Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 3913
Om du noen gang har kjøpt en videospiller skjønner du fort hvordan samfunnet fungerer. Noen uker senere får du en giro fra Avsender er NRK, Avdeling for lisensinnkreving, Mo i Rana. De følger med. Hva skal du vel med en videospiller om du ikke også har en TV?

Jeg ringer sporenstreks:
«NRK, lisenskontoret.»
«Ja, god dag. Det gjelder lisensavgiften. Jeg skulle gjerne snakket med noen med myndighet.»
«Nei, du får nok snakke med meg.»
«Okay da. Jo, du skjønner. Jeg ringer for å si opp NRK.»
«Si opp NRK?» gjentar damen.
«Ja. Jeg vil slutte å abonnere. Jeg ser aldri på NRK nemlig.»
«Men har du en TV?»
«Så klart.»
«Da må du TV-lisens.»
«Du forstår visst ikke. Jeg har allerede betalt for apparatet. Jeg har ikke engang kjøpt den fra dere.»
«Når du har en TV kan det sammenliknes med det å ha bil og betale veiavgiften.»
«Jaha? Da skal liksom NRK være veien da? Men da er jeg helt uenig. Jeg bruker aldri veiene deres, men likevel må jeg betale? Jeg har derimot kabel-TV og ser på alt annet snn NRK.»
«Det hjelper ikke, sa damen kort.»
«Fordi... Fordi du sier det?»
«Nei, fordi sånn er det bare.»
«Men du? Siden jeg betaler for et visst antall kanaler gjennom kabel-TV, og NRK er en av kanalene i grunnpakken, så betaler jeg jo allerede for NRK. Da sender jeg bare lisenskravet deres til dem. Det var lurt.
«Nei, nei. Det må du ikke gjøre!»
«Næhei, men kanskje du kan fortelle meg hva lisens-pengene går til da?»
«De går til å produsere ulike programmer, alt fra sport til barneprogrammer og underholdning.»
«Men dette er nettopp slike programmer jeg ikke ser på. Barne-TV, Momarken, sport, og annen såkalt familieunderholdning. Jeg forakter det. Er det rettferdig at jeg må betale for dette?»
«Nei, det er kanskje ikke helt rettferdig.»
«Okay, da skal jeg ikke plage deg mer. Du får fortsette der du slapp og kreve penger av noen andre. Farvel.»
«Jo, ha det.»

I et målrettet og ampert brev skriver jeg ned mine synspunkter på hele lisensordningen. Den strider klart i mot kjøpsloven ettersom jeg må betale for et produkt jeg aldri har bestilt. Jeg sender brevet til både kulturdepartementet og Einar Førde.
Noen uker senere er det svar i posten. John Gordon og en lakei i departementet unnskylder seg i brevene med at lisensavgiften er et stortingsvedtak. Det er dermed utenfor deres herredømme. Ingen har kontrollen her, og de er fornøyd med det siden folk likevel betaler.
Som en takk for min interesse har kulturdepartementet nederst på arket føyd til:
«Vi har for øvrig merket oss Deres holdning»
Hva er det for slags bemerkning å komme med? Truer de meg? Prøver de å skremme meg?
For sikkerhetsskyld har jeg også merket meg deres holdninger. Skulle de finne på noe krøll skal jeg sannelig begynne å tyvtitte på NRK, om jeg liker det aldri så dårlig.
Nrk suger uansett!
Vel, du er litt vanskelig synes jeg, ikke alt her i livet er retferdig lærte jeg som liten. Men det der med bilavgift og hele pakken gjorde det mye lettere for meg å skjønne dette kyniske systemet. Holdningen min er derimot; jeg gir faen. Finnes faktisk program jeg ser/så på nrk... Åpen post, borettslaget, U etc...
original reprint
xaff's Avatar
Fight teh powah!!111

Seriøst, hvis du finner en måte å slippe å betale lisens på så må du poste det her, lisensen er og forblir noe piss.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Xaff: Siden det er lovbestmt, skal det vel litt til og finne noe smutthull på det
bare gjør som meg. gi faen, så kommer det en nrk fyr og banker på døra di. så sier han, "vi kommer tilbake med peileutstyr!"
meg: "kaller du meg en løgner???" (smekke igjen dør)

aldri hørt noe mere fra dem.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Peileutstyr var vel i gamle tider, da dem kunne peile signala fra tv-antenna?
Dem kan vel ikke peile at du har en Tv som står på stua?
jammen ikke sikker på det. antar at det går på om den står på eller ikke..
Jeg sendte et fint brev, med regningen i retur hvor jeg forklarte at jeg ikke ville ha TVen lengre.... Har ikke hørt noe fra dem siden.....
Phun-Q: gled deg til det digitale bakkenettet kommer...
Betaler du ikke, får du ikke

Det er ikke noe vits å si at man ikke ser på NRK via antennen. Dem får ikke sjekka det uansett... I slike situasjoner er det kjekt med reklamefinansiert fjernsyn. Opp med markedsøkonomien, ned med planøkonomien.
(med andre ord: Heia kapitalismen)
ser ikke på tv uansett, bare shiz.
men dog, hadde noen ekle nrk karer på døren en dag som skulle montere en sperre på tv uttaket. heldigvis hadde de ikke utstyr til å koble den på en kontakt som var tilkoblet telenarr avidi
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
nicho, hvis noen kommer på døren din så trenger ikke du å slippe de inn..

alt de kan gjøre er å notere seg at de ikke fikk slippe inn.. hvis noen skal inn i huset ditt, skal de være i politiet og ha med seg ranssakelses ordre
er jo bare å nekte, hva kan skje? en bot? synes egentlig det er BANALT at man må betale... men nå som det er sagt, hva skulle man gjort uten Åpen Post?!
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Det er jo idiotisk å måtte betale lisens for en videospiller uansett!
Dessuten går mye av den lisensen til NRK 2, noe som vi de ikke gidder å bygge ut her vi bor. Dog jeg får det inn på parabolen, betaler mange penger for noe de ikke får! Hvor ofte ser man ikke reklame for en kul film på NRK 1, og så viser det seg at den går på NRK 2?
Å betale lisens når man kjøper en videospiller jo galskap. Man trenger jo ikke ha TV for å bruke en video, hvis man for eksempel skal:
-koble den til en PC
-koble et overvåkningskamera til den
-bygge et fly av den

At man får regning fra NRK når man kjøper en TV, det skjønner jeg, men ikke når man kjøper en videospiller.
Hva?! er det snakk om en videospiller? Herregud, hva faen tror dem, det vil jo si i teorien at når det kommer dvd spillere som kan kan ta opp må vi betale lisens for den og! åå.....


Zpeef: du vet at hvis du ikke får inn NRK2 uten ekstra utstyr, kan du kreve å få mellomlegget for at du skal få det. Var en sak på TV2 Hjelper deg, de fikk ikke inn NRK2 uten å ha en parabol. Snusk litt rundt i de sakene der...
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
tore-: Takk, det visste jeg ikke

Men jeg får det jo inn uansett, så det kan være det samme. Kjipt for de som ikke gjør det.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hvis jeg selger TV'en min, og bruker prosjektør og lærret i stedet, slipper jeg da å betale lisens?
Hvis jeg selger TV'en min, og bruker prosjektør og lærret i stedet, slipper jeg da å betale lisens?
Vis hele sitatet...
Sorry aybara, så lenge du har en enhet (uansett hvilken) som inneholder en TV-tuner *MÅ/SKAL/VIL* du "gledelig" betale NRK-lisens, har stortinget bestemt. Dermed basta, nemlig. Fordi det bare er sånn.!
Liker heller ikke å betale lisens, i en gjennomsnittlig uke ser jeg ca 1/2 time på Krinker'n resten på TVNorge (ca 5 timer/uke)
Tore: Hver husstand betaler bare én lisens, da.. Ikke sant?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Opprinnelig postet av vikingen


Sorry aybara, så lenge du har en enhet (uansett hvilken) som inneholder en TV-tuner *MÅ/SKAL/VIL* du "gledelig" betale NRK-lisens, har stortinget bestemt. Dermed basta, nemlig. Fordi det bare er sånn.!
Liker heller ikke å betale lisens, i en gjennomsnittlig uke ser jeg ca 1/2 time på Krinker'n resten på TVNorge (ca 5 timer/uke)
Vis hele sitatet...
oi.. tv kort og grafikk kort med tv inn går også under det da
Opprinnelig postet av Zpeef
Hvor ofte ser man ikke reklame for en kul film på NRK 1, og så viser det seg at den går på NRK 2?
Vis hele sitatet...
aldri.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
seriøst, young guns 2 gikk jo på søndag!
den har jeg sett 4 ganger på tv3 allerede. kanskje de var lei den og ga den i arv til nrk
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, tror ikke du skal betale lisens for prosjektor, da denne mest sansynlig ikke inneholder noe som kan ta imot nrk uten ekstrautstyr. Datautstyr slipper man lisens på (tror jeg). Det var noe greier om dette på hardware.no.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Radikal hadde jo en artikkel om dette med tv lisensen... var noen som hadde de artiklene i html og... *finnefram* skamesjå... derja! se her!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Må man betal lisens hvis man har lomme-tv også?
vel skulle vel gjerne unngått å betale lisens jeg og, men det er desverre bare NRK som forsyner meg med et godt nyhetsbilde! og barne programmer(tenker faktisk litt fram) som hvertfall er litt pedagogiske. Dessutten, alderdommen er hvertfall sikra med nrk!!!

dussuten, dette er ingen sær norsk greie! samma ordningen gjelder nesten hele europa!
hørt om stats kanaler? er som regel de som blir tatt først av fienden når det er krig...
Sist endret av Eriken; 10. juli 2002 kl. 16:39.
Opprinnelig postet av dephic
Tore: Hver husstand betaler bare én lisens, da.. Ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja, regner med det... Slik er det ihvertfall her i huset, men tven min er registrert i pappa sitt navn... Uansett hvis du betaler og far din kjøper tv, videospiller og det registreres i far din sitt navn så må det vel gå an å unngå lisensen på det? Siden han allerede betaler for lisensen... Lisenspolitiet kan vel ikke akkurat kreve å komme inn på hybelen din for å se om du har en tv ståendes der... dephic du spurte ikke meg men...
Hva med tv-kort i pcen da?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av vikingen


Sorry aybara, så lenge du har en enhet (uansett hvilken) som inneholder en TV-tuner *MÅ/SKAL/VIL* du "gledelig" betale NRK-lisens, har stortinget bestemt. Dermed basta, nemlig. Fordi det bare er sånn.
Vis hele sitatet...
Kan du se tv på boksen, vil det si at du må betale.
Mao ja til tv-kort og lomme-tv antar jeg
Opprinnelig postet av Svonna

Lisenspolitiet kan vel ikke akkurat kreve å komme inn på hybelen din for å se om du har en tv ståendes der...
Vis hele sitatet...
Om du bor på hybel er det foreldrene dine som betaler lisens for deg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Crazytomato


Om du bor på hybel er det foreldrene dine som betaler lisens for deg.
Vis hele sitatet...
Du mener vel de som eier hybelen?
Nope, det er foreldrene dine såvidt jeg har hørt. Eller, den lisensen de betaler gjelder for hele familien så lenge de bor hjemme eller på hybel eller.no.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hva er så definisjonen på en hybel? Altså, hva tilsier at det ikke er en leilighet?
Det er kjøperen av tven som må betale lisens. Når du kjøper et Tv må du fylle ut et lite skjema som butikken sender til nrk , for og registrere at du har en tv. og skal betale avgift. Men er du derimot registrert her fra før ,trenger du ikke betale. Altså en avgift pr. husstand. Men du trenger en lisensfri tv. da får du den registrert på at det er foreldrene dine som trenger en ekstra tv hjemme som du tar med på hybelen . eller du kan kjøpe brukt. Da ringer bare selgeren og sier at han har kastet tven eller den er øydelagt. Det kan du jo også selv gjøre da. Selv om den ikke er det.
haha, genialt Phun-Q
Opprinnelig postet av na1t
bare NRK som forsyner meg med et godt nyhetsbilde!
...
hørt om stats kanaler? er som regel de som blir tatt først av fienden når det er krig...
Vis hele sitatet...
1. Hvis NRK gir deg det beste nyhetsbildet synes jeg synd på deg

2. Hørt om USA? De har ingen lisensfinansierte kanaler og er til gjengjeld det landet med flest tv kanaler. Så hvis USA blir innvadert av gærne eskimoer f.eks så må dem ta ABC, NBC, CBS, CNN, C-SPAN, FOX News og et hav av lokalkanaler... (pluss alle nisje kanalene)

Amerikanere må finne forkortelser svært erotisk.
tv lisensen dekker ikke bare tv programmene men også websidene. når websidene deres er betaltjeneste, hvorfor i €%#€"% har de reklame på dem da?

hater å betale tv lisens... men nrk-dusten ringte på mens tven sto på full guffe... er litt vanskelig å nekte da liksom...
hmm... altså, dersom du er under 18 år slipper du å betale lisens uansett hvor du bor(hybel, leilighet, telt, hus whatever)...

KUN en lisens pr. husstand(så lenge det bare er familien som bor der(foreldre og barn(atså dersom onkelen din bor hos dere en periode så må han betale egen)))

Og foralldel ikke kjøp noe som har med tv ting å gjøre selv, kjøp gjennom foreldre kammerater el. som allerede betaler. Har du først kommet i deres 'kunderregister' kommer du aldrig ut av det igjen, du har det hengende over deg hele livet.

Eller det beste er jo å bli forhandler selv så slipper du alt mas... Det gjorde jeg men noen tv-kort jeg kjøpte, og dem skal det også betales lisens for nå(tidligere var dem lisensfri, ettersom du ikke fikk et 'tilfredsstillende' bilde på denne måten)

(forsåvitt gammel info dette, men håper den er representativ fortsatt...)

[COLOR=red]Note[/COLOR]: Det er straffbart å ikke betale lisens !
Alltid kjøp TV, video o.l. i foreldrene, eller andre som allerede betaler lisens, sitt navn, så er det ikke noe problem
en annen ting dere kan gj0re er ganske tungvindt men en mulighet,
det er aa ta ut reciver kortet i tven, paa gamle tv'er var det ganske lett, da stod reciver kortet, (og mange andre kort som jeg ikke aner hva var) i egene slots, som minna litt og forvokste ISA slots, napp det ut og Tv'en regnes som en monitor. saa kj0per du en gammel video spiller og bruker den som reciver... det funker helt utmerket event kj0pe en "TV" som monitor, de er helt like bare de mangler reciver kortet, og ergo er de ikke TV lenger
Opprinnelig postet av n2696118
Alltid kjøp TV, video o.l. i foreldrene, eller andre som allerede betaler lisens, sitt navn, så er det ikke noe problem
Vis hele sitatet...
Kjøper man kontant behøver man ikke oppgi navn?
Jeg syns det her var bra tiltak Phun Q, seriøst..
Stå på krava!

Opprinnelig postet av wiz
[b]Kjøper man kontant behøver man ikke oppgi navn? [/]
Vis hele sitatet...
hæ. tviler sterkt på dette skal du har fordeler ved dette liksom , folk som bruker kort, sjekk ,gavekort , div . skal straffes mere en en som betaler cash,. høres meget tvilsomt ut
uhmm.. Tror jeg skal skrive brev til NRK og fortelle dem at TV'en min er blitt fucka... og at jeg sier i fra når jeg kjøper meg ny..

Scha
Det er en ting jeg lurer litt på. Betaler du lisens for å ha TV eller for å "se på TV"? Forskjellen er jo den at hvis du kun bruker TV'en for å se på VHS eller DVD, og man aldri ser på "TV", så burde man jo ikke betale lisens til NRK.
(Det er forskjell å se på TV og det å se på TV )
Wiz:
2. Hørt om USA? De har ingen lisensfinansierte kanaler og er til gjengjeld det landet med flest tv kanaler.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang sett på amerikansk tv? Det er stort sett reklame med noen få programmer innimellom. Jeg har bodd der i korte perioder, og et typisk scenario er: program 5 min, reklame 8 min, program 3 min, reklame 5 min osv. En film f.x som normalt varer 1 1/2 time varer 3 1/2 time i USA (utenom HBO som koster $59.99 mnd) da betaler jeg heller lisens..

Xtrax:
Betaler du lisens for å ha TV eller for å "se på TV"? Forskjellen er jo den at hvis du kun bruker TV'en for å se på VHS eller DVD
Vis hele sitatet...
Da kan du kjøpe deg en monitor i stedet for tv, og moviebox (vhs uten tv-tuner) og dvd uten opptaksmulighet. Da slipper du å betale lisens.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
vikingen: Joda. Men den lisensen du betaler, for og ikke få reklame sier du, den hjelper vel ikke på de kanalenene du ser mest på?