Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1201
Har hat Photoshop liggenes på pcen lenge, men har aldri giddi å brukt det før nå.
Fikk stor interesse for det med en gang, det er jo så mange fine funksjoner! og enda flere som jeg ikke har lært meg å bruke skikkelig enda!

Lurte på om det var noen steder jeg kan få en bra innføring i PH og som beskriver funksjoner og litt om hva de kan brukes til ?

Kan jo legge ut noen av bildene jeg har lagd hit till!
De 3 første bildene er egentlig meg, er ikke i nærheten av lik bildene på ekte :P

Det 4 er vel ikke så vanskelig å se, det er en blomst jeg knipsa bilde av.

Og det siste er bare masse kluss :P

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/Megcopy2.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/Tegning.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/Megcopy.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/blomst-1.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/abstract_275copy.jpg

Vær litt snill hvis du skal komentere bildene da, er jo ny :P
Når du satt deg ned for å lage, lagde du noe du fant på der og da eller er alle bildene gjennomtenkt?

Ellers ser de jo friske ut, hehe.
Det var virkelig grellt mye av det, sånn blir det ofte når du slenger på 18 filtre. Høres kanskje slemt ut, men har ikke vært borti en eneste person som ikke har gått i samme fella når de har begynt med photoshop. Det er absolutt ikke for å være slem jeg sier det, heller motsatt.
Ligner mistenkelig på noe av de jeg lagde da jeg startet opp for et par år siden, så ikke tro du er noe dårligere enn noen andre selv om jeg kan virke litt krass.

Fortsett å prøve deg frem, det er det du lærer av. Lær deg enkle teknikker i starten og prøv å kombinere forskjellige ting så lover jeg deg at om noen uker/måneder kan du ikke fatte hva du skulle med alle filtrene.
Les masse tutorials, det lærer du av. Jeg har vel brukt opp litt for mange timer av livet mitt på www.good-tutorials.com
Les litt her også, hvis du gidder. Dette er kanskje ikke stedet for å poste det første du lager, men det er ikke noen plass som er reservert for de som lever av photoshop heller.

Photoshop er ikke magisk, det er bare stort og tar mye tid.
Hvis du bare tar deg litt tid blir du flink, lover deg.
Sist endret av drittunge; 19. oktober 2009 kl. 23:27.
Franks's Avatar
Trådstarter
Bilde av blomsten satt jeg meg ned for å lage, lagde et par lignende eksempler først før jeg kom frem til det bilde jeg postet her.

Bilde av meg selv startet vel egentlig med at jeg skulle lære meg PH og eksperimenterte litt og kom fram til et brukbart bilde. da hadde jeg jo litt peil på hvordan jeg kunne lage sånne type bilder så jeg lagde noen flere siden det var lett og de ble bra (syns jeg)

Det siste bilde er ren synsing, bare blanda litt her og der og kom frem til det.
så blomsten er det eneste bilde som er 100% gjennomtenkt fra starten, altså jeg viste hva jeg skulle lage før jeg startet
Bildene av meg er litt sånn både og, unntatt det siste bilde av meg, det var det første jeg lagde i den stilen.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 23:29.
Sitat av Franks Vis innlegg
Bilde av meg selv startet vel egentlig med at jeg skulle lære meg PH og eksperimenterte litt og kom fram til et brukbart bilde.
Vis hele sitatet...
Fortsett med det, sånn du lærer
Franks's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det var virkelig grellt mye av det, sånn blir det ofte når du slenger på 18 filtre. Høres kanskje slemt ut, men har ikke vært borti en eneste person som ikke har gått i samme fella når de har begynt med photoshop. Det er absolutt ikke for å være slem jeg sier det, heller motsatt.
Ligner mistenkelig på noe av de jeg lagde da jeg startet opp for et par år siden, så ikke tro du er noe dårligere enn noen andre selv om jeg kan virke litt krass.

Fortsett å prøve deg frem, det er det du lærer av. Lær deg enkle teknikker i starten og prøv å kombinere forskjellige ting så lover jeg deg at om noen uker/måneder kan du ikke fatte hva du skulle med alle filtrene.
Les masse tutorials, det lærer du av. Jeg har vel brukt opp litt for mange timer av livet mitt på www.good-tutorials.com
Les litt her også, hvis du gidder. Dette er kanskje ikke stedet for å poste det første du lager, men det er ikke noen plass som er reservert for de som lever av photoshop heller.

Photoshop er ikke magisk, det er bare stort og tar mye tid.
Hvis du bare tar deg litt tid blir du flink, lover deg.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar og linker

Må si meg enig at jeg har tenkt at det er bedre måter å gjøre ting på enn å slenge på masse filtre, men foreløbig så vet jeg ikke om noen andre metoder :P
tror ikke du sier sånt bare for å være idiot

Ja, det er jo det folk sier, at man må prøve seg frem!
Men jeg føler at det er så stort og det er mange funksjoner jeg ikke greier å bruke en gang.

En ting jeg har lurt veldig på! hva bruker dere clone stamp til? har ikke fått brukt det til annet enn fargelegging og føler at det ikke er helt det, det er til :P samtidig som jeg føler at det er et veldig bra verktøy, er litt irriterenes kan du si :P

Men som sakt, det beste er å øve på egen hand, noen ganger trenger man bare noen pekepinner så takk for linkene dine igjen!
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 23:43.
Jeg er heller ikke flink med photoshop, men et bra sted å lære seg er via tutorials! Du finner en rekke på http://www.tutorialized.com/tutorials/Photoshop/1
lykke til med øvingen!
Sitat av Franks Vis innlegg

En ting jeg har lurt veldig på! hva bruker dere clone stamp til? har ikke fått brukt det til annet enn fargelegging og føler at det ikke er helt det, det er til :P
Vis hele sitatet...
Det er for å klone deler av bildet. Hold alt-tasten inne og venstreklikk med musa.
Franks's Avatar
Trådstarter
Ja, det fant jeg ut! men hva annet bruker dere det til enn å klone bilde? er vel ikke så ofte man trenger å klone bilde?

Kanskje et veldig noob spørsmål, men hvordan kan man fargelegge? funnet pennen, men man kan jo ikke endre størrelsen på den noe særlig?

Men skal lese linkene å trene litt mer så slipper jeg å komme med flere noob spørsmål.
Sist endret av Franks; 19. oktober 2009 kl. 23:51.
det er bare å bruke brush-tool det? Høyreklikk for å endre størrelse.
Skal du tegne, bruk Illustrator, eller paint for den saks skyld. Photoshop er ikke et tegneprogram

Og man bruker clone stamp kun til å clone med
Franks's Avatar
Trådstarter
wobs, ser nå at jeg burde ha lest linken til drittunge før jeg postet...
Heldig vis blir ingen skadet av enda en overflødig PH post :P
Jeg kom fort i tanker på det første bilde jeg mekka sammen i PS for omlag to år siden. Bare dytta sammen et par brush, masse filter og nicket mitt.

http://bildr.no/thumb/510231.jpeg' alt='510231

Sitat av Franks Vis innlegg
En ting jeg har lurt veldig på! hva bruker dere clone stamp til?
Vis hele sitatet...
Dette verktøyet er utmerket om man vil manipulere noe vekk fra et bilde. F.eks. uønskede kviser i et ansikt, eller annet støy, slik:

http://bildr.no/thumb/510239.jpeg' alt='510239
Sist endret av Eplekjekk; 19. oktober 2009 kl. 23:59.
Franks's Avatar
Trådstarter
ja, man trenger ikke mye kunnskap for å lage et bilde som ser bra ut på PH har jeg skjønt

ah... mhm, begynner å innse at det er jeg som rett og slett ikke har lagd nok forskjellige bilder til å lære meg ting og spurte litt fort..

Men jeg sier ikke nei takk til tips hvis noen har noe å føye til

æsj, nå ble jeg flau over at jeg spurte hvordan man fargelegger....
At jeg ikke har funnet den før...
Bare å stenge den tråden her, er nok je som har sittet for lite med PH og har vært overivrig, ganske så fint forklart i posten til drittunge
Takk for linkene, de kommer nok til å hjelpe meg til å lære det fortere

innlegget over ble litt merkelig, men det er egentlig 2 stykker.

Ser også nå at det har skjedd en stor missforståelse fra min side så det kan nok være mere som ser "rart" ut.

Og missforståelsen handler ikke noe om å være ond eller eplekjekk
Selv om det kanskje virker litt sånn?

Bare å slette tråden.
OT: BTW, forkortelsen er Ps og ikke Ph.
Sitat av Franks Vis innlegg
ja, man trenger ikke mye kunnskap for å lage et bilde som ser bra ut på PH har jeg skjønt
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig. Skal man lage et bra bilde som har en viss kvalitet, krever det både kunnskap og erfaring. Ps er et verktøy som kan brukes til mangt, og man blir vel nesten aldri helt utlært

En side til inspirasjon er 1x.com Absolutt en av favorittsidene mine når det kommer til foto, der er det både absurde montasjer og flotte bilder.
Moderskeppet.se er bra.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Personlig så har eg funne at det eg lærer mest av i PS er når eg først bestemmer meg for kva slags resultat eg vil ha (f.eks. : "Lim person A inn i bilde B og få alle fargane og lys/skygge til å matche"), og så setter meg ned og prøver å finne ut korleis i helsike eg skal få dette til. Vanlig rutine då er å prøve meg fram først og sjå kva eg får til på eigen hånd. Steg to er å begynne å rote rundt i hjelpefila etterkvart som eg begynner å slite. Steg tre er å gå på nett og finne tutorials og forum når eg står bom fast. Det skjer ofte at resultatet blir totalt forskjellig frå det eg egentlig tenkte, men eg lærer alltid noko nytt undervegs.
Sist endret av drMannevond; 4. februar 2010 kl. 04:18.