Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 764
Uten om den legendariske CM 01-02 så er dette det beste manager spillet innen fotball jeg har spilt! Jeg har aldri tidligere hatt så store problemer med å lage et stor lag av RBK.. Forrige FM gikk lett da man starta med å skaffe seg Edgar Barretto, Freddy Adu, senere Lionel Messi, Van Den Borre, Vincent Kompany, Carew og Joe Cole.. Med dette laget vant jeg CL to år på rad iløpet av 4sesonger.. Nå har jeg funnet ut at man burde starte med å kjøpe Freddy Adu og Chinedu Obduke fra Lyn, men de er enda unge så vet ikke hvor gode de blir..

Denne gangen sliter jeg med å finne en taktikk som virkelig holder mål.. De jeg tidligere har brukt er 4-5-1 med offansive vinger og en offansiv midtbanespiller. Jeg sliter også med å finne en taktikk som funker med Man utd (må alltid ha et stor lag for å kompansere for alle de mindre klubbene jeg velger).. Det jeg sliter med her er å få de to spissene i en 4-4-2 til å fungere.. Her har jeg valgt direkte og offansiv spillestil, med kontringer og press på egen midtbane..

Spørsmålet mitt er hvordan oppsett skal man velge på spissene sine?? Skal den ene være defansiv mens den andre offansiv? Dene ene ha "hold up ball" mens den andre gå på løp?? Skal en av de være "target player" for å stusse ballen videre til den andre spissen som er på løp??

Hva hvis man velger 4-4-1-1.. Hvordan setter man opp den hengende spissen og hvordan setter man opp selve spissen for at de maksimalt skal kunne utnytte posisjonen sin best??

Og til sist, hvilke talenter kan dere anbefale??
Formasjoner kommer nå mere ann på hvilket land man spiller i enn før.. i italia f.eks vil du tjene på å spille 343/451/433 mens du i spania vil tjene på å spille 4231/4321/532 etc, i england er 442 alltid en schlæger men vanskelig å få til, den krever den rette balansen, 451 og 4141 funker også knall i england.. Norge aner jeg ikke da det er den mest ubrukelige ligaen (og har alltid vært det) i CM/FM serien, snakk om urealistisk manskjit..

om man setter opp 4411 vil man idielt (med idielt mener jeg at jeg vil idielt ha) sett ha endten en stor sterk spiss som kan holde på ballen og er god å avslutte eller man vil ha en teknisk, sterk og rask spiss som kan rive seg løs fra forsvaret og lage ting på egenhånd, dette er da topspissen din, nummer to i 4411 altså den hengende spissen vil man typisk sett ha endten en stor hodesterk spiss som kan stusse gjennom til spydspissen eller en playmaker spiss slik som f.eks Ronaldinho, Cantona (i sin tid), Rivaldo etc etc for å få distrubiert ballen til spydspissen.

Talenter:
Sidnei
Adu
Hæstad ?
Dos Santos
etc etc
Det der hjalp meg ikke mye! Jeg lurer på hva du setter som oppsett på selve spissene? Har du midtspissen som "target man", "hold up ball", "short passes", og sikte på hodet til "target man" ?
At forskjellig stil passer til forskjellige ligaer vet jeg.. Derfor bruker jeg "direct play" og høyt attacking.. Fokusere via vingene er naturlig nok og har "wide" som stil.. Dette passer bra til Man utd, og den norske ligaen..

Dos Santos på Barcelona?? Han er håpløs å få tak i..
Andre spillere å anbefale?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Kommer da helt an på hvilke typer spillere du har. Min erfaring er at om man klarer å skape et "balansert" lag så spiller det ikke så stor rolle hvilke taktikk man velger utenom akkurat formasjonen (som jeg ser på som litt vesentlig)
Jeg har bare spillt spillet med Chelsea, men har få problemer med å vinne serien (bortsett fra første sesongen) og vunnet CL 3 av 4 år.
Det gjelder å finne de rette spillertypene.
Alan smith har gode fysiske egenskaper (og tekniske) som passer bra som enslig spiss i 4-4-1-1 og han har som egenskap at han er flink til å spille med ryggen mot mål. MR.Rooney skulle da ha kreativitet/passing nok til å være midtbane-eleganten, eller som hengende spiss.. Han også er fysisk sterk.. Problemet med Rooney er at han ikke er god nok hodespiller, men så har jeg satt opp at de skal slå pasningene på fot til Rooney! Kanskje jeg gjør ting for avansert?? Det enkle er ofte det beste sies det=P

Har du noen spillere å anbefale tnt? (som jeg ikke trenger å være chelsea for å få)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Klose. Han er bankers toppscorer. Usikker på hvor mye du må betale for han.
Torres!, må ut med mye gryn... mn dog en stor scoorer av ragn