Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2909
Butikker som selger diverse merkeklær som lacoste og D&G osv osv sean paul.
er det ikke sånn at di har en viss frist på å selge klærna så må di kaste di? eller gi det bort whatever..

ettersom noen merkeklær har avtale med forhandlerne elns om at di kun har lov til å ha varene så å så lenge, var et par stykker som hadde gjort dette og forklarte meg dette.

men det jeg skal fram til er:

er det lovlig og gå å ta det di har kasta i kontaineren? dette er klær fra sikkert enten 6-12mnd gamle klær- det er jo nye klær å men det er sånne med ørsmå feil som en bokstav litt løs og sånn f.eks kontaineren er i en bakgård og tror det er låst men er dette lovlig? trenger svar ganske fort
Sist endret av eirikeirik; 29. september 2009 kl. 04:53.
Hvis kontaineren er låst eller hvis du må bryte deg inn på er låst område er det ulovlig, ellers ikke.
Privat container innelåst på en privat plass, neppe lovlig uansett hvordan du vrir på det.
Don tomaso : den linken du la til var jo snakk om uff kontainere. disse skal jo mest sansynelig kastes, og det er ikke låst kontainer, bare ett gjerde over til en bakgård.
Sitat av eirikeirik Vis innlegg
Don tomaso : den linken du la til var jo snakk om uff kontainere. disse skal jo mest sansynelig kastes, og det er ikke låst kontainer, bare ett gjerde over til en bakgård.
Vis hele sitatet...
Hva venter du på? sola står opp noen timer.
hehe får se om det blir idag eller imorgen, ble litt senere enn jeg trodde ;D

men har enda ikke fått et helt konkret svar på om det er ulovlig eller ikke?
Sist endret av eirikeirik; 29. september 2009 kl. 06:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok, enkelt konkret svar:
Er den innelåst på noen som helst måte (dette gjelder all form for fysisk sperring, selv om det bare er en hengelås på en port som dere lett kan klatre over) og står på privat område så er det ikke lovlig.
Selv om containeren var åpen og ulåst mener politifullmektig Cathrine Thiis-Evensen ved Romerike politidistrikt at Ørnov burde skjønt at det ikke bare var å forsyne seg av innholdet.

– Finner man en container full av gammelt kjøtt utenfor MAXI-senteret skjønner man at det er avfall. Men når man finner en container med elektronikk rett utenfor en bedrift som driver gjenbruk og salg av elektroniske varer bør man i alle fall forhøre seg før man tar tingene sier Thiis-Evensen.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article262615.ece

Så strengt tatt, ville jeg tro at du kunne forsyne deg om det er 100% sikkert at containeren ikke skal til Fretex elns.
Hiver meg på her, om man kan traske rett bort til en åpen container, feks skjønnhetsfeil contraineren utenfor en fabrikk. Kan man da forsyne seg lovlig av denne?
Helt ærlig, hva tror du selv egentlig?

Det er ikke god butikk for de om du tar fra det de har kastet, enten de ikke får peng for varen eller at du reklamerer med feilvarer.
Og de vil mest sannsynligvis annmelde deg om du blir oppdaget.

Gå inn til nermeste butikk og spør dem, om du kan ta med deg noen av klæra på hylla når de er "gått ut på dato" eller det er noen feilvarer.
Tipper du får et fint nei..
Dumpster diving er jo et utbredt fenomen i USA; nesten en livsstil. Folk som f.eks er opptatte av miljø og gjenbruk (gjerne veganere) "diver" etter klær, mat, møbler, alt mulig.. Og det jeg har skjønt er at det som tidligere nevnt er ulovlig når det er låser på containerne, og ellers ofte "frowned upon" slik at det lønner seg å gjøre slikt på nattestid.
Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dumpster_diving

Videre er jeg ikke helt sikker på hvorfor disse butikkene skulle kaste klærne? Tror det er høyst usannsynlig at de havner i en container om de heller kan sendes til Fretex/Uff/andre land/loppis/tilbake til fabrikk. Det virker for meg merkelig at de bare skulle pælme dem..
Hovedgrunnen til at man ikke får klær gratis fra butikker, selv om klærne skal kastes, er at de mister potensielle kunder på det. De klærne du får gratis er potensielle salg av klær du trenger.
Jo, dem kaster dem nok.

Er jo ikke populert at fattige i afrika går rundt med Lacoste, sett fra selgers side..

Vannfabrikker, som feks. olden og slikt, kan ha en stappfull container med helt kurante flasker med vann, men med feks. feil datomerking, disse flaskene knuses og ødelegges som regel på stede.

Merkelig? Ja..
Men slik er verden.
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg

Er jo ikke populert at fattige i afrika går rundt med Lacoste, sett fra selgers side..
Vis hele sitatet...
Kan du utdype det der litt? Jeg synes det var passe provoserende sagt.
Ja, det kan jeg.

Om en produsent som selger t-skjorter til 1500,- sender gratis t-skjorter som er gått ut på dato/feilvare til u-land er ikke klæra så veldig "kostbare" lenger, og tiljengligheten blir større.

Noen ser på det som veldedighetsarbeid, og veldig bra gjort, men produsenten (ikke alle) ser på det som å reklamere med utgåtte varer og feilvarer.

Sån er verden, og det er det vi har Fretex og Unicef til, ikke produsenter som Lacoste og andre merker.
Faktisk enig med PolkagrisLaila her.
Hadde jeg vært produsent av dyre og poppulære klær skulle jeg også sørget for at klær med feil eller lignende ble tilintetgjort istedenfor å bli sendt til fattige.

Hadde fattige gått i de merkene ville kanskje også statusen på merket blitt anneledes, å solgt mindre.

Business verden handler om penger penger penger.
Dette med kassering gjelder vel forsåvidt for mat også, selv om folk sulter.
Back to topic; Nei, eirikeirik, tviler på det er lov. Er ikke helt bombe sikker, men alikevell, skal du gjøre det, så gjør det nattestid.
[quote=PolkagrisLaila;1510896]Helt ærlig, hva tror du selv egentlig?

Det er ikke god butikk for de om du tar fra det de har kastet, enten de ikke får peng for varen eller at du reklamerer med feilvarer.
Og de vil mest sannsynligvis annmelde deg om du blir oppdaget.

de har ikke lov til å ta det penger for di varene som det er noen feil med, eller klær som di har hatt for lenge.. etter det jeg har hørt prøver di seg først med litt rabatt, så går det litt tid så blir det : la oss si 70% avslag. etter dette må di kaste klærna for di har ikke lov til å selge dem lenger... di taper jo ikke noe mer hvis vi tar klærna eller hvis f.eks noen andre tar dem eller bare kaster dem eller brenner dem whatever..

og det med reklame er jo ikke noe problem? har du ikke lov til å ha en slitt ed hardy eller armani bukse da? det hadde jo vært helt på tryne
[quote=eirikeirik;1511407]
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
di taper jo ikke noe mer hvis vi tar klærna eller hvis f.eks noen andre tar dem eller bare kaster dem eller brenner dem whatever..
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør de. De klærne du får gratis, er klær du ellers måtte ha betalt for, ergo tapte inntekter.