Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5303
Har en stund hatt lyst til å lære meg programmering, men vet ikke hva det er lettest å lære seg og samtidig kan brukes til å lage små nyttige programmer og enkle 2D spill. Alt jeg kan nå er litt HTML, men synes ikke det kan brukes til noe nyttig for min del.
Derfor så lurer jeg på hva jeg burde lære.
Javascript er et bra språk for nybegynnere, har nettop lært det selv.
I tilleg kan man bruke det man allerede vet om html og css sammen med det.
Selv driver jeg å styrer med å lære med Java når jeg har tid. Fant en skikkelig bok om det på nettet, som jeg bruker til læringen, samtidig som jeg tar notater fra boken.

PM meg om jeg skal sende link til boken
Synes du java er lett å lære? Har søkt litt rundt på nettet og det virker som det beste valget.

Skal ikke begynne med javascript med mindre det kan brukes i vanlige programmer.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Synes du java er lett å lære? Har søkt litt rundt på nettet og det virker som det beste valget.

Skal ikke begynne med javascript med mindre det kan brukes i vanlige programmer.
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på hvilke preferanser du har. På høgskole og universitet så virker det som om det er Java som gjelder. Vi bruker i hvertfall det. Java er et veldig godt og allround språk som du kan lage alt du vil i.
Vedrørende JavaScript; om jeg har forstått deg riktig så tenker du på kjørbare windows/linux-programmer via desktop? I såfall så er JavaScript et client-side browserspråk, så nei. Men du har mange muligheter om du anvender HTML og CSS-kunnskaper med JavaScript og eventuelle tileggsbiblioteker til JS som f.eks jQuery. Og ikke minst, Canvas i HTML5. Lykke til!
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Synes du java er lett å lære? Har søkt litt rundt på nettet og det virker som det beste valget.

Skal ikke begynne med javascript med mindre det kan brukes i vanlige programmer.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg selve læringsbiten går ganske bra, og det er lett å sette seg inn i og sånt Jeg lærer th0 på eget initiativ, og ikke gjennom skole/utdanning, så noe tar litt lengre tid å sette seg inn i
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Kommer helt ann på hvilke preferanser du har. På høgskole og universitet så virker det som om det er Java som gjelder. Vi bruker i hvertfall det. Java er et veldig godt og allround språk som du kan lage alt du vil i.
Vedrørende JavaScript; om jeg har forstått deg riktig så tenker du på kjørbare windows/linux-programmer via desktop? I såfall så er JavaScript et client-side browserspråk, så nei. Men du har mange muligheter om du anvender HTML og CSS-kunnskaper med JavaScript og eventuelle tileggsbiblioteker til JS som f.eks jQuery. Og ikke minst, Canvas i HTML5. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar, vil ha kjørbare programmer ja, så det blir Java. Synes også det er en stor bonus at det støtter "alle" plattformer.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Takk for godt svar, vil ha kjørbare programmer ja, så det blir Java. Synes også det er en stor bonus at det støtter "alle" plattformer.
Vis hele sitatet...
Det er et godt valg, og du vil ikke angre. Språket er utrolig godt dokumentert, veldig utbredt, og du vil få god hjelp på internett. Du kan programmere mot maskinen direkte (typ desktopapplikasjoner) eller lage mot web (applets).
Du kan jo lære deg java? Ikke Javascript. Det er to forskjellige ting, Java går for å være blant de letteste språkene å lære seg. I tillegg kan du fort lære deg app-utvikling og tjene litt ekstra
thenewboston har jo en fin nybegynner guide for java og noen andre språk også.

Bare til å sjekke youtube eller hjemmesiden.
Fikk en fin bok av T.J, men skal sjekke det ut.
Forandrer java seg mye fra 6 til 7 osv eller blir det bare nye funksjoner?
just a speck of dust
Overrasker meg at ingen har nevnt C++. vell her har du en side du kan lære litt fra http://www.cppgameprogramming.com/cg...cgi?page=intro .
C++ var det første programeringspråket jeg startet å lære, går som alt annet litt tregt i starten med du kan bruke det til nesten så å si alt.
Hvis du skal kode 2D spill og ønsker en introduksjon til dette så har du flere gode valg.

Et jeg har sett litt på i det siste er Löve der du kan kode spill i Lua! Det finnes også f.eks Slick2D (basert på LWJGL - Lightweight Java Game Library, som er det f.eks Minecraft lages med) hvis du vil kode Java. Alternativt kan du bare bruke LWJGL direkte, det gjør jeg og det fungerer flott.

Eksempel på hva man lett kan få til i 2D med LWJGL:

http://assets.cognitive.io/movement.swf
http://assets.cognitive.io/semiworking1.swf

Eksempel på hva du kan få til i 3D med LWJGL:

http://assets.cognitive.io/lighting.swf (og selvsagt mye mye mer)
http://assets.cognitive.io/lights.swf
Anbefaler at du f.eks tar en titt på http://reddit.com/r/gamedev og ser i sidebaren. Der står det masse nyttig ift. spillutvikling

Sånn ellers hvis du bare ønsker å lære et programmeringspråk for å lage diverse programmer vil jeg anbefale deg Java som førstespråk. Det undervises ved de fleste universiteter som førstespråk og det har god støtte på Windows/Linux/OSX. Det finnes MYE tutorials o.l
Sist endret av flexd; 30. april 2012 kl. 20:31.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan slenge meg på Java, sjekk videoene til thenewboston på youtube som nevnt over her Han har en nybegynner-playlist som gir en veldig fin introduksjon til hvordan man bruker Eclipse og grunnleggende syntax, og er flink til å forklare *hvorfor* ting fungerer som de gjør. Når man først har fått litt peiling på hvordan det grunnleggende fungerer, kan man skaffe seg en bok eller sette seg ned med oppgaver for å jobbe til seg litt erfaring.
Vil anbefale denne spillelista fra Stanford. http://www.youtube.com/playlist?list=PL84A56BC7F4A1F852
De bruker riktignok ikke standardbiblioteket, men man får en god innføring i programmering.

Hvis du vil følge oppgave osv. fra disse forelesningene, så finner du oppgaver og Stanfords tilpassede bibliotek her: http://www.stanford.edu/class/cs106a/
Se på "Android Application Development Tutorial" av thenewboston på youtube, og du lærer både å utvikle android apps samtidig som du lærer java (ettervært) mens du holder på. Er morsomt og kan jo tjene penger på det også hvis du lager en god app
Det enkle er ofte det beste.

TheNextWeb

Kaizen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Har en stund hatt lyst til å lære meg programmering, men vet ikke hva det er lettest å lære seg og samtidig kan brukes til å lage små nyttige programmer og enkle 2D spill. Alt jeg kan nå er litt HTML, men synes ikke det kan brukes til noe nyttig for min del.
Derfor så lurer jeg på hva jeg burde lære.
Vis hele sitatet...


Hvis du vil lære deg programmering for å lage nyttige programmer og enkle 2D spill, burde du se på C++ med OpenGL eller Direct2D. Du kan også bruke engines som Unity for å lage mere avanserte spill, men da må du heller lære deg enginen, og ikke så mye programmering. Det finnes også andre compilers some Visual C++.

C++ fungerer veldig bra hvis du skal lage spill for Windows. Det blir litt mere vrient å få kjørt det i en nettleser :/
C er et veldig kraftig språk, og ligger veldig nær prosessoren. Det nærmeste du kommer utenom Assembly og binært. Med C kan du lage veldig effektive programmer.

C er også greit å kunne hvis du skal lage apper for Android og iOS. iOS har jo sitt eget språk, men det er veldig likt C, bare litt mere tilpasset til Apple sine produkter.

Hvis du vil lage web-applikasjoner, burde du lære deg Java eller JavaScript og HTML5. Ikke HTML, men HTML5 (Det nye Flash =D).
Skal du lage web-browser applikasjoner, burde du også lære CSS, PhP og SQL.
Fremtiden ligger i en web-browser, men med Windows 8, vil det bli et større marked for C++ spill/applikasjoner. Er ikke helt sikkert på hva man bruker for Android, men er ganske sikker på at det er C++.

Jeg vil anbefale deg å lære deg C++ fra en lærebok, og ikke via YouTube el. Det er folk som har jobber utenom, og ikke får betalt. Da blir kvaliteten deretter. Du burde kjøpe deg noen bøker. Spørs litt på hva du vil programmere, men "C++ for Dummies" anbefales på det sterkeste!
(Det var boka Michael Morhaime lærte C++ av. (CEO og Gründer av Blizzard Entertainment, den gang kalt Silicon and Synapse).

Sitat av WTyskeberget Vis innlegg
Kan slenge meg på Java, sjekk videoene til thenewboston på youtube som nevnt over her Han har en nybegynner-playlist som gir en veldig fin introduksjon til hvordan man bruker Eclipse og grunnleggende syntax, og er flink til å forklare *hvorfor* ting fungerer som de gjør. Når man først har fått litt peiling på hvordan det grunnleggende fungerer, kan man skaffe seg en bok eller sette seg ned med oppgaver for å jobbe til seg litt erfaring.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk den eneste tutorialen jeg har sett som gir mening. Han er veldig flink til å forklare hvorfor han gjør det han gjør. Han har også en playlist for "Game Development with Java".

Som sagt, spørs litt på hva du vil lage. Er det web-apper eller apper for iOS, Android og Windows?
Sist endret av Claryn; 24. mai 2012 kl. 10:26.
Anbefaler "Accelerated C++". En veldig grundig introduksjon til C++ som gir hvertfall meg mye.
@Claryn Takker for langt og fyldig svar. Har lyst på noe som som støtter alle plattformer og gjerne nettlesere, noe Java gjør? Derfor er jeg ganske låst på Java da det også virker som et enkelt språk å lære. Tenker å begynne å lære meg litt nå som jeg er hjemme og ikke har så mye stress på skolen som jeg har hatt tidligere.

Har prøvd å sette opp path til JDK som i guiden til thenewboston, men får bare denne uhyggelige beskjeden.

Kode

C:\Users\Marius>javac
javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,
kjørbart program eller satsvis fil.
http://bildr.no/image/1187885.jpeg

http://bildr.no/view/1187885
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
@Claryn Takker for langt og fyldig svar. Har lyst på noe som som støtter alle plattformer og gjerne nettlesere, noe Java gjør? Derfor er jeg ganske låst på Java da det også virker som et enkelt språk å lære. Tenker å begynne å lære meg litt nå som jeg er hjemme og ikke har så mye stress på skolen som jeg har hatt tidligere.

Har prøvd å sette opp path til JDK som i guiden til thenewboston, men får bare denne uhyggelige beskjeden.

Kode

C:\Users\Marius>javac
javac gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,
kjørbart program eller satsvis fil.

http://bildr.no/image/1187885.jpeg

http://bildr.no/view/1187885
Vis hele sitatet...
Hvis du vil lage noe som fungerer i en web-browser, burde du lære detg JavaScript, HTML5 og PhP, eventuelt SQL.
Java er et fint språk fordi det kan brukes på alle platformer. Det er jo 3 milliarder maskiner som har JVM (Java Virutal Machine).

Jeg ville heller ha brukt HTML5 osv.
Som sagt, så krever Java JVM som gjør at programmene krever veldig mye ressurser. Et godt eksempel på det er Minecraft. Det er et java-program. Hvem som helst burde kunne kjørt det, men fordi Java språket må oversettes til et binært system, og det må gjennom JVM, gjør det at man bruker veldig mye unødvendige ressurser på dette.

Hvis du vil lage Apper for mobiler, burde du ikke gå med Java, fordi en iPhone og an iPad ikke støtter JVM. Der må du skrive det i et eget sprk som er ganske likt C. Noe du kan gjøre, er å lage en web-app for iPhone og iPad med HTML5 og JS.
Fremtiden er web-browser applikasjoner.
Du ser jo Google med OS'et Chrome som bare er en nettleser. Alle spill vil i fremtiden være i Cloud'en. Installering av en client blir gammeldags. Web-browsere er det nye.

Windows går litt bort i fra dette med Windows 8, pga. appene til Windows 8 vil bli installrte apper som må skrives i C.

Det spørs veldig på hva du vil lage. Vil du lage STORE spill som World of Warcraft, burde du gå for C, men vil du lage mindre programmer som skal kjøres i en browser, burde du bruke HTML5, JS, phP og SQL!

General tip:
Bruk gjerne den "thenewboston" tutorialene for Java på youtube, men jeg anbefaler deg å kjøpe en bok om du vil lære deg å programmere.
Folk som lager bøker er personer som får betalt for å lære deg å programmere. De går ut i fra at du er en komplett idioit som ikke kan noe om programmering.
En person som lager en tutorial frivillig får ikke betalt, og kvaliteten blir deretter.
Finn deg en fin bok for Java, eller HTML5 osv. Bøker er tingen!

Edit:
En idè ville vært å ha en bok som du går gjennom, samtidig som du følger de 3 tutorialene thenewboston har. Lær deg språket GODT først, også spill logikk. Lag masse små spill og legg dem ut på en nettside!

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det enkle er ofte det beste.

TheNextWeb

Kaizen
Vis hele sitatet...
Betyr dette at C++ ikke vil bli brukt i Windows8? Hvis alle applikasjoner skal lages i HTML og JS?
Sist endret av Claryn; 24. mai 2012 kl. 12:06.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hvis du vil lage noe som fungerer i en web-browser, burde du lære detg JavaScript, HTML5 og PhP, eventuelt SQL.
Java er et fint språk fordi det kan brukes på alle platformer. Det er jo 3 milliarder maskiner som har JVM (Java Virutal Machine).

Jeg ville heller ha brukt HTML5 osv.
Som sagt, så krever Java JVM som gjør at programmene krever veldig mye ressurser. Et godt eksempel på det er Minecraft. Det er et java-program. Hvem som helst burde kunne kjørt det, men fordi Java språket må oversettes til et binært system, og det må gjennom JVM, gjør det at man bruker veldig mye unødvendige ressurser på dette.

Hvis du vil lage Apper for mobiler, burde du ikke gå med Java, fordi en iPhone og an iPad ikke støtter JVM. Der må du skrive det i et eget sprk som er ganske likt C. Noe du kan gjøre, er å lage en web-app for iPhone og iPad med HTML5 og JS.
Fremtiden er web-browser applikasjoner.
Du ser jo Google med OS'et Chrome som bare er en nettleser. Alle spill vil i fremtiden være i Cloud'en. Installering av en client blir gammeldags. Web-browsere er det nye.

Windows går litt bort i fra dette med Windows 8, pga. appene til Windows 8 vil bli installrte apper som må skrives i C.

Det spørs veldig på hva du vil lage. Vil du lage STORE spill som World of Warcraft, burde du gå for C, men vil du lage mindre programmer som skal kjøres i en browser, burde du bruke HTML5, JS, phP og SQL!

General tip:
Bruk gjerne den "thenewboston" tutorialene for Java på youtube, men jeg anbefaler deg å kjøpe en bok om du vil lære deg å programmere.
Folk som lager bøker er personer som får betalt for å lære deg å programmere. De går ut i fra at du er en komplett idioit som ikke kan noe om programmering.
En person som lager en tutorial frivillig får ikke betalt, og kvaliteten blir deretter.
Finn deg en fin bok for Java, eller HTML5 osv. Bøker er tingen!

Edit:
En idè ville vært å ha en bok som du går gjennom, samtidig som du følger de 3 tutorialene thenewboston har. Lær deg språket GODT først, også spill logikk. Lag masse små spill og legg dem ut på en nettside!
Vis hele sitatet...
Jeg ville ha vært litt forsiktig med en del av de uttalelsene du kommer med. Java er ikke nødvendigvis tregt, man kan fint lage meget snappy og raske applikasjoner som ikke bruker så forferdelig mye ressurser. Java kan faktisk, i en del tilfeller, gjøre operasjoner raskere enn språk som kompileres direkte til platformspesifikke instruksjoner, på grunn av at JVMen har en just-in-time compiler. Java er ikke et så tregt språk som mange skal ha det til, problemet er ofte at utviklerne ikke vet hva de driver med.

Forøvrig litt ironisk at du mener Java er tregt, men anbefaler Javascript (som tradisjonelt sett interpretes runtime).

Jeg hadde ikke nølt et sekunde med å anbefale Java foran Javascript dersom man skal lære seg å programmere. Greit at Javascript er enkelt å kjøre siden man kun trenger en nettleser med en Javascript-motor, men språket har så mange quirks og snodigheter at man fort kan ende opp med å ikke skjønne bæret av hva som skjer. At språket oppfører seg noenlunde forskjellig på forskjellige platformer, har forskjellig støtte i de forskjellige nettleserne, og er mildt sagt vanskelig å debugge i en rekke sammenhenger er jo heller ikke noe enormt pluss

Betyr dette at C++ ikke vil bli brukt i Windows8? Hvis alle applikasjoner skal lages i HTML og JS?
Vis hele sitatet...
HTML & Javascript kan aldri erstatte C++. Det vil selvfølgelig være mulig å skrive applikasjoner i både C, C++, C#, Java og uendelig mange andre språk i Windows 8
Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg ville ha vært litt forsiktig med en del av de uttalelsene du kommer med. Java er ikke nødvendigvis tregt, man kan fint lage meget snappy og raske applikasjoner som ikke bruker så forferdelig mye ressurser. Java kan faktisk, i en del tilfeller, gjøre operasjoner raskere enn språk som kompileres direkte til platformspesifikke instruksjoner, på grunn av at JVMen har en just-in-time compiler. Java er ikke et så tregt språk som mange skal ha det til, problemet er ofte at utviklerne ikke vet hva de driver med.

Forøvrig litt ironisk at du mener Java er tregt, men anbefaler Javascript (som tradisjonelt sett interpretes runtime).

Jeg hadde ikke nølt et sekunde med å anbefale Java foran Javascript dersom man skal lære seg å programmere. Greit at Javascript er enkelt å kjøre siden man kun trenger en nettleser med en Javascript-motor, men språket har så mange quirks og snodigheter at man fort kan ende opp med å ikke skjønne bæret av hva som skjer. At språket oppfører seg noenlunde forskjellig på forskjellige platformer, har forskjellig støtte i de forskjellige nettleserne, og er mildt sagt vanskelig å debugge i en rekke sammenhenger er jo heller ikke noe enormt pluss


HTML & Javascript kan aldri erstatte C++. Det vil selvfølgelig være mulig å skrive applikasjoner i både C, C++, C#, Java og uendelig mange andre språk i Windows 8
Vis hele sitatet...
Java er et tregere språk enn C. Det spørs veldig på hva det er du skal lage. Skal du lage et spill, noe han nevnte han ville, vil man bruke unødvendige ressurser på JVM. Da vil jeg heller anbefale C eller HTML5.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Java er et tregere språk enn C. Det spørs veldig på hva det er du skal lage. Skal du lage et spill, noe han nevnte han ville, vil man bruke unødvendige ressurser på JVM. Da vil jeg heller anbefale C eller HTML5.
Vis hele sitatet...
Hadde bare verden vært så svart/hvitt som dette.. Jeg kan garantere deg at du ikke kommer til å møte ytelsesproblemer med Java og spillutvikling med mindre du skal lage neste AAA-tittel. Det er stort sett snakk om å gjøre ting riktig. Det er heller ikke alltid snakk om å velge det språket man klarer å presse mest mulig ytelse ut av.

Sånn litt på sidelinjen: mener du altså at man vil kaste bort mindre ressurser dersom man utvikler spillet sitt i HTML5 og Javascript?

Jeg vil i høyeste grad anbefale trådstarter Java eller C#, siden dette er språk man finner mye ressurser om på nettet. At det er "lettere" å klare å produsere noe i Java/C# enn C eller C++ innenfor en fornuftig tidsramme er det vel heller ingen større tvil om.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Sånn litt på sidelinjen: mener du altså at man vil kaste bort mindre ressurser dersom man utvikler spillet sitt i HTML5 og Javascript?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, men jeg ville brukt det hvis jeg skulle lage et cross-platform spill fordi det kan kjøres i en nettleser.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes det er morsomt hvor mange som anbefaler språk som Java og C++ (Som faktisk er vanskelig) når du har et alternativ som Python.
For at man skal kunne bli en programmerer må du først avle interesse. Jeg anbefaler Python sider det er et high level scripting språk som er godt etablert med dokumentasjon, guides og bibliotek (Som da PyGames til bruk av spill programmering).

Du vill nok ikke få noen jobb innenfor spillprogrammering med Python, men det burde være let å komme igang med så du ser om du har interessen for det.

Og til dere som nevner tid det tar å produsere noe. Python er 5 ganger raskere å programmere i enn Java. 10 ganger kjappere enn C/C++.
La meg gjette, ytelsen til Python er 20 ganger bedre enn C/C++ også?
Sitat av flexd Vis innlegg
La meg gjette, ytelsen til Python er 20 ganger bedre enn C/C++ også?
Vis hele sitatet...
Han påstå aldri noe om ytelse, men det går generelt fortere å skrive programmer i Python enn C/C++. Og utviklingstid er som oftest det som er viktigst, da man har veldig mye datakraft tilgjengelig i dag.
Sitat av etse Vis innlegg
Han påstå aldri noe om ytelse, men det går generelt fortere å skrive programmer i Python enn C/C++. Og utviklingstid er som oftest det som er viktigst, da man har veldig mye datakraft tilgjengelig i dag.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt.

Skal vi snakke ytelse så kan vi nevne at du kan skrive moduler i C som kan importeres i Python. Noe som gjør at hastigheten er tilgjengelig skulle du trenge det.
Hvis du vil lage Apper for mobiler, burde du ikke gå med Java, fordi en iPhone og an iPad ikke støtter JVM. Der må du skrive det i et eget sprk som er ganske likt C. Noe du kan gjøre, er å lage en web-app for iPhone og iPad med HTML5 og JS.
Fremtiden er web-browser applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke helt rett. iProdukt er ikke like banebrytende som det engang var og er faktisk ikke like utbredt som mange tror. Om man vil programmere apper så er faktisk Java veien å gå da den største plattformen man kan utvikle til er Andoid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Liten oppdatering . Nå er det sommerferie og har tatt meg tid til å begynne med å faktisk lære java. Ser på thenewboston sine videoer og har kommet til nummer 5. Hva synes dere om denne lille biten med kode?

Kode

class oranges{
    public static void main(String args[]){
       double tall1;
       tall1 = 4.9;
       
       double tall2;
       tall2 = 5.1;
       
       System.out.print ("10-");
       System.out.print (tall1);
       System.out.print ("=");
       System.out.print(tall2);
    }
}
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Liten oppdatering . Nå er det sommerferie og har tatt meg tid til å begynne med å faktisk lære java. Ser på thenewboston sine videoer og har kommet til nummer 5. Hva synes dere om denne lille biten med kode?

Kode

class oranges{
    public static void main(String args[]){
       double tall1;
       tall1 = 4.9;
       
       double tall2;
       tall2 = 5.1;
       
       System.out.print ("10-");
       System.out.print (tall1);
       System.out.print ("=");
       System.out.print(tall2);
    }
}
Vis hele sitatet...
Dette ser veldig bra ut!
Om du ser på hoved playlist'a til thenewboston, og eventuelt advanced lista og Game-Development lista burde du vite det meste om Java. Da skal du klare å lage dine egne spill/applikasjoner uten problemer!

Bare husk at det er ingen skam å slå opp i en bok eller en video om man ikke husker hvordan man gjør noe! Stå på og ikke gi opp! =D
Starter med å se hoved playlist og arbeider meg framover . Går utifra at jeg kan bruke denne tråden hvis jeg trenger hjelp med noe.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Starter med å se hoved playlist og arbeider meg framover . Går utifra at jeg kan bruke denne tråden hvis jeg trenger hjelp med noe.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig!
Du kan også benytte deg av oppgaver for dere som starter med programmering og ta en titt på læremester/lærling tråden!

Vil også anbefale DCEmulation om du vil ha hjelp fra en 3. kanal. Det er en liten community, men det er -veldig- dyktige folk. Der har du mennesker som har jobbet med programmering i 10-15 år!
Prøvde å modifisere kalkulatoren i episode 7 så man skal kunne velge regneoperasjon. Kan dette fikses på en enkel måte?

Orginal

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer;
    
    	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
    	fnum = bucky.nextDouble();
    	
    	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
    	snum = bucky.nextDouble();

    	answer = fnum + snum;
    	System.out.println(answer);
    }
}
Mitt forsøk

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer, tegn;
    
    	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
    	fnum = bucky.nextDouble();

    	System.out.println("Velg regneoperasjon:");
    	tegn = bucky.nextDouble();
    	
    	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
    	snum = bucky.nextDouble();

    	answer = fnum tegn snum;
    	System.out.println(answer);
    }
}
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Prøvde å modifisere kalkulatoren i episode 7 så man skal kunne velge regneoperasjon. Kan dette fikses på en enkel måte?

Orginal

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer;
    
    	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
    	fnum = bucky.nextDouble();
    	
    	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
    	snum = bucky.nextDouble();

    	answer = fnum + snum;
    	System.out.println(answer);
    }
}
Mitt forsøk

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer, tegn;
    
    	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
    	fnum = bucky.nextDouble();

    	System.out.println("Velg regneoperasjon:");
    	tegn = bucky.nextDouble();
    	
    	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
    	snum = bucky.nextDouble();

    	answer = fnum tegn snum;
    	System.out.println(answer);
    }
}
Vis hele sitatet...
Bare bruk en if-statement.
Noe som at du spør hvilken regneoperasjon. Du får input fra brukerne (f.eks "addering" eller "substraksjon")
Følg opp med if-statement.
Hvis svaret er "addering" går du til skriptet som adderer tallene, er inputen "Substraksjon" går du til skriptet som substraherer!
Har ihvertfall kommet litt lengre, problemet er at den bare subtraherer.

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer, decide;
    
    	int enkel = 1;
    	
    	System.out.println("Tast 1 om du vil addere og 2 om du vil subtrahere");
    	enkel = (int) bucky.nextDouble();
        if (enkel < 1){
        	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
        	fnum = bucky.nextDouble();
        	
        	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
        	snum = bucky.nextDouble();

        	answer = fnum + snum;
        	System.out.println(answer);
        	
    	}else{
    		
    	}
    	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
    	fnum = bucky.nextDouble();
    	
    	System.out.println("Velg tall nummer 2:");
    	snum = bucky.nextDouble();

    	answer = fnum - snum;
    	System.out.println(answer);
    }
}
Edit: Fikk en annen til å hjelpe meg og han kom fram til dette.

Kode

import java.util.Scanner;

class kalkulator{
    public static void main(String args[]){
    	Scanner bucky = new Scanner(System.in);
    	double fnum, snum, answer, decide;
	boolean printResult = true;
    
    	String operasjon = "addere";
    	
    	System.out.println("Vil du addere eller subtrahere, multiplisere eller dividere?");
    	decide = bucky.nextDouble();

    	// Hente tall-input
	System.out.println("Velg tall nummer 1:");
        fnum = bucky.nextDouble();
        	
        System.out.println("Velg tall nummer 2:");
        snum = bucky.nextDouble();

	// Utføre operasjon på de tallene som er skrevet inn, ut fra hva som velges
    	if (operasjon == "addere"){
        	answer = fnum + snum;
    	} else if (operasjon == "subtrahere") {
		answer = fnum - snum;    		
    	} else if (operasjon == "multiplisere") {
		answer = fnum * snum;
	} else if (operasjon == "dividere") {
		answer = fnum / snum;
	} else {
		System.out.println("Du har ikke valgt hva du vil gjøre med tallene");
		printresult = false;
	}
	
	// Printe resultatet
	if (printresult) {
	    	System.out.println(answer);
	}
    }
}
Sist endret av Mkvarner; 22. juni 2012 kl. 01:14.
Når du skal sammenligne stringer, ikke bruk ==. Dette kan gi litt uventede restultater. Bruk heller operasjon.comparesTo("addere")==0
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvorfor ikke bare variabel1.equals("hva enn du vil her")? Det er jo mye enklere enn å sjekke om noe returnerer 0.

Forøvrig sa jeg det om ytelsen fordi han dro et tilfeldig tall ut fra intet, det kan jeg også gjøre

Han kunne alternativt sagt noe som f.eks "Jeg syntes det går raskere å programmere i Python enn det gjør i Java, og det tar mye mindre tid enn å programmere i C++".

Forøvrig er jo alt det relativt, hvis man faktisk kan et av programmeringsspråkene så vil det jo gå mye raskere å kode i det enn det blir å kode i et språk man må lære seg samtidig.

Syntes det er bra at TS valgte Java da det gir en grei innføring i objekt-orientert programmering samtidig som man vil lære de grunnleggende konseptene