Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 11888
Har søkt litt rundt på forumet men overaskende nok ikke funnet en post om dette. Saken er at en venn av meg har en bil : Volvo v70 2001 modell som han skal ha jekka ned kilometeren på. Vet noen hvordan man skal gjøre dette, eventuelt noen som kan gjøre det?

Om noen ikke vil poste her så send meg en pm.
Lurer på om du ikke bare kan ta av glasset, og bruke fingeren og stille på disse?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Kommer vel litt an på? Er vel elektronisk turteller.. Da må du vel til med noe laptop/kabel system..
-totto
Trådstarter
Ifølge min venn går ikke dette.
Så lett er det nok ikke. "How to" har jeg ikke peiling på men hva med å kjøpe en innsats med lavere km stand?
Trådstarter
Opprinnelig postet av totto
Kommer vel litt an på? Er vel elektronisk turteller.. Da må du vel til med noe laptop/kabel system..
-totto
Vis hele sitatet...
Har hørt om den muligheten, men har ikke kunskap eller programvare til å gjøre dette. Vet noen om en som kan dette så rop ut.
skal vi se.

En venn av meg. Gjorde dette.
Det går ikke bare å stille tilbake med
rå makt. her må det it-kunnskap til.

Jeg kan snakke med han i morra. eller noe slikt.
Ta kontakt med en bil mekaniker du enten kjenner godt eller er i familie med deg.

Vi kan data, ikke biler.
Trådstarter
Opprinnelig postet av raz
Ta kontakt med en bil mekaniker du enten kjenner godt eller er i familie med deg.

Vi kan data, ikke biler.
Vis hele sitatet...
Nettop derfor jeg poster her ettersom biler kjøres tilbake med en laptop idag.
raz: i en så ny bil er det data som styrer dette... og som du sier er det det vi kan. Vertfall noen av oss... sånn f.eks. ikke meg.

*flytte til blackhat*

Scha
Link

du kan jo faktisk bare få en bilmekaniker til å sette inn nytt speedometer.
dette gjør susen.

Om du kjenner den som gjør det, er det enda bedre.
Trådstarter
Opprinnelig postet av brekkFen
Link

Om du kjenner den som gjør det, er det enda bedre.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg gjort dette hadde jeg ikke postet den her. Vennekrets og venners vennekrets har blitt saunfaret etter en bilmekaniker.
Leste i et blad om et firma som drev og justerte speedometre, tror det var dette: http://www.norskspeedometerservice.no/
Dette var merkelig nok ikke ulovlig heller.
Men kan ikke tro det er lovelig når bilen selges
Bilselgere unnskylder det med at de oppgir i kontrakten at km-tallet kan være feil. Da blir det "lovlig".
Trådstarter
*Bump*

Noen andre forslag?
Opprinnelig postet av Link

Noen andre forslag?
Vis hele sitatet...
Dette speedometeret er med 99% sannsynlighet elektronisk og da er det ikke bare for deg å begynne å stille uten kostbare service verktøy som antakligvis kun volvo og dem som driver å stiller speedometre på heltid har. Så mitt råd til deg er å forhøre deg litt rundt på volvo/bilsider, kanskje du treffer noen som har peiling på dette. Lykke til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann

Alle nye biler ifra 94 og oppover er faktisk utstyrt med endel elektronisk utstyr. Med en pc og en kabel er det faktisk fult mulig og hente ut info samt forandre mye av det elektroniske oppsettet i en bil. Jeg vet pent lite om det spesifikke oppsettet i volvo v70 men når jeg drev å undersøkte angående muligheter for å sette opp en mini-itx pc i bil så fant jeg en kar som hadde koblet selve bilen inn på pc'n. Med dette kunne han bruke de orginale volum knappene på rattet til å styre winamp, mediaplayer osv. Han kunne også hente ut masse info om motor som temperatur, oljetrykk, turtall osv osv. Poenget er at jeg tror det er fult mulig, men tror du må google endel før du finner noe brukanes
Du kan prøve å rygge
Hm, jeg mener nå at på de fleste nye biler, så lagres km. standen i en chip på nøkkelen.
En bekjent av meg justerer kmstand i stort omfang.

Han har utstyr til flere hundre tusen. Trur den nye boksen med touch creen og det hele kosta 150 laken, men da tok det jaggu alt som kunne trille og gaa. Det som er litt morsomt er at han knekker de nyeste mercedeser. Og volvo ogsaa, men de nyere volvoene har et backupsystem der det kan spores at det er utfort, men det er veldig skjelden det forekommer noen kontroll av dette.

Han tar ca. 2000 for et tilbakestilling. Han kobler til utstyret i en kontakt et sted i bilen, skjult eller ikke skjult, han har oversikten. Saa skriver han bilmerke og plotter inn ny km og vips s[ er det fikset. De enkleste bruker han ca. 2-3 minutter paa.

Dette er i Oslo. Er dere interessert kan det ordnes. Mail isaafall
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av CDG
Leste i et blad om et firma som drev og justerte speedometre, tror det var dette: http://www.norskspeedometerservice.no/
Dette var merkelig nok ikke ulovlig heller.
Vis hele sitatet...
Justering som i kalibrering, tenker jeg. Feil fart pga. større eller mindre rulleomkrets på hjul eller en feil.
Opprinnelig postet av KaldBlod
Justering som i kalibrering, tenker jeg. Feil fart pga. større eller mindre rulleomkrets på hjul eller en feil.
Vis hele sitatet...
Nei, det var km-stand det var snakk om, men er ikke helt sikker på om det var akkurat dette firmaet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Fawkes
En bekjent av meg justerer kmstand i stort omfang.

Han har utstyr til flere hundre tusen. Trur den nye boksen med touch creen og det hele kosta 150 laken, men da tok det jaggu alt som kunne trille og gaa. Det som er litt morsomt er at han knekker de nyeste mercedeser. Og volvo ogsaa, men de nyere volvoene har et backupsystem der det kan spores at det er utfort, men det er veldig skjelden det forekommer noen kontroll av dette.

Han tar ca. 2000 for et tilbakestilling. Han kobler til utstyret i en kontakt et sted i bilen, skjult eller ikke skjult, han har oversikten. Saa skriver han bilmerke og plotter inn ny km og vips s[ er det fikset. De enkleste bruker han ca. 2-3 minutter paa.

Dette er i Oslo. Er dere interessert kan det ordnes. Mail isaafall
Vis hele sitatet...
Noen som vet hva programet heter som di bruker til å stille tilbake km. teller? eller er det bare å plugge i kontakten i en laptop og så får man tilgang.....
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av Gunsur
Noen som vet hva programet heter som di bruker til å stille tilbake km. teller? eller er det bare å plugge i kontakten i en laptop og så får man tilgang.....
Vis hele sitatet...
Det er nok mer avansert enn det...

Og jeg mener at kilometerstanden lagres fler steder på såpass nye biler. Kjedelig å bli anmeldt i ettertid av den som kjøper bilen fordi du har svina han.
Sitat av arisnaub
Hm, jeg mener nå at på de fleste nye biler, så lagres km. standen i en chip på nøkkelen.
Vis hele sitatet...
Snakker nøklene sammen, da, når du bruker flere?
[offtopic] på eldre biler (med analog km teller) kan mann ganske enkelt bare ta å skru av wiren som går opp til telleren, tar ca. 1 minutt.. [offtopic]
Jeg har jobbet på Chrysler&Jepp og Seat/skoda i oslo, dreiv å fiska på speedometer på de bilene dær... fleste hadde elektronisk tripteller.
Skulle man endre kilometerstand, måtte man kjøpe nytt speedometer å programere kilometern inn... men verd å merke seg... trykka man feil kilometerstand (f.eks en 0 for lite).
Kunne ikke verksted, eller denne fancye dataen (OBD) forandre på dette... liksom "one shot only".
Ved feil, måtte vi bestille helt nytt speedometer...

Så løsninga, er vel å kjøpe seg nytt speedometer og få programert (ODB) den til "litt" lavere kilometer.
litt sent å gjøre det på en bil som allerede har høy kilometer stand wolwerix
Er det så lurt å stille på kilometerstanden? Selv om sjansen er relativt lav så er det mulig at en mekaniker oppdager at speedometeret er tuklet med under en service og dermed mister eieren garantien på bilen. Men hvis det er digitalt skulle risken være mindre for at det skjer...
Sitat av bjerkreimruler
litt sent å gjøre det på en bil som allerede har høy kilometer stand wolwerix
Vis hele sitatet...
huske på å gjøre det før du får så høy km stand da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er like lett som å tygge brødskiver!!
Bare bruke en elektrisk drill og kjør den motsatt vei!!
Eller du kan rygge bilen!
vet du hvor lang tid det tar med drill eller? Husker jeg prøvde dette på mopeden min. Hadde da en dremel multi 30000 omd/min eller noe, men fikk fortsatt ikke speedometeret opp til mer enn 100. Skal kjøre en stund i 100 km/t bakover før det begynner å hjelpe!
Du må sette inn nytt telleverk, kostet ca 15'000 på en ikke alt for gammel Audi S6,
men det oppdager det uansett, spesielt hvis det er leasing.

Så det er waste of time and money.
▼ ... noen uker senere ... ▼
do like faren til mathilda. bruk skrutrekker og sagmugg(sarkastisk/spøk)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Om bilen har vært til service er km-standen logga fra verkstedet... Litt tabbe om den kommer på ny service med lavere km-stand... :/

Edit: Sorry... Såg litt seint at dette var ein gammel tråd
Sist endret av 2rB; 24. september 2006 kl. 04:50.
Sitat av wolwerix
[offtopic] på eldre biler (med analog km teller) kan mann ganske enkelt bare ta å skru av wiren som går opp til telleren, tar ca. 1 minutt.. [offtopic]
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men på mange (gamle biler) så går det bare 1 wire til speedometeret... altså tar man ut den kan ikke se hvor fort bilen kjører... men ja....triptelleren stopper..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er på ingen måte ulovleg å endre km-stand på bilen. Det er heller ikkje ulovleg å gjere det med overlegg. Det som er ulovleg er å endre den for å få selt bilen for meir., eller å utnytte lågare forsikringspremie ved lavere kjøring i året.

MAO, still så mykje du vil, så lenge ein faktisk opplyser kor langt bilen har gått når en selger den...
Altså, det er ganske poengløst å stille den med mindre du sier at kilometerantallet kan være feil. Når den går inn til fast oppsjekking av bilen så blir kilometerstanden notert. Så hvis man kommer inn med den og den plutselig er laverer så sliter man litt.
Sitat av ROFLe
Du kan prøve å rygge
Vis hele sitatet...

hvorfor ikke sette på en drill i noen timer... Pass på og ikke glemme det da, da kan bilen bli ny.....
▼ ... noen uker senere ... ▼
det er som mange av de andre postene sier, det er ikke lett.. Om det er elektronisk går det vel kanskje ut på noe av det samme som på vag produktene. ved feks et instrumentbrett skifte er det konfigurert at man bare kan plotte inn kilometerstanden 1 gang før systemet låses. Uorginale maskiner som bestiller kan normalt ikke gå inn på den funksjonen og justere dette... erfaringsmessig finnes det lisens nøkler (som sikkert kan hackes) som da tillater justering av kilometerstand flere ganger. Om dette og er tilfeldet på volvo vet jeg ikke, men trolig er det det. Siden den da og er "låst" kan den "låsen" også sikkert åpnes/knekkes av en datakyndig person (virker som det er fler av de her inne). regner med at siden det er en såppas ny volvo så går det på noe som kalles obd1, en obd kabel får man kjøpt via ebay for et par hundre kroner. Software til volvo kan vel heller ikke være så vrient å finne. Så er det bare å koble kabelen til laptopen og inn i diagnosekoblingen på bilen (som folk også sier den kan være skjult under et deksel, askebeger etc etc) og prøve seg litt frem. Om du får stilt km telleren uten da noen kode vet jeg ikke, men da er du hvertfall også et steg videre frem til å kanskje hacke den..

Good luck!

msg om du får det til
▼ ... flere år senere ... ▼
Dette var en gammel tråd, men lurer på om det er noen som vet om noen som gjør dette i oslo-akershus, og som ikke har lang ventetid :-)
Jævla drittsekker og svindlere hele gjengen...
Alle biler med bensinmotorer har standard OBD, EOBD, CARB. har mange navn.
Man trenger en tester med en OBD kontakt(16 pins) universalt.
Man kan skaffe seg en tester og hvis man kjenner folk "innside" kan man få programvare og gjøre dette.
Vet ikke om dette kan gjøres mekanisk, men på eldre biler så bruker man enkelt og greit borremaskin(men dette er risky, så bør gjøres for hånd) men That's how it's done.

Så skaff tester, programvare og bilen( ikke minst) så skal du få det til.
Men hvis ikke du er erfaren med det kan det lett merkes i servce historikken/endringene i ECU.
Så man bør ha god greie på elektronikk og komponenter innenfor bil, eller bare være en bilmekanike.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den bilen du nevner der har elektronisk km stand måler, og dette blir lagret i motorstyreenheten.
Så ikke bare bare og få stilt den tilbake..