Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2486
Ofte når jeg ligger i halvsøvne er det rare ting som skjer:

Hendelse 1:
Jeg ligger i sengen min, halvsover mens jeg ser på ekstrem oppussing på tv3, jeg får en melding, leser den og tror jeg svarer. Deretter legger jeg tlf min ned og fortsetter å se på tv. Jeg husker datoen ekstremt godt, det var andre juledag!

Hendelse 2:
Jeg ligger å halvsover igjen med hodet mot veggen - Der syns jeg at jeg hørte kjæresten min prate til meg, jeg svarte han men fikk ikke svar tilbake igjen. Jeg snudde meg mot sofaen på andre siden av rommet , men der var det ingen.

Hendelse 3:
Jeg ligger som vanlig å halvsover og synes jeg kjenner matlukt. Jeg går ut i stuen å spør mamma om det er mat så tidlig om dagen, mamma sier nei. Jeg forklarer alle disse tre hendelsene og hun sier jeg har drømt. Men det har jeg ikke, og det vet jeg.

Hendelse 1 opplever jeg nesten hver morgen. Er det noen som vet hva dette kan være?
oppsøk en lege? hvis du opplever hallusinasjoner hver dag så kan det være et tegn på at du er syk,

Hallusinasjoner kan være symptom på alvorlig sinnslidelse som akutte sinnsforvirringer (psykoser), dyp depresjon, mani og schizofreni

å det er sikkert mange flere sykdommer som har hallusinasjon som et symptom.

men det kan jo å vær så lite som mangel på søvn eller feilaktig kosthold.
Trådstarter
5 0
Hva skal jeg si til legen da? Finnes det noe medisin for hallusinasjoner da? Hvordan isåfall kan jeg få vite om jeg har en sykdom?

Har i det siste slitt veldig med deprasjoner pga en syk syk svigermor. Er det vanlig at legen skriver ut anti-depressiv (lykkepillen som noen kaller det) til en 16 åring?
Sist endret av garasjen; 19. februar 2009 kl. 01:36.
det kan hende at du ikke trenger medikamenter men heller en psykolog som du kan snakke med.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Du sier jo selv at du er i halvsøvne ved alle disse hendelsene. Er ikke unormalt å tro at man ser eller hører ting i den tilstanden.
Trådstarter
5 0
Psykolog har jeg prøvd. Det funker ikke det der..
er det ikke under halvsøvne folk tror de har blitt bortført av UFOer og sånt?
halve hjernen sover å halve er våken : )

mener jeg leste om det enplass.... noen som vet?

rett fra wikipedia:

Symptoms of sleep paralysis can be either one of the following or a combination:

* Paralysis: this occurs after waking up or shortly before falling asleep. The person cannot move any body part, and only has minimal control over blinking, breathing, and very rarely, movement of the jaw. This paralysis is the same paralysis that occurs when dreaming. The brain paralyzes the muscles to prevent possible injury during dreams, as some body parts may move during dreaming. If the person wakes up suddenly, the brain may still think that it is dreaming, and sustains the paralysis.

* Hallucinations: Images or speaking that appear during the paralysis. The person may think that someone is standing beside them or they may hear strange sounds. These may be dreamlike, possibly causing the person to think that they are still dreaming. Often it is reported as feeling a weight on one's chest, as if being underneath a person or heavy object.
Sist endret av Irulan; 19. februar 2009 kl. 02:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har opplevd syke syke ting mens jeg har halvveis sovet.
Opplevd å ikke forstå en dritt når mobilen ringer og ikke greie å lese noe som helst form for skrift da alt bare ser helt rart ut d:

Også hørt stemmer i det jeg skal sovne. Spesielt om noen holder meg våken ved å snakke til meg eller fortelle noe.
Hjernen spiller deg mange puss når du sover/halvsover/whatever. Er nok ikke noe farlig som foregår med mindre du har problemer i full våken tilstand ellers. Har hatt ekstremt sære opplevelser i slike tilstander selv, men jeg finner det bare interessant. Dette er nok søvn paralyser, men jeg skal ikke ta forhastede konklusjoner. Om det derimot plager deg og skremmer deg skikkelig, ville jeg vurdert å kanskje snakke med helsesøster på skolen, mor eller far, eller en lege bare for å få klarhet i hva det er for noe =)
Sist endret av Sky; 19. februar 2009 kl. 02:29.
Jeg tror disse "hallisinasjonene" du får er en virkning av REM og bevisstheten din. Kan også være symptomer på hypnagogia (søvnparalyse).
Sist endret av Clr; 19. februar 2009 kl. 03:46.
Har selv opplevd å ha sex med dama i halvsøvne. hu begynner på jobb før meg så jeg sover alltid litt etter hu drar. å en dag tror du ikke hu plutselig kom til bake å sugde meg =) så dro hun igjen å jeg våknet å begynte å lure på om dette faktisk hadde skjedd så jeg ringte dama å hu sa hu var på jobb. Tror hendelsen ble trigget av noen lyder jeg hørte i gangen så gjorde fantasien min resten.

Tror ikke det er noe farlig med det. så lenge det ikke går utover verdagen din så tror jeg du ikke trenger å sløse masse penger på å dra til lege eller psykolog.
Jeg har opplevd lignende ting mens jeg har vært i halvsøvne på bussen, med iPoden plugget i ørene.
F.eks. følelsen av å kunne "endre" på melodiene selv, hvor jeg plutselig ser tonene som små fargerike blokker som jeg kan flytte rundt omkring på, og når jeg hører at f.eks. gitarpartiet endrer seg, blir jeg overlykkelig over hva jeg har skapt. Dette er heldigvis av en så sterk karakter at jeg vet at det bare er hjernen som spiller meg et puss. Det blir med en gang litt vanskeligere å forklare med logisk tankegang når det skjer noe så dagligdags som at du svarer på en melding i halvsøvne.

The Mars Volta og 65 Days of Static er noen av de som jeg har hatt de sykeste opplevelsene i halvsøvne med, hvor virkelighet og drøm blander seg - som jeg tror er det som skjer med deg.

Selvsagt, om det plager deg, så burde du oppsøke en lege eller lignende, men viss du synes det er like spennende som jeg synes, så går det vel bra?
Sist endret av warmblanket; 19. februar 2009 kl. 07:16.
Jeg har opplevd at det samme skjer med meg som med deg i eksempel en. Sitter på bussen og halvsover. Får en melding, tar opp telefonen, begynner å skrive (Skriver ikke mer enn to-re ord) og så tror jeg at jeg er ferdig og skrive og har sendt den. Når jeg vpkner litt og ser på telefonen så ser jeg en halvferdig melding som ikke er sendt.

Dette tror jeg bare har noe med at du er trøtt/veldig trøtt å gjøre...
Det er ikke søvnparalyse hvis hun ikke opplever å være paralysert, men det høres ut som helt vanlige effekter av hypnagogia. Søvnparalyse er ett av fenomenene som kan oppstå i en hypnagogisk tilstand. I disse tilfellene høres det mer ut som om hun opplevde sanseforvrengninger og virkelighetsfantasier. Det er absolutt ikke uvanlig å oppleve slike ting under oppvåkning eller innsovningsfasen. Selv er jeg en stor tilhenger av disse tilstandene =)
Sist endret av mentalmelt; 19. februar 2009 kl. 08:47.
Jeg pleier å begynne å slappe av når jeg merker jeg får auditoriske og visuelle hallusinasjoner etter at jeg har lagt meg. Da vet jeg at jeg er på vei inn i drømmeland. Ofte kommer disse i form av at jeg hører venner eller moren min rope på meg, korte audiovisuelle "episoder" som blir spilt inne i hodet, før jeg snapper ut av det igjen, o.l.

Ikke noe å bekymre seg for
Jeg "ser gjennom" øyelokkene mine både titt og ofte når jeg ligger og halvsover etter jobb. Altså jeg ser og er bevisst på rommet rundt meg og tenker egentlig ikke over at jeg sover før jeg prøver å lukke øynene for å sovne, hvorpå jeg oppdager at de ER lukket fra før. Før var dette sjokket ofte nok til å vekke meg, men nå som jeg er vant til det nytes det til det fulle. Noen ganger når jeg endelig åpner øya igjen oppdager jeg at jeg egentlig lå andre veien i senga enn jeg trodde, andre ganger er det som om det jeg så gjennom øyelokka var helt korrekt men jeg har kommet til at det mest sansynlig er det siste jeg så før jeg lukket øynene som dukker opp igjen når jeg nærmer meg drømmeland. Problemet er at det også har skjedd når jeg sover andre steder, og da ser jeg noen ganger det rommet jeg faktisk er i, og noen ganger mitt eget soverom så blir ikke helt klok på dette.

Har også hatt mange andre merkelige opplevelser i denne tilstanden men akkurat den greia skjer igjen og igjen.
Sist endret av DeMenT; 19. februar 2009 kl. 16:17.
Sitat av garasjen Vis innlegg
Hva skal jeg si til legen da? Finnes det noe medisin for hallusinasjoner da? Hvordan isåfall kan jeg få vite om jeg har en sykdom?

Har i det siste slitt veldig med deprasjoner pga en syk syk svigermor. Er det vanlig at legen skriver ut anti-depressiv (lykkepillen som noen kaller det) til en 16 åring?
Vis hele sitatet...
Vær snill å kast fra deg tanken om å begynne med "lykkepiller" bare fordi du opplever ting du og menneskene rundt deg ikke kan forklare. Vår kultur forkaster som patologisk alt som ikke umiddelbart passer inn i den naive hverdagsrealismen og den naturvitenskapelige tvangstrøyen, og tro meg om du vil eller ei, men dette er langt mere sykt enn å ha slike opplevelser du forteller om.

Hvis du ikke ønsker å ha dem, bør du bare la dem komme og gå, ikke forkast dem, ikke vær redd, bare aksepter at de er der, og så kanskje de på et tidspunkt forsvinner av seg selv (hvis du er uheldig sett i fra mitt synspunkt). Hvis du tvertimot skulle finne dem fascinerende, og ikke er overmåte redd for hva andre skulle mene om deg, kunne du jo til og med ta opplevelsene til deg, og bli en fan av dem slik som mentalmelt.

Personlig er jeg takknemmelig hver gang jeg erfarer noe "merkelig" som faller utenfor den sedvanlige definisjonen av hva som er "virkelig", og skatter slike opplevelser høyere enn resten av tilværelsen som jo ellers ofte fortoner seg triviell og forutsigelig. Men det er bare meg ...
Hallusjoner er symptomet i mange sykdommer, kan være alt fra nærveskade til hjernen din det er noe feil med, i ville dradd denne diskusjonen til det lokale lege kontoret om jeg var deg, slik at du kan få professjonal hjelp.
Når jeg er extremt trøtt for eksempel et LAN party og ikke har sove på 24 timer så kan jeg drømme i våken tilstand.'

Kan se på en stillestående gjenstand, for eksempel en vegg, en snusboks eller en dør og se for meg alt mulig. Trenger bare og tenke på visse ting så tar fantasien helt overhånd .. er det mørkt så hjelper det bare enda bedre.

Dette fungerer som sagt bare når jeg er stup trøtt, og er halveis i koma fra før ... Ganske fun til tider, har ganske sjuk fantasi :P



Vil tro dette skjer fordi du er så trøtt at REM søven slår inn altfor tidlig.
Sist endret av Bombasa; 20. februar 2009 kl. 00:34.
Jeg ser ikke problemet her. Sliter du med å sovne pga disse hallusinasjonene, eller er de bare rare og merkelig og du vil bli kvitt dem? Det hender ofte at man ser rare ting i halvsøvne.
Jeg tror man halvsover fordi man fortsatt er bevisst på omgivelsene og at hjernen ikke helt vil gi slipp på de når man går inn i drømmeland. Det er jo nettopp derfor det kalles halvsoving. Halvveis våken, halvveis soving.

Når det gjelder den ene hallisen som gjentar seg. Har den noe betydning for deg? Skal du pusse opp eller no? Blir du ofte forstyrret når du skal se på ekstrem opppussing? Kontakt din nærmeste drømmetyder. Kanskje han/hun kan finne roten til hallisen.
I forbindelse med "trening" jeg har i gjort for å få Lucid dreams eller rett og slett i innsovingsfasen, har jeg opplevd noe av det samme som deg. Dette er ofte lyder o.l. jeg har hørt tidligere på dagen, f.eks. en stemme til personer. Det er i følge det jeg har lest temmelig vanlig.
Kan vel legge til noen latterlige opplevelser jeg har hatt i ung alder som kan ligne mye på dette:

Skjedde alltid etter jeg hadde vært med på hva som var store begivenheter for meg på den tida. F.eks julaften, en bursdagsfest, annen fest, skolefest. Da jeg skulle legge meg på kvelden ble jeg liggende lenge søvnløs for å prossessere alle massive inntrykk og hendelser gjennom kvelden, så det tok en evighet før jeg "sovnet". Da jeg omsider begynte å slumre inn i drømmeland av utmattelse og trøtthet samtidig som tankene raste slo kvelden ut for fullt igjen. Jeg lå midt i forsamlingen, alle personene dukket opp på nytt og jeg kunne ikke sovne foran alle sammen. Jeg holdt meg våken, pratet med folkene (hvorvidt jeg faktisk pratet på ekte eller ikke vet jeg ikke, men jeg klarte å nesten vekke meg selv skikkelig når jeg brøyt ut med et eller annet). Det var ganske så livlig, men jeg lå hele tida i senga både på ekte og i drømmen, og var forsåvidt klar over at jeg så og si var to steder på en gang. Helt latterlig, jeg holdt meg våken samtidig som jeg halvsov, og jeg merket faktisk at jeg stadig ble trøttere og trøttere.

Vet ikke helt hva slags tilstand det der var for noe, sinnsvakt var det uansett. Men det skjer jo mye snålt i barndommen =)
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Hallusjoner er symptomet i mange sykdommer, kan være alt fra nærveskade til hjernen din det er noe feil med, i ville dradd denne diskusjonen til det lokale lege kontoret om jeg var deg, slik at du kan få professjonal hjelp.
Vis hele sitatet...
Han kan jo som de andre her sier ha opplevd en hypnagogisk/hypnopompisk tilstand da. Lenge varte denne hallusinasjonen da? Hvis du går på gata og du syns du hørte noen rope til deg men oppdager at ingen gjør det, flyr du til legen da?
Har opplevd det samme av og til, men bare når jeg er trøtt. Tror neppe det er så uvanlig.