles imponerende. Ja, det var grusom og galt og misbruk av makt, men en kan ikke benekte at det nettopp var MAKT han hadde. Hitler greide å overbevise en hel nasjon om at det er bra å utføre de forferdeligste handlinger, stikk i strid med sunn fornuft, og dét uten at stormaktene som omkranset ham på alle sider turde gripe inn. Han må derfor uten tvil ha vært en mektig person.
Sitat av acitsirym
Hitler var mektig! Det at én person klarer å skape oppstandelse og hat mot et folkegruppe som irriterer ham, for så å utrydde 2 millioner av dem må jo kalles imponerende.
Vis hele sitatet...
2 millioner?
Var det ikke nærmere 6?
mcsnack: Den tilstanden Tyskland var i gjorde jo jobben ekstremt lett for Hitler også...
--
Det største øyeblikket i historen som jeg kan tenke meg i farten, må nesten bli da Norge ble et eget land. Norge har vært selvstendig nasjon i litt over hundre år nå, og vi er faktisk et av få land som de STORE gidder å høre på (har sikkert noe med oljen vår å gjøre).

Vikingene raidet jo ikke bare England, de raserte jo også Nederlandene (Beneluxområdet) ganske vilt. Frankrike fikk vel også bra med juling hvis jeg ikke husker helt feil.
Sitat av Thedeeq
Vikingene raidet jo ikke bare England, de raserte jo også Nederlandene (Beneluxområdet) ganske vilt. Frankrike fikk vel også bra med juling hvis jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...
Store deler av europa faktisk, langt inn i russland og for det meste uansett hvor det var vann dypt nok for båtene de brukte..

husker? du var vel faen ikke der!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Merklig at ingen har nevt Egypterne, mektig folkeslag som holdt moses og folket hans slaver i en periode, samt bygde store monumenter (pyramidene, gravkammer, templer) hadde et avansert skriftspråk (hieroglyfene).

For ikke å glemme mine favoritter: Maya, Inka og Aztekerne på det amerikanske kontinentet.
Det kjipe er jo at mayaene var allerede blitt redusert til nomadefolk når conquistadorene ankom, og de brente det som var igjen av pergamenter.

Noe ble igjen i form av bilder hogd i stein. bla. kalenderene deres, noe av skapelsesberetningene.
Veldig mye interresant historie der.
Sitat av ztaale
Store deler av europa faktisk, langt inn i russland og for det meste uansett hvor det var vann dypt nok for båtene de brukte..

husker? du var vel faen ikke der!
Vis hele sitatet...
Mente kanskje mer i forhold til hva jeg husker fra da jeg gikk på skolen... Nei det ville jo vært usannsynlig kult hvis jeg var med Thorgrim og Odne på tokt :P Det vi ihvertfall lærte på skolen var at de tok hardest for seg i de områdene jeg nevnte. Mulig det er feil...
Ser veldig godt at folk her favoriserer best folkegrupper og ledere som har brukt vold som sentrum for at resten av verden skal forstå deres mening . Selv om mange; som Hitler f.eks startet med ord og gikk så deretter til vold . Dette viser jo mer at flertallet av verden tenker på charismatiske sadister hver gang de blir spurt om en mektig person . Det sier også hva folk frykter :P
Vil dere vite hva makt er ? Se på situasjonen i Columbia, hvor narko herrene lever av coca-plantene i andesfjellene og ved utrpressing osv.
Det at et slikt land i nåtiden fortsatt er styrt av narkoherrer og ingen av andre verdens land gjør stort for å omgjøre situasjonen forteller hvertfall meg at disse narkoherrene kan sine greier . Jo, til en grad er disse og charismatiske sadister, men de forteller ikke resten av verden hvor mye de hater politiet heller .