Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 673
Ønsker kritikk på disse bildene, hva jeg kunne gjort annerledes osv.
Er tatt med ett litt eldre digitalkamera, så er ikke verdens beste kvalitet.

Takk på forhånd!
Hei!

Disse motivene var klassiske og kjedelige. Du har gått i samme fella som mange før deg, meg selv inkludert. Du har motivet midt i bildet. Benytt deg av det gyldne snitt. http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=1407 Bildene blir så mye bedre bare ved å benytte seg av det.

I bilde nr. 2 ser det ut som at det har skjedd noe galt med hvitbalansen. Hadde du fått med mer av bakgrunnen, som jeg synes er mye finere, hadde ikke det bildet blitt så værst.

Når jeg tar bilder, så tenker jeg at det er bygget opp av tre deler; forgrunn, senter og bakgrunn. kombiner det med http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field, så har du et bra utgangspunkt.

Og husk, du trenger ikke følge disse teknikkene slavisk, tørr å prøve noe nytt.

-JP
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Nå er ikke jeg en ekspert på fotografiapparater, men de tre første bildene har et blålig preg over seg, noe som pleier å komme av en feilinstilling på kamera. Det blålige preget ødela bildene ganske mye. Jeg likte det siste bildet best.
Helt enig, forferdelig med blåstikk i de første 3 bildene. Se om fu kan få korrigert fargene litt ps kanskje?
Ellers alt for midtstilt og rett slett litt småkjedelige motiver vi alle har sett før
Sort/hvit balansen er på blåbærtur. Bruker å ha det slik på mobilbildene mine, for ellers blir de mer gule. Men blå/kald undertone til sommerbilder av blomster blir ikke helt riktig.
Cv-Jannis's Avatar
Trådstarter
Ja jeg har visst hatt på noe som heter "kunstlys", og dermed har bildene fått ett blåaktig preg over seg, tenkte egentlig ikke over det.

Skal ta det av neste gang, tar veldig sjeldent bilder, så har lite erfaring.
Men takk for tips ivertfall, så jeg ikke gjør samme feilen flere ganger.
Da er det bare en ting å gjøre. Ut å knips til du får vannblemmer i pekefingeren.
tar to sek og ordne blåstikket i photoshop da.

color balance er din venn!