Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1015
Fikk oppgitt et nummer av en kamerat av en kamerat av meg som han ville jeg skulle ringe en tullesamtale til. Han som gav meg nummeret sa han var glad i å spille volleyball.

Jeg ringte og spurte om vi skulle ta en volleyballmatch og at eg syntes han virka grei.

10min senere ringte mora dritsur og lurte på hvem jeg var og hvor jeg fikk tak i nummeret. Hun trodde heller ikke på at jeg er 14år, som jeg ER. Og sønnen hadde vist tatt dette veldig tungt

Så lurer jeg på, Er det lovlig å tvinge noen til å oppgi informasjon om seg selv (Fullt navn, mob nr, bosted osv.) ved å true med å anmelde?

Seriøse SVAR!

EDIT: Er dette noe å anmelde for i det hele tatt?
Sist endret av Draboyek; 3. desember 2006 kl. 14:09.
Nei, du er ikke nødt til å oppgi personalia til andre enn Politiet.

Edit: Det heter forresten "prankcall"
Sist endret av Thysanoptera; 3. desember 2006 kl. 14:03.
OPS Skrivefeil
AFAIK er det ikke ulovlig å ringe ukjente personer å spørre om de vil bli med på en volleyball-match..
Enig med han over.. Er han du ringte sitt eget problem om han har noen sære problemer med volleyball..
off topic; men hva betyr egentlig AFAIK?? Ser det blir brukt støtt og stadig..
As Far As I Know.

Her får du en kilde du kan forholde deg til også:
http://en.wikipedia.org/wiki/AFAIK

Hva trådstarter angår; Høres ut som du har blitt lurt til å gjøre noe som virket mer uskyldig enn det var. Tipper han du ringte er funksjonshemmet eller noe slikt.
Sist endret av comicz; 3. desember 2006 kl. 17:54.
Sitat av Draboyek
Fikk oppgitt et nummer av en kamerat av en kamerat av meg som han ville jeg skulle ringe en tullesamtale til. Han som gav meg nummeret sa han var glad i å spille volleyball.

Jeg ringte og spurte om vi skulle ta en volleyballmatch og at eg syntes han virka grei.

10min senere ringte mora dritsur og lurte på hvem jeg var og hvor jeg fikk tak i nummeret. Hun trodde heller ikke på at jeg er 14år, som jeg ER. Og sønnen hadde vist tatt dette veldig tungt

Så lurer jeg på, Er det lovlig å tvinge noen til å oppgi informasjon om seg selv (Fullt navn, mob nr, bosted osv.) ved å true med å anmelde?

Seriøse SVAR!

EDIT: Er dette noe å anmelde for i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Offtopic: Tja, du er 14 år? Står i proffen din at du er født 1986
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Kensai
off topic; men hva betyr egentlig AFAIK?? Ser det blir brukt støtt og stadig..
Vis hele sitatet...
AFAIK - As far as I know

On topic: Det er jo bare utrolig barnslig av dere å prankcalle folk. Har litt respekt for folk som gjør det over radio; (f.eks Radioplanet), siden de avslører det til slutt og har en del lyttere som også får glede over det. Men når dere sitter en 2-3 stk inne på et rom og ler og koser dere på bekostning av et enkeltindivid, da syns jeg det er direkte barnslig, selv for 14-åringer.

Men du trenger nok ikke å oppgi personalia nei. Det kan de forresten finne ut selv ved et kjapt søk på gulesider, evt. henvendelse til politiet. Tror det finnes lover mot prankcalling btw.
Sist endret av thomasf; 3. desember 2006 kl. 17:58.
Som sagt, det virker mistenkelig at han du fikk nummeret av ikke hadde en baktanke når han fortalte deg at han liker å spille volleyball. For alt vi vet kan det være at gutten har vært ute for en ulykke i sammenheng med volleyball, merkeligere ting har hendt før. Det er lite sannsynlig at det blir noen anmeldelse ut av dette her, ettersom du ikke har gjort noe ulovlig med en samtale. Det du derimot kan vente deg er en samtale med far\mor :P Husk de berømte tårene i øyekroken og at du er veldig lei deg og at du aaaaldri skal gjøre det igjen så går det nok bra, om du virkelig spiller godt så kan det hende du får is på lørdag også
Ring med skjult nummer neste gang du så går det nok bra :P