Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1062
Hei! Jeg har et lite problem, som jeg håper at dere snille, gode dataeksperter her i forumet kanskje vil hjelpe meg med....

Den 13. september 2007 mottok jeg en e-post fra Telenor med tittelen: "Enda bedre og sikrere Online ADSL" hvor de forklarer: "Fra nå av vil vi med jevne mellomrom oppdatere programvaren i ADSL-modemet ditt slik at det skal fungere optimalt. Dette er nødvendig når det for eksempel skjer en endring i Microsoft Windows som har innvirkning på modemet, eller hvis det blir oppdaget sikkerhetshull som kan true datasikkerheten. Oppdateringene vil skje automatisk når modemet er koblet til og strømmen er på, og normalt vil du ikke merke noe til dem. Du trenger heller ikke å foreta deg noe for å få oppdateringene."

(Jeg abonnerer forøvrig på Mini-varianten, til 299,-/mnd.)
Nå kan det hende at hjernecellene mine lurer meg grundig, men jeg innbiller meg at det var akkurat rundt den tiden (at den mailen kom) at Internett-forbindelsen min begynte å "tulle"....

Ca. 2 av 10 ganger når jeg slår på PCen, kommer jeg meg ikke på Internett med én gang, slik som jeg gjorde før. Når jeg så starter programmet "Telenor Online Start" får jeg beskjed om at det er noe gærent med modemet, og jeg må trykke på en stor knapp à la: "Trykk her for å fikse problemet nå". Hvis jeg er heldig får jeg etter halvannet minutt beskjed om at "Nå er Internett-forbindelsen i orden". Hvis ikke, får jeg beskjed om at det er noe i veien med ledningene eller tilkoblingene, noe jeg VET at det ikke er, fordi hvis jeg bare restarter maskina og er heldig, så starter Internett som en kule. Hvis jeg ikke er heldig, så må jeg gjennom prosedyren en gang til, og så ordner det seg.

Dette er ikke noe Stort problem - jeg kommer meg jo alltid på nettet etter max 10 min, men det er 10 Utrolig Irriterende minutter. Særlig med tanke på at dette aldri skjedde før...

Hva sier dere? Er det noe Telenor har gjort, eller er det sikkert noe jeg har gjort? Som en tilleggsinformasjon, som kanskje ikke har noe med saken å gjøre, kan jeg nevne at Shareaza også begynte å melde om at den fant en brannmur - noe som ikke hadde skjedd på leeeenge. Dette har jeg heller ikke fått fiksa - det var vanskelig nok å få fiksa første gangen, og nå aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Eller, jo, forresten: hvis jeg får fiksa problemet med Internett-tilkoblingen skal jeg gå over til Telenor Turbo, og bare avinstallere hele Shareaza og satse på BitTorrent isteden - DET er vel lurt, vel?

*Kyss* og *Smask* til de som har noen hjelpsomme svar å komme med
Det høres ut som at det er et problem fra telenor sin side, ja. Men for sikkerhets skyld, gå over alle kablene og se at ingen sitter løst og liknende. Ring så 05000 og kjeft dem huden full =)
Sist endret av Pantheon; 6. november 2007 kl. 12:44.
I og med at du bruker et program til å koble til internett så betyr det at du ikke sitter bak en router? Altså at du har en kabel som går direkte fra modemet til pcen din?
Viss du investerer i en router tror jeg du slipper problemet - da vil routeren holde tilkoblingen til nettet oppe hele tiden. Angående porter og slikt kan det være at noen porter er stengt fra telenor sin side. Spør om det med det samme du snakker med dem, de kan åpne dem opp igjen.
Har dessverre ikke så mye greie på dette, men jeg trodde at det var en router i modemet som jeg fikk fra Telenor (Thomson SpeedTouch 546T).

Det som du nevnte med porter: Tror du at det er Telenor som blokkerer for porten som Shareaza bruker (vanligvis 6346)?
Det er mulig - jeg hadde problem med å åpne porter hjemme hos oss. Snakka med Telenor, og det viste seg at alle porter utenom de vanligste var sperra fra Telenor sin side. Ta en telefon til dem du.

Angående modemet/routeren din vet jeg ikke, hør med ranvik her på forumet - han pleier å ha peiling på routere o.l.
Sitat av q_Werty
Det høres ut som at det er et problem fra telenor sin side, ja. Men for sikkerhets skyld, gå over alle kablene og se at ingen sitter løst og liknende. Ring så 05000 og kjeft dem huden full =)
Vis hele sitatet...
Man må ikke kjefte...
Stakkars folkene på kundeservice tror jeg mottar mer enn nok kjeft, og de er langt mer behjelpelige hvis man er hyggelig.
Sitat av fabianca
Man må ikke kjefte...
Stakkars folkene på kundeservice tror jeg mottar mer enn nok kjeft, og de er langt mer behjelpelige hvis man er hyggelig.
Vis hele sitatet...
Kundeservice er noe drit - 90% av personale aner ikke hva dem snakker om - dette fikk jeg bekreftet 12. gang jeg ringte tele2 pga. internett var nede. Han siste sa til meg; Hva har dem holdt på med a? Det de har skrevet her har jo ingen ting med saken å gjøre" Så fikset han siste det på 5min - og jeg venta 3 uker - og ringte nesten annenhver dag.
For å si det sånn, etter 12. gang er man lei av og høre "Dra ut strømmen til modemet og vent i 5 minutter.".

Mulig Telenor er bedre, ville ringt dem og spørt konkret isåfall.
Det skal være "router i modemet" ditt. Speedtouch, type den du har er egentlig veldig enkel på det der. bare gå inn på https://10.0.0.1 så kan du legge til og fikse porter veldig enkelt.

Forutsatt at slike ting er diger forskjell fra ngt til telenor, noe det ikke burde være med samme router.

Til slutt: Hvis du bor i Bergen, gå NGT. Alt piss som sies om de gjelder ikke for meg, og de leverer mye bedre linjer enn "alle" andre. Jeg har 21mbit stabilt for 460 spenn. Og dette var egentlig en fin løsning i forhold til alt pisset du nå har med telenor.

Edit: NGT sin kundeservice har skikkelig peiling også, noe jeg ikke har erfart fra telenor.
Sist endret av Kauder; 6. november 2007 kl. 14:53.
Sitat av fabianca
Man må ikke kjefte...
Stakkars folkene på kundeservice tror jeg mottar mer enn nok kjeft, og de er langt mer behjelpelige hvis man er hyggelig.
Vis hele sitatet...
De ''stakkars'' folka på kundesevice er kan man kjefte på jo, jeg mista nettet etter en oppgradering telenor lovet på tro og ære skulle fungere og jeg skulle ikke merke noe til det, hva skjer? Jo, nettet blir borte i fjorten dager, og jeg ringer og ber om en forklaring og at de skal fikse det, (på en ordentlig måte selvsagt).

Jo de skal fikse, lover at neste dag skal alt være i orden. Og slik går det i en halvannen uke, da er jeg lettere frustrert og hisser meg bittelitt opp, og får beskjed om at hvis jeg ikke hadde tid til og vente og måtte mase så fælt, kunne han si opp abb mitt. Snakk om kundeservice
Sist endret av RichiRich; 6. november 2007 kl. 21:10.
SpeedTouch 546 er routermodem, ja. Du skal ikke trenge å koble til ved å kjøre "Telenor Online Start".
Og IPen til den er 10.0.0.138..

RichiRich: De ''stakkars'' folka på kundesevice er kan man kjefte på jo, jeg mista nettet etter en oppgradering telenor lovet på tro og ære skulle fungere og jeg skulle ikke merke noe til det, hva skjer? Jo, nettet blir borte i fjorten dager, og jeg ringer og ber om en forklaring og at de skal fikse det, (på en ordentlig måte selvsagt)
Vis hele sitatet...
Du vet at folk som sitter på kundeservice ... bare sitter på kundeservice? De sitter vel der og noterer hva som har skjedd og sender feilmelding. Tror ikke det er de folka du snakker med på 05000 som har noe med oppgraderinger av linja å gjøre.. Hvis de ikke kan hjelpe til der og da, ved å restarta modemet og sjekke kabler, så sender de feilmelding... I think.
Fullstendig klar over at det er teknikere som tar seg av den biten, men blir forbanna over og betale for en tjenste som de ikke leverer og bare lover og lover. Men bør ikke la frustrasjonen gå ut over de nei.
det er mye rart som blir sakt her som normalt.
ontopic:
dem har nok satt opp pppoe i routern(modem ditt) men dem har nok ikke skrevet inn pppoe bruker navn og password. det som skjer at den prøver og ringe opp i ny og ne og du mister da link siden max 1 pppoe login over vær adsl linje. løsning 1: log inn på modemet og skrive inn rett bruker navn og password(dem du har fra telenor, husk brukernavn skal slutte på @online.no)
løsning2: login og sett den modemet i brigth mode og bruk det du har i dag.
NB: alså sånt står og info på online.no men normalt veldig vanskelig og finne, bruk google søk etter det her: sitenline.no SpeedTouch 546T
da får du mye info :-)

litt off topic:
som sier ting er sperra ut. så er det nok på tid og logge inn på online.no email og se at du har fått email fra
hvis du skal test om online.no har sperra ting så gå først på
http://www.vg.no (ja for og se at du faktisk har inet, den bruker port 80)
så gå på :
http://sc3.radioseven.se:8500 (kommer du inn på en "shoutcast side" er du ikke sperra av ) hvis du ikke kommer inn, det kommer bare :siden kan ikke vises eller noe sånt er du sperra(eller firewall på pc'en din sperra deg).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!
Tusen takk for svar. Problemet med at jeg ikke fikk kommet meg på Internett med én gang er nå løst. (Løsningen: ADSL var koblet via IP-adapter før modemet. Dette pga. at en "tekniker" hos Telenor mente at jeg muligens fikk raskere hastighet av det. Som et siste forsøk før jeg gav helt opp tenkte jeg bare å prøve å bytte tilbake ledningene, og koble ADSL til modemet FØR IP-adapteren, og voila: problemet var løst! Jaja...)

Uansett, nå har jeg fortsatt et problem som jeg lurer på kan være "hos" Telenor. Som jeg nevnte i den opprinnelige posten, så begynte plutselig Shareaza å melde om en brannmur, selv om det hadde funka strålende i månedsvis uten noen slike meldinger. Ytelsen gikk også betraktelig ned. Dette problemet klarte jeg aldri å løse, og ga opp helt å bruke Shareaza. Helt til jeg slo til på Telenors nye tilbud om "Turbo" abonnement, prøvde Shareaza igjen, og voila: ingen meldinger om brannmur lenger, (litt) bedre hastighet, og muligheter for å laste ned igjen!! Jippi!! Men gleden var kortvarig

...For så tok Telenor kontakt noen dager senere og sa at de beklageligvis ikke kunne levere den fantastisk raske hastigheten som de hadde lovet, og jeg burde heller bytte over til et lavere hastighets abonnement. Greit nok det, men det som plager meg så utrolig mye nå er at etter de endret abonnementet mitt igjen, så begynte Shareaza å melde om brannmur igjen!

Dette er utrolig, synes jeg, og tydeligvis ikke noe jeg forårsaker: det er jo opplagt at "noe" forandrer seg hver gang Telenor gjør ett eller annet. Og jeg lurer på hva det er de gjør som gjør at jeg får slike advarsler i Shareaza (og dermed elendig ytelse), og av og til ikke? Jeg har veldig lyst til å ringe dem og spørre, men vet ikke om det er noe lurt. Hva skal jeg si? Noe a la: "Hei! Jeg har skikkelig problemer med nedlastningsprogrammet mitt etter at dere forandret på abonnementet mitt. Hvorfor det?" Og hvis de spør om hva jeg bruker programmet til, hva skal jeg svare da?

For det er vel opplagt...? Filmer, filmer og atter filmer!!!!!!!!!! Kan jeg ringe support ang. dette? Hvordan kan jeg i såfall forklare bruken min av Shareaza? Eller enda bedre: Er det noen som vet hva problemet er, og hva jeg kan gjøre for å fikse det? Eller kan det faktisk hende at dette ikke har noe med Telenor å gjøre? Takker for all hjelp...