Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4456
Jeg leier en leilighet, og har hatt en fest her, men så har det kommet svidd merker i gulvet. folk som har mistet sigarett sneiper. Det er snakk om nokså mykt belegg.

Og før vi flytter ut så bør vi klare å fjærne de merkene, hvilken metode er mest effektiv til å fjerne slike merker? Uten at det synes så godt og uten å ødelegge gulve mer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er vel gjerne en type gummi, tipper gummien er varmet opp og merkene blir nok der.
Kjøpt et billig teppe og legg det over:P
Vask godt over og puss forsiktig med fint sandpapir så det ikke ser svidd ut. Vil tro det hjelper litt.
Trådstarter
Sitat av commie
Vask godt over og puss forsiktig med fint sandpapir så det ikke ser svidd ut. Vil tro det hjelper litt.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt på det, men problemet er jo at den går litt nedi belegge siden den har svidd seg, det er liksom et lite hull.
Vet du om det er vinyl eller linoleumsbelegg? Hvis det er linoleum, kan du skrape vekk det meste av det. Snakker av erfaring, bestått gulvskurs i ISS ! YEY!
Trådstarter
Sitat av B3ndx
Vet du om det er vinyl eller linoleumsbelegg? Hvis det er linoleum, kan du skrape vekk det meste av det. Snakker av erfaring, bestått gulvskurs i ISS ! YEY!
Vis hele sitatet...
Hvordan ser man forskjellen på disse to beleggene?
Om du varmer en binders, og stikker den nedi ett hjørne i belegget eller en plass der det uansett ikke synes, og om det smelter og brenner, så er det vinyl, om det bare ryker litt og blir en slags skorpe, så er det nok linoleum
Trådstarter
Jeg tok å holdt bindersen med en tang, og varmet opp tuppen til den var rødglødene, så stakk æ den ned i belegget. Og fikk en pipelyd + at det kom litt røyk og lukt. Men belegge smelta ikke akkurat, eneste ble et svart hull, like stort som bindersen. Så med andre ord så er det linoleum belegg?
Ja, det stemmer. Da skal det gå ann å skrape det vekk, om du bruker sandpapir osv som nevnt tidligere i tråden. Linoleum er ganske så hendig, og det tåler mye.
Trådstarter
Hva er best og bruke til å skrape det av med? Kniv?
Er det mjukt så ville jeg brukt en skarp kniv ja.

Hadde vært mye enklere om det hadde vært svimerker i lakk det dreide seg om.
Jeg har brukt skraper, sånne til å skrape av maling på vinduer osv, men barberblad, o.l burde fungere ganske så bra.
Trådstarter
Hvordan skal man gjevne ut det lille "hullet" som ble igjen når man har skrapt og pusset? Finnes det noe blankt som man kunne ha fylt i hullet, slik at ikke blir stykke groper i belegge men at den går i et med gulvet?

Eller finnes det andre måter å tette igjen slike groper?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg forstår ikke hvorfor man skal lage en tråd om dette her, istedenfor å bruke mindre tid/energi på å oppsøke en gulvforhandler enten via telefon, eller med oppmøte med det samme spørsmålet.
Hei!

Dette er noe jeg har tenkt på mye selv, da jeg har et passe stort og noen små svimerker på gulvet i kåken jeg leier.

Løsningen jeg ser for meg uten enda å ha prøvd den er som før nevnt å pusse ned/vekk det som er svidd, for så å lage en fylling av sagmugg/trelim/noe komposit matriale/herder.

Dette skal være peanuts, og trenger jo bare stå til å overleve en inspeksjon av huseier. Men i mitt tilfelle er det sånn parkett imitasjon, så det vil være å få rette fargen, men der tenker jeg bruke maling rettogslett i blandinga.

Skal som sagt bare være til jeg har flyttet, og jeg skal jo vaske hele kåken før jeg gjør dette. Tror det kan gå, hva tror dere?
Stikkordet e sparkel. Kontakt din lokale maler/gulvlegger og få tips