Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1927
Er det lettere å huske negative opplevelser enn positive opplevelser når det er gått litt tid siden?

Tenker litt på sommerferien min, min samboer synes det var ræva der, og jeg sier hele tiden... "Hehe, neeeh, det er kun fordi du husker de negative opplevelsene bedre!" Men stemmer dette?
Det kan godt være. Men dersom du snur litt på problemstillingen. De fleste synes "tjenesten" er noe dritt, de hater den som pesten når den pågår, men etter et par år når du prater med kompiser og venner om det. Er det liksom det som var moro som henger igjen. Det er liksom det man husker.

Om dette er universalt vet jeg ikke, men de fleste jeg kjenner har det slikt.
Har tenkt og kommet fra til at jeg tror at hvis du gjør mye ensformig over en periode, husker du de positive opplevelsene, men hvis du gjør mye forskjellig over en periode husker du mye av de negative opplevelsene..

Jeg synes selv at det høres rart ut, men etter det jeg kan huske, så stemmer det bra..
Litt logisk er det jo..
Man husker de positive opplevelsene best. For eksempel så var det "bedre vær for i tiden". Dette kommer av at man har lettere for å huske og assosiere positive opplevelser.
Sitat av Chubby
Man husker de positive opplevelsene best. For eksempel så var det "bedre vær for i tiden". Dette kommer av at man har lettere for å huske og assosiere positive opplevelser.
Vis hele sitatet...
Gratulerer! Du vinner herved førstepremien i dårlig argumentasjon!
Man kan jo selvsagt vri på det. "Så dårlig vær har det ikke vært siden krigen".
Jeg personlig er av den oppfatning av at man glemmer de negative inntrykkene over tid.
Man husker negative ting 6 ganger mere en mositive ting.
På meg virker det som en personlighetssak - noen klager bare over ting som ligger i fortiden enda de har opplevd mye fint, mens andre ser det lyse på tross av at de strengt tatt har god grunn til å føle at ting har gått galt.
eks: i gammledager var alt mye bedre. Vi har en felles finde vi sammen må kjempe mot(terror).
Gjennomsnittlig husker man de negative opplevelsene best.. Dette er en naturlig forsvarsmekanisme for å prøve å forhindre at negative opplevelser gjentar seg..
Selvsagt vil jo også positive hendelser bli husket best, men gjennomsnittlig husker man negative best..
Frykt og negative ting lager et felleskap for noen. Og jo mere man repiterer visjonen\ ilusjonen. Større blir den virkeligheten. Derfor liker jeg å gi fanen, og bare være objektiv.
Sitat av Dolf
Gjennomsnittlig husker man de negative opplevelsene best.. Dette er en naturlig forsvarsmekanisme for å prøve å forhindre at negative opplevelser gjentar seg..
Selvsagt vil jo også positive hendelser bli husket best, men gjennomsnittlig husker man negative best..
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke motsatt?
At du husker de positive best, slik at du kan gjøre mer av det du liker?

Personlig trur jeg dette er forskjellig fra person til person.
Tror jeg husker det positive best.
Lykke til med å finne et å finne et fasitsvar på det spørsmålet i en forsamling der gjenomsnittsalderen er 14 år

Jeg husker de positive opplevelsene best, men det er jo meg. En evig optimist fanget i en pesimistisk tilværelse der alle klager på optimistene
Det å overse det negative, og bare huske det positive, og fortsette med det. Gjør at man ikke er en så dyp person, og overser mange ting. Er man en dyp og kreativ person, som prøver å finne løsninger på grunn av frykt, vil man ha for mange svar(informasjon). positiv= gjøre ting som funker. Negativ= finne alternativer.
i ettertid er det somregel de negative tingene jeg husker. - som morsome!
Er enig med ivioyner og Grimdoc når det gjelder det her. Jeg vil også si at det er forskjell mellom opplevelsene, noen negative opplevelser er mye sterkere enn andre. Samme da altså med postitive.
Er det ikke et slags innebygget innstinkt i mennesker som gjør at man faktisk "frykter" å komme i situasjoner igjen, som man har opplevd som negative?
Frykt gå forbi logikken i hjernen. Hvis en slange hopper etter deg, reagerer du før du vet noe som helst. Det er fordi sentralnervesystemet gir motorikken i kroppen beskjed om å stikke av. Det er lillehjernen som har ett køsystem på uløst frykt(uløstesitvasjoner). Når frykten ikke er der lengre, vil det være en logisk løsning i den store hjernen. Og frykten vill bare være latent, og forsvinne etter ca 4 år uten stimuli.
Etter min mening legger de negative opplevelsene på selvtilliten.
Mens det positive husker man ikke.
Sitat av Wacks
Etter min mening legger de negative opplevelsene på selvtilliten.
Mens det positive husker man ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor legger man de på selvtilliten ?
Sitat av davidentotre
Det å overse det negative, og bare huske det positive, og fortsette med det. Gjør at man ikke er en så dyp person, og overser mange ting. Er man en dyp og kreativ person, som prøver å finne løsninger på grunn av frykt, vil man ha for mange svar(informasjon). positiv= gjøre ting som funker. Negativ= finne alternativer.
Vis hele sitatet...
Du må huske at spørsmålet ikke gikk på å overse det ene eller det andre, men heller hvilke som var lettest å huske. Og om teorien din overhodet stemmer, vil jeg heller leve lykkelig på gode minner og opplevelser, og da heller gjøre ting som jeg alltid har gjort dem, enn å tusle rundt som en negativdrittunge som har svaret på alt.....

Men nå tror ikke jeg på teorien din, så da kan jeg være både glad og nyskapende!
LoRd: Legg merke til min mening. Altså, jeg mener ikke akkurat det. Det er bare slik det er for meg..