Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5343
Jeg kjenner en mindreårig (16 år) som jobber som garderobevakt på et utested.
Han får jobbe der (med lønn fra eieren) fordi faren har hovedansvaret for dørvakt, mot at faren tar ansvaret for hva som skjer med ham.

Jeg har for meg at dette ikke er lov ettersom en ikke har lov til å jobbe etter klokken 23.00 (noe jeg ikke fikk på Shell), og han jobber som vakt og generelt jobber på et utested hvor en må være 18 år for å komme inn.

Er dette ulovlig og kan straffes (med fratakelse av sjenkebevillging), eller går det bra siden faren tar ansvaret for 16-åringen?
Det er jo strengt tatt ikke ulovlig for folk under 18 å være inne på steder det skjenkes alkohol. Det er bare ulovlig dersom de nyter alkohol. En 16 åring kan gå på restaurant å spise et bedre måltid men kan ikke drikke alkohol. Det er skjenkeansvarlig som må ta ansvar for at så ikke skjer.

Om faren er på jobb samtidig så tar han ansvar for sitt avkom og da er nok skjenkeansvarlig trygg på at han ikke drikker på jobb. Tror ikke dette skal være noe problem?

men hvorfor spør du? Lyst til å lage faenskap for han?
Men med tanke på at han også jobber etter klokken 23.00 og jobber som vakt, må jo dette være ulovlig?
Nei, ingen planer om å lage faenskap. Jeg er bare litt lei av eieren av utestedet som alltid skal gå rundt lovene og gjøre rare ting. Han satte bla. røykmaskinene på 3 timer før åpning, ved diskoteket, for at folk ikke skulle lukte at det var bugg der.
Du høres ut som en misunnelig jævel.
Kan du ikke bare drite i hva andre gjør og heller konsentrere deg om dine ting?
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78110

15 - 18 år

Ungdom over 15 år kan ha arbeid som ikke er til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Det betyr at du eksempelvis kan ta butikkarbeid og rydde- og vedlikeholdsarbeid i parker.

Arbeidsgiveren må i hvert enkelt tilfelle ta standpunkt til om arbeidet kan være til skade for deg og plikter og gjøre det som er nødvendig for å ivareta din sikkerhet, helse og utvikling.

Visse typer arbeid regnes som farlig, og er forbudt å utføre av personer under 18 år. Arbeidsgiveren din kan ikke sette deg til slikt arbeid. Du kan for eksempel ikke utføre arbeid hvor du kan bli utsatt for kreftfremkallende kjemikalier, ståling eller farlige maskiner. Det står en fullstendig oversikt i § 9 i forskrift om arbeid av barn og ungdom.

Selv om arbeidet i utgangspunktet er forbudt, kan ungdom mellom 15 og 18 år i visse tilfeller likevel utføre arbeidet dersom det skjer som ledd i en yrkesrettet opplæring.
Vis hele sitatet...

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-011.html
§ 11-3. Forbud mot nattarbeid

(2) Ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl. 2300 og kl. 0600. Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid.
Vis hele sitatet...
Sitat av Calindor Vis innlegg
Men med tanke på at han også jobber etter klokken 23.00 og jobber som vakt, må jo dette være ulovlig?
Nei, ingen planer om å lage faenskap. Jeg er bare litt lei av eieren av utestedet som alltid skal gå rundt lovene og gjøre rare ting. Han satte bla. røykmaskinene på 3 timer før åpning, ved diskoteket, for at folk ikke skulle lukte at det var bugg der.
Vis hele sitatet...

Ingen planer om å lage faenskap men likevel så spør du om råd på hvordan du få fast denne karen?
Sitat av Calindor Vis innlegg
Men med tanke på at han også jobber etter klokken 23.00 og jobber som vakt, må jo dette være ulovlig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke ulovlig. La nå kompisen din jobbe om har får lov til det av eier. Det å tjene egne penger er da bare positivt . Om det er noen som skal bry seg så er det arbeidstilsynet.
§ 11-3. Forbud mot nattarbeid

(2) Ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl. 2300 og kl. 0600. Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid.
Vis hele sitatet...
Så jeg har faktisk ikke lovt til og jobbe til 23:30 som jeg gjør ukentlig? Tragisk i mine øyner.
Går ikke på skole, så noe må jeg jo ha og gjøre!
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Så jeg har faktisk ikke lovt til og jobbe til 23:30 som jeg gjør ukentlig? Tragisk i mine øyner.
Går ikke på skole, så noe må jeg jo ha og gjøre!
Vis hele sitatet...
Var det jeg fant når jeg søkte. Har selv jobbet til 24:00 - 01:00 uten problemer.. (Er 16 år)
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg tror det mer går på det at du ikke kan påtvinges å jobbe de tidene hvis du ikke ønsker.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Har selv jobbet i butikk frem til 24:00, men det var under nattåpent, og da går det kanskje under "med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid."?
Det er jo bedre at han jobber en at han lever på penga kanskje du jobber for. Om det ikke plager deg at han jobber der, skjønner jeg ikke hvorfor du vil vite hvordan du kan "ta" han.

Du har vel mye annet du kan engasjere deg i.
Sitat av hayer Vis innlegg
Kan vi ikke bare merge diskusjon.no og freak.no? Ettersom uansett hvor du spør så er det moralpreken.

Hva om han/hun er misunnelig? Hva om det bare er nyskjerrighet på om det er lov eller ikke?
Vis hele sitatet...
Om det var nysgjerrighet som drev ts har han fått svar på spørsmålet. Nei, ifølge arbeidsmiljøloven har han guttungen ikke lov å jobbe der.

Men jeg lurer litt på, hvordan kan man sammenligne en som jobber som vakt med en som jobber i garderoben?

Om ts er ute etter å ta eieren av baren og han er så ille som ts beskriver han, tipper jeg det fins bedre saker enn denne å ta han på.
Ser virkelig ikke noe ille med å skru på røykmaskinene på tilig? Er jo bare en fordel at det ikke lukter "bugg" på lokalet. Selv syns jeg du får det til å høres ut som det e noe galt med å skru dem på tilig. Det er opp til eier og bestemme over utstyret Som han antagelig eier (?)

Ellers får jeg et stort inntrykk av at du er misunnelig.
"omg folk som ikke klarer og glede seg over at andre har fått en god jobbmulighet. "
Jobbet selv som oppvask når jeg var 16, hadde blant annet arbeidstid fra 18:00 til 03:00 noen ganger, det var ikke morro nei, men da får man hvertfall erfart hvordan drittjobb man kan få uten utdanning :-P

@ TS, høres ut som du vil lage faenskap for han, hvorfor ellers skulle du lage denne tråden?
Har noen av dere i det hele tatt lest hva som står i paragrafen det ble linket til? Det står overhodet ikke at det er ulovlig for en person som er under 18 år å jobbe etter klokken 23:00. La oss se nærmere:
Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)

Hva betyr så dette? Arbeidets art er i dette tilfellet vakt på utested. En vakt må nødvendigvis være der mens utestedet faktisk er åpent. Det er vel ikke helt urimelig å tenke at dette faller under "særlig og tidsavgrenset behov"?

Bottom line: så lenge ikke kompisen din er tvunget til å jobbe der, eller det går kraftig ut over skolegangen hans, er det vel lite poeng i å klage? Lovene er stort sett laget for å beskytte den som jobber, ikke for å hindre han dersom han helt ærlig har lyst til å jobbe som garderobevakt på en uteplass
Sist endret av Glykose; 4. januar 2013 kl. 22:59.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Har noen av dere i det hele tatt lest hva som står i paragrafen det ble linket til? Det står overhodet ikke at det er ulovlig for en person som er under 18 år å jobbe etter klokken 23:00. La oss se nærmere:


(Min utheving)

Hva betyr så dette? Arbeidets art er i dette tilfellet vakt på utested. En vakt må nødvendigvis være der mens utestedet faktisk er åpent. Det er vel ikke helt urimelig å tenke at dette faller under "særlig og tidsavgrenset behov"?

Bottom line: så lenge ikke kompisen din er tvunget til å jobbe der, eller det går kraftig ut over skolegangen hans, er det vel lite poeng i å klage? Lovene er stort sett laget for å beskytte den som jobber, ikke for å hindre han dersom han helt ærlig har lyst til å jobbe som garderobevakt på en uteplass
Vis hele sitatet...
Der står det arbeid mellom 21:00 og 23:00 er lov. Men er det lov etter 23:00?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Glykose Vis innlegg
SNIP
Vis hele sitatet...
Du leste det feil. Det står at man kan jobbe mellom klokken 21:00-23:00 hvis arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid.

Det står derimot at Ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl. 2300 og kl. 0600.

Med andre ord, han KAN jobbe mellom klokken 21:00-23:00 hvis det er nødvendig. Men ikke etter 23:00.
You got me, jeg leste noe vanvittig feil
Hvem bryr seg om når ungdommer jobber? Er sikkert bedre for foreldra til gutten at han er på jobb om natta i helgene fremfor å fly med kompiser å drikke å røyke hasj. sålenge mor og far samt sjefen synes det er ok så gi nå faen i hva loven sier. De vet nok selv at dette ikke er lov men ser på det som et minor lovbrudd og seriøst bør alle andre gi en lang faen i dette.

Ts ønsker bare å lage jævelskap. Hater når folk skal være så misunnelige at de må bry seg om hva andre gjør.
Hvorfor spør du freak om dette?
Dersom noen skal ta noen på noe så er det jo arbeidstilsynet og de må du uansett ringe, dersom du virkelig vil dette.
Sist endret av Snålingen; 5. januar 2013 kl. 00:16.
Ikke sak faktisk, lykke til for å få det til å bli noe annet
"§ 12-9. Vilkår for å sette ungdom til arbeid om natten
I følgende tilfeller er det tillatt at ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig arbeider om natten, dersom arbeidet ikke er til skade for deres sikkerhet, helse eller utvikling:
a) Kulturelt, kunstnerisk eller sportslig arbeid kan utføres fram til kl. 23.00.
b) Arbeid på lærekontrakt i virksomheter innen hotell- og restaurantnæringen kan utføres fram til kl. 24.00 når det er nødvendig for betjening av gjester.
c) Arbeid med salg eller ombæring av aviser kan utføres fra kl. 04.00.
d) Arbeid på to skift i ikke-industriell virksomhet kan legges mellom kl. 06.00 og kl. 24.00. Unntaket omfatter ikke bygg- og anleggsvirksomhet og transportvirksomhet.
e) Rengjøringsarbeid kan utføres fram til kl. 24.00 når arbeidet ikke kan drives uten at annet arbeid på arbeidsstedet avbrytes, og som på grunn av driftstida på arbeidsstedet må utføres om natten.
f) Lett vakthold og portnerarbeid kan utføres mellom kl. 06.00 og kl. 24.00.
g) Lett arbeid i virksomhet for syke- og pleiehjelp, samt i internat som er knyttet til internatskoler, barnehjem, barnehager o.l. kan utføres mellom kl. 06.00 og kl. 24.00.
h) Lett arbeid ved sykehus eller liknende institusjoner kan utføres fram til kl. 06.00 av elever i hjelpepleie og elever, lærlinger og lærekandidater i omsorgsarbeiderfaget innen videregående opplæring. Arbeidet må inngå som ledd i den praktiske opplæringen i henhold til gjeldende læreplan."

http://www.lovdata.no/for/sf/ad/td-2...-012.html#12-9