Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3282
Mener å huske at det var endel poster om akkurat dette på forumet, men fant minimalt med stoff om det.

Min venninne er i den alderen at hun vil oppleve og prøve nye ting, dette er jo forsåvidt helt greit for meg, men det har seg slik at hun og noen venninner prøvde å sniffe aceton, i form av neglelakkfjerner. Dette har desverre utviklet seg til en vane, og nå sniffer de alle former for løsemiddel de kan komme over.

Jeg har uttalige ganger kommet med advarsler om hvor farlig det er, og hva konsekvensene kan bli, men det ser ikke ut til å nytte. Selv har jeg en onkel som lider av senskade fra løsemiddel, ikke spesielt hyggelig.

Nå i det siste har hun begynt å blø neseblod titalls ganger daglig og hun får sterk hodetpine i etterkant av sniffingen.

så det jeg spør om er: Hvordan kan jeg få hun til å skjønne hvor farlig det hun driver med er? Er det andre som har opplevd det samme? Jeg er føler meg hjelpesløs i en situajon der hun mener jeg bare er ute etter å ødelegge morroa hennes.
Forklar henne at hjernen består av en god del fett - løsemidler løser opp dette fettet. Dette argumentet er som regel godt...
Hun vil nok også etterhvert oppleve at hun får mer eller mindre konstant hodepine, dårligere kortidshukommelse, dårligere konsentrasjonsevne, dårligere logisk forståelse/tenking, dårligere/"blurry" syn, etc. I tillegg er også en del løsemidler kreftfremkallende - løsemidler binder seg lett til fettvev i kroppen.
Sist endret av LeChuck; 27. september 2006 kl. 17:41.
Hm, det er ikke mye kult. Hva slags type rus får man av løsemiddel? Høres ikke så veldig smart ut hvertfall.
Oj, den er lei, Mercury!

Dette hadde jeg gjort hvis lillesøster hadde begynt å sniffe thinners:
Fortell henne at hun skader kroppen sin. Hun kan få skader og smerter
som aldri forsvinner, hun må leve med dem hele livet.

Deretter hadde jeg fortalt henne om at det finnes alternativer med
mindre skadervirkninger, og mer moro, gitt henne en leksjon i
måtehold og sluppet henne ut i verden igjen

Hjeper ikke det, hadde jeg sladret til mor og far.

Lykke til!
Æsj, dette er kjipe greier. Jeg sniffa selv en del som ung, og ingenting noen sa til meg kunne få meg fra det. Heldigvis skjønte jeg det selv i tide før jeg ble helt grønnsak.

Dessverre kan det se ut til at en del mennesker, meg selv inkludert, må gå skikkelig på tryne på egen hånd for å innse farene ved det de driver med. Formaninger og moralisering funker rett og slett ikke.
Sitat av Baard2k
Hm, det er ikke mye kult. Hva slags type rus får man av løsemiddel? Høres ikke så veldig smart ut hvertfall.
Vis hele sitatet...
En temmelig kortvarig rus, ofte etterfulgt av kvalme.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sånne historier som dette er helt forjævlig, hun burde ta hintet når hun begynner å blø neseblod og får vondt i hodet.
Som felix_poker sier så finnes det mange bedre alternativer, jeg vil faktisk tørre å påstå at nesten alt på narkotikalisten er mindre skadelig enn å sniffe løsemidler.

Desverre er det ikke mange som vil høre på denslags, folk i min omganskrets når jeg var 14-15 sniffet også løsemidler, i form av formfett og bensin, de lo av farene og trodde de fremsto som 'kule' og 'ledere av gjengen' ettersom de turte å gjøre disse tingene med kroppen.

Det gikk heldigvis ikke helt til hælvette med de, men de av de jeg har hatt kontakt med i ettertid sier de angrer som faen, og har holdt seg til mye mindre skadelige rusalternativer som cannabis og alkohol.
Sitat av Baard2k
Hm, det er ikke mye kult. Hva slags type rus får man av løsemiddel? Høres ikke så veldig smart ut hvertfall.
Vis hele sitatet...
rusen kan forbindes mye med alkohol. men ta en titt her:http://narkoman.net/modules.php?op=m...article&sid=13
Sist endret av Dior; 27. september 2006 kl. 19:04.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Shit, dette må du bare få fikset opp i Mercury. Som resten her sier, og som du tydligvis er helt klar over selv, så er dette løsemidler, og ikke rusmidler. Rusen en får her er IKKE ufarlig, og i motsetning til de andre rusgiftene så er det her ikke noe "brukerdose" da all rus kommer som følge av skader.

Jeg personlig vil sverge med hånden på hjertet at misbruk av løsemidler er livsfarlig, og er mye, MYE, MYE farligere enn både amfetamin, heroin og x [sett inn valgfritt stoff] kombinert! De regelrett fysiske skadene en får her er så dramatiske at det skal godt gjøres å måle seg. Oppfordre de heller til å gjøre noe annet radikalt, hasj, helvete heller, heroin, for å vise alvoret her.
Sitat av Mercury
Mener å huske at det var endel poster om akkurat dette på forumet, men fant minimalt med stoff om det.

Min venninne er i den alderen at hun vil oppleve og prøve nye ting, dette er jo forsåvidt helt greit for meg, men det har seg slik at hun og noen venninner prøvde å sniffe aceton, i form av neglelakkfjerner. Dette har desverre utviklet seg til en vane, og nå sniffer de alle former for løsemiddel de kan komme over.

Jeg har uttalige ganger kommet med advarsler om hvor farlig det er, og hva konsekvensene kan bli, men det ser ikke ut til å nytte. Selv har jeg en onkel som lider av senskade fra løsemiddel, ikke spesielt hyggelig.

Nå i det siste har hun begynt å blø neseblod titalls ganger daglig og hun får sterk hodetpine i etterkant av sniffingen.

så det jeg spør om er: Hvordan kan jeg få hun til å skjønne hvor farlig det hun driver med er? Er det andre som har opplevd det samme? Jeg er føler meg hjelpesløs i en situajon der hun mener jeg bare er ute etter å ødelegge morroa hennes.
Vis hele sitatet...
be henne om og lese DETTTE: http://narkoman.net/modules.php?op=m...article&sid=13
det er utrolig farlig faktisk. mer farlig enn hva folk flest tror! lykke til
En barndomsvenn av meg døde for en stund siden av formfett. Vet ikke om det var i direkte sammenheng med løsemiddelet da. En slags gass hadde visst fått han til å stoppe å puste. Men uansett, er ihvertfall farlige greier.
Sitat av Kaisama
En barndomsvenn av meg døde for en stund siden av formfett. Vet ikke om det var i direkte sammenheng med løsemiddelet da. En slags gass hadde visst fått han til å stoppe å puste. Men uansett, er ihvertfall farlige greier.
Vis hele sitatet...
Ja sniffing er ingenting og tulle med altså! det virker veldig uskyldig men det er faktisk mer farlig enn narkotika. jeg har sett bilde av hjernen til en som har sniffa i sitt liv og det var ikke pent! man kan faktisk dø umiddelbart..
Vi burde ha en sticky om det eller noe i den dur. Bare for å få opplyst så mange som mulig hvor sykt skadelig og meningsløst det er.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg har 1 kamerat, 1 bekjent og 2 andre jeg bare vet hvem er, som er død av å sniffe lighergass.

Jeg regner med at det var til hensikt å ta livet sitt, da en av kameratene mine døde av Lightergas(Butangas). Han røykte hasj, var også "skaphomo" og slet nok MYE mer ang. seksualiteten sin enn vi visste.
Pluttselig en kveld lå han død i sengen med lightergas ved siden av seg. Det var da hans mannlige venn som fant han. Han hadde tatt for stort "drag" av flasken, og hjernen eller hjertet fikk for lite oksygen til å klare å holde liv i han lengre.

En annen kar jeg vet om, sto utenfor en stor bussholde plass og sniffet den ene butangas flasken opp etter den andre.. Jeg sto bare å ristet på hodet, hadde igrunn ikke lyst å være der, men hadde veldig lite valg.
Etter andre flasken på 20 minutter ble han helt "gele" i beina og begynte å sige sidelengs mot hoved veien. En firefelts vei, der han bykset ut og ble *splæsjet* utover bilen.
Jeg kødder ikke. Det er det mest horrible jeg noen gang har sett in real life.
For ikke å gå rundt grøten - ja, han døde. Momentant!

Hvert eneste år er det skrevet om dødsfall etter løsemiddel sniffing. At personer ikke selv klarer å forstå hvor skadelig det er, her for meg uforståelig.

Du kan jo prøve å forklare henne at løsemiddel sniffing er noe som nå til dags nesten kun er brukt av uteligger barn i Øst-blokk landene.
Grunnen til at de ruser seg er ikke kun for selve rusens skyld, men for å flykte fra den -faktisk- forferdelige hverdagen dem har der nede.
De bruker det som en utvei fra sine problemer, i tilleg til at de føler en hvis varme av å sniffe på det, når det er bikkje kaldt ute.

Du kan f.eks leige eller kjøpe filmen Lilja 4 ever, der filmen i utgangspunktet handler om hvordan jenter fra øst-blokk landene blir lurt opp til norden for å bli solgt som horer.
Men man får et innblikk i den harde og tøffe hverdagen der nede, der de tar til takke med det de får, og ruser seg på det som er å ruse seg - for å flukte..
Det finnes ikke noe kjære mor der nede, det burde gjerne hun og tenke på..

Jeg vet ikke hvor gammel du er, vet heller ikke hvor gammel hun er.
Men jeg vil foreslå å ta kontakt med foreldrene hennes om dette problemet vedgår.
Dette er absolutt ikke til å spøke med - nettopp fordi det er så skadelig.
Heroin er MINDRE skadelig for hjernen enn hva lim og andre løsemidler er.
Jeg kan forstå at å kontakte foreldrene hennes vil bli sett på som et tillits brudd, men en eller annen gang vil hun nok takke deg for å ikke ha brent bort alt som finnes av hjerne celler.

Jeg vil ikke oppfordre til bruk av andre rusmidler, men om hun er _sååå_ nødt til å ha en eller annen form for rus, ville jeg ha foreslått hasj i det minste.
Ingen rusmidler er ufarlig. Men Hasj bedøver hjernecellene, ikke dreper dem: Dette er en vesentlig og viktig forskjell.
Å argumentere med at man ikke blir avhengig er bare vrøvl.
Det spiller ingen rolle om man blir avhengig eller ikke, dette er så skadelig at avhengighet ikke har noe inni dette bildet å gjøre.

Ta henne med opp på ett gamlehjem, og snakk med gamle håndtverkere, som f.eks en båtbygger, maler, lakkerings kis, what ever. Det var tidligere uvisst hvilken skade løsemidler egentlig gav.

Dum blir man også når man sniffer løsemiddler.
Jeg håper du får skikk på henne, gi faen i hvordan hun bestemmer seg for å takle deg, da du gir beskjed.
FÅ henne til å lese dette som har blitt skrevet selv, og kanskje hun revurderer - FØR - det er forsent.
Det er ikke mulig å ha kontroll på løsemidler, fordi det ikke er noe fasit på hvor lenge man kan drive på før man blir grønnsak.

Jeg ser at du bor i oslo i tillegg. Ut i fra min mening burde hun ha vært kreativ på å finne seg en måte å ruse seg på.
Jeg har sniffet lightergas jeg også, men det holdt med de 2 gangene jeg gjorde det, men det kunne også blitt 1 gang for mye.
You never know, det er problemet.

Med andre rusmidler har man tildels litt mer kontroll .
Med tanke på Alkohol og hasj..

Du kan ta kontakt med http://www.rustelefonen.no og høre hvilke råd de kan gi deg.
Ikke undervurder dem, de -har- faktisk noe bra å komme med.
Det er derfor de er der...

Lykke til
Som sakt tidligere er det mange som trenger og gå på tryne selv, men det vil nok hjelpe og fortelle noe av dette over her til henne. Men bare passpå at du er der for ho etter ho går på tryne. Så ikke ho vil prøve å drukte sørger og deprissjoner i å forsette og sniffe f.eks
det første jeg tenkte når jeg leste poste var, wow..det hørtes ut som meg for en tid tilbake. jeg sliter med løsemiddelskader. hukommelsestap, husker ikke hva forskjellige ting kalles alt fra pålegg til, eh ja alt. sinnsyk sterk hodepine and such. + at det lukter det jeg sniffa laaang tid etterpå både på klær og i rommet og og ikke minst ånden. (jeg brukte kun plastpose metoden, noe som er en del verre)
faktisk så føles det ut som om hjernecellene mine blir pumpa ut når jeg innhalerer.jeg kødder ikke!
er det noe jeg angrer på av ting jeg har rusa meg på er det løsemidler,garantert.
Jeg forstår at du føler deg maktesløs, det felixpoker sa var ikke så dumt, lykke til!

Sånn generelt vil jeg si at alle bør lese "Hard Asfalt" av Ida Halvorsen, for å få innsikt i hvilke følger slikt kan få, den burde være obligatorisk lesning for ungdomskolen.
Sist endret av Sot-Jo; 29. september 2006 kl. 15:53.
Jeg ville overlevert denne linken til henne.. kanskje hun da skjønner hva hun driver med.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvis man bruker andre rusmidler enn løsmidler..og du stopper etter at du har brukt det en stund, så vil antakelig hjernen gå tilbake til det normale, men når man sniffer blir hjernen bare mer og mer ødelakt...og til slutt kan man bli helt grønnsak...det er ikke kødd!...folk som har sniffet over en lang periode vil ikke være i stand til å leve et normalt liv og må få hjelp til det meste...jeg advarer på det sterkeste med å la hver med dette...jeg har selv brukt det over en kort periode i 12-13 års aldren....så plutselig en dag merket jeg at jeg var sløv....men jeg hadde flaks at det gikk vekk etter noen uker...det var nok forde jeg stoppet helt med en gang
til dere som bruker det som ikke føler seg noe dumere eller sløvere: Stopp før dere blir det...det ødelegger hjernen mer og mer...og en dag vil du merke det...og da er det forsent å angre!

spør veninnen din om hun virkelig vil bli skada for livet?..og si at hun en dag vil merke seg ødelakt og at da er det forsent å angre på det ...for da er du antakelig skada for livet!
Hvis hun ikke vil slutte bare ved at du sier det kan du jo gi noen eksempler:

Det er mange 50-60 åringer som sliter med løsemiddelskader etter arbeid ved f.eks. billakkering, spør noen voksne om de kjenner noen som sliter med dette, og ta henne med til vedkommende, er ikke mye morsomt å se noen som er helt pumpa etter å ha gått 3 meter.

En annen ting du kan gjøre er å ta et stearinlys eller en klump med stearin, holde det opp foran henne og si "Dette er hjernen din". Hold så opp en lighter og si "Dette er løsemidler". Så smelter du stearinen. Kan jo gjøre inntrykk...