Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2798
Hei folkens.

Skal printe ut en bunke invitasjoner i forbindelse med en 40-årsdag trenger derfor noe tykt kvalitets papir. Noe peiling på hvem / hvor jeg skal henvende meg til for å få tak i dette? Har sett etter det på bokhandleren, men har ikke funnet noe av interesse.

Så, hva foreslår dere?
En kopibutikk / "kopiist" (hvis det er et ord). Der finner du den kvaliteten du vil ha.
Komplett har div. typer fotopapir, hvis du ikke må ha det *nå*
http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10363

Evt. sjekke i div. data- og fotobutikker i nærheten?
binders er butikken du bør besøke
Hvilken som helst foto/databutikk har tykt fotopapir.

Som nevnt er også Binders et godt alternativ. Bare husk på å kjøp papir som passer til din skriver.
Å bruke f.eks. HP papir i en Canon skriver er ikke å anbefale.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Wipeout
Å bruke f.eks. HP papir i en Canon skriver er ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
Tror du er helt på viddene her ... Det der er bare produsentenes måte å lokke naive personer til å kjøpe produktene deres. Det er mye mer relevant hvilken prosess du skriver ut med. Jeg går ofte på sjappen og handler «noname»-papir, dvs. tilfeldige substrater av varierende farger, behandlede belegg etc. totalt uavhengig av hvilket merke skriveren er. Laser og ink-jet vil behandle substratet på vidt forskjellige måter, det er det mest nevneverdige, også verdt å kjøpe med et par eksemplar ekstra bare for å sjekke om skriveren i det hele tatt klarer å skrive på rett tykkelse. F.eks. på publiseringslaboratoriet vårt er 160g på grensen til hva skriveren klarer å dra gjennom.
Er nok ikke helt på bærtur skal du se...

Jeg har selv prøvd noe billig HP papir i min printer som er en Canon. Utskriftene ble elendig sammenlignet med andre typer fotopapir.

Jeg printet ut samme bilde på forskjellige papirtyper med samme program.
Kvalitetsforskjellen ble ganske tydelig.
Kan jo nevne at jeg printet ut på HP papir, Verbatim papir og Canon fotopapir.
Og HP papiret ble skikkelig ræva mens de 2 andre ble bra. Så det å si at det er bare produsentenes måte å lure oss på blir litt feil i mitt tilfelle da resultatet ble som natt og dag.
Wipeout har rett. Jeg jobber i en butikk hvor det selges MYE fotopapir. Med jevne mellomrom kommer det en tulling in og sier det er noe feil med papiret våres. Hver gang bruker kunden f.eks hp papir i en canon skriver.
Sitat av Wipeout
Jeg har selv prøvd noe billig HP papir i min printer som er en Canon. Utskriftene ble elendig sammenlignet med andre typer fotopapir.
Vis hele sitatet...
Ettersom det var billig papir fra HP, så er jo kvaliteten sikkert deretter...

Jeg kjøpte fotopapir på Interbok (nå en del av Libris), det heter OptiImage, og har funket bra til både invitasjonskort og å printe fotografier på.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Wipeout
... noe billig HP papir ... Utskriftene ble elendig sammenlignet med andre typer fotopapir.
Vis hele sitatet...
Wow, og av dette konkluderer du at det er MERKET på papiret som har noe å si? Du tror ikke det har noe med det faktum at det er BILLIG å gjøre?

Klart folk merker forskjell fra Canon-papir til HP-papir da de har forskjellige egenskaper, men forutsatt at man finner papir med samme kvalitet er det totalt irrelevant hvilket merke som står på pakken. Hvis arkene er av samme vekt, har samme coating og er av samme papirkvalitet vil trykkprosessen være den samme, og trolig koste en brøkdel av hva papir laget av skriverprodusentene koster.

Jeg har dæljet sølvgrå kartong, 50% transparente folier og 3m-fotopapir kjøpt fra Nordby i HPlaseren og fått minst like bra kvalitet som jeg ville fått om det stod HP på esken papiret kom i.
Da var det jo fotopapiret det var noe galt med, det var ikke det faktumet at fotopapiret og printeren var av forskjellig fabrikat.


edit: Litt sen der, men greia er den samme!
Sist endret av Mercury; 27. juni 2006 kl. 00:05.
Trådstarter
Takk for alle svar! Skal tråle samtlige foto og datasjapper!
Fortsatt... enkelte fotoskrivere skriver ikke ut bra på alle typer fotoark.

Jeg bryr meg ikke om hva arket er laget av. Prisen og kvaliteten på papir er nesten identisk, men dem virker ikke alltid om hverandre.

Det er ikke noe jeg sier bare fordi noen har sagt det... jeg har sett det... med egene øyne... mange ganger.