Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3399
Skal kjøpe en ny pc til musikk og photoshopbruk. Spill er ikke viktig. Prisklasse 6000-8000 u/skjerm. Er disse komponentene greie?:

1,4 Ghz Athlon
256 MB SDRAM
WD Caviar 80 GB 5400 RPM
MSI K7T-turbo
Abit AGP Siluro GForce 4 MX 64 MB SDRAM
Creative Audigy platinum
Creative Soundworks 320


Er denne PCen okay med tanke på musikk? Kjører Cubase og Sibelius(notasjon) pluss en del softsynther.
Better than thou.
Hvis du skal satse særiøst på musikk ville jeg tatt turen innom ProLyd i Oslo. (www.prolyd.no) og prata litt med dem om hd og lydkort valg.

Ja, og hvis du i tillegg ikke skal spille så ville jeg sett på Matrox kortene, 2D ytelsen deres er så utrolig mye høyere enn hva du får ut av GeForce brikkene..
Sist endret av Carlo; 17. juli 2002 kl. 14:32.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Ville heller kjøpt meg en hd med 7200 rpm og kanskje helst 8mb cache, jeg har bare 2 mb og er fornøyd med det.
catmat's Avatar
Trådstarter
Carlo: Nå bor ikke jeg i oslo da, jeg har hørt på audigy platinum, det er greit nok for mitt bruk (arrangering). Satser på Martox AGP Millenium G450 Dual Head 16 MB
Uten at jeg har for mye peil, vil jeg nå vertfall si at 256 mb ram er litt lite. Jeg tar opp en del på min "drittpc", og det henger seg stadig vekk.....

Hva mener du med arrangering?
Better than thou.
Ja, 256mb er alt for lite, gå for minst 512 selvom du garantert ikke hadde hatt vondt av 1 gb.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
vel, jeg tror jeg ville satsa på ddr-ram egentlig...... Men en gigabyte sdram bør jo ikke gjøre noe skade det heller
Mye arbeid med photoshop suger ram , musikk programmer sliter også bra på minnet. jeg har 256mb sdram og pcen har problemer med heftig arbeid i ps. Kanskje en litt kjappere cpu også, du får jo en xp 1.6ghz elns for en 7-800...
Når du skal drive med musikk er det jo greit at PCen ikke bråker helt jævlig, så du burde kanskje gå for et støydempet kabinett f.eks. dette. En stillegående CPU-kjøler fra f.eks Zalman eller Thermaltake. Stillegående strømforsyning f.eks. NoiseControl eller Enermax. Stillegående hardisk: Seagate Barracuda. Både til musikk og grafikk er mye RAM viktig, som flere har nevt, 512 MB eller mer bør holde. God skjerm og skjermkort er viktig. Matrox har god 2d-kvalitet, men nVidia GeForce 4 ti og Ati 8500 ligger ikke langt bak. Kjøp en skikkelig skjerm f.eks. Sony, Eizo eller NEC (når det gjelder skjerm får du som oftest det du betaler for). Vet ikke hvor seriøs du er med musikken, men hvis det er semiprofft eller over bør du skaffe deg skikkelig lydkort. Se her. I Bergen kan du jo gå på Hagstrøm musikk (tror det var det det het..), så kan de hjelpe deg.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Driver ikke med så mye med musikk eller teging, men en ting er i allefall sikkert er at 128 mb rd ram er for lite. Jeg har det og må kjøpe meg 256 mb mer nå snart!
catmat's Avatar
Trådstarter
Arrangering er å skrive noter for musikkorps / orkester, ja alt egentlig, kor osv. 512 SDRAM burde holde. Jeg har en 19" Ezio.
Sist endret av catmat; 17. juli 2002 kl. 18:49.
hvis du er seriøs må du ha mac. hvis du skal arangere trenger du ca. verdens dårligste data, men photoshop krever jo litt mer enn det da...
"Hvis du er seriøs må du ha mac"? Hva er det for noe tull? Og hvem er det som er så "lur" at de skriver noter i photoshop?
original reprint
xaff's Avatar
Gjør som Carlo sier, kjøp deg et Matrox kort istedenfor, råere 2d kort finnes ikke. En raskere HDD på 7200 rpm er også og anbefale, og ikke kjøp et gammelt MSI hovedkort med VIA133 chipsettet ettersom at dette er noe utgått. DDR ram er å foretrekke, og på den kjøleren burde du ha en lydløs vifte, hvis du ikke vil montere vifte på en ribbe selv anbefaler jeg Volcano 7S aka Silent Viking. Hvis du er hypp på å montere vifte selv så kan du kjøpe en Swiftec ribbe (tror det var det de het) og kjøpe en papst vifte, som da er meget mer stillegående. (dette er litt tåkete nå, tror i alle fall det var denne komboen) Kabinett kan du kjøpe et Chieftec ettersom at disse demper noe støy, spessielt hvis du legger inn lydempende matter. Eller du kan bare kjøpe et ferdig lyddempet kabinett.
Better than thou.
Opprinnelig postet av dephic
"Hvis du er seriøs må du ha mac"? Hva er det for noe tull? Og hvem er det som er så "lur" at de skriver noter i photoshop?
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av catmat
Skal kjøpe en ny pc til musikk og photoshopbruk.
Vis hele sitatet...
original reprint
xaff's Avatar
Uansett, ikke hør på Knightrider, PC er for folk med baller, Mac'er er for jenter.

Uansett, siden: Mac < PC burde du kjøpe PC.
Kjøp en 7200rpm disk, bedre, med 8mb cache

hvis du skal ha via chipsett kjøper du KT333, f.eks MSI Ultra ARU

ddr minne, det er ikke så dyrt som alle skal ha det til, 512 mb bør holde.

kjøp maxtor skjermkort, og som en annen sa, en stille pc....

lydkort har jeg lite peil på, sorry
Har bare hatt krøll med MSI K7T hk... takler ikke 266mhz fsb...
Pappa arangerer profesjonelt, og han bruker i hvertfall mac. Men hvis du absolutt må ha pc...
original reprint
xaff's Avatar
Knightrider: For guds skyld, bare fordi faren din gjør det betyr det ikke at ha Mac for å være seriøs, kunne like godt hatt en laptop, pc eller tilogmed en jævla amiga hvis den hadde hatt bra nok lydkort.

hrafnidr: Hadde et sånn før og det funket fin med min Athlon XP 1600+ 266 mhz fsb.
rekylvinyl.no
Opprinnelig postet av Knightrider
Pappa arangerer profesjonelt, og han bruker i hvertfall mac. Men hvis du absolutt må ha pc...
Vis hele sitatet...
hehe...

mac ligger bak når det gjelder det meste, hastighet og kompabilitet.
du er ikke sikkret drivere i det hele tatt hvis du går for en mac...

...men hvis du absolutt må ha mac...
Better than thou.
Metrom: Hastighet? Ja, hvis du tenker CPU hastighet så. Hvis vi derimot snakker megaflops (som er måten amd og intel cpu'ene blir målt mot hverandre.) så er Apple cpu'ene mye raskere. Kompabilitet? Snakker vi programmer nå? Det blir som å si at windowsprogrammer ikke er kompatible med Sparcmaskiner. Og drivere; det finnes en god del drivere til ting så lenge man kjøper fra større firmaer som HP, Canon, Epson osv.

www.apple.com/switch/
Mac er helt topp når det gjelder utvalg i profesjonelle musikkprogrammer. Og sikkert mer brukt blant profesjonelle. Når det gjelder amatører (som catmat og meg) er det PC som er tingen (hvis du ikke er uhorvelig rik ). Og for Guds skyld, selvsagt kan du jobbe på PC og være seriøs samtidig. Kompatibilitet, tja.. Hva mener du metrom? Spesifisér.

Knightrider: Hva heter faren din? Og hva arrangerer han/arrangerer han for?

Men uansett, gå for en PC. Jeg prioriterer heller Synther, effektmaskiner og annet digg framfor å satse på Mac.

Sist endret av dephic; 19. juli 2002 kl. 06:14.
Mer RAM helts DDR, 7200RPM disk(ikke såå nødvendig), og et ATI eller Matrox kort for bedre 2D ytelse og fargegjengivelse.
Mac er lynkjapt mot PC på de fleste områder F.eks. En Mac G4 400MHz utklasserer min Athlon 1.33GHz(256MB PC2100) til de grader i hastighet når man f.eks. starter Photoshop.

Og Mac maskiner har vanligvis ekstremt gode 2D kort. Så til grafikk velger man Mac Ta en titt innom noen reklamebyrå så ser man bare Mac til workstation og 2-3 unix maskiner til server og trykk.
Lokalavisen her(Romsdals Budstikke) gjør det meste på Mac og har Linux system i trykkeriet
http://www.linux.no/referanser.html#romsdalsb
▼ ... flere år senere ... ▼
Tar opp en gammel tråd, da jeg befinner meg i samme situasjon=) Jeg vil gjerne bygge meg en passe god musikk pc.. Regner med det har skjedd endel siden 02? Jeg er opptatt av en stillegående, stabil, og generelt stabil pc hvor det skal kobles både alt fra keyboard til digitale trommer til...Hjelpe?