Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4196
Jeg lever delvis av å tegne. Jeg jobber med fotorealisme, der alle detaljer og små krinker og kroker må være helt "rett" for at tegningen skal ligne et fotografi.

Men jeg har hatt et besynderlig problem i alle år: Alt på høyre side av tegningen blir alltid forskyvd litt oppover, uten at jeg merker det. Det er snakk om millimeter, men det er nok til at det blir helt feil.
Men når jeg holder bildet opp foran et speil, så ser jeg alle feilene og begynner en langsom prosess med å korrigere det. Sluttproduktet blir jo bra, men det er forferdelig irriterende å holde på sånn.
Jeg er ikke noen stor tilhenger av hjelpelinjer, så stort sett jobber jeg med frihåndstegninger. Det er jo ikke akkurat det smarteste, siden jeg da får mye etterarbeid å fikse. Men vaner er vaner.

En stund trodde jeg at det var noe feil på øynene, men det var det ikke. Nå tror jeg kanskje at det er noe merkelig mellom hjernehalvdelene og hvordan de oppfatter det jeg ser på. At kanskje den kreative høyredelen er i konflikt med den mer logiske venstredelen, og at det er derfor jeg får denne "forskyvningen" på bildet. Det er bare en teori da.
Jeg forsøker å tenke at jeg bare tegner linjer, istedenfor at jeg tegner f.eks. et portrett, siden hjernen allerede har en innprogrammert oppfatning av hvordan et portrett er, og da kan skape forstyrrelser i tegningen. Men det hjelper ikke.

Men jeg skulle gjerne likt å visst hva dere tror? Og er det noen andre som opplever det samme?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Relevant: du forpeste alle trådene du ser?

Kanskje du burde øve ved å tegne opp kun proporsjonene og formene. Kanskje bør du prøve å flytte på hodet ditt og se fra nye vinkler? Kan det være noe med måten du holder blyanten på? Googlet, men fant ikke noe.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Artess Vis innlegg
Nå tror jeg kanskje at det er noe merkelig mellom hjernehalvdelene og hvordan de oppfatter det jeg ser på. At kanskje den kreative høyredelen er i konflikt med den mer logiske venstredelen, og at det er derfor jeg får denne "forskyvningen" på bildet. Det er bare en teori da.
Vis hele sitatet...
Som jeg har forstått så er hele greia med at høyre hjernehalvdel er kreativ og venstre halvdel logisk blitt motbevist som bare en myte. Så da er det en rimelig dårlig teori.

Ellers har jeg ingenting å skyte inn med, da jeg ikke holder på med tegning eller maling selv!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Hmmm. Jeg har slitt med balanseproblemer i et par år nå etter en skade på det indre øret. Når jeg var på full diagnostisk sjekk for dette ble det avslørt at skaden hadde påvirket synet mitt slik at jeg ikke lengre så helt i vater, det var rett og slett en liten feilkobling der som gjør at min horisontale oppfattelse heller litt oppover mot venstre og nedover mot høyre. for å få orden på dette må jeg gjøre spesifikke øyeøvelser.

Jeg er ikke sikker på om optiker ser etter slike utslag, kanskje noe å sjekke ut?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Som jeg har forstått så er hele greia med at høyre hjernehalvdel er kreativ og venstre halvdel logisk blitt motbevist som bare en myte. Så da er det en rimelig dårlig teori.

Ellers har jeg ingenting å skyte inn med, da jeg ikke holder på med tegning eller maling selv!
Vis hele sitatet...
Hemisfærisk spesialiseringsteori slik den er forstått av mannen i gata er i alle fall en forenkling. Men det er korrekt at de to hemisfærene er involvert i noe ulike funksjoner - dette kaller man lateralisering. For eksempel er språklig produksjon og forståelse vanligvis lateralisert til venstre hemisfære. Hos personer som har gjennomgått split brain surgery (kutting av corpus callosum - fibrene som forbinder de to hemisfærene) har man observert noen rimelig bissarre effekter. Man har for eksempel observert at om man presenterer et objekt i det venstre synsfeltet til pasienten så klarer ikke pasienten å sette navn på objektet verbalt, da informasjonen sendes til den høyre hemisfæren. Så man antar at de to hjernehalvdelene prosesserer informasjon om verden på noe ulik måte, men å si at den venstre hemisfæren er logisk og den høyre kreativ blir for upresist.

Et nevropsykologisk fenomen som kalles spatial neglect kan være relevant for denne tråden. Du lider ikke av dette fenomenet, men det er rimelig å anta at dine vanskeligheter kan spores tilbake til noen av de samme nevrale kretsene som underligger spatial negect. I spatial neglect mangler man oppmerksomhet for stimuli som forekommer i ene halvdelen av synsfeltet. Det er ikke urimelig at hjernen din har vanskeligheter med visuomotorisk integrasjon av informasjon fra venstre og høyre synsfelt. Et artig "eksperiment" hadde vært om du prøvde å lage en tegning med ene øyet lukket, for å se om det da hadde blitt mer "på linje". Uheldigvis er det slik at et enkelt øye også er delt i to synsfelt, slik at den venstre delen av det ene øyet ditt fôrer informasjon til din høyre hemisfære og vice versa, men om visuomotorisk integrasjon skulle vise seg å være problemet så skulle dette teoretisk sett redusere problemet.

Videre er det slik at øvelse gjør mester. Ved å ta deg ekstra på tak og jobbe hardt med problemet kan du trene opp de kretsene i hjernen som er involvert i prosessen. Synaptisk plastisitet er et popbegrep i nevrovitenskap for tiden, og det dette fenomenet viser til er at koblingene i hjernen din er formbare, slik at ved øvelse kan du effektivisere koblingene i hjernen og få ulike kretser til å samarbeide bedre.
Sist endret av Amygdaloid; 2. juni 2014 kl. 17:40.
OCD? Evt. en form for autisme?
Sitat av supernatural Vis innlegg
OCD? Evt. en form for autisme?
Vis hele sitatet...
Virkelig? Basert på hva da?
Sist endret av Sjølvaste; 2. juni 2014 kl. 18:05.
Sitat av Artess Vis innlegg
Men jeg har hatt et besynderlig problem i alle år: Alt på høyre side av tegningen blir alltid forskyvd litt oppover, uten at jeg merker det. Det er snakk om millimeter, men det er nok til at det blir helt feil.
Men når jeg holder bildet opp foran et speil, så ser jeg alle feilene og begynner en langsom prosess med å korrigere det. Sluttproduktet blir jo bra, men det er forferdelig irriterende å holde på sånn.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noen stor tilhenger av hjelpelinjer, så stort sett jobber jeg med frihåndstegninger. Det er jo ikke akkurat det smarteste, siden jeg da får mye etterarbeid å fikse. Men vaner er vaner.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår problemet ditt rett - at du tegner "skjevt" - så tror
jeg det bunner ut i det du skriver om manglende hjelpelinjer og mål.

Jeg tegner selv, og kjenner godt til "effekten" av å holde en tegning mot
speilet - det man gjennom tegneprosessen kanskje har oppfattet som rett
og symmetrisk blir "avslørt" når man ser det speilvendt.

Altså - det handler om sammenhengen mellom synsfelt og håndbevegelse, og
forskjellen mellom det du ser (eller tror du ser), og det som faktisk kommer på
papiret. Man sitter jo ikke dønn stille heller, så bytte av sittestilling
og slikt vil nok ha en innvirkning også. Heller ikke ser man vinkelrett på
papiret når man tegner.

Jeg tror denne "feilen" er gjengs for mange. Om du vil ha ting nøyaktig
på millimeteren burde du bruke eksakte mål. Teknikkene er der, og det
er gode grunner til at de er utviklet.
Sist endret av PVestlandia; 2. juni 2014 kl. 18:10.