Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1597
Hei.

Jeg trenger hjelp til en sak her.

Skulle gjelpe noen med å printe en bannerlignende sak.
Fikk en vektorisert logo som ble strukket ut til ønsket lengde i illustrator, og alt vel så langt. (se bilde 1)http://www.tengel.net/news/data/upimages/skisse_1.jpg

Ved lagring til PDF endres utseende på logoen. (se bilde 2)
http://www.tengel.net/news/data/upimages/skisse_2.jpg
Går ut i fra at dette har sin enkle forklaring (layers?) men er ikke så stødig på dette.

Noen stalltips på hvordan dette kan løses ?
Det kan være flere grunner til det; det første jeg ville skjekket ut var forholdet mellom CMYK og RGB. Fort gjort at man jobber i RGB, og saver som CMYK - og av den grunn ikke ser forskjellen før den er lagret.

Mens du jobber i IL, velg "Proof Colours"; så ser du hvordan resultatet blir.
Trådstarter
23 0
Ok! Takk for gode tips!
Det der har ikke noe med CMYK/RGB å gjøre, det er noe annet snodig du gjør (ser egentlig ut som du har bytta om på fargene på fill/stroke eller noe sånt, men det virker jo også litt rart), sender du meg logoen på , og målene på det ferdige banneret, så kan jeg heller ordne det for deg, det er sannsynligvis kjappere enn å prøve å gjette seg fram på hva du gjør feil her. Kan aldri tenke meg at det skal ta mer enn fem minutter eller så å få ut en ferdig og fungerende fil

Samtidig er det et tips at det nok er mye enklere og greiere å gjøre det der i indesign enn illustrator.
Sist endret av atomet; 23. februar 2009 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
23 0
Takk for det, men fikk hjelp av Lonnie Mack, så det ordnet seg.

Uansett, så takk for svarene. Gir meg jo innspill som kan brukes senere.

Med det samme kan jeg jo spørre om en annen ting:

Hvis jeg har et bilde eller en logo som jeg har satt inn i Illustrator, men som ikke er i vektor....

Så har jeg lyst til å lage en "stroke" rundt den....
Hvordan går jeg frem da?

På vectoriserte filer har jeg brukt Objekt-Path-Outline Stroke, men hva med f.eks et foto ?
Sist endret av tengelen; 25. februar 2009 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
23 0
Hvis jeg skulle legge en tynn Stroke rundt denne.........
http://www.tengel.net/news/data/upimages/zipper.png
Nå er vi på forskjellige bruksområder, som du hintet til i forrige post; hva gjør jeg på f.eks et foto?
Jo, da bruker man Photoshop. IL er ikke optimalt for foto e.l. - og alt blir da mye enklere i PS.
Trådstarter
23 0
Ok, for å forklare kort:
Jeg skal lage ei skjærelinje for plotteren rundt denne.
Men denne skjærelinja har jeg kun som plug in i Illustrator. (er lagt til i Swatches)
Spørsmålet blir hvordan jeg her kan få lagt til ei skjærelinje rundt ....
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Bare å trace den det vel? Enten bruker du livetrace, som egentlig er en jævla møkkafunksjon, eller så går du manuelt over formen.
I utgangspunktet er det jo svært enkle former da. Selv ville jeg nok bare dradd opp grunnformene (sirkler, firkanter etc), justert dem til å passe, brukt pathfinder til å slå dem sammen, også legge på swatch for stansing.
Trådstarter
23 0
Ok, tror det kan være løsningen. Er jævla usikker på hvordan jeg går frem for å ordne (manuselt)det men må vel bare prøve meg frem

Gikk jo helt flott å trekke opp grunnformene
Men er usikker på hvordan jeg går frem for å slå dem sammen.

Var jo litt gøy når jeg fikk hjelp til dette, for da forstod jeg straks mye mere av hvordan det fungerer Takk
Sist endret av tengelen; 26. februar 2009 kl. 11:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å slå sammen elementer kan du bruke Pathfinder, gå på Window -> Pathfinder. Der er det vel en knapp som heter merge. Går også an å leke seg med de andre knappene der.
Trådstarter
23 0
Ahhh Så bra! Takker!
Sitat av tengelen Vis innlegg
Hei.

Jeg trenger hjelp til en sak her.

Skulle gjelpe noen med å printe en bannerlignende sak.
Fikk en vektorisert logo som ble strukket ut til ønsket lengde i illustrator, og alt vel så langt. (se bilde 1)http://www.tengel.net/news/data/upimages/skisse_1.jpg

Ved lagring til PDF endres utseende på logoen. (se bilde 2)
http://www.tengel.net/news/data/upimages/skisse_2.jpg
Går ut i fra at dette har sin enkle forklaring (layers?) men er ikke så stødig på dette.

Noen stalltips på hvordan dette kan løses ?
Vis hele sitatet...
Slenger meg på denne sjølv om den er løst.

Sparebank1-logoen har eg vert borti noen ganger, og den blir av ein eller annen grunn slik som hos deg når den konverteres mellom CMYK og RGB.
Hadde samme problem då eg skulle bruka CMYK-logoen til web.
Tipper problemet ditt var at logoen var i CMYK (ser på dokumentvinduet ditt at dokumentet er i CMYK) og at du har kjørt gjennom ein PDF-instilling som konverterer til RGB.
Høres da fordømt snålt ut, kan noen som har den i vektorformat sende meg den, så jeg kan ta en titt? Selv har de bare lagt den ut på flickr som en gif, riktignok smartere enn jpg i denne sammenhengen, men...
Da har jeg fått fila fra en av gutta her, og har funnet problemet (ihvertfall med den fila jeg fikk, men siden det ble akkurat samme problemet når jeg åpna den i preview, så tror jeg nok det er den samme dere andre har fått/brukt også).

Se på filnavnet: PMS_SRBank_lang.ai ... PMS vil si at fila inneholder pantonefarger, ikke CMYK. Man kan også se det hvis man titter nærmere på fargenavnene (korreksjon - bare den blå og den røde, hvit og svart er prosess/cmyk), eller dobbeltklikker på en swatch i paletten - fargene heter f.ex. "Pantone 485 C".

En kjapp og gæli løsning:
1: Dobbeltklikk på fargen i paletten, du får da opp denne her:


2: I "Color Mode" velger du "CMYK" istedet for "Book Color" (evt RGB for web/skjerm, eller andre valg, alt ettersom)


3: Til slutt velger du "Process color" istedet for "Spot color" i "color type"


NB: Ikke stol på at det er korrekte CMYK-verdier som dukker opp automatisk! Dobbeltsjekk disse med korrekt pantonevifte! En del slike ligger med i Illustrator, i dette tilfellet er det den som heter "Pantone solid coated" vi trenger, den finner du ved å klikke på den lille pila øverst i høyre hjørne på "swatches"-paletten, deretter "open swatch library", "Color Books", og til slutt "Pantone solid coated". Finn fram rett pantonefarge, og dobbeltsjekk CMYK-verdiene denne har, mot de som er i fargen i paletten din.

Har ikke dobbeltsjekka at dette var alt som skulle til, men jeg mener det stemmer.
Sist endret av atomet; 5. mars 2009 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.