Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 1614
Hva slags "exe" filer brukes på ubuntu?
Og hvordan kobler jeg til internett trådløst?
Howto på trådløst internett finner du i ubuntuforumene.
http://ubuntuforums.org/

Det tilsvarende til exe-filer finnes vel egentlig ikke. Du bruker pakkesystemet for det meste.
Ubuntu bruker jo en god del forskjellige filtyper. De standard programfilene husker jeg ikke hvilken filtype, men det er noe du sjeldent må ta hensyn til med mindre du programmerer uansett. Når du skal installere programmer er de ofte i .deb filer som kan sammenlignes med setup.exe filer men det er raskere og greire og installere, ikke masse stort tull. Det av installasjonsfiler som ikke er .deb er som regel tar.gz. Det er mer eller mindre en zipfil som du pakker ut og det inneholder som regel kildekode. Dette bruker man da et lite program som heter build-essential til for å installere det noenlunde på samme måte som .deb filer.

Internett trådløst er egentlig helt smertefritt er noe problematisk. Hvis du har et innebygd trådløskort i pcen så vil det mest sannynlig gå helt supert. Hvis du bruker adapter i form av pci kort eller usbdongle så kan det være noe mer rotete etter som det ikke er automatisk støtte for alt av dette. Det du da må gjøre er å installere et program som heter ndiswrapper som lar deg bruker windowsdriverene din til det.

Men uansett så er den greieste måten å laste ned en cd med Ubuntu å putte i pcen å restate. Ubuntucdene er nemmelig Live cder. Det betyr at du kan starte operativsystemet rett fra cden uten å installere noe som helst. da kan du teste det ut litt og sjekke at det funker med hardwaren din osv. (husk at det vil gå noe tregt når du kjører det fra cden) Du kan også da bruke operativsystemet, sitte på nett, osv, mens du installerer det på maskinen din. Også husk at hvis du ikke liker utsendet så er det kjempelett og customize alt sånn som du vil.

ble noe langt post ^^
Har denne trådløst?
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...&view=detailed

Jeg spurte om det dagen før jeg kjøpte, men ingen tok seg tid til å svare, så jeg regnet med at den, som de fleste, hadde trådløst nettverkskort..
Grantax: Den har trådløst ja Står under nettverkstilkoblinger. Og den vil nok ALLER mest sannsynlig funke problemfritt under Ubuntu. Grafikkortet tror jeg ikke er støttet da av ati sine linuxdrivere så du må nok bruker open source drivere. Har egentlig ikke så mye å si med mindre du skal kjøre kraftige 3d spill da :P

edit: Kortleseren funker neppe automatisk, men det er nok mulig å ordne opp den. Ellers så skal alt være i orden. Men jeg vil jo anbefale deg og kjøpe uten windows installert hvis du skal bruke Ubuntu på den uansett. Blir jo billigere sånn
Sist endret av nan; 23. september 2006 kl. 11:55.
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!
Jeg var 100% sikkar på at den ikke hadde trådløst, nå ble jeg glad,

Fant ikke noen uten windows...
Jeg skal ikke kjøre noen spill på denne pcen, kommer bare til å bruke den til skolearbeid og programmering.(dvs. jeg skal ikke lage spill, bare enkle dos command line programmer)

Jeg har prøvd å kjøre .deb filer, men det står "Error; Dependency is not satisfiable: tcltls.

Edit: Hvor finner jeg linux drivere? (jeg har ikke installert 1 eneste driver etter jeg installerte ubuntu)
Sist endret av TanteSpiker; 23. september 2006 kl. 12:09.
i terminalen så skriver du: sudo apt-get install tcltls
da skulle .deb filen funke fint. Noen programmer bruker andr libs (libraries) med kode for å kjøre så de trenger at du har dette allerede. En enkel å grei måte å laste ned ting er å bruke sudo apt get install <navn på program> i terminalen. Det funker for en stor mengde programmer og sørger for å ta med seg du trenger av dependencies. Du kan også bruke synapticks packmanger hvis du ikke liker terminalen og foretrekker et mer grafisk interface.

Dos: Anbefaler Dosbox her, flott dosemulator til linux

Du trenger normalt sett ikke å installere noen drivere med mindre du har noe problemer med noe. Det aller meste skal funke automatisk
Ok.
Jeg bruker altså grafisk grensesnitt. (ubuntu)

Så.. hvordan gjør jeg da?
Hvor skal jeg skrive det du sa..? (Jeg er helt ny i linux..)
Nå er jeg ikke i ubuntu akkurat nå så litt vanskelig å forklare, men du finner terminalen blandt listen av programmet i menyen (nede til venstre) Husker ikke helt hva det sto under men programmet het Terminal. Da får du opp en dosaktig boks som du kan skrive i. Med mindre det står noe annet så er det alltid terminalen man skriver inn kommander i.

Der kan du altså skrive "sudo apt-get install tcltls"

sudo gir administratortilgang, apt-get er programmet som laster det ned, install gir kommandoen om at det skal installeres etter det lastes ned.

Dette kan du bruke for å få ned veldig mange programmer.

Jeg vil anbefale deg og følge den guiden nå i begynnelsen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=186792


Den hjelper deg med å installere det du trenger av codecs for å spille mp3 osv + masse annet nyttig
E: Coudnl't find pakgage tcltls.

Anyway, takk.
Forresten så er programliste oppe til høyre.

Skal lese start guiden.
Et lite spørsmål til:
Når jeg beveger musen med touchpaden, så klikker den av og til ting selv.. selv om jeg ikke er i noen av knappene..
ah ja selfølgelig ^^ er en stund siden jeg har brukt standardkonfigurasjonen :P

det er mulig at du finner den pakken etter du har kjørt den guiden. Du trenger nok bare å åpne multiverse eller universe og det hjelper den guiden deg med bare å følge det som den sier og bruke sources.list'en som han sier der så skal det funke fint

Angående touchpaden så vet jeg ikke helt. eneste jeg kan tenke meg er du trykte for hardt på den mens du bevege musen eller noe sånt. Med de aller fleste touchpads kan du bruke venstreklikkingen bare med å trykke lett på selve touchpaden.

the freak: Det er en del av guiden jeg ga han
En liten ting jeg ikke skjønner; hva er breeze, og hva er dapper?
Jeg ser at det er nevnt et par ganger i guiden, men jeg skjønner ikke hva det er snakk om.

Edit: Og nå får jeg opp noe om at en eldre versjon (Av aMsn) er tilgjenelig i en 'software-channel', hva er det?
Sist endret av TanteSpiker; 23. september 2006 kl. 13:32.
Det er bare forskjellige versjoner av Ubuntu. Den nyeste versjonen er 6.06 med kodenavn Dapper Drake. Den forrige var 5.10 (tror jeg) og het breezy badger. Neste versjonen kommer om noen uker (6.10) og heter Eft Edgy (eller noe sånt, har dårlig hukommelse :P)

edit: Det betyr bare at det muligens fins en eldre versjon av programmet som er mer stabilt. Med mindre du laster ned såkalte "bleeding edge" programmer, altså programmer som blir sluppet veldig raskt uten å vært bugtestet noe spesielt så trenger du ikke å tenke på det. Så er ikke noe problem

Når det gjelder IM så vil jeg også anbefale deg å sjekke ut Kopete. Jeg har litt problem med at aMSN bruker mye cpu på min pc, gikk greiere med kopete.
Sist endret av nan; 23. september 2006 kl. 13:37.
Ok, takk.
Jeg bare lurer litt, den sources.list, er det der apt-get får 'linker' til programmene ifra?
F.eks. hvis jeg skriver sudo apt-get install mozilla-firebird (eller hva det nå heter)
Hvordan får jeg ting fra 'software-channelen'?

Edit: Jeg gadd ikke lete så jeg skreiv 'sudo apt-get install kopete', det var vel ikke galt?
Det stod at det kom til å ta 83 mb med plass etter unpacking, wtf?
Sist endret av TanteSpiker; 23. september 2006 kl. 13:44.
sources.list inneholder linker til filer som inneholder en liste over programmer som er i det repoet.

Jeg vil tippe du henter pakker herfra hvis du har språket satt til norsk:
ftp://ftp.uio.no/ubuntu/dists/
Les min edit ovenfor.

Edit: Nei, språket er engelsk... alt innen pc er engelskt hos meg egentlig, liker det best.. (Untatt tastatur da)
Hvis du installerer kopete installerer du vel samtidig Qt elns. Bare last det ned, det er vel hauger med andre programmer som bruker det.
Sist endret av Ozma; 23. september 2006 kl. 13:50.
sources.list inneholder det som heter repositories, repos for kort. Reposene er linker til arkiver på nett som inneholder tusenvis av programmer og libraries for forskjellige ting. Det meste av programvare man trenger vil man finne med å bruker repositories. Det meste man ikke finner der er enten ting man må betale for eller veldig uferdig/beta programvare. Og ja det er her apt henter filene i fra. Så når du skriver apt-get install firefox eller apt-get install firebird så finner han programmet, og det du trenger av dependancies (librariene som programmet avhenger av). Det er som sagt mulig å gjøre dette via synaptics package manager hvis man ikke vil bruke terminalen. Men det en en fordel å bruke terminalen både fordi det er raskere og fordi den er praktisk å lære seg hvis man vil ha kontroll over hva man gjør. Terminalen gjør det også lettere å få hjelp til ting.

Software-channelen betyr rett og slett at du kan gå til hjemmesida til programmet. Der har de som regel tidligere versjoner du kan laste ned kildekoden eller .deb filen til.

edit: freak: Når han installerer kopete vil han også få med kdelibs, men de brukes jo til alt av K programmer så det gjør jo ikke noe.

Det finnes forskjellige desktopmanagere til ubuntu. Den som er standard (og etter min mening best) er Gnome. Det er også en som heter Kubuntu. Programmer som er laget for å kjøre i kubuntu bruker kdelibs. Kopete er et av dem. Andre gode K programmer for eksepmpel amaroK.
Sist endret av nan; 23. september 2006 kl. 13:58.
Hvilke(t) program(mer) burde jeg bruke for å beskytte pcen mot virus o.l.
Og hvordan får jeg connecta til internett trådløst, jeg klarer ikke finne ut av det.
vil anbefale deg å prøve på http://ubuntuforums.org/
Der har folk generelt meir peiling enn her.

Når det gjelder det trådløse kortet, så må det væra støtta i Linux. Eg måtte gi opp mitt.

Antivirus finner du vel i Synaptic Packagemanager, eller kva det heiter (husker ikkje i farten)
Du trenger vel ikke antivirus for å beskytte pcen. Hvis du derimot skal skanne filer for å se om det er virus for Windows er det jo lurt å ha.

F-secure og ClamAV funker vel i Linux?
du trenger ikke antivirusprogram det finnes noen, men det skal veldig mye til for å få virus på linux siden det nesten ikke eksisterer. En av fordelene med linux.

Hvis du allerede kan bruke apt-get så er du da kobla til nettet?

Det er et ikon i taskbaren oppe til høyre som viser nett. Der kan dobbeltklikke for å ordne med hvilken tilgangstype du bruker, hvilket trådløst nett osv.

2rB: ubuntuforums.org et bra forum ja Men du kan da få de fleste nettverkskort til å funke med ndiswrapper og litt godvilje
Sist endret av nan; 23. september 2006 kl. 14:43.
Sitat av nan
2rB: ubuntuforums.org et bra forum ja Men du kan da få de fleste nettverkskort til å funke med ndiswrapper og litt godvilje
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men innimellom møter du veggen...
Kan godt være mitt kort er mulighet for å få til nå, men var håpløst da eg prøvde sist...
Jeg er koblet til med nettverkskabel..
Har ikke det internett ikonet..
hmm.. det ikonet skal da være der uansett om du bruker trådløs eller kabel.. helt sikker på at du ikke finner et ikon som ser ut som en pc emed en oransj linjeting på sia?

Har du prøvd trådløst?

Hva heter nettverkskortet ditt?
Sitat av nan
hmm.. det ikonet skal da være der uansett om du bruker trådløs eller kabel.. helt sikker på at du ikke finner et ikon som ser ut som en pc emed en oransj linjeting på sia?

Har du prøvd trådløst?

Hva heter nettverkskortet ditt?
Vis hele sitatet...
Det går jo ann å tilpasse denne linja...
Sikker på at du (nan) ikkje har lagt det til der sjølv?
Vet ikke hva det heter.
I følge device manager heter det meste jeg har Unknown.
2rB: Jeg har tilpassa det selv, men jeg går ut i fra at han ikke har gjort det så jeg snakker om standardconfigen.

Hmm.. er pcen du sitter på nå en ferdigpc? Isåfall kan du kanskje linke meg til den på nett?
Jeg linka deg til den for en liten stund siden: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku...1&view=detailed
Du sa at den hadde trådløst nettverkskort.
Jeg installerte nettop Wireless Assistant, men den finner ikke noen wireless devices sier den, så den quitter automatisk..
prøvd å reboote å så kjøre wireless assistant igjen?
Nope.
Er ikke på den bærbare nå, men skal finne den frem igjen.

Edit: Har Linksys WRT54GL, og den har en knapp der det står Cisco Systems, noen som vet hva den gjør?
Tror det har noe med å søke etter klienter, men.. hva gjør den når den finner noen?
Forresten så er ruteren på fransk (når jeg går inn på 192.168.1.1), hvordan skal jeg få byttet til engelsk eller evt. norsk når jeg ikke forstår noe av det som står?

Edit: Er det noen som kan fortelle hva den koppholder-lignende tingen på den bærbare pcen er?
Den stikker 1-2cm ut fra siden, hvis jeg presser den helt inn, så blir den presset ut igjen av en fjær. Den er like høy som en diskett, og den er firkantet..
Hvis jeg tar den helt ut, så er det bare en plastikkting, og det ser ikke ut som om det er noe inni rommet den stod i heller.

Edit: Forresten, Wireless Assistant fungerer fortsatt ikke.. samme error etter restart.
Sist endret av TanteSpiker; 23. september 2006 kl. 15:50.
Hmm.. der strekker du deg til grensen av min linuxkunnskap. Men har trossalt bare brukt det i 3-4 uker Jeg vil anbefale deg og gå til nybegynnerforumet eller nettverksforumet på ubuntuforums.org og spørre om hjelp der. Masse flinke folk der som kan veldig mye.

Angående den "koppholdertingen" så er det bare en plastskive som står i pci inngangen. Det er der man for eksempel setter inn nettverkskort som ikke er innebygde. Plasttingen er der bare for å beskytte den når det ikke står noe annet i og for at pcen din ikke skal ha et hull i siden

edit: jeg kan ikke i nærheten av nok om routere til å svare på det der angående språket ville jeg bare ha lett etter noe som lignet på language eller noe sånt
Jeg sa fransk!
Umulig å tyde..
ja men jeg tror språk på fransk ligner litt på language eller noe sånt
Nvm, jeg søkte på google på 'linksys configuration', da klarte jeg å finne bilder der det stod på engelsk, dermed fant jeg frem til firmware upgrade.. skal oppgradere nå.

Jeg har lastet ned ndiswrapper som tar.gz, men jeg klarer ikke installere.
Jeg trodde det bare var å navigere til mappen og skrive make, men make commanden funker ikke.
Noen som kan lære meg og installere fra arkiver?
for å compile source så gjør du som oftest slik etter du har navigert til mappen:

/.configure

make

sudo make install


Men du trenger ikke compile ndiswrapper fra source (det trodde jeg også først), funker med apt-get.

http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#H...Ndiswrapper.29

bruk den guiden der. Det er en lang guide men linken fører deg akkurat til den delen du trenger, bare vent til siden loader helt. Så følger du guiden der, den er veldig flott.

Driveren du trenger kan du finne her: http://ndiswrapper.sourceforge.net/m...index.php/List
Sist endret av nan; 23. september 2006 kl. 23:14.
En liten feil der nan.

Skal være ./configure, ikke /.configure.
haha, ja såklart, bare jeg som hadde litt for mange ting i hodet samtidig. Lett å blande.
Vil bare si at jeg kom frem til svaret (etter å ha fått til driverene i ubuntu, og jeg har til og med prøvd installert windows xp og prøvd der også), og konklusjonen er at:
Nettverkskortet er defekt.

Ikke noe uforventet heller, siden jeg (aka universets uheldigste organisme) aldri har fått en eneste fungerende datamaskin.

Denne episoden fikk meg til å hate linux vanvittig fordi jeg trodde det var så tungvinnt, men tydeligvis var det ikke linux som var problemet.
Sist endret av TanteSpiker; 26. september 2006 kl. 22:35.