Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1813
Hey,

Satt og funderte over min neste tur på flein, og som vanlig begynte mitt sarte sinn å vandre. Jeg begynte å se for meg barn på psykedelika, og forsåvidt også på andre stoffer.

I grunn synes jeg dette er en veldig interessant tanke, fordi barn er så forskjellige fra oss voksne. Hvordan vil et barn på 6-7 år takle en dose med flein eller LSD? Hva slags tanker gjør de seg? Hvordan takler de disse endringene? Hvor stor virkning vil barns tankegang ha på opplevelsen kontra en voksens?

Er det egentlig blitt forsket på dette? Testet ut på noen måte? Finnes det noen studier innenfor temaet?

Jeg er nysgjerrig på hvilke tanker dere gjør dere om dette
tja du har jo denne videoen fra når LSD først var oppdaget, i gamledager
Tviler vel på at studier med barn og narkotika ville kommet igjennom noen etisk komitte.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Å være et barn, er jo som å være på psykedelika. Se på en unge som går rundt på et supermarked eller tusenfryd, alt er magisk, alt er spennende. Det er kanskje derfor man tar psykedelika selv, for å fjerne alle "filtre" som gjør at dagligdagse ting oppfattes kjedelig, og ikke som noe nytt, vakkert og spennende.
Innviklingshemmet
Støtter Heffalompen. Det er kanskje litt av grunnen til at de som jobber med folk på avrusing alltid prøver å gi dem en ny hobby?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Interessante poenger!

Hvordan tror dere forholdet til en bad trip vil være? Tror dere det er noen mindre eller større sjanse for å få en bad trip hos små barn?

Barn er jo noe av det mest fantastiske vi har, i mine øyne, når det kommer til å studere hvordan de tenker og resonnerer, fordi den skiller seg så veldig fra vår egen tankemåte.

Eksempel: i Brüssel for noen uker siden gikk jeg og sambo tur i byen med hennes tante og onkel og deres to barn på henholdsvis 7 og 5 år. Jeg gikk foran med 7-åringen og vi kom til et overgangsfelt. Jeg ser til høyre, hvor en bil kommer rasende i ekstremt høy fart mot oss, og stopper. Så kjenner jeg noe løpe forbi meg og ser guttungen midt i veien. Jeg kastet meg etter ham og fikk revet ham ut av veien et minimumssekund før bilen kom rasende forbi. Da jeg med hjertet i halsen ga ham streng beskjed om at nå holdt han på å dø, fikk jeg følgende svar:

"Ta det med ro, det var jo en postbil, de kjører ikke like fort som andre biler."

Dette enkle faktumet sto så klart i hodet på den lille gutten, og det var ikke et fnugg av tvil om det i hans hode. Denne tankegangen, som går igjen hos mange barn, er for meg sinnsykt fascinerende!

Som en av dere skrev, så tviler jeg dog på at det er blitt forsket så mye på akkurat dette, men hadde vært interessant å lese
Dem har jo en fin tankegang på en måte, den blir jo ødelagt jo eldre man blir.
Venter i spenning, har ikke noe inspill, litt lat
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Det har sikkert skjedd i USA på 60tallet. Mye rart som skjedde da, blant annet rykter om at de testa LSD på delfiner osv.
Så et Tv-program her forleden hvor de snakket om forskning på barn og alkohol på slutten av 70-tallet tror jeg. Denne forskningen viste at barna var nærmest upåvirket av alkoholen i forhold til de voksened, selv om de fikk alkohol så de lå på lik promille. De fulgte også et forsker-team som startet disse forsøkene igjen(dog ikke med mennesker men med rotter), og de fikk akkuratt samme resultat. Tror dere dette også kan gjelle med psychedelia og andre stoffer?
Jeg føler meg veldig mye som et barn på psykedelika. Husker du hvor magisk en enkelt pinne kunne våre? Man plukker den opp og så blir det plutselig til et awsome sverd. Eller hvor mye moro man kunne ha det med noe så enkelt som en lekebil.
I mitt hode kommer mange av de "glemte" gleder tilbake på psykedelika.
Så akkurat hvordan man oppfatter verden og objekter er jeg ikke sikker på blir forandret om man gir et barn en dose LSD eller lignende. Jeg tror heller de blir super fasinert over fargene, mønstrene og den generelle forskyvningen av verden. Det er jo absolutt noe vi voksne også opplever, men jeg tror barn allerede er åpne i tankegangen så de ikke opplever den barnsligheten vi opplever.
Gary Fischer brukte LSD som behandling på barn med diverse psykiatriske lidelser som f.eks schizofreni. Barn helt ned i 4 års alderen.

Han har skrevet en meget interresant avhandling om det hele.

Intervju med Gary Fischer på Youtube
Sist endret av Bearass; 21. mars 2012 kl. 22:23.
Sitat av Chikara Vis innlegg
tja du har jo denne videoen fra når LSD først var oppdaget, i gamledager
Vis hele sitatet...
La merke til at man må være registrert for å se den pga 18års grense.
http://www.youtube.com/watch?v=kjSoFCj-t5I
Denne funker uten konto.

Har sett en dokumentar der unge folk fikk dmt (drikken med ett navn jeg ikke kan skrive. :P)
Men jeg finner den ikke, noen som vet hva dokumentaren heter?