Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2635
Jeg tenker på å sette opp ett lite cisco system for alle dere her på freakforum, og lurer på om det er noe interesse for slikt her. Det kommer ikke til å bli satt opp før tidligst i begynnelsen av september, men spør nå siden jeg holder på å ominnrede leiligheten så hvis racket skal stå på 24-7 så setter jeg det i stua istedenfor på soverommet mitt som jeg egentlig hadde tenkt.

Jeg har ikke smart serial kabler til ruterene så det blir med ethernet med det første. Utstyret er:

Rutere:
1750
2612 x 2
2620

Switcher:
2912
3524

Switchene er XL modeller og ruterene er heller ikke av de nyeste, men jeg husker ikke hvilke modeller de er. Alle kjører IOS 11.x av senere versioner, men jeg kan sikkert oppgradere til 12.x etter hvert. Jeg har også en PIX 515, men har ikke hardware nok til å sette opp denne til noe brukbart.

Så det jeg lurer på er om det er noen som ville vært interreserte i dette. Jeg gidder ikke å sette det opp hvis ingen trenger det.
Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Det er jo alltids kult å ha noen rutere å leke med, men det er vel ikke noen praktisk bruk i å ha en bunch med rutere stående hos deg.
Hvilke nett skal de route? Bare noen testnett, eller har du kanskje noen reelle IP blokker som du skal sette opp routere mellom?

Men for all del. Det er kult å ha noen routere og boltre seg med, spesielt hvis noen er hypp på å ta en CCNA el. eksamen.

Hadde vært kult med mer info..
Trådstarter
Det er ment som et "test lab" hvor en kan leke seg med noen skikkelige rutere og switcher. Som sagt ovenfor så sjekker jeg bare ut om det interesse for noe sånt. Tenkte mest på folk som kunne tenke seg CCNA eller CCNP, eller som trenger oppfriskning i IOS.
Grunnen til at jeg har dem er fordi jeg trenger stadig å lære nye ting og å holde gammel kunnskap ved like. Det er utrolig hvor fort en glemmer BGP's finurligheter når man ikke driver med det på en stund
Jeg er veldig intresert i dette
hadde vært veldig greit å få tilgang på dette...skal fullføre ccnp om ikke så lenge.
så har jeg bare en 2621 og 2 x 2920 XL
er veldig intreserit i den pix`n oxo...har lyst å ta CCSP
du skal vel ikke selge noe ??
ikke dumt, men husk at det allerede er emulatorer for dette formål å finne på nett.
Du er blakk Lillegutt.
Trådstarter
Shrike: Hvis du vet om en "full featured" IOS emulator med mulighet for diverse modeller er jeg veldig keen på å få vite hva de heter. Jeg har lett etter noe sånt veldig lenge.

Lillegutt: Jeg kan sikkert gi deg tilgang på pixen, men det er et spørsmål om hardware. For å få til noe brukbart med den må en jo ha minst tre hoster (inside, outside, DMZ) og jeg har ikke ledige maskiner til det. Hvis interessen er laber blant resten av folket her er det jo mulighet for å bruke ruterene og/eller switchene. Vi får se.
Har tenkt å ta CCNA så det hadde vært sweet å hatt noe å prøve seg på
Whut whut, jeg vil også ha!

0750: Kan du kode en om du får IOS kildekoden? :P
Haha Jeg pleier vanligvis å klare følge med på trådene her inne, men dette var det sykeste pratet jeg noensinne har hørt.. Kult å se at NFF har noen techno-headz oxo
Opprinnelig postet av 0750
Shrike: Hvis du vet om en "full featured" IOS emulator med mulighet for diverse modeller er jeg veldig keen på å få vite hva de heter. Jeg har lett etter noe sånt veldig lenge.
Vis hele sitatet...
Hva med CCNA Router Sim?
Opprinnelig postet av Stormen
Haha Jeg pleier vanligvis å klare følge med på trådene her inne, men dette var det sykeste pratet jeg noensinne har hørt.. Kult å se at NFF har noen techno-headz oxo
Vis hele sitatet...
Helt enig.. skjønner faktisk veldig lite...

noen som kan forklare hva alt dette er snakk om, og måle med det?
Trådstarter
@rdxz: Den er grei nok for de som kun trenger standard CCNA greier, men avansert switching som MPLS, MLS eller QoS i Router eller Switch er det dårlig med. I tilegg er det endel komandoer som mangler i den/de. Og, nei jeg er nok ingen koder annet enn enkle scripts i python og bash

@Stormen og DrMatrix: Hehe, ja dette er geeky greier. Jeg tenkte at siden det er endel IT interesse her så er det sikkert også folk som kunne tenke seg å kikke på litt ordentlig hardware. Cisco er, hvis dere ikke vet det, den største leverandøren av rutere og switcher i verden. Jeg vet ikke hvordan det er med resten av Norge, men sitter du i Bergen eller i Oslo går trafikken til Internett gjennom Cisco rutere og treffer garantert et par til på veien til hvor det enn er pakkene skal gå.

Cisco IOS står for Cisco Internet Operating System, og er et bash basert kommando linje OS* som konfigurerer switchen eller ruteren.

Jeg har disse tingene liggende så jeg tenkte at det kanskje var like greit å gi tilgang til det for de som kunne tenke seg det. Det koster ganske mye hvis en gjør dette over internett generelt, og mer hvis en skal leie/kjøpe utstyr. Dessuten, Ruting og switching kan være ganske kult dersom man er litt geeky .

*Det er et web grensesnitt også, men det er det ingen som bruker. (Eller i hvertfall inrømmer at de bruker)
Dette er morsomt, jeg satt faktisk her om dagen og lurte på om jeg skulle prøve å lære meg mer om cisco rutere.
Ja, dette er jeg interessert i! Helt konge hvis det blir noe av
Trådstarter
Sakene blir sent fra California i dag og kommer fram om 4-5 uker. Og siden det ser ut til at det er interesse så kommer jeg til å sette det opp så fort som mulig når det kommer...
*glede seg*
har du just kjøpt det eller ? ebay ?
Trådstarter
Utstyret er fra min tidligere arbeidsgiver i USA som gikk konkurs. Jeg hadde dette stående hjemme til å øve på, og sjefen sa at jeg bare kunne beholde det siden jeg ikke fikk lønn de siste to månedene. Etter det jeg har forstått vil lønnskravene til firmaet fra tidligere ansatte antagelig resultere i ca 20-30% av utestående så det spørs hvordan en ser på det. På en side har jeg fått det, men jeg har jo ca. ti tusen dollar utestående lønn så jeg har på en måte betalt svine mye for det (+en flatskjerm, en SunRay 100, et par pc'er og en Sun Netra).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
*bump*

Jeg har hatt denne tråden i bakhodet en stund, og nå veldig snart begynner det å bli aktuelt for meg. Hvordan er status, 0750?
det som nalle sa.

Har foresten Cisco.Networking.Academy.-.CCNA.v3.0 og Cisco.Networking.Academy.-.CCNP.v3.0 web/flash kursene liggende her hvis noen er interesert?
er veldig interesert vipr.
Jeg og... Akkurat begynt å lese til ccna
Noen som kan fortelle meg hvor jeg finner newbeginner info om det dere snakker om nå, blei plutslig interesert i å finne litt ut av dette. (eller satser jeg litt for høyt nå)
Jeg melder også min interesse, vipr
TheSec0nD, Yuna og Geddi:

Har desverre ikke egen ftp server da jeg bare har internett tilgang på jobb for øyeblikket, men hvis noen kommer med en ftp jeg kan uppe til eller noe så går det fint

Uppa disse akkurat til eirik her på forumet, kansje han vil dele hvis ingen av dere har noe sted jeg kan uppe til?


Edit: Som jeg sa så har jeg bare internett tilgang når jeg er på jobb, derfor jeg er bare aktiv her på forumet mellom
08:00 -15:30
Så jeg kan bare svare på pm`er da
Sist endret av vipr; 18. oktober 2004 kl. 15:36.
Har dessverre ikke noe FTP atm, noen som har og vil dele?
Trådstarter
Jeg får bare beklage at jeg ikke har satt det opp enda, men jeg har vært veldig opptatt med ny jobb og ominnredning som ble litt forsinket. Det kan hende jeg får satt det opp i morgen, men det blir nok litt halvgjort før jeg blir ferdig med oppussingen her.

Antagelig blir det satt opp telnet akksess til 2950 switchen og så derifra til resten av utstyret. Etter hvert regner jeg med at jeg får serie kabler også. Hvis det er noen som trenger/har lyst på å jobbe med 2950 switchen istedenfor 3550 så må dere si i fra her

Jeg kommer til å lage en ny post med configs og regler når jeg har fått satt det opp.

Hvis noen har noen ekstra pci NICs så tar jeg gjerne imot så jeg kan gi konsoll akksess til alle enhetene...
Det høres helmaks ut.
Upper den til Frazzy`s ftp nå med ca. 110KBps, er sikkert oppe om 35 minutter..

Skal si fra når den er oppe.

------------------------------------------------
EDIT: Der var ccna og ccnp oppe på Frazzy`s FTP.
Sist endret av vipr; 21. oktober 2004 kl. 13:48.
Da kan CCNA\CCNP kursene lastes ned fra frazzy`s ftp @: ftp://free:free@82.134.104.35

Beklager at det ble dobbelposting, men siden tråden ikke har vært aktiv på flere dager så måtte det nesten bli sånn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
*bump*

Hvordan går det 0750? Begynner du å få utstyret på plass?