Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2264
Jeg har spilt Halflife 2 tre ganger og alle gangene har jeg blitt skikkelig uggen og kvalm etterpå. Tviler på at dette er tilfeldig, noe det går an å gjøre for å forhindre dette?

(det er ikke innhold/blod/gugge jeg blir kvalm av..)
en bilsyketabelett ville kanskje funke
Få deg litt frisk luft (gå ut f.eks), spis mat, drikk vann. Tror helsa de er mongo.
Det er bare når du har spilt Half-Life 2? Ikke med andre spill, sitte på pcen for lenge osv?
Det er forsåvidt 18 års aldergrense, kanskje det er bieffekter fordi du er for ung?

Eller for gammel
Det skjer bare med Half-life.. Og de gangene det har skjedd har jeg ikke spilt mer enn 45 min-1 time. Blitt skikkelig kvalm. Jeg har sitti foran PC-en i 6-7 timer med andre spill uten at det har vært noe problem.
Det kan være at kroppen din forbinder Half-Life 2 med noe kvalmenes eller noe sånt. Husker at jeg kasta opp mr. lee nudler engang for 4 - 5 år sia, har ikke spist det siden fordi jeg blir kvalm av det. Det er fordi kroppen min forbinder mr. lee med oppkast og da greier jeg ikke det uten å bli kvalm. Så kanskje du har en ''bad'' opplevelse når det gjelder Half-Life 2
Det skjedde med meg også, men bare hvis jeg ble "innestengt" i trange rom, eller når jeg satt fast på andre måter. Son Lundern sier er det veldig lurt med frisk luft, og hyppige pauser. 10min pr time burde hjelpe. Prøv også skru ned mus-sensitiviteten, slik at du ikke snur deg for fort i spillet.
Sitat av simdal
Det kan være at kroppen din forbinder Half-Life 2 med noe kvalmenes eller noe sånt. Husker at jeg kasta opp mr. lee nudler engang for 4 - 5 år sia, har ikke spist det siden fordi jeg blir kvalm av det. Det er fordi kroppen min forbinder mr. lee med oppkast og da greier jeg ikke det uten å bli kvalm. Så kanskje du har en ''bad'' opplevelse når det gjelder Half-Life 2
Vis hele sitatet...
Hehe..tror ikke helt det er tilfellet.. Kanskje det er noe ubevisst fra min barndom? Tror det blir en tur til psykolog dette her..

Sitat av DonTomaso
Det skjedde med meg også, men bare hvis jeg ble "innestengt" i trange rom, eller når jeg satt fast på andre måter. Son Lundern sier er det veldig lurt med frisk luft, og hyppige pauser. 10min pr time burde hjelpe. Prøv også skru ned mus-sensitiviteten, slik at du ikke snur deg for fort i spillet.
Vis hele sitatet...
Ja, når jeg tenker etter så har kvalmen kommet når jeg har rota rundt på trange plasser, eller steder jeg ikke har klart å finne veien ut ifra..
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis du har en for høy fps (rundt 50 eller mer) kan det overbelaste hjernen ved å ta imot så mye bilder i sekundet at en reagerer på det. Kvalme og hodepine er vanlig.
Ingenting nytt der. Selv blir jeg kvalm av RoTT (urgammelt spill) og Oblivion, samt en haug med spill jeg ikke husker navnet på. Det har rett og slett med at hjernen din oppfatter ting som ikke stemmer (bevegelse) overens med det den selv mener (at du sitter rett opp og ned i en stol) og dermed gjør den deg kvalm. Det finnes ingen løsning på saken utover det å la være å spille akkurat det spillet.
Jeg har hørt det har noe med crosshairen(sp?) å gjøre jeg. Prøv å bytt den ut hvis det er mulig. Snakker bare på vegne av hva andre har sagt her.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ne...icle919622.ece

here you go my friends

Fenomenet blir kalt «HF2 sickness», og skal skyldes alle detaljene, tydligvis.

kan også lese denne:
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=253929
Sist endret av Mercury; 8. juni 2006 kl. 23:59.
Sitat fra forumet på itavisen (har ikke testet den selv) :

Dette har INGENTING med refreshrate å gjøre. Her er fix for dere som blir
kvalme:

In case anyone else is feeling a bit nauseous by the weird default fov (75)
in the game, do this: hit ESC, click on keyboard, click on advanced, check
the "developer console" tab. Press the tilde (~) key to bring down the
console, type "sv_cheats 1" without the quotations, then type "fov 90"
without the quotations. Now you have a normal fov, no more motion sickness.
Når Half-Life 2 kom ut advarte jo folk om at ting som f.eks. kvalme kunne oppstå om en spillte i lengre perioder, og dette var ikke pga. blood and gore
Kanskje best å ikke spille i det hele tatt da. Jeg mener det finnes jo disclaimere som omhandler epelepsi saker og sånnt.
De diclaimerne sier bare at du skal dra til legen og sjekke om du har dysleksi før du spiller, ikke at du kan få det da.
Sitat av Laurentius
Sitat fra forumet på itavisen (har ikke testet den selv) :

Dette har INGENTING med refreshrate å gjøre. Her er fix for dere som blir
kvalme:

In case anyone else is feeling a bit nauseous by the weird default fov (75)
in the game, do this: hit ESC, click on keyboard, click on advanced, check
the "developer console" tab. Press the tilde (~) key to bring down the
console, type "sv_cheats 1" without the quotations, then type "fov 90"
without the quotations. Now you have a normal fov, no more motion sickness.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer så vidt jeg vet.

Toonamy: Dysleksi? Sikker på du ikke mener Epelepsi? Kanskje ikke så lett å se forskjell når man har en av tilstandene selv? ^^
Sist endret av Pantheon; 9. juni 2006 kl. 11:58.
Problemet ligger i at synsfeltet i Half Life 2 er satt default til å være større(mindre, 75) enn vanlig, så fiksen til Laurentius burde fungere utmerket. Men en ting som er viktig å merke seg, er at det at vi mennesker blir påvirket slik av spillet er et godt steg. Snart kan vi kanskje få helt interaktive verdener i full 3D, tenk på mulighetene. Selv har jeg aldri hatt problem med det, men pass på at det er god luft i rommet, og prøv å still fov til 90 grader, slik som forklart.
Sist endret av ProZhen; 9. juni 2006 kl. 12:20.
Jeg blir kvalm av omtrent alle shoot-em up spill. Kan ikke spille Half-Life 1 eller 2, Doom, ROTT, Quake osv, uten at jeg blir skikkelig kvalm etter ca. 30 min til 1 time. Kvalmen varer i en liten stund etter at jeg slutter å spille, og så forsvinner den. Counter-Strike var vel det eneste shoot-em up spill som jeg kunne spille sammenhengende i flere timer.
Sist endret av Thysanoptera; 9. juni 2006 kl. 12:26.
Jeg syntes synd på dere som ikke kan spille Half-Life serien , det er en fantastisk god spillopplevelse og er helt utenom det vanlige i forhold til andre FPS spill En utrolig god handling/historie og en killer grafikk som virkelig gir intrykk... Det er fantastisk bra at man har en følgesvenn(Alyx) som hjelper en igjennom spillet, og er god selskap i mørke kroker Selvfølgelig er dettte bare min mening av spillet, andre har sikkert selvfølgelig andre syn
Uansett så syntes jeg det er dumt at ikke alle kan få vite hvordan det er på grunn av en dum kvalme (som dere selvfølgelig ikke kan noe for )
Sitat av DarkStaar
Jeg blir kvalm av omtrent alle shoot-em up spill. Kan ikke spille Half-Life 1 eller 2, Doom, ROTT, Quake osv, uten at jeg blir skikkelig kvalm etter ca. 30 min til 1 time. Kvalmen varer i en liten stund etter at jeg slutter å spille, og så forsvinner den. Counter-Strike var vel det eneste shoot-em up spill som jeg kunne spille sammenhengende i flere timer.
Vis hele sitatet...

det finner jeg svært rart, Cs er jo det samme som halflife bare i andre omgivelser, og i en annen setting. eller tar jeg helt feil nå. Grafikken er jo den samme.
Sitat av Mercury
det finner jeg svært rart, Cs er jo det samme som halflife bare i andre omgivelser, og i en annen setting. eller tar jeg helt feil nå. Grafikken er jo den samme.
Vis hele sitatet...
Nåja.... det kan diskuteres lenge I CS er det ikke headcrabs og zombier du dreper men mennesker... + At i Half Life 2 er det masse trange rom, det er mørke bakgater og det er høøøøøye bygninger (f. eks Dr Breens kontor) noe det ikke er i CS. Dessuten er grafikken bedre i Half-Life 2
Half life og cs har mer eller mindre likens grafikk though. Men det er litt mere åpent i CS
Ganske rart å blir kvalm av og spille Blir "dere" kvalme av Third-Person Shooters da?.
~
Når jeg setter meg inni bilen, blir jeg kvalm med en gang. rart :/
Går vell litt ut på det samme med spill for dere
Sitat av Remy
Når jeg setter meg inni bilen, blir jeg kvalm med en gang. rart :/
Går vell litt ut på det samme med spill for dere
Vis hele sitatet...
Jeg blir også fort kvalm av bilturer etc. Det er vel fordi kroppen min merker at jeg beveger meg men øya ikke ser at jeg beveger meg... Det krasjer sikkert litt. Kankje det også er derfor det ofte hjelper og se ut og sitte foran
Har selv aldri blitt kvalm av noe spill, hverken på grunn av omgivelser eller grotesk handling.
Må være leit å bli nødt til å ta pauser. Men er sikkert ikke så dumt heller, blir altfor mye spilling
Sitat av Grimdoc
Har selv aldri blitt kvalm av noe spill, hverken på grunn av omgivelser eller grotesk handling.
Må være leit å bli nødt til å ta pauser. Men er sikkert ikke så dumt heller, blir altfor mye spilling
Vis hele sitatet...
Ja sånn er jeg å Hadde vel egentlig vært greit med pauser en gang iblandt
Sitat av simdal
Jeg blir også fort kvalm av bilturer etc. Det er vel fordi kroppen min merker at jeg beveger meg men øya ikke ser at jeg beveger meg... Det krasjer sikkert litt. Kankje det også er derfor det ofte hjelper og se ut og sitte foran
Vis hele sitatet...
Ja hehe, Sitte for med vinduet nede funker , Kunne like godt fjernet front vindua
Sitat av Remy
Ja hehe, Sitte for med vinduet nede funker , Kunne like godt fjernet front vindua
Vis hele sitatet...
HAHA, ja Hadde vært en god ide de.. du får sende en e-mail til BMW eller noe og si at de må fjerne front vinduene
El finne frem en hammer
Jeg blir og alltid kvalm når jeg havner på trange plasser jeg ikke finner ut av i spill. Skjer når jeg må snu meg masse og ikke har oversikt over omgivelsene jeg beveger meg i. Det er faktisk så og si det samme som bilsyke.

Pga. dette er det flere spill jeg ikke har orker å runde.
Stakkar deg Hadde ikke greid å leve uten dataspill jeg har vanskelig for å forestille meg kvalme av dataspill
Spider_gay's Avatar
Trådstarter
39 0
Sitat av dadyd
Jeg blir og alltid kvalm når jeg havner på trange plasser jeg ikke finner ut av i spill. Skjer når jeg må snu meg masse og ikke har oversikt over omgivelsene jeg beveger meg i. Det er faktisk så og si det samme som bilsyke.

Pga. dette er det flere spill jeg ikke har orker å runde.
Vis hele sitatet...
Ja, på sånne plasser er det jeg også pleier å skeive helt ut. Veldig irriterende. Får prøve den fiksen til Laurentius og se om det har noe effekt..