Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1296
Jeg er for tiden inne i min førstegangstjeneste hvor jeg tjenestegjør i Garden. Problemet er at da jeg gikk på VGS prioriterte Biologi fremfor Fysikk. Matte har jeg (2MX + 3MX). Det angrer jeg jo på nå i ettertid med tanke på at mine ambisjoner er å bli siv.ing (NTNU).

Jeg ringte Bjørknes og de hadde kurs i 2FY som gikk på dagtid (kl 11 eller noe). Dette kræsjer jo selvsagt med tjenesten min. Og mange andre venner av meg tar dette kurset, men de er jo selvsagt ikke i Forsvaret. Jeg får ikke tatt opp fysikken i Militæret. Så da gjenstår det for meg å ta det som fjernundervisning (les NKI).

Da har jeg fysikk som egenstudium og har 6 innleveringer + Eksamen.
Jeg har ikke lyst til å sløse bort et år for å ta opp fysikk etter militæret. Derfor jeg prøver å kombinere garden og fysikken. Men er det så lurt? Jeg fikk 4 i 2MX, men røk ned til 2 på 3MX. Og egenstudie av fysikk kan kanskje bli vanskelig? eller.

Hva burde jeg gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fysikk er langt ifra like vanskelig som 3mx, og har meir preg av forståelse enn matten IMHO.

Dessuten tilbyr vel militæret ein god del fjernundervisningskurs, som du kan følje medan du har teneste? Eg ville sjekka med tenestestaden om du kan det der.

Men som sagt, 2fy er ikkje eit *veldig* krevjande fag...
Går greit for de fleste, vil si det er ca oppunder 2mx i vanskelighetsgrad. Noen sliter dog sikkelig med fysikken siden det handler om praktisk anvendelse av matematikk, det går veldig på hvor flink man er med det. Mitt råd er å skaffe en 2FY-bok, lese litt og se på eksemplene og vurdere det selv. Hvis du finner ut at 2FY kommer til å bli et helvete, så tror jeg nok de fleste siv. ing-studier blir det samme. Men som sagt, bør gå greit, selv om jeg ikke har den store innsikten i hvordan evnene dine er basert på mattekarakterene dine.
Du kan også forhøre deg med noen på NTNU om det er mulig å ta den fysikken du trenger sammen med dine andre fag første semester, det går ivertfall på Høyskolen i Oslo. Eventuelt ta ett sommersemester ett sted ?
Lanka: Jeg er sikker på at du klarer 2FY hvis du virkelig vil. Tenk positivt: Husk du har en stor fordel, ved at du har gjennomført 2- og 3MX før du begynner på 2FY.

Mulig du bør vurdere å ta opp igjen 3MX. NTNU ønsker at det skal være et minimums krav om 4 i 3MX, for å kunne begynne på SivIng. Tror ikke dette kravet gjelder enda...

Ikke for å skremme deg, men:

... av dem som fikk karakteren 2 i 3MX. Av 42 stykker, var det hele 33 som strøk, og de som sto, havnet på E eller D.
Vis hele sitatet...


Lord_Kamikaze: Jeg er nesten helt sikker på at man må ha gjennomført 2FY, før man begynner på SivIng ved NTNU.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som nso seier, har du såpass problem at du ikkje greier 2FY, så kan du sjå langt etter matematikken.

3MX er faktisk relativt avslappande samanlikna med MA2-100 som vi har no ;P
Jeg har 2FY nå , og det er helt uproblematisk. Du lærer mye av matematikken du bruker i 2fy parallellt med 2mx, derfor tror jeg du vil ha få til ingen problemer med å takle 2FY. glhf
Sist endret av zarion; 22. november 2006 kl. 21:26.
Trådstarter
82 4
Hmm oki Veldig oppløftende å høre. Problemet er at jeg ikke husker så mye av matten i 2MX. 3MX er friskere i minnet. Jeg kan ta matten i militæret. 3MX og 2MX. Burde jeg ta begge? Eller bare friske opp med 3MX? Men er litt i tvil når dere sier at det er bedre å ha 2MX sammen med 2FY. 2MX var uproblematisk for meg på skolen.
Jeg har 3MX og 3FY nå. Hvis du bare jobber med fysikken så tror jeg du kan klare deg fint. 2FY er en innføring til fysikken så det er ikke så veldig avansert slik som 3FY. Men vær OBS på at første kappitel i 2FY boka er noe av det vanskeligste i 2FY (Syntes i hvertfall jeg), så ikke gi opp med en gang du begynner på det. 3MX bygger veldig mye på 2MX, så det hadde nok vært lurt å friske opp minne litt med 2MX også gå gjennom 3MX helt på nytt.

NTNU høres bra ut. Tenkte selv på å studere der etter VGS, men nå er det medisin eller mekatronikk(Siving) i Krakow som virker mest spennede.

Lykke til!
NTNU har innført krav om 4 eller bedre i 3MX så du må nok ta det opp igjen og.
http://www.ntnu.no/studier/matematikk_krav.doc
Det er jo forståelig at NTNU gjerne vil ha de beste søkerene, men med de allerede ganske så mørke tallene på ingeniør-studenter i norge, vil vell ikke akkurat dette hjelpe så veldig? (har ikke sjekka statistikken for ntnu sine søkere delt på studieplasser, men er jo ganske mange høgskoler og universitet som ikke får fylt opp studieplassene sine, angående ingeniør og siv. ingeniør...)
Tror de fleste studier på vgs krever at man har selvdisiplin for å få en relativt god karakter.. Jeg har hatt 2fy, 2/3bi og 2mx.. Min mening er at ingen fag på vgs egentlig er spesielt vanskelig(har ikke hatt alle, men det er inntrykket), og at det er noe alle kan klare greit, så lenge man vil og gidder å jobbe! Det meste du kommer borti i 2fy er matte du må knytte opp til tenkte situasjoner o.l, ikke vanskelig matte sammenlignet med 2mx, men du må altså klare å se når du skal bruke forskjellige ligninger og kunne gjøre om på disse underveis..
En mulighet for de som ikke er sikre på at 5-årig siving utdanning er tingen kan jo evt. starte på en 3-åring ingeniørgrad.
Ved å velge ett mattefag som valgfag kan man så hoppe rett inn i 4.klasse på siving(master).
Eller man kan (som jeg planlegger) jobbe noen år etter ingeniøren for å vite litt bedre hva man har lyst til å ta en mastergrad i.
Vanskelighetsgraden på 2FY kommer veldig ann på hvor logisk i tankegangen du er. Vil ikke si det er så mye regneferdigheter som skal til, heller det å faktisk skjønne de formlene og utregningen du skal gjøre.

Selv startet vi med kapittel 2 eller 3, Rettlinjede Bevegelser, og fortsatte så med andre type bevegelser og deretter energi. Er litt viktig å gjøre dem i riktig rekkefølge så du skjønner alt, men er virkelig ikke vanskelig hvis du har hode for det
Sitat av Gollum
En mulighet for de som ikke er sikre på at 5-årig siving utdanning er tingen kan jo evt. starte på en 3-åring ingeniørgrad.
Ved å velge ett mattefag som valgfag kan man så hoppe rett inn i 4.klasse på siving(master).
Eller man kan (som jeg planlegger) jobbe noen år etter ingeniøren for å vite litt bedre hva man har lyst til å ta en mastergrad i.
Vis hele sitatet...
Du kan gjere det på den måten ja. Då må du ta Matematikk 3 som valfag tredje året på ingeniøren. Men det er nok dessverre ikkje så lett og få seg tilbake på skulen igjen etter at du har jobba nokre år. Er du først komen i jobb, så blir du nok i jobb.
Sitat av Grinder
Du kan gjere det på den måten ja. Då må du ta Matematikk 3 som valfag tredje året på ingeniøren. Men det er nok dessverre ikkje så lett og få seg tilbake på skulen igjen etter at du har jobba nokre år. Er du først komen i jobb, så blir du nok i jobb.
Vis hele sitatet...
Hvis man er motivert for to år til på skolen mener jeg at å ta matte 3 og så hoppe over på master er en god løsning. Kjenner endel som ramler av/er lei siving etter 3år men har 0 tittel hvis de kutter midt i studiet. Derfor jeg mener at 3år+2år er en god løsning.

Er smertelig klar over at det kan være tiltak å tilbake på skole ja. Men på den annen side hvis jeg bestemmer meg for det og gjør det så vil jeg være meget godt motivert for det.
Finnes jo også endel muligheter for å få det sponsa av bedriften du jobber i hvis de har behov for at du har høyere kompetanse.
King of Spooning
Acidous's Avatar
2FY er lett så lenge du tenker logisk!
Mye enklere enn 2MX etter mitt syn.

Hadde faktisk 2FY på grunnkurs jeg da :P
2FY var vanskelig for meg. Rådgiveren ga meg ikke noe særlig valg og plasserte meg rett på 2FY uten at jeg hadde noe mattekunnskap (bortsett fra 2MY fra grunnkurs). Jeg vil si at det er kjempefordel å kunne matte i høyere grad
Av fagene 2MX, 2FY, 3MX og 3FY vil jeg for min del si at 2FY var det letteste av dem. Jeg tror det skal gå utmerket å lære seg dette på egenhånd. Objektivt sagt er ingenting av kurset spesielt vanskelig, eneste jeg husker som litt problematisk var interferens, men etter å ha gjort en del oppgaver av dette gikk det greit. Har du tenkt å studere ved NTNU vil jeg anbefale deg å få til matten skikkelig. Du kommer til å slite mye dersom du ikke er fortrolig med 3MX. Overgangen mellom 2MX og 3MX er ingenting sammenlignet med overgangen fra 3MX til matte ved NTNU. Vil nesten påstå at det er dumt å starte her dersom du ikke kan matten sikkelig

Lykke til, uansett hva du måtte gjøre