Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 12879
Søkte litt ang militær og dimme triks og fant litt. Men mye av trådene gikk laaaangt OFF topic.
Så jeg prøver på nytt med mine spørsmål.
Historien er som følger.
Jeg jobber nå på en barneskole som assistent.Jeg er fast annsatt 1 år av gangen, så hver vår må jeg søke på nytt.
Jeg er innkalt til Madla i stavanger (harald haarfagre) 21mars.
Jeg er ikke interesert i militæret og har veldig lite lyst inn.
Problemet er bare om jeg må inn i millisen så mister jeg jobben min. jeg har ikke mulighet til å få den tilbake for da er noen andre satt inn i min stilling fra høsten av frem til sommeren 2007.
Jeg ringte Værneplikts kontoret og spurte om råd. Jeg fikk da til svar at det var 99% sikkert at jeg ikke fikk slippe militæret pga jobb situasjon.
Har tengt litt på siviltjeneste, men dette virker litt uinteresant pga av jeg jobber 80% nå og må gå til 100% stilling med mindre lønn.

Hva gjør jeg? Hvem går jeg til? Skal jeg kontakte noen FØR jeg reiser inn?
Lege, prest ? Hvor mange som blir sendt hjem når dem møter opp, og hvorfor ?

(P.L.Z.!! hold dere topic, å ikke skrik ut om at militæret er en fin ting for å bli mann!)
når du møter opp i militæret, regner jeg med du skal inn på kontoret til en sjef av noe slag (ikke at jeg har peiling)... forhåpentligvis har han bilder på veggen sin.
Gå rett bort til bildet, strekk ut hånda og introduser deg selv... da blir du nok sendt hjem ;-)
si at du er suicidal.. funka for en venn av meg!
Når du er inne til førstegangstjeneste har ikke tidligere arbeidsgiver lov til å si deg opp fra jobben din. Du har krav på å få tilbake jobben din ved dimisjon.
Dette bør ikke være noe problem.

Når du møter på innrykk i forsvaret, skal du fylle ut forskjellige papirer. Et av disse er om i hvilken jobbsituasjon du befinner deg. Fyll da ut papirene korrekt og Forsvaret vil ordne resten med din arbeidsgiver.

Kos deg i forsen
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bullfr0g
Kos deg i forsen
Vis hele sitatet...
LES: jeg vil ikke!

Elsker jobben jeg har nå å vil slippe unna. Hvilken tester å hvem møter jeg når jeg kommer ? hvem skal jeg klare å be mine bønner til!?
Meld deg opp til studier og få utsettelse..
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bullfr0g
Meld deg opp til studier og få utsettelse..
Vis hele sitatet...
LES!!!!!! VIL IKKE!!!!

Hva hjelper en utsettelse. Før eller siden må jeg inn uannsett. Så det er like greit å komme meg unna nå.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bullfr0g: Lettere sagt enn gjort; man gir ikke lengre utsettelse bare fordi man er student.

Edit: Forutsatt at du tar et modulbasert studium vel og merke, men det tror jeg det meste er uansett.
De driter i deg til slutt. Meld deg opp til en 3årig studie, meld deg av igjen etter at du har mottatt papirer for godkjent utsettelse i tre år.

De glemmer deg til slutt.
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bullfr0g
De driter i deg til slutt. Meld deg opp til en 3årig studie, meld deg av igjen etter at du har mottatt papirer for godkjent utsettelse i tre år.

De glemmer deg til slutt.
Vis hele sitatet...
Anyway så har ikke du svart på NOEN av mine spørsmål!

Sitat av Bullfr0g
Når du er inne til førstegangstjeneste har ikke tidligere arbeidsgiver lov til å si deg opp fra jobben din. Du har krav på å få tilbake jobben din ved dimisjon.
Dette bør ikke være noe problem.

Når du møter på innrykk i forsvaret, skal du fylle ut forskjellige papirer. Et av disse er om i hvilken jobbsituasjon du befinner deg. Fyll da ut papirene korrekt og Forsvaret vil ordne resten med din arbeidsgiver.

Kos deg i forsen
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiveren sier jo ikke opp jobben min. Men kontrakten går ut i juni.
JO ? du har krav på å få tilbake jobben din etter endt førstegangstjeneste.
Les hva han sier da, han har bare midlertidig ansettelse.
Du må regne med å være inne en dag eller to. Gå til prest og lege og klag og syt om hjemmelengsel, duste romkamerater, og at du ikke takler situasjonen du er i. Gjør det OFTE! Gråt og stå i, ta det helt ut, ikke bare vær psykotisk hos lege/prest, men hele tiden. Da blir du nok dimmet ganske fort.

Eller så kan du fake en ryggskade. Si at du har kjempevondt i ryggen. Au og off deg når legen ber deg bøye deg, og tar på deg.
fikk høre det at om du pisser i senga di første natta sender de deg hjem.. gjør de ikke det, gjør det neste natt også, da er du garantert hjemreise
Du har for dårlige holdninger gutt. Tror du bare skal tenke positivt og ta deg et år i militæret. Det har du godt av, og du vil kun sitte igjen med positive erfaringer!

Uansett om du har midlertidig ansettelse eller ikke, så skal det være nok det til at du får beholde jobben når du er ferdig.
Sist endret av Grinder; 5. januar 2006 kl. 16:40.
Sitat av Grinder
Du har for dårlige holdninger gutt. Tror du bare skal tenke positivt og ta deg et år i militæret. Det har du godt av, og du vil kun sitte igjen med positive erfaringer!

Uansett om du har midlertidig ansettelse eller ikke, så skal det være nok det til at du får beholde jobben når du er ferdig.
Vis hele sitatet...
LES hva trådstarter skriver!!!

"(P.L.Z.!! hold dere topic, å ikke skrik ut om at militæret er en fin ting for å bli mann!)
"
Du har krav på å få tilbake jobben din uansett, så lenge du har kontrakt.
Sist endret av Bullfr0g; 5. januar 2006 kl. 17:20.
Angående arbeidssituasjonen til tezr: Han har ikke krav på å beholde jobben. Som han sier blir arbeidsforholdet avsluttet og han blir ansatt på nytt hvert år.
For de som har jobbet på TusenFryd fungerer det på samme måte, man er sesongmedarbeider, og får tilsendt ny arbeidskontrakt hvert år (om man er ønsket). Det er sleipt.
Dersom han forlater arbeidsplassen når han fortsatt er knytta til kontraken, har han vel krav på å få jobbe det som han har igjen av perioden han signerte for ?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av el_bamso
si at du er suicidal.. funka for en venn av meg!
Vis hele sitatet...
Suicidal og jobbe på barneskole?

Trorærlig talt den beste løsninga vil være siviltjeneste...
Når du møter opp på innrykk så gi uttrykk for at du ikke vil inn. Ikke kom med idiotiske utsagn om at du er suicidal, tenner på dverger med gummistøvler eller gjør noe så nedverdigende som å pisse på deg. Makan til tull! Hvis du uttrykker din missnøye og kanskje hinter frampå om at du vil bli en byrde er sjangsen større for at du slipper enn om du fyrer løs med bullshit. Forsvaret nedbemannes og stadig ferre blir kalt inn. De vil heller ha noen som vil være der og gjøre en innsats en enn kar som de vet vil mistrives og forårsake "problemer" i systemet dems. Når du først har kommet så langt som til innrykk vet jeg ikke om det er så lett å slippe unna thou :/ Kom aldri så langt jeg så...Du får bare prøve! Men spar deg selv for å pisse i senga...herregud! Lykke til
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av bjarneper
Når du møter opp på innrykk så gi uttrykk for at du ikke vil inn. Ikke kom med idiotiske utsagn om at du er suicidal, tenner på dverger med gummistøvler eller gjør noe så nedverdigende som å pisse på deg. Makan til tull! Hvis du uttrykker din missnøye og kanskje hinter frampå om at du vil bli en byrde er sjangsen større for at du slipper enn om du fyrer løs med bullshit. Forsvaret nedbemannes og stadig ferre blir kalt inn. De vil heller ha noen som vil være der og gjøre en innsats en enn kar som de vet vil mistrives og forårsake "problemer" i systemet dems. Når du først har kommet så langt som til innrykk vet jeg ikke om det er så lett å slippe unna thou :/ Kom aldri så langt jeg så...Du får bare prøve! Men spar deg selv for å pisse i senga...herregud! Lykke til
Vis hele sitatet...
Tusentakk for et endelig GODT svar!
Jeg tror jeg vil gå for denne, og så bruker jeg presten og legen om nr1 ikke funker.
Om jeg IKKE blir sendt hjem, kan jeg DA søke om siviltjeneste?

Hva fææn er kakebu!? :P
Sitat av Bullfr0g
Dersom han forlater arbeidsplassen når han fortsatt er knytta til kontraken, har han vel krav på å få jobbe det som han har igjen av perioden han signerte for ?
Vis hele sitatet...
Han har kontrakt 1 år og førstegangstjenesten er 1 år. Han er ikke fast ansatt derfor har han ikke rett til det.

For å prøve å komme med noe konstruktivt i tillegg så kan jeg si at jeg selv skal i militæret om noen dager, har den instillinga at jeg skal prøve å være der. Blir det kjett skylder jeg på ryggen da ingen kan bevise at jeg ikke har vodt i ryggen..Kan også si at jeg har hatt det samme instillinga som deg helt til i høst da jeg sa meg frivillig til å bli innkalt og ble det. Dette pga kompiser som har vært der som sier dem vil tilbake fordi det var en så kul opplevelse..vil ikke gå glipp av det..iallfall prøve..

Men dette blir jo kasnkje litt vansklig for deg for du kan jo liksom ikke si til arbeidsgivern din at du skal i militæret en liten stund før du skal dimme og kommer tilbake..Men hør iallfall da dem kanskje er fornøtde med jobben du gjør og kan "gi bort" stillingen din i 1 år for så å ansette deg igjen..
Sitat av el_bamso
si at du er suicidal.. funka for en venn av meg!
Vis hele sitatet...
Stemmer, er nok å skrive i egenerkleringen at du er depresiv, har sove vansker, har selvmordstanker osv. Hadde noen problemer for noen år tilbake å skrev dem ned på min erklering, å legen ga meg 1 på mental helse ( ). Men det funker iallefall, og jeg kan gå til legen å få meg en friskmelding vist jeg føler for å dra inn alikevel.
Sitat av bjarneper
Når du møter opp på innrykk så gi uttrykk for at du ikke vil inn. Ikke kom med idiotiske utsagn om at du er suicidal, tenner på dverger med gummistøvler eller gjør noe så nedverdigende som å pisse på deg. Makan til tull! Hvis du uttrykker din missnøye og kanskje hinter frampå om at du vil bli en byrde er sjangsen større for at du slipper enn om du fyrer løs med bullshit. Forsvaret nedbemannes og stadig ferre blir kalt inn. De vil heller ha noen som vil være der og gjøre en innsats en enn kar som de vet vil mistrives og forårsake "problemer" i systemet dems. Når du først har kommet så langt som til innrykk vet jeg ikke om det er så lett å slippe unna thou :/ Kom aldri så langt jeg så...Du får bare prøve! Men spar deg selv for å pisse i senga...herregud! Lykke til
Vis hele sitatet...
Uten tvil det beste svaret. Har en kompis som ikke hadde lyst i det hele tatt og sa rett ut på sesjon at han ikke hadde lyst til å dra i Forsvaret og at han hadde problemer med autoriteter. Han var voksen og ærlig og legen dimmiterte ham. Nå var dette på sesjon, men det er nok ikke helt usant at ærlighet varer lengst.

Og vet du ikke vil høre det, men Forsvaret kan være en bra opplevelse også - men da må du få deg en tjeneste med en mening (UB-utdannelse, grensejeger, GP-jeger, etc.), snakker av egen erfaring her.
Er det ikke mulighet for å avtjene siviltjeneste der du jobber nå? Jeg vet at det er helt tåpelig å gå ned i lønn, men slik er nå systemet. Men om du har egen bolig, så betaler forsvaret husleien, samt at du får dagpenger og matpenger.
Tenker bare at hvis du går inn i militæret i håp om å dimme, har du ikke allerede mistet jobben din da? Ville ikke arbeidsgiver ansatt noen andre?
Er vist noen regler om permisjon som skulle tillsi at du burde ha like stor sjangs for å beholde jobben når du er ferdig med millitæret eller hva?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det de fleste her skriver er bare bullshit, og det får konsekvenser.

Sannheten er at det er særdeles vanskelig å få fritak fra militæret, med mindre du faktisk HAR kroniske plager. Regner med du har vært på sesjon og blitt "godkjent" allerede.
De vil da uansett merke at du kødder om du på den tiden plutselig skulle ha fått kroniske smerter noen plass, rett før førstegangstjenesten.

Det eneste valget du har, i mine øyne, er siviltjeneste. Det er ikke ille. Jeg har nettopp blitt ferdig med min, og er nå i fast jobb.
Siden du har midlertidig ansettelse på en barneskole, så kan du jo søke om å få jobbe som sivilarbeider der? burde ikke være noe problem, det er bortimot gratis arbeidskraft for dem, og du får jobbe der du alltids har jobbet. For mindre lønn, ja, men hey.

Om du velger å gå for kroniske plager (rygg osv.), så burde du seriøst tenke deg om.
Om du før fritak fra militæret pga. dette, får du IKKE dekt NOE som har med de smertene du oppga, likevel om du har livsforsikring osv. Det er det IKKE verdt, tro meg. Værste som kan skje er at du faktisk FÅR problemer med rygg, men fortsatt må jobbe, siden du ikke får noe på forsikringen din.

Du tenker sikkert "jaja, det driter jeg i" nå, men det gjør du ikke når du er 40-50.

Fullfør militæret, eller fullfør siviltjenesten. Det er ikke så ille som du tror, og de aller fleste må igjennom det, du er intet unntak.
snakka med en kompiss som var på sesjon igår, han spurte der, og svaret han fikk var at det var svært vanskelig å slippe unna etter å ha blitt godkjent på sesjon... Men på sesjon fikk du ett papir, blant spørsmåla der var om du vill esøkt deg inn om du ikke ble innkalt, svaralternativene der var "Ja", "Nei" og "Vet ikke"... Han militærmannen som satt der sa det at kryssa du nei der ville du mest trolig ikke bli innkalt etter sesjon, dette pga. at de har mer enn nok folk som krysser "Ja" eller "Vet ikke", så det han mente var at blir du innkalt etter å ha vært på sesjon så er det bare å belage seg på ett år i grønne klær eller sivil tjeneste
Søskenbarnet mitt skulle i militæret ifjor på Madla, har har ingen fysiske eller psykiske problemer, men han ville ikke være der for alt i verden. Han begynte med å være vrang, og nekte å såve på rom med andre (dette var første dagen). Han fikk så sitt eget rom, der han nektet å såve, bare satt våken hele natten. Neste dag ble han sendt til presten, klaget en god del der, og ble omsider dimitert.

Jeg er forresten selv innkalt til samme sted og dato som deg.
Sitat av tezr
Søkte litt ang militær og dimme triks og fant litt. Men mye av trådene gikk laaaangt OFF topic.
Så jeg prøver på nytt med mine spørsmål.
Historien er som følger.
Jeg jobber nå på en barneskole som assistent.Jeg er fast annsatt 1 år av gangen, så hver vår må jeg søke på nytt.
Jeg er innkalt til Madla i stavanger (harald haarfagre) 21mars.
Jeg er ikke interesert i militæret og har veldig lite lyst inn.
Problemet er bare om jeg må inn i millisen så mister jeg jobben min. jeg har ikke mulighet til å få den tilbake for da er noen andre satt inn i min stilling fra høsten av frem til sommeren 2007.
Jeg ringte Værneplikts kontoret og spurte om råd. Jeg fikk da til svar at det var 99% sikkert at jeg ikke fikk slippe militæret pga jobb situasjon.
Har tengt litt på siviltjeneste, men dette virker litt uinteresant pga av jeg jobber 80% nå og må gå til 100% stilling med mindre lønn.

Hva gjør jeg? Hvem går jeg til? Skal jeg kontakte noen FØR jeg reiser inn?
Lege, prest ? Hvor mange som blir sendt hjem når dem møter opp, og hvorfor ?

(P.L.Z.!! hold dere topic, å ikke skrik ut om at militæret er en fin ting for å bli mann!)
Vis hele sitatet...
Jeg skal til samme sted som deg, på samme tid som deg. Flyvåpenet da.. Har tenkt en del på siviltjenesten.. Vil ikke i militæret, men vil heller ikke jobbe på skoler\med folk i siviltjenesten.. Blir vel til at jeg må velge noe...

Ellers kan man reise opp, be om søknadspapirer på siviltjeneste... Bare for å se hvordan det er der oppe i det hele tatt. Virker det greit, så ok, men står det en liten jævel å skriker til meg, nei da får heller MP komme å ta meg...

Sitat av mrvangen
Er vist noen regler om permisjon som skulle tillsi at du burde ha like stor sjangs for å beholde jobben når du er ferdig med millitæret eller hva?
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt, har man KRAV på permisjon fra jobb hvis man blir innkallt.

Edit: Etter å ha lest resten av innleggene her er det mange som sier han ikke får jobben tilbake... Men så lenge han har kontrakt gjør han vel det? Ut juni sier han selv... Da må jo resten av kontrakten bli forlenget, etter han er ferdig i militæret...

(Aner ikke, få tak i noen som vet... )

Og nei, jeg vil fremdeles ikke i militæret.. Kan ikke de resterende 60% heller bli kallt inn? så får dem lukt ut de som VIL inn i militæret i stedet for å absolutt hakke ned på oss som ikke vil...
Sist endret av SilvrBlue; 10. januar 2006 kl. 13:23.
Sitat av andis
For å prøve å komme med noe konstruktivt i tillegg så kan jeg si at jeg selv skal i militæret om noen dager, har den instillinga at jeg skal prøve å være der. Blir det kjett skylder jeg på ryggen da ingen kan bevise at jeg ikke har vodt i ryggen..Kan også si at jeg har hatt det samme instillinga som deg helt til i høst da jeg sa meg frivillig til å bli innkalt og ble det. Dette pga kompiser som har vært der som sier dem vil tilbake fordi det var en så kul opplevelse..vil ikke gå glipp av det..iallfall prøve..
Vis hele sitatet...
Sesjonslegen min fortalte at "vondt i ryggen"-teknikken ble løst noen steder ved at soldatene det gjaldt fikk et ryggopptreningsprogram dem måtte gjennomføre et par ganger i uka hos legen på stedet dem var, og at dette førte til at soldatene etter en stund brått ble "friske" igjen.
du må nok til psykolog hvis du sier at du er suicidal, og få en bekreftelse derfra...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg ble godkjent med 7/10 i psykisk helse. Om jeg blir kalt inn i nermeste fremtid noe som jeg håper jeg ikke blir så stikker jeg til lege noe som sikkert resulterer psykolog.

Men det var en ting jeg lurte på. Jeg skal mest sannsynlig i fengsel i ca 2 uker en dag, vet ikke når og så har jeg hørt att de ikke kaller inn folk som har vert i fengsel. Stemmer dette?. Eller slepper jeg unna fengsel om jeg skal til militeret ? ;P.

En ting med deg tezr. Er ikke mulig å få erklert deg som en mentalt ustabil person eller en kriminell siden du jobber med barn. Derfor vil jeg satse på å søke om siviltjeneste eller vise på en litt grei måte att du ikke vil vere der.
På oppmøte spør de om ditt forhold til rusmiddler, du kan si at du har røyket hasj. Da får du et forenklet forelegg på 1200kr og blir sendt hjem (du får ikke noe på rullebladet), en venn av meg gjorde dette for 2 dager siden. Han fikk også valget om å komme tilbake om 3 måneder, men takket nei. Kan også nevne at de var veldig hyggelige mot han, men han måtte bli der i 1 natt på rom sammen med 7 andre narkiser. Ærlighet varer lengst og i dette tilfellet var han ærlig.
Ikke no dimmetips akkurat....
Om vanlige skoler går under staten vet jeg ikke, men hvis du har jobba i staten i over ett år før du går inn i militæret kan du få 1/4 av den vanlige lønnen din mens du er i militæret. Dette er noe du bør undersøke med din arbeidsgiver om dette er tilfellet.

En liten ting til, hvis du ikke slipper unna anbefaler jeg å gjøre en godt innsats, ellers får du dårlig stilling etter rekruttskolen. Gjør du det bra lover jeg at du får ett minne for livet.
Jeg var selv på Madla, dro videre til Kystvakt Nord etter rekruttskolen. Kv Svalbard <3
Sist endret av T0ffeZub; 10. januar 2006 kl. 15:09.
tezr's Avatar
Trådstarter
Vel, det ble litt "sudden change of heart".... jeg drar mest sansynlig inn i millisen alikavel...
Gir det en sjangse... se hvordan det går...

Har man mye fritid? Hvordan er det i helgene?

Får man dimme pengene (15000) vis man er i siviltjeneste?!

Sitat av T0ffeZub
En liten ting til, hvis du ikke slipper unna anbefaler jeg å gjøre en godt innsats, ellers får du dårlig stilling etter rekruttskolen. Gjør du det bra lover jeg at du får ett minne for livet.
Jeg var selv på Madla, dro videre til Kystvakt Nord etter rekruttskolen. Kv Svalbard <3
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? jeg vil ikke ha en jobb der jeg springer rundt i skauen å sliter meg ut... Jeg tar glatt en kontorjobb!
Sist endret av tezr; 13. januar 2006 kl. 23:57.
hei. jeg er nettopp ny dimma fra forcen.. var inne i 33 min.. (tok faktisk tia, jeg og en kompis har et vedde mål ) nok om det.. ville ikke valgt å rote med sånne "hode" problemer da det faktisk kan få konsekvenser senere.. sivil tjeneste får du vel bare innvilget vist du anser deg selv som en person som har et problem med å bære eller skyte med våpen, og har noe mot krig generelt, også dette kan få konsekvenser senere, med at du foreksempel ikke får våpen tilatelse for jak osv.
Du kan som det er nemt flere pisse på deg selv. Det er en ting som garanter hjelper.
Jeg ble dimma pga, kronisk sykdom. (noe jeg faaktisk har)
Men sett deg ned først til en lege, å si at du ikke takler å være hjemme fra, du vil da bli sendt til en psykolog klag litt der også på at du sover dårlig å at du blir stressa, av å være der.. noe som igjen gjør deg aggresiv og irritabel.

Vist dette ikke nytter så stikker du til presten å klager.. garanterer at du er ute iløpet av 1 uke vist du er sta.

Hva er det egentli med denne førstegangs tjenesten? en å tvinge en person til å være borte fra venner og familie i opptil 12 mnd? og i tillegg til en lønn som suger ... skjønner ikke at det går ann i et fritt norge..

Litt off topic til slutt: hva med at alle sånne små krimminelle folk istede for å ta opp fengsles plass osv. blir sendt inn i armyen? kanskje dem lærer noe istede for å sette en feks. biltyv inn blandt harde kriminelle sånn at han kommer ut å raner en dame istede? bare en tanke..

Jeg skriver som en idiot, så ikke let etter alle skrive feilene mine.
Hva er det egentli med denne førstegangs tjenesten? en å tvinge en person til å være borte fra venner og familie i opptil 12 mnd? og i tillegg til en lønn som suger ... skjønner ikke at det går ann i et fritt norge..
Vis hele sitatet...
Ja huff, det er fryktelig at man i ett fritt land som norge faktisk må gjøre noe så fryktelig som å forsvare nettopp denne friheten...

Jeg er ingen stor militær-fantast, men prøv å tenk litt her. Selv om det kanskje er fryyyktelig lite passende for deg å måtte bidra litt, så er det nå engang sånn at selv om vi ikke er i krig og det er ekstremt lite sannsynlig at vi i den nærmeste fremtid vil være del av noen stor innenlands konflikt, så er det vel likevell _litt_ kjekt at iallefall noen få i landet har bittelitt militær opplæring?

Hvis du ikke har lyst til å gjennomføre militærtjeneste har jeg ikke noe problem med det, det vil som regel være nok folk som ikke har noe imot det uansett. Men å komme med et så utrolig lite gjennomtenkt og ignorant utsagn synes jeg er vel... idiotisk.
Sist endret av TheGEEK; 15. januar 2006 kl. 01:15.
det er ikke dårlig gjennomtenkt.. se for deg dette feks.: du har nettopp blitt pappa, så får du innkalelse til førstegangs tjeneste, du har 3 mnd fra du får papira å til du skal melde deg på angitt plass for å være der i opptil 12 mnd. altså du går glipp av store deler av det første året til ungen din.. hva gjør du? nytter ikke søke om utsettelse, ei heller fri tak, å siviltjeneste gir dem bare til "militær nektere" noe som kan gi konsekvenser senere..

som du sier her er nok av folk som velger å gjennom føre førstegangs tjenesten, eller som verver seg for å få en militær utdannelse, vel å bra det også, men hvorfor da på død å liv kalle inn en person som det faktisk ikke passer for? en person som faktisk helst ser at han slipper..

TVANG er ordet her og TVANG skal ikke forekomme i et fritt land...

synses jeg gir nok tilbake til dette landet i form av skatter å avgifter i hytt å pine..
Sitat av The_WEB_KILLER

Litt off topic til slutt: hva med at alle sånne små krimminelle folk istede for å ta opp fengsles plass osv. blir sendt inn i armyen? kanskje dem lærer noe istede for å sette en feks. biltyv inn blandt harde kriminelle sånn at han kommer ut å raner en dame istede? bare en tanke..
Vis hele sitatet...

før i tida i allefall var det mange dommere som brukte å gi småkriminelle ungdommer valget mellom fengsel og å gå inn i marinen..
dette førte da til at marinen fikk en høy andel bråkmakere i forhold til resten av forsvaret..
Jeg ble kalt inn 10. og sendt hjem 11. Jeg likte meg utrolig dårlig og sa det til legen. Hadde legeærklærling på alle småfeil, fortalte at jeg ikke likte meg blandt troppen og at jeg ble freaket ut av hvor utrolig opptatt alle var av å få uniform og ag. Likte meg veldig dårlig og var ute på litt over 1 døgn.. Det er få som sier klart ifra at de ikke liker seg som må bli.. Forsvaret er mye mer redd for psyken din en fysikken din..
Sitat av The_WEB_KILLER

TVANG er ordet her og TVANG skal ikke forekomme i et fritt land...

synses jeg gir nok tilbake til dette landet i form av skatter å avgifter i hytt å pine..
Vis hele sitatet...
1. Skatter og avgifter hjelper fint lite i krig.
2. Du bruker ordet "TVANG". I grunnloven er du pålagt gjennomføring av førstegangstjeneste.
3. Kanskje militæret er hardt og kjedelig til tider, men personlig så er det et år jeg savner utrolig mye. Nye venner, morsomme historier og hat.

Dessuten; Hvorfor skal du bli pappa like før du skal inn i miliæret? Lite gjennomtenkt unge.
Sitat av Bullfr0g
1. Skatter og avgifter hjelper fint lite i krig.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke betale folk for å være soldater, da?
2. Du bruker ordet "TVANG". I grunnloven er du pålagt gjennomføring av førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan det blir noe mindre fravær av valg ved at noe står i grunnloven?
3. Kanskje militæret er hardt og kjedelig til tider, men personlig så er det et år jeg savner utrolig mye. Nye venner, morsomme historier og hat.
Vis hele sitatet...
Flott for deg!
Dessuten; Hvorfor skal du bli pappa like før du skal inn i miliæret? Lite gjennomtenkt unge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal militæret kalle ham inn rett før han blir pappa? Lite gjennomtenkt forsvar.
jepp. men dem tar ikke hensyn til det. viste ikke når innkallelsen skulle komme, heller ikke om den i det hele tatt kom.. men self. kom den ca 1 mnd etter fødsel og hadde da 3 mnd på å gjøre meg klar til å dra.. jeg dro ikke da, pga ungen som jeg fant var viktigst. søkte i hytt å gevær om utsettelse og fritak, siviltjeneste osv. men nei.. dette førte til at jeg 4 januar i år ble dømt til 16 dager ubetinget fengsel.. (palle spikring) vist noen kan fortelle meg hvordan jeg laster opp papirene her så skal dere få se dom og doms avgjørelse.
6 januar skulle jeg inn igjen å da dro jeg, vel viten om at jeg ikke ble lenge grunnet kronisk sykdom.

Det jeg synes er litt spesielt med førstegangstjenesten er at du får ikke fritak derfra pga av slike ting, kan vel også nevne en kompis som overtok en gård med en hel masse kyr i.. han drev den gården i ca 1 år så kom innkallelsen til førtegangs tjenesten. hva gjør man da med en hel masse dyr man har ansvaret for? nytta ikke for han heller å søke om div. utsettelse osv. ikke lett for en som ar ansvar for ca 50 dyr å pakke å dra på 3-4 mnd varsel.. å være borte i ca 12 mnd. (minus perm)

han også valgte å ikke møte. noe som førte til 22 dager ubetinget og ny innkallelse.
da hadde han kjøp seg ca 2 år med papirer som gikk frem å tilbake før en ny innkalelse kom på den tiden hadde han greid å fikse det slik at han kunne møte..
Her er det jo noe som ikke stemmer nå det blir slik at folk skal offre alt for at dem må inn.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 15. januar 2006 kl. 14:07.
Urk, orker ikke å quote alt jeg vil kommentere, så svarer generelt her.
Loven er lik for alle, er noe festet i grunnloven, gjelder den da for alle, og ikke den det passer for.
Slik fungerer dagens samfunn også. Norge, eller verden for den saks skyld, hadde ikke fungert om ikke loven var lik for alle.

Dog kan jeg si meg enig i at i enkelte situasjoner kan det virke umenneskelig å ikke gi utsettelse, men hadde ikke grensen gått en plass, hadde nok mange fler utnyttet dette.
Dessuten må man jo noen gang gjøre ting man egentlig ikke har lyst til...
joda.. men folk som er i utdannelse får jo fritak.. dem er jo untaket fra regelen...
Mener at vi i dagens sammfund ikke trenger en lov som pålegger oss å møte til første gangs tjeneste.
De får ikke fritak, men utsettelse. Jeg er fulstendig klar over at en stor gruppe mennesker faktisk slipper å avtjene verneplikten. Dette i hovedsak personer som er fete, går på dop eller sliter psykisk. Dessuten er det vedtatt i stortinget, som en del av sparingen, at antall vernepliktige skal reduseres, og kvaliteten økes. Her har du da et smutthull i loven som faktisk kan redde deg.
Skriker ut: militæret er en fin ting for å bli mann!