Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2619
Jeg lurte på om det er noen sammenheng mellom det å være god i matte og å kunne programmere.

Er det også noen som synes matte er verdens kuleste fag, det gjør jeg!!!
Better than thou.
Det er vel ikke noen nøyaktig sammenheng, men begge går på logikk, så jeg antar at det har noe med det å gjøre.
Det er som Carlo sier, hvis du har fortåelse for logisk tekning, så er ikke programmering noe stress. Å lære seg syntaxen er noe alle greier, men å skjønne hva som skal til for å løse et problem krever logisk tenkning, og det er det ikke alle som klarer. Hvis du liker matte og synes det er kult, så er det hvertfall ikkeno som er i veien for at du skal kunne greie å lære deg å programmere, med mindre du går på barneskolen enda :P
Trådstarter
71 0
Jeg går i 9. Tenkte jeg skulle prøve å begynne med php. Er det et godt valg??
Det er nesten ingen sammenheng. Det meste går på if, else og goto. Last ned Python.
Det er lett å lære seg og er ganske nice all-around. Jeg anbefaler det.

btw veggiss:
Jeg har en kamerat som begynte å scripte irc (og var flink til det) i fjerde klasse. Han hexet version reply på mirc.exe i femte klasse, så du kan være god fordiom du går på barneskolen.
Er klart det er en sammenheng mellom programmering og matte. Mye av de tingene du må løse når du programmerer gjøres ved hjelp av mattematiske formler.
Så desto flinkere du er med matte desto enklere blir det å programmere gode løsninger. Det er nok ikke noe krav å være mattegeni for å programmere, men det gjør det enklere.
absolutt, og hvis du har tenkt å programmere grafikk/3D osv MÅ du være over snittet når du gjelder matte.
Jeg er god i matte, så dette lover godt.
bra å skryte av seg selv ja.
Opprinnelig postet av joty
bra å skryte av seg selv ja.
Vis hele sitatet...
Eh?
Hvis man er god i noe må det vel være lov å si det?
Ihvertfall når det er relevant, slik det er i denne diskusjonen.
Når en begynner å programmere så har det ikke så mye å si om en er god i matte eller ikke. Men når en blir bedre og bedre og etterhvert støter på litt mer komplekse problemer er det en nødvendighet og ha en viss forståelse for matte.

Om matte er det kuleste faget i verden kan diskuteres.
Opprinnelig postet av ipod
Jeg går i 9. Tenkte jeg skulle prøve å begynne med php. Er det et godt valg??
Vis hele sitatet...
Ja, men husk at dette kun er til web.

(Om du vil bruke det til noe annet enn web så sjekk http://gtk.php.net/ (tror det var URLn))
uhm, jeg synes ikke pascal er så alt-for-vanskelig, skrevet en del programmer der (tror jeg skrev mitt 1.ste i 7kl ellerno) og jeg fikk en 2'er i matte i år.. Men hvis du skal begynne på mer avanserte ting, må du ha en god forståelse innenfor matte
jeg har programmert litt i forskjellige språk, for det meste c/c++, men har ikke hatt bruk for matematiske funksjoner/formler til annet enn grafikk. ellers så er det bare å kunne syntasken og tenke logisk når man skriver (som flere har nevnt tidligere).
har drevet med c/c++ i mange år. matte er en viktig del av det, men det viktigste er logisk tenking. Avansert mattematikk i programmering bruker du vanligvis sjeldent. Eksempel: 3d software rendring, og forskjellige simuleringer, som "gravitasjonen" i ett bilspill, eller bølger på ett vann.
Har du god logisk tenking, har du godt potensiale til å bli flink til å kode. Anbefaller å gå rett på c/c++ med en gang, hvis ikke det er web programmering du tenker på.
Programmering krever ikke nødvendigvis gode mattekunnskapet, men det krever iallfall grunnleggende matte. Men det er også en del områder som krever avansert matte. 3D-grafikk er allerde nevnt, men også ting som pathfinding i spill kan kreve ganske så avansert matte. Jeg leste en artikkel om det, og det virka ikke enkelt.
Hvis man som regel må være god i matte for å programere bra, skal ikke jeg programere.
duxo: det jeg mente var at hvis han synes matte var morsomt, så har han gode forutsetninger for å få til programmering. men på barneskolen så synes de fleste at matte er morsomt, og det er som sagt ikke alle som har anlegg for programmering. vet jo at folk kan programmere på barneskolen, jeg lagde selv batch installere i 6-7 klasse.
Opprinnelig postet av duxo
Det er nesten ingen sammenheng. Det meste går på if, else og goto. Last ned Python.
Det er lett å lære seg og er ganske nice all-around. Jeg anbefaler det.

btw veggiss:
Jeg har en kamerat som begynte å scripte irc (og var flink til det) i fjerde klasse. Han hexet version reply på mirc.exe i femte klasse, så du kan være god fordiom du går på barneskolen.
Vis hele sitatet...
Vil ikke akkurat blande mIRC scripting og hex editering med programmering, dessuten forandre på noe med en hex editor har ikke noe med skill å gjøre..
Hva som kreves av mattekunskaper for programmering kommer helt ann på hva du skal programmere... Som det er blitt nevnt tidligere, så er det en del ting (3D grafikk for eksempel) som krever en del matte. Men det er ikke dermed sagt at du må være så veldig god i matte for å komme i gang. Det meste av det du trenger å vite plukker du sikkert opp underveis. Og personlig synes jeg ihvertfall at det er mye lettere å lære avansert matte når det er fordi jeg selv ønsker det, enn å lære det på skolen. Blir liksom mye mer motivert da.
Opprinnelig postet av mr_eff
Hva som kreves av mattekunskaper for programmering kommer helt ann på hva du skal programmere... Som det er blitt nevnt tidligere, så er det en del ting (3D grafikk for eksempel) som krever en del matte. Men det er ikke dermed sagt at du må være så veldig god i matte for å komme i gang. Det meste av det du trenger å vite plukker du sikkert opp underveis. Og personlig synes jeg ihvertfall at det er mye lettere å lære avansert matte når det er fordi jeg selv ønsker det, enn å lære det på skolen. Blir liksom mye mer motivert da.
Vis hele sitatet...
Enig.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Bare en liten naturfaglig sak. Siden det hjerne området som løser matematiske områder ligger ved siden av det området som løser logiske oppgaver er disse svært knyttet til hverandre (overlapper hverandre). Så en som har god matematikk forståelse er nesten alltid god i logikk. Med det er ikke påvist alt folk med god logikk forståelse er særlig bedre i matte en andre. (fakta fra et vitenskaps blad jeg leste på skolebiblioteket rett før sommerferien)
spetznaz: jeg vill tro at folk med god logikk lærer matte lettere enn andre. I aint no sientist, but thats what I think..

Nå, bare for å bli med i diskusjonen...

Matte var mitt favoritt fag på skolen... Men som programmerer har jeg nesten aldri fått bruk for det.. De eneste to gangene jeg har fått bruk for det var:

1. Når jeg programmerte en 3D colition detection library.. Har programmert 3D før, og utenom og regne sinus og cosinus (som egentlig bare er og kalle en lookup tabel), er det ikkeno serlig matte involvert i 3D programmering.

2. Når jeg programmerte en kalkyle motor.. Eller det vill si, lagde ett program som kunne brukes til og bygge opp kalkyler og sånt..

Jeg har jo selvsakt fått bruk for matte ellers. Men ikkeno mer en man bruker til vanlig.. Du har jo liksom ikke bruk for matte for å bake.. Selv om det kan være fint og se på oppskriften og vite hvor stor bøtte du trenger for å lage skiten..

Poit is.. Logikk og abstrakt tenking er alt i programmering... Matte, veldig lite..

Scha
Men er ikke matte et viktig hjelpemiddel for å få ned en logisk tankegang på "papiret"?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Som en nevnte, så inkluderer spill programmering mye matte.
derimot, gravitasjon og naturlige krefter går mer på fysikk:
http://home.planet.nl/~monstrous/tutcar.html
F.eks, når du skal regne ut om en kule som en spiller skyter, og hva/når den treffer, er matte veldig viktig. Det er ikke noe som sier:
if enemy kolliderer med player_bullet, enemy die
-Dette er noe som må regnes ut helt.
Software rendering(grafikk uten 3D kort) er enda verre, her er det matte du programmerer hele tiden for å fp fram effekter og pixels. Noen som har sett metaballs eller plasma? Fractals`? Fire? det ligger matte bake det hele.
=> tilslutt: programmering er ikke avhenig av matte, men er sterkt anbefalt. Ihvertfall gange, dele, pluss, minus og slike greier, som sikkert alle veit noe om =).
Matte = mye CPU work = FPS Loss = slow games ;P
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Matte og programmering går hånd i hånd.
Kanskje ikke "2-5=-3"-matte, men likninger, differensialregning, matriser osv er veldig viktig i programmeringen.
Matte er teorien, programmeringen er praksisen.

Er du flink i matte (du lærer matte fort), så vil du kunne bli flink i programmering når du først lærer språket.

DigiErr:
Fysikk er jo bare matematikk da.
Jeg ahr tatt Informatikk nå på Blindern og det er nesten plikt og ta matte ved siden av (noe jeg ikke gjorde), nettopp fordi de fagene har så mange felles referanser, så det er absolutt et pluss og være god i matte for å programere.
Det kan være greit å ha en forståelse for tallsystemer (spesielt binære, oktal, heksadesimale), men det er ingen nødvendighet. Kommer ann på hva du skal progge. Når jeg laget Snake brukte jeg ikke mer en vanlig 2-dimensjonal koordinatsystem matte (av typen man lærer i 7. eller 8. eller før) uten noe hokus pokus.

Ikke lær PHP, prøv deg på noe skikkelig programutvikling. PHP er bare web, du lærer mye mer av å lære et ordentlig programmeringsspråk. Du kan jo se på C++ eller evt. Basic hvis du syntes C++ var litt for vanskelig.

Jeg plugger likegodt boka "C++ og Objektorientert Programmering" av Johan Havnen og Andreas Quale, det er den beste boka du finner på norsk.

Ellers kan du sjekke:
http://www.cprogramming.com
http://www.cplusplus.com
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
PHP vil jeg si kan være en god introduksjon hvis du aldri har prøvd programmering.
Ligner veldig på Java iallefall, som jeg programmerer hovedsakling.
Jeg liker matte (ikke verdens beste fag, men morsomt). Og jeg elsker å programmere (Delphi, litt C++). Og du kan se en del sammenhenger mellom matte og programmering. Hvis du skal lage websider er det kanskje ikke så viktig, men med grafikk, kryptering osv. er det veldig viktig.
Selv om man er god i matte betyr det ikke at man er god i logisk tenkning :P
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jo, det aller meste av matematikken er nettopp logisk tenkning.
I så og si alle mattebøker har man vell ett kapittel som heter "Probelm løsning", dette er kanskje det viktigste kapittelet for en programmerer. Eller gjelder det å ha litt generelle kunskaper innen matte. Man kommer opp i situasjoner når man programmerer der resultatet, fartsmessig og med tanke på minneforbruk, er mye bedre om man har mattekunskaper som løser problemet smartere.

Scha