Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 309621
Sitat av Afasar Vis innlegg
Med mindre du får med en sopp i Cortenarius-slekten (slørsopper (hvorav mange inneholder den meget potente giften orellanin)), skal det ikke være noe problem. I den slekten finnes det flere i Norge, hvor butt og spiss giftslørsopp er de mest kjente og giftigste. Alle slørsopper danner mykorrhiza (sopprot) med trær, så de vokser ikke der spiss fleinsopp vanligvis vokser. Hold dere unna skogen!
Vis hele sitatet...
Ah, ok. Satser på at evt. sopper som er giftig og ligner på fleinsopp kan blandes i posen uten at det er krise. Takker
Hallo!
Jeg har ett spørsmål som haster litt. Går det fint om jeg tørker soppen i stekeovnen på ca 50 grader ?
Jeg må få de tørket ganske fort å kan ikke tenke meg at dette skulle ødelegge soppen på noen måte ?
Sitat av Longtimegone Vis innlegg
Hallo!
Jeg har ett spørsmål som haster litt. Går det fint om jeg tørker soppen i stekeovnen på ca 50 grader ?
Jeg må få de tørket ganske fort å kan ikke tenke meg at dette skulle ødelegge soppen på noen måte ?
Vis hele sitatet...
Jo høyere temp, jo mer virkestoff vil gå tapt. Jeg kan dog ikek se for meg at 50 grader celsius i en kort periode vil gjøre soppen ubrukelig. Om du har en ovn med viftefunksjon, og termostat som går lavere enn 50 grader, er det dog enda bedre
Takker for den !
Første gangen jeg har funnet flein så jeg vil nødig sløse med virkestoffene !

Har stått i ca 15 min nå, regner med jeg blir å ha den der en times tid. Det er vel slik at soppen skal være knusktørr når den en klar til konsumering ? :P
Sitat av Longtimegone Vis innlegg
Takker for den !
Første gangen jeg har funnet flein så jeg vil nødig sløse med virkestoffene !

Har stått i ca 15 min nå, regner med jeg blir å ha den der en times tid. Det er vel slik at soppen skal være knusktørr når den en klar til konsumering ? :P
Vis hele sitatet...
Hvis du skal konsumere soppen umiddelbart, trenger du ikke å tenke på tørking. Det er kun hvis den skal lagres at den må tørkes.

Edit: Du er sikker på at det er riktig sopp, sant?
Sist endret av felix_poker; 30. september 2010 kl. 11:47.
Okey!
Så jeg trenger kun tørke dem om jeg skal oppbevare dem lenge, altså 2 uker + ?

Hmm, ikke 100% sikker men har veldig stor tro på at det er det. Legger opp ett bilde så kanskje du kan hjelpe meg å si hva du tror ?

Får ikke inn bilde, skal prøve å få det til kommer sikkert til slutt

[IMG][url=http://picz.no/829]

Lenke: http://picz.no/829

Flein ?
Sist endret av Longtimegone; 30. september 2010 kl. 12:03.
Svært uttydelig bilde, men jo det ser ut som flein(kan ikke si jeg er 100% sikker siden bildet er dårlig). Noen er jeg dog litt usikker på.
1 fra venstre nederste rad.
4 og 5 fra venstre nederste rad.
Last gjerne opp et bilde med bedre kvalitet, better safe than sorry.
[IMG][/IMG]

Bildene er tatt med ett middelmådig mobilkamera derfor er det ikke så bra kvalitet.
Sitat av Longtimegone Vis innlegg
Så jeg trenger kun tørke dem om jeg skal oppbevare dem lenge, altså 2 uker + ?
Vis hele sitatet...
Altså, på to uker vil jo soppen for lengst ha tørket i romtemp. uansett. Det som er viktig, er at man ikke pakker ned fersk sopp i f. eks. en lufttett boks. Da vil de lett kunne råtne og brytes ned. Hvis de skal lagres lufttett, i plast eller glassbeholder f. eks., er det viktig at de er tørre først. Om man skal lagre dem i en skuff, eller spise dem med det samme, er det ikke noe behov for å ovnstørke først.
Sitat av Longtimegone Vis innlegg
Hmm, ikke 100% sikker men har veldig stor tro på at det er det. Legger opp ett bilde så kanskje du kan hjelpe meg å si hva du tror ?
Vis hele sitatet...
Litt dårlige bilder ja, men enkelte av soppene er helt tydelig fleinsopp. Ta utgangspunkt i de du er helt 100% sikker på, og kast alt som ikke matcher. Better safe than sorry og nyreløs
Afasar, takk for opplysningene. Ett kvalitetspoeng til deg. Dårlig beite her om dagen. Så kan det kanskje skyldes overbeskatning fra min side, likevel.

Har aldri gått så mye på sauebeite. Men det kan kanskje være der de virkelige skattene ligger gjemt.
Dette er sansynligvis way off topic, men noen som har noen gode "forklaringer på hvorfor du saumfarer kirkegården/jordet/sauebeitet mitt?" :P
Sitat av thatsmeallright Vis innlegg
Dette er sansynligvis way off topic, men noen som har noen gode "forklaringer på hvorfor du saumfarer kirkegården/jordet/sauebeitet mitt?" :P
Vis hele sitatet...
Fordi vi skal plukke flein vel! Lete, lete-- plukke, plukke!
Synes å huske at det er viktig å tørke soppen for konsumering uansett, jeg.
Er noe med at den er giftig, før den tørkes, i likhet med mye annen sopp.
Er et stoff i soppen, som blir til et annet stoff.
Husker ikke detaljene, men linkene i den første posten i denne tråden kan sikkert hjelpe.
Sitat av Woddy Vis innlegg
Synes å huske at det er viktig å tørke soppen for konsumering uansett, jeg.
Er noe med at den er giftig, før den tørkes, i likhet med mye annen sopp.
Er et stoff i soppen, som blir til et annet stoff.
Husker ikke detaljene, men linkene i den første posten i denne tråden kan sikkert hjelpe.
Vis hele sitatet...
Du tenker på rød fluesopp. Fleinsopp er lik tørket som utørket.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Do not want, virket som en ekkelt type.
Vis hele sitatet...
Hehe... Det var en svært intens opplevelse ja. Hadde aldri trodd sopp

kunne ta meg så langt. Jeg visste hverken hvem, hvor eller hva jeg var.

Vettskremt er vel en passende beskrivelse, og jeg sverget under trippen

at jeg aldri skulle røre djevelskapen igjen. Men det gikk ikke så veldig

lang tid før jeg spiste på ny, dog langt fra like stor dose.

Lurer på om noen her har liknende erfaringer?
http://img692.imageshack.us/i/foto0254p.jpg/
http://img689.imageshack.us/i/foto0255y.jpg/

Hva tror dere? de er litt gammel og mørke så har problemer med å se om det er flein selv

http://img689.imageshack.us/i/foto0255y.jpg/

http://img692.imageshack.us/i/foto0254p.jpg/

det funka vist ikke, så legger ut linken bare :P
bewaah, det er en annen tråd for identifisering, men regner med det blir flytta, vis ikke, burde du ta bedre bilder å poste de her.
Sist endret av Sixpounder; 5. oktober 2010 kl. 15:55.
Sitat av pez Vis innlegg
Var på en tur for å finne noen flein, faen ikke lett.. fannt noen som likna veldig men vet ikke, noen som kan avkrefte eller bekrefte om dette er flein? =)

http://www.flickr.com/photos/54683488@N03/5065037785/
http://www.flickr.com/photos/54683488@N03/5065645580/

http://www.flickr.com/photos/54683488@N03/5065037785/
http://www.flickr.com/photos/54683488@N03/5065645580/
Vis hele sitatet...
Ta noen litt klarere bilder, og post i denne tråden i stedet http://freak.no/forum/showthread.php?t=94893
Vet at dette sikkert har blitt spurt titals av ganger før, men når er det for kaldt for soppen og hvor godt tåler den snø?
tipper grensa går ved overgangen fra okt. -nov.
Skjønner det utifra hva jeg har lest, men vær og temperatur varierer jo svært.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dere sier at saue beiter er bra til og finne flein på, hva sier dere til et ku beite, kommer jeg til og få noe sukksess tror dere?
Jeg har gode erfaringer med kubeiter også ja. Både ku, sau og hest.
Okei takk
Da stikker jeg ut ikvled med lommelykta mi og leiter Er det slik at dem er spredd rundt åver hele jordet eller er dem samlet på forsjellige plasser ?
Det varierer. Noen steder vokser de i tuer av gresstuster, altså samlet i små familier rundt omkring, og andre steder vokser de enkeltvis. Ofte finnes der flere i nærheten av der man alt har funnet, og det er ikke uvanlig å finne "årer" eller små stier av sopp som man kan følge bortover.
Okei, takker!
Tror du sjansene er store for og finne flein etter en uke med snø? Eller burde jeg ikke ha for store forhåpninger?
Det begynner å se stygt ut, men slettes ikke umulig. Naturen er fantastisk til tider.
Hvor lenge har det vært snøfritt nå da?
Det ligger litt snø igjen!
Det er ikke værre enn at du får ta deg en tur ut å se selv
Finner du noe er det jo flott, hvis ikke har du ihvertfall vært ute i løpet av dagen Hahaha.
Hehe
Det er for mørkt, jeg stikker heller ut i morgen når det er lyst
Håper jeg finner noe! ;p
Har aldri plukket flein før!
Sitat av MrT4lmus Vis innlegg
Hehe
Det er for mørkt, jeg stikker heller ut i morgen når det er lyst
Håper jeg finner noe! ;p
Har aldri plukket flein før!
Vis hele sitatet...
Lykke til da, og legg ut bilder for identifisering uansett, hvis det er første gang du plukker, har sett ett par tullinger her på forumet i år som enten har trolla forumet, vært griseheldige, eller er døde nå.
Feil sopp er ikke til å kødde med.

Tar meg en tur på plassene mine i morgen selv bare for å se om snøværet vi hadde her på østlandet drepte sesongen eller ikke
Ble litt usikker på det temaet der....
Er det noen som har noen gode erfaringer å dele om å se på film under flein?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Er det noen som har noen gode erfaringer å dele om å se på film under flein?
Vis hele sitatet...
Synes selv film og tv-spill er totalt uinterressant på sopp. Men, kan jo være du digger det. Personlig mener jeg det er så mye annet gøy å gjøre enn å sitte å se på en boks. Skal sies at på veldig små doser flein så er film ganske gøy, når doseringen er under grammet. Men allikevel detter det litt i skyggen av andre ting man kan finne på: gå tur i skogen, skrelle appelsiner, ligge i gresset og se på himmelen+++
Ja, du har helt rett i det Men jeg hadde litt lyst å prøve å leve meg inn filmverdenen mens jeg var på kino.. Kan prøve meg på en mild dose
Ohh, regner med at Avatar i 3D hadde vært megafett på sopp. Eller megafeil. Hvem vet
Tja, muligens. De gangene jeg har satt på TV'en på tripp har jeg sjelden forstått noe som helst av det som foregår. Tror nok Avatar i 3D hadde blitt litt i overkant.

Somregel er det mest interessant å mane fram ting på egenhånd synes jeg.
Har selv opplevd film bli både helt megaperfekt og helt megafeil , alt etter filmen egentlig. En tåpelig amerikansk komedie kan lett bli masete og gjentagende, en håpløs skrekkfilm overfladisk, og teit. I motsetning kan tegnefilm være hysterisk og fremkalle vanvittige latterkuler, mens episke spillefilmer som Ringenes Herre gi deg en totalt trolsk opplevelse

I min erfaring ivertfall!
▼ ... over en uke senere ... ▼
På større doser begynner øynene å bevege seg uavhengig av hverandre, og da tror jeg det skal litt til å tune inn på 3D-effekten.
Kjapt spm. Har noen sopp tørka sopp som har ligget dypfryst i noen snusbokser i 2-3 måneder. Føler meg ganske sikker selv, men vil være sikker på jeg ikke trøkker i meg sopp som bare fører til oppkast pga. lite virkestoff. Så kan de ha blitt dårlige/mindre virkning på de? Evt. hvor lenge kan de ligge der? Takk for svar
Så lenge de var skikkelig tørket før du fryste dem ned så er de helt fine fortsatt, og kan lagres veldig lenge slik =)
Sist endret av Sky; 17. november 2010 kl. 15:33.
Flotters
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jess, da var mitt livs andre trip ved veis ende. Digger afterglowen, alt er så smoth
Var litt stress å lande istad. Er også litt skeptisk til måten fleinsopp bølger seg(rolige partier, så går det helt amok med tankespinn før jeg plutselig er en nykter-fyr i en flein-kropp.) Relativ heavy bodyload. Slenger opp mer seinere
Nå er det jobbings
Sist endret av Revbatim; 27. november 2010 kl. 10:40.
Prøvde å søke, men det var vist ikke så lett. "mat og fleinsopp" :P

For å oppnå en "best" mulig rus, er det best å ikke spise først eller spise under rusen eller ikke spise i det heletatt?

Det dreier seg om maks 80 sopp tipper jeg.
Jeg pleier og spise ett godt måltid 3-4timer før jeg eter soppen..funker alltid bra da.Tips for og få raskest opptur på soppen,tygg alt sammen i munnen i ett par minutter,fortsett helt til alt er som en mos i munnen før du svelger det..Da pleier det og kicke inn rimelig fort på meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hmm... Jeg kom til å tenke på noe helt random. Litt teit, men for min del jævlig interresant. Er det noen som har prøvd å onanere under en trip? Og hvordan er det?
Sitat av Gardmeister Vis innlegg
Hmm... Jeg kom til å tenke på noe helt random. Litt teit, men for min del jævlig interresant. Er det noen som har prøvd å onanere under en trip? Og hvordan er det?
Vis hele sitatet...
Dette er riktignok ikke under en sopptrip, men Ulldott prøver
Sist endret av Sky; 28. desember 2010 kl. 23:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken måte syns dere er best å innta fleinsopp egentlig? Når de er råe, tørka eller soppte? Og hva er forskjellen på det? Lengden på trippen,opptur eller hva?
Sitat av Highness Vis innlegg
Hvilken måte syns dere er best å innta fleinsopp egentlig? Når de er råe, tørka eller soppte? Og hva er forskjellen på det? Lengden på trippen,opptur eller hva?
Vis hele sitatet...
Har kun prøvd tørket og i teform.

Tørka sopp:
- smaker dritt
- magen min blir ikke helt fornøyd med dette.
- Blir av og til oppkast.
- Jeg blir som regel "kastet" inn i den psykadeliske verden.
- Oppturen er som regel spesielt kvalme.
- Nedturen går i bølger.
- Vanskelig å vite om man er kommet ned eller ei.
-/+ Intens peak
+ Fungerer kjapt

Te:
- Mindre virkestoff
+ Virkningen kommer mer "litt-etter-litt"
+ Peaken er ikke fullt så kraftig, men får en mer jevn topp,
+ smaken går ann å venne seg til (i hvertfall der og da)
+ turen ned har god glid og flyt
+ Lengre virkning, opp til 2 timer lengre enn v/tørket sopp

Dette er iallefall mine erfaringer. Så jeg foretrekker å lage te.
Det skal også nevnes at jeg som regel alltid pleier å faste ca 24t før trip. Dette har helt klart en merkbar effekt i forhold til å ikke faste. Begge inntaksmetodene er benyttet med fasting.
Sist endret av Vandringsmann; 10. januar 2011 kl. 19:58. Grunn: Tilleggstoff og skriveleif
Hvordan ville det funka å spise soppen man har laget te på i tillegg til teen?
Har du prøvd det?
Jeg har prøvd.
Fungerer helt greit.

Jeg kan ikke si at jeg merker veldig mye forskjell på fersk og tørr sopp.