Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1293
Hva som er forskjellen mellom windows OEM versjon og vanelig? Tenker spesielt på windows vista ultimate norsk OEM 64bit
OEM vil si at den er bundlet med hardware og er derfor billigere. Det er ingen forskjell på dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Origina...t_manufacturer
X|T
Trådstarter
11 0
Så jeg ville ikke kunne bruke den på en egen bygd pc?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av X|T
Så jeg ville ikke kunne bruke den på en egen bygd pc?
Vis hele sitatet...
Jo. Men du har ikkje rett på support fra MS.
X|T
Trådstarter
11 0
Ja ja support fra MS er vel ikke min største begymring:P OEM av Vista Ultimate Norsk 64bit koster ca1700kr mens den vanelige versjoen koster ca 4500kr (kompett.no). Så det er jo noen penger å spare for stakkars som nettopp har kjøpt ny pc:P
Husk at den dagen du bytter PC, så vil ikke denne lisensen fungere lenger.
Joda. Den bare er ikke lovlig. Bare or ringe MS og si at du har bytta et par ting, også får du melding. Så resetter de den. Null problem.
Sitat av MagicalTrevor
Joda. Den bare er ikke lovlig. Bare or ringe MS og si at du har bytta et par ting, også får du melding. Så resetter de den. Null problem.
Vis hele sitatet...

OT: Hvor har du vært i det siste?
X|T
Trådstarter
11 0
Sitat av Nenzo
Husk at den dagen du bytter PC, så vil ikke denne lisensen fungere lenger.
Vis hele sitatet...

Skla vel ha den nye Pc'en min ei god stund vært fall. Og siden det er masse penger å spare på å kjøpe OEM utganven og ikke noen speielle ulemper med den så er vel det et godt valg for en fattig hard gamer
Sist endret av X|T; 22. januar 2008 kl. 10:42.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Er det noen faktiske forskjeller på OEM og retail cd/installasjonene slik at man ikke kan aktivere en retail windows installasjon med en OEM lisens/nøkkel?
Sist endret av z0p; 22. januar 2008 kl. 12:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva om man har OEM-utgaven og må ta en reinstall?.. Ingen CD jo. MS er griske pakk.
Sitat av zgum
Hva om man har OEM-utgaven og må ta en reinstall?.. Ingen CD jo. MS er griske pakk.
Vis hele sitatet...
Du får ofte en recovery-cd når du kjøper en maskin med OEM-Windows da..
Det er om du kjøper en DELL eller lignende.. Kjøper du en OEM cd får du med media.

Er det preinstallert har du dog serienummeret ditt. Da kan du laste ned media.(Med riktig språk seff) og installere med ditt serienummer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zgum
Hva om man har OEM-utgaven og må ta en reinstall?.. Ingen CD jo. MS er griske pakk.
Vis hele sitatet...
I OEM-versjonen så er det ikkje MS sitt ansvar å distribuere media, men levrandøren av PCen. En god del levrandører har kutta ut CDen til fordel for recovery-partisjoner, og det teller som din kopi. At du har greid å rote vekk den partisjonen er di sak, på samme måte som det er di sak om du roter vekk CDen som fulgte med.
Jeg har akkurat kjøpt meg en bærbar (Lenovo 3000 N100 fra IBM). Den var et varp (knappe 5000,- fra mpx), men kjører etter min mening altfor tregt med Vista selv om den har 2048 RAM og jeg har tweaka systemet. Vista var, som Vidarlo skriver, forhåndsinstallert, uten CDer, men med recovery-partisjon og mulighet til å brenne ut ett sett med recovery-CDer. På undersiden av maskinen er et MSklistremerke med lisensnøkkel.

Saken er at nå har jeg lyst til å avinstallere Vista på den nye maskinen, og overføre lisensen til min kraftigere stasjonære, og så installere min gamle XP-lisens på den bærbare. For å gjøre det trenger jeg selvsagt en Vista-CD. Jeg har akkurat ringt support, og de sier at de ikke sender ut operativsystem-cder fordi OEM-versjonen kun er ment til å bruke på maskinen den blir solgt med.

WTF?? Jeg blir så sint- ARG!! Hvordan i huleste kan Microsoft drive på denne aggressive, bruker-uvennlige måten?

Uansett, er det noen her som har en løsning på dette problemet? Som jeg ser det, så er det et 100% legitimt ønske jeg har: å bytte 2 lovlige lisenser på mine 2 lovlige PCer. Går det f.eks an å kontakte Microsoft og be om å få kjøpe/laste ned en installasjons-CD til en rimelig penge? Eller evnt. laste ned en piratkopi av samme Vista-versjon, deaktivere lisensen på den bærbare, og så aktivere på den stasjonære?

Takknemlig for alle input!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Last ned en cd fra TPB og aktiver med din lovlige key. Er ikke sikkert at det går å aktivere lisensen på en annen maskin.
▼ ... over en måned senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Så for 1.600 kroner er Vistaen min klistret til datamaskinen for alltid. Og jeg kan kjøre full reinstall så mye jeg vil? Er noe annet enn hovedkortet som må byttes før lisensen ikke aksepteres noe mer?
Aktiveringen til OEM er heller ikke helt stabil. Jeg formaterte maskinen først etter 120 dager. Etter at det hadde gått rundt 30 dager så tok jeg en titt i kontrollpanelet for å se hvor lenge jeg hadde igjen før jeg måtte fornye den igjen. Da sto det plutselig at Windows var aktivert. Har tidligere erfart i også Xp at OEM-versjonene noen ganger aktiverer seg selv når du har 1 dag igjen.

Jeg har alltid kjøpt OEM versjoner pga. at jeg ikke har den tykkeste lommeboken, men byttet hovedkort og maskin flere ganger uten å kjøpe ny lisens. Som sagt går du glipp av kundeservice om du har en OEM versjon, men jeg har heller aldri hatt bruk for å kontakte dem for hjelp.
Sist endret av ma10as; 26. april 2008 kl. 15:21.
Med Windows OEM versjoner og slike koder som henger under PCen, er det ofte knyttet mot BIOSen i den aktuelle PCen også.

Bare så det er nevnt. Om du kan bruke en OEM key på en annen PC vet jeg ikke om er mulig.
Ettersom det har enn viss tilknytning mot BIOS og oppsettet på den PCen det fulgte med på....
brgr: det der er tull. Ingen OS er bundet opp mot BIOS på noen slik måte. En OEM-versjon av Windows er en versjon som er beregnet på salg til OEMs (Original Equipment Manufacturer), altså produsenter som HP eller Dell (eller Komplett, ettersom de bygger PCer). Disse har ikke den fancy innpakningen som end user-versjonene har, og gir ikke rett til kundestøtte fra Microsoft, men er billigere pga. avtaler gjort mellom OEMen og Microsoft. Ofte innebærer dette at OEMen bare vil selge softwaren sammen med hardware, men Komplett er visst snille/liberale på det feltet. Softwaremessig burde de være fullstendig identiske.

policeboy: hadde du virkelig forventet noe annet? Det du kjøpte var en pc inkludert et OS, ikke en pc pluss et OS. Stor forskjell. En forutsetning for kjøpet var at OSet var installert på pcen, og da i teorien bare kan brukes på denne (Sluttbrukerlisensavtalen (EULAen) for Windows nevner spesifikt dette, at en windows-lisens kun er til bruk på én pc). En lisens som er tatt i bruk er tatt i bruk "for evig" - og for den pcen alene. Det er til og med begrensninger på hvor store hardwareforandringer du kan gjøre i systemet før du må aktivere på nytt/kjøpe en ny lisens (noe som var et ganske hett diskutert tema før lanseringen av Vista).
En ting du kan prøve er å lage et image av vista-disken og overføre dette til desktopen, for så å klone det over på disken der. Jeg aner ikke om dette det faktisk vil virke, men det kan være verd et forsøk. Dette vil gi et identisk OS på desktopen som på laptopen, så du vil trenge å installere noen drivere og slikt, men ellers burde ting fungere. Verktøy for å gjøre dette finner du f.eks. her.
Sist endret av Kråketær; 26. april 2008 kl. 21:32.