Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1682
Var ute her en dag å knipsa noen skateboard bilder i raw-format. Lekte meg litt med innstillingene, dette ble da resultatet:



Selve trikset er ikke akkuratt vilt, men synes selv at bilde ble kult med denne effekten. Bilde er ikke beskjært enda, så beskjæringstips taes imot
Sist endret av Berre; 11. april 2008 kl. 12:18. Grunn: glemte noe
Syntes du skulle hatt raskere lukker for å ikke få bevegelsesuskarphet. Du burde også stått på andre siden for å få med ansiktet på skateren. det er også litt overeksponert på t-skjorten hans, ellers helt greit
Berre's Avatar
Trådstarter
Sitat av pwner2k
Syntes du skulle hatt raskere lukker for å ikke få bevegelsesuskarphet. Du burde også stått på andre siden for å få med ansiktet på skateren. det er også litt overeksponert på t-skjorten hans, ellers helt greit
Vis hele sitatet...

Litt av meningen å få bevegelsesuskarphet i denne sammenhengen, synes det gir meget god bevegelse i bildet. Men det er da min mening, bildet skal ikke brukes i 3888xwhatever uansett

Synes utsnittet ble bra jeg, er ikke bestandig nødvendig å få med ansiktet på personen i skateboardbilder.

Overeskponert t-skjorte, ja. Skal prøve å leke meg litt mer med raw-fila for å se om jeg kan få ordnet det.
burde vært kuttet ved stolpen, alt til venstre for den stjeler all oppmerksomheten bort fra skateren.
en ser først skiltet og hjørnet på huset, så, åja, derja, der er jo en skater..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg ser nesten ikke skateboardet, det er så mange gråtoner at det er vanskelig å se forskjell i dette området.
Hvilken effekt er det du tenker på? Forøverig er det et svært rotete bilde, alt jeg ser er noen kasser og et rødt hus. Dette er ikke noe beskjæring kan fikse. Prøv å ha en simplere bakgrunn neste gang.
på et skateboard bilde bør det komme tydelig frem hvilket triks som utføres. er bs 180 eller er det en grind?
Sist endret av pimp; 11. april 2008 kl. 17:18.
Jeg digger egentlig skatebilder, men dette ble litt mye rot.
Jeg er heller ikke fan av så eksepsjonelt falsk vignett, og jeg ville roet litt ned på kontrasten, eller i hvert fall masket den inn på passende steder, så slipper du å få så dominerende skyggeområder.
Også ville jeg resizet, slik at vi faktisk ser det bildet du har laget. Browsere er nemlig ikke særlig gode på nedskalering, så bildet kunne vært 294 ganger skarpere, og linjer kunne forblitt rette, hvis du bare gadd å gjøre det før du postet.
Sist endret av patches; 11. april 2008 kl. 17:58.
Berre's Avatar
Trådstarter
Mulig jeg er den enesten som ser dette men:

På Levanger hvor jeg bor, er det ufattelig dårlig med skatespotter, skateparken vår er raponert av småunger på sykkel. Vi fant denne spotten og satt bare alle paller osv til siden. Det jeg da skal frem til, er at det er realiteten på Levanger at man må bare gjøre det beste ut av situasjonen, og med tanke på at en sur butikkeier kunne kommet å jagd oss vekk så tok vi oss ikke tid til å flytte alt rotet i bakgrunnen.

Som jeg sa, har jeg ikke beskjært bilde, men ser jeg har fått noen tips her, så skal se på det.

Som slækkern sier så er nok etterjusteringene noe overkill, men jeg synes personlig at det ble fett.

Så for de som tror jeg postet bilde for skryt, så tok dere feil. Er kun ute etter å høre hva folk synes, og få god konstruktiv kritikk. Ikke at jeg hører på alle's meninger her inne da.
At det er dårlig med spots på Levanger er ingen unnskyldning for at bildet er rotete. Folket må få lov til å si hva de mener og gi de tilbakemeldingene de ønsker. Det er vel derfor du har lagt ut bildet?

Jeg syntes også at bildet er svært rotete, og på grunn av alt rotet ser man nesten ikke skateren. Ikke syntes jeg det er noe spesielt med bildet eller. Skjønner at du vil vise fram hva du har gjort med raw-formatet, men syntes du kunne hatt et mye bedre motiv enn dette.
Jeg synes ikke dette sier noe om skating i det hele tatt (jeg skater selv, og tar selv bilder, det har du sett). Som regel så satser man på lave vinkler og closeups når man skater (det finnes selvfølgelig andre måter å ta skatebilder på, men det er mest vanlig).

Akkurat i ditt tilfellet så synes jeg du har bomma totalt på skatebildet, det er altfor mye rot. Selve bygget tar altfor mye av oppmerksomheten, skatern er også overeksponert. (hvit t-skjorte+sol=bad)

At bildet er uskarpt pga. lukkertiden synes jeg burde variere litt fra bilde til bilde, noen ganger er det kult, noen ganger er det ikke gult. Tingen med å få bevegelse i bildet er å panorere (eller hva det heter), det vil si at du følger objektet samtidig som fokusen står på han, dermed vil bakgrunnen være i bevegelse og du vil mest sannsynlig se skatern i fart. Å se en skater slikt som det her synes jeg ikke noe om i det hele tatt.

Der har du min mening, det er masse å lære når man tar skatebildet, du må tenkte på alt samtidig som alt skjer fort. Det tar ofte flere timer og få veldig bra skatebilder (hvis man tenker på at alt skal plaffe, skateren skal være fornøyd med trikset osv.).

- lundern
Ansiktet til skateren er mye mer interessant enn ryggen. Du er dessuten altfor langt unna, det er ikke skateren som er i fokus. Vill ikke hatt med så mye asfalt i forgrunnen, også synes jeg du har vært litt for hard på spakene når det gjelder fargebalansen.
Så for å si det kort: Bildet kunne ha blitt mye bedre hadde du valgt en annen vinkel og tatt hensyn til alt rotet.

Et lite råd på tampen; Har du prøvd "rear curtain" som blitz-instilling? Gir en veldig kul effekt kombinert med panorering.

Some cameras offer the ability to fire the flash at just before the second curtain closes. This is called rear (or second) curtain sync, and it is used to freeze motion at the end of the exposure. When making long exposures while firing a flash, rear curtain sync creates the effect of motion blur trailing the main subject.
Vis hele sitatet...
Kan anbefale å bruke rear flashen, dette kan du også stille inn ved å bruk en ekstern blits med TTL modus.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skate og bladebilder er tingen, men dette var jo rett og slett ikke bra. Trikset var ikke bra, jeg skjønte ikke hvilken effekt du skulle fram til + at du burde ta med fjeset hans!
Rydd bort alt som står i bakgrunnen der, legg/sett deg ned så nærme du tør, og ta bildet på nytt, beklager, men det var alt for mye rot bak fyren :/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du hadde satt deg ned på huk, eventuelt gått litt nærmere (og tatt bildet i portrettformatsjit), så hadde det blitt mye mere spennende ^^
En ting er lukkertid og eksponering, men hadde du stått lengre unna og brukt tele og fått bakgrunnen mer difus så hadde det blitt bedre. Bakgrunnen er mer i fokus en skateren.