Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1770
Hei!

Kjøpte meg et tamron 70-300mm objektiv som jeg var ute og testet i dag. Har ikke testet det til makro fotografering enda, før i dag, så dette ble en av de første bildene. Gjør ikke noe om noen ønsker å komme med kritikk

http://bildr.no/thumb/194864.jpeg

Edit: ser at bildet ikke forminsker seg av seg selv på min pc, så hvis det er noen andre steder å legge ut bilder, er det bare å komme med forslag
Sist endret av Nicky 91; 6. mai 2008 kl. 18:32.
Jeg er ikke akkurat en fotograf , men jeg kan vell si at det i mitt syn ble ganske bra, skulle tatt bildet mens vingene ikke rørte seg.

Du kan jo prøve å legge bildene ut på www.imageshack.us
Hadde det ikkje vore for at vingene rørte slik på seg, så ville det biletet vore endå kulare enn det det er...
Sitat av runis
Du kan jo prøve å legge bildene ut på www.imageshack.us
Vis hele sitatet...
Ehh?? Treigeste som finnes! Skryte av vidarlo (ja, jeg sier vidarlo, og ikke slashdot) sin bildeopplastningstjeneste https://imma.gr/ (legg også merke til at jeg bruker garpegenitiv)

On topic: Du har fått med sinnsykt mye detaljer. Grei plassering, men kunne vært litt mer luft etter min menig. Siden du ikke har drevet med det før var det bra. Vingene burde vært helt stille, men det har jo ikke du kontroll over.

Bra bilde.
syntest det var stilig at ingene beveget seg og var uklære, mens resten er ganske skarpt, jeg
Trådstarter
42 0
Tusen takk for flott kritikk, greit å ha noe å jobbe etter Var ikke så lett å ta bilde når vingene var stille. Den fløy rundt hele tiden:P
Fint bilde. Men hvordan insekt er det? så skikkelig snodig ut en langskankehummle?
Trådstarter
42 0
hehe, det er ikke godt å si:P er ikke akkurat ekspert på området, for å si det sånn
Fine detaljer, men for Guds skyld, nedskaler bilde!
Jeg likte også at vingene var uklare som følger av den høye slagfrekvensen. Fint bilde. Lite konstruktiv kritikk, med andre ord, men en faderlig klapp på ryggen er det da.
I beste fall ordinært. Viss du er ute etter å ta et bra bilde må du være mer kreativ. Dette er tatt bilde av mange ganger før.

Jeg er enig med Fardin som etterlyser mer luft. Fargene var og litt blasse, litt mer kontraster hadde gjort seg. Vingene til insektet går i ett med bakgrunnen, noe som gjør at hele dybden i bildet forsvinner. Alt i alt synes jeg det var et temmelig kjedelig bilde.
Jeg foreslår at du går ut i hagen og prøver en gang til. For all del, teori kan være vanskelig å oversette til praksis, men dette bildet synes jeg du ikke har jobbet godt nok med.
Bildet ble en anelse lite, du har ikke et i høyere oppløsning?
Trådstarter
42 0
Nei, desverre, 3544x2516 er det eneste jeg har.

Edit: du trykket vell på det lille bildet??
Sist endret av Nicky 91; 7. mai 2008 kl. 16:14.
Ikke umulig at Tjukken over her var ironisk...
Jeg pleier å skalere ned bildet så det har 1000pixler den lengste veien, det holder i massevis. Om folk vil ha større kan du legge ut det i tillegg.

Konstruktivt om bildet: Greit utsnitt, men ikke topp. Synd du har så lav lysfølsomhet (ISO). Jeg hadde nok stilt den opp til 400 (Canon 400D takler det ypperlig). Da kunne du både økt blendertallet (som nå er f/5,6) og hatt hurtigere lukkertid.
Det ville hjulpet litt på den kromatiske aberrasjonen (les mer her) du ser svært tydelig rundt de lyseste områdene på blomsten. Det ville også "frosset" vingene litt mer. Slik det er nå synes jeg de er i overkant uklare.

Forøvrig er det en tommelfingerregel å ha lukkertid lik eller høyere enn brennvidden. Det vil si at om du zoomer inn til 300mm bør du ikke gå under 1/300s lukkertid (her har du 1/250s på 300mm). Det vil gjøre det mye enklere for deg å sikre klare bilder. Ikke at dette bildet viste tegn til uskarphet grunnet bevegelse i kameraet.

Ellers var bildet litt tungt i overkant. Fint tenkt med tredeling og plassering på det horisontale plan, men er ikke helt enig i y-aksen din.
Trådstarter
42 0
ok, tok ikke den jeg hehe.

Takk, der fikk jeg noen fine tips. Har ikke drevet så mye med makro fotografering før, så jeg var ikke klar over dette med lukkertid og iso
Sitat av Nicky 91
Takk, der fikk jeg noen fine tips. Har ikke drevet så mye med makro fotografering før, så jeg var ikke klar over dette med lukkertid og iso
Vis hele sitatet...
Lukkertid og ISO er vel ikke spesielt for makrofotografering?
Grisefett bilde da! Hvor nært sto du da du tok bildet ?
Høyreklikk på bildet og velg "view image" til deg tjukken
Sitat av Harp0
Lukkertid og ISO er vel ikke spesielt for makrofotografering?
Vis hele sitatet...
Tror han mener fotografering generelt. Lukkertid og ISO er vikitg uansett. Anbefaler deg å lese litt om fototeknikk, slik at kritikken du får blir forståelig

-JP
Sitat av JohnPetrucci
Tror han mener fotografering generelt. Lukkertid og ISO er vikitg uansett. Anbefaler deg å lese litt om fototeknikk, slik at kritikken du får blir forståelig
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over dette. Tar bilder selv, til tross for at det ikke har blitt så mye i det siste.

Til trådstarter: Syntes bildet var bra, fin komposisjon. Men som de andre har nevnt hadde bildet blitt enda kulere dersom du hadde fått vingene klarere.
Trådstarter
42 0
Sitat av JohnPetrucci
Tror han mener fotografering generelt. Lukkertid og ISO er vikitg uansett. Anbefaler deg å lese litt om fototeknikk, slik at kritikken du får blir forståelig

-JP
Vis hele sitatet...
Stemmer det mente sånn generelt

Edit: OracIe, jeg sto ca 60 cm unna da jeg tok bildet
Sist endret av Nicky 91; 8. mai 2008 kl. 17:43.