Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5158
Jeg har i fjor laget en stimer sammens med noen kompiser i klassen..
Men den tok desverre Inspektøren fra oss pga at vi ikke kunne lagre den.

Det jeg sitter å tenker litt på nå er hva trenger jeg for å lage hb?
Altså hvor stor mengde sukker og gjær?
Noen som vet nøyaktig hvor mye jeg skal ha av ditten og datten og skal det dryppe dråper av alkohol i flaska?
Sist endret av Centurius; 7. mars 2005 kl. 19:35.
Det du trenger er oppskrift på sats som du senere steamer og filtrerer.

Et alternativ er Plastbrenneren
Heia plastbrenneren! Den er utprøvd og den funker, for de som skulle være i tvil. De sterkeste dråpene er det dog ikke, men full blir man da etter hvert :P
Hva er ca høyeste prosent alkohol man får fra plastbrenneren? Har hørt at den trenger å gjære i ca 3-4 dager
Reznor: Ifølge siden skal alkoholprosenten være på rundt 40-50%
Er det mulig å drikke satsen man lager med turbogjær uten å destilere?

Om det ikke smaker for ille er det jo flott, 25 liter lovlig 20% på ei uke.
Det må jo smake helt jævlig!
Trond: det er mulig, men du vil nok ende opp med magesjauen fra helvete.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Er ikke dyppvarmeren brannfarlig når den har fordampet opp all spriten og er igjen i 10 liters bøtta sammen med litt sats? Hvor mange varmegrader skal til før plasten begynner å brenne?
Om en ikke får magesjau kan man hvertfall få vondt i hodet pga fusel. Men sånt kan forhindres.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har drukket plastbrenner sprit jeg å, den er ikke så fryktelig sterk, ca 40%. men, du får en helvetes bakrus.. ellers funker den fint.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor mye gjær/sukker/vann er bra å ha da?
Og hvor lang tid tar det å brenne stuffet?
alt står jo der... bare du orker og lese.. Men lurer litt, hvor legger du kullet? i vannfilteret?
Og hvor skaffer en 15åring aktivt kull? pm meg for evt. salg
EDIT:110poster. Woho
Sist endret av adrian nor; 30. mars 2005 kl. 18:01.
du får kjøpt kull på www.buenget.com

alt står i "Plastbrenner'n" fila.

EDIT: hvis du som sagt gidder å lese da
usertitle import
bleh's Avatar
Anbefaler ikke å drikke sats som er "skittent", en venn tok bare noen få slurker og våknet ikke opp før neste dag. Og da opplevde han noe som ikke kan sammenlignes med vanlig bakrus, dette var sinnsykt bakrus.
Så...
Er det lovlig å brenne til eget forbruk?
Og hva er straffen for å selge himkok?
Det eneste som er lov å lage av alkohol uten tillatelse i Norge er vin.
Brenning er altså ulovlig.

Og dermed er det selvfølgelig ikke lov å selge heller.
jeg har selv en plastbrenner, jeg har bare fått prøvd ut med 8kg sukker til 25 liter med vann.
Jeg syns den blei litt søt da. Har bare drukket den ufiltrert, en gang jeg filtrerte den smakte det bare vann og jeg drakk en 0,5l på et par minutter. Men vi lagde hjemmelaget trakt da.
Men med den staven du får kjøpt hos buenget blir det sikkert bedre.
Var greit å drikke, søt lukt, og litt sukker smak. Er vel bare å tilsette en essence så blir det bra. Jeg pleide å lage fishermansfriend shots av den. Var gøy å komme på fest med en 2liters dunk med sprit
Men det tok snart slutt da faren fant apparatet, og satsen.
Men allikavel vi skal starte på nytt hos en kamerat nå. Iom at han og har bestilt en, blir nesten et lite brenneri
Men, neste gang vil jeg heller prøve å lage et ordentlig apparat. Eneste farlige med det er at heile huset kan gå til faen hvis du ikke gjør det ordentlig.
Sitat av froskenfredrik
Det eneste som er lov å lage av alkohol uten tillatelse i Norge er vin.
Brenning er altså ulovlig.

Og dermed er det selvfølgelig ikke lov å selge heller.
Vis hele sitatet...
Det er fullt lovlig å produsere øl også.
Ja ok, men hva er straffen for å brenne/selge...
Jeg har ikke testet selv men prinsippet og tegningene på "Spiralbrenneren" ser veldig bra ut.

søk på forumet på spiralbrenneren!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Og alle andre rusgivende alkoholdrikker opp til 22% prosent. Vin, øl, cider, det eneste kravet er at det må være basert eller inneholde frukt eller bær, å lage sats er ulovlig, men tilsetter du litt frukt så har du ikke brutt loven. Men så var det brenningen da .
Men, er det noen som vet hva den lovfestete øvrige alkoholprosenten er for øl og vin du lager selv? For hvis den grensen er som med alt annet, 60%, og denne bare lager 40% så kan man vel slippe unna? Eller, er det noen som vet hva lovene sier rundt dette?

Da kunne ikke politiet tatt deg, og du kunne ha brygget i hagen uten at politiet kunne ha tatt deg for det.
Sist endret av pinnsvinet; 31. mars 2005 kl. 18:03.
Hehehe, jeg tror ikke utstyret ville ha blitt stående i hagen særlig lenge da:P Kommer litt an på hvor og hvordan du bor men jeg ville uansett ha holdt utstyert inne
Sitat av pinnsvinet
Men, er det noen som vet hva den lovfestete øvrige alkoholprosenten er for øl og vin du lager selv? For hvis den grensen er som med alt annet, 60%, og denne bare lager 40% så kan man vel slippe unna? Eller, er det noen som vet hva lovene sier rundt dette?

Da kunne ikke politiet tatt deg, og du kunne ha brygget i hagen uten at politiet kunne ha tatt deg for det.
Vis hele sitatet...
Putt det oppi en gammel vodkaflaske og onkel blå merker det neppe...
Men uansett er det vel ikke lov å destillere ut alkohol på noen som helst måte. Tror jeg.
Er jo nettopp det som er blitt sagt.. Lage viner og slikt opptil 22% var lov. Men da måtte dette være frukt eller bær basert.
Men brenningen/destileringen var forbudt..
Sitat av Trond
Er det mulig å drikke satsen man lager med turbogjær uten å destilere?

Om det ikke smaker for ille er det jo flott, 25 liter lovlig 20% på ei uke.
Vis hele sitatet...
Fatter'n fortalte meg at noen kompiser fra nabobygda gjorde dette ett par ganger... Siden det ikke var ferdigbrent til festen, og sprit måtte de ha De kasta masse rosiner for smakens skyld nedi da...
▼ ... over et år senere ... ▼
Halla, har tenkt litt på å prøve å mekke litt med heimers med plastbrenner, fant denna oppskriften/forklaringa http://www.amazingstill.com/no/monte...tillasjon.html , jeg hakke no peiling åsså apparatet fungerer, ska lissom alkholen fordampe og renne ned i den nederste bøtta or what?[/quote]
Sitat av Jumbo
jeg har selv en plastbrenner, jeg har bare fått prøvd ut med 8kg sukker til 25 liter med vann.
Jeg syns den blei litt søt da. Har bare drukket den ufiltrert, en gang jeg filtrerte den smakte det bare vann og jeg drakk en 0,5l på et par minutter. Men vi lagde hjemmelaget trakt da.
Men med den staven du får kjøpt hos buenget blir det sikkert bedre.
Var greit å drikke, søt lukt, og litt sukker smak. Er vel bare å tilsette en essence så blir det bra. Jeg pleide å lage fishermansfriend shots av den. Var gøy å komme på fest med en 2liters dunk med sprit
Men det tok snart slutt da faren fant apparatet, og satsen.
Men allikavel vi skal starte på nytt hos en kamerat nå. Iom at han og har bestilt en, blir nesten et lite brenneri
Men, neste gang vil jeg heller prøve å lage et ordentlig apparat. Eneste farlige med det er at heile huset kan gå til faen hvis du ikke gjør det ordentlig.
Vis hele sitatet...
når plastbrenneren blir kasta ut, blir vel "værstingen" også sent på dør ?Skikkelig hjemmebrent apperat hører hjemme der brennbart materiale ikke er iomerådet.

Sitat av Moonshine
Halla, har tenkt litt på å prøve å mekke litt med heimers med plastbrenner, fant denna oppskriften/forklaringa http://www.amazingstill.com/no/monte...tillasjon.html , jeg hakke no peiling åsså apparatet fungerer, ska lissom alkholen fordampe og renne ned i den nederste bøtta or what?
Vis hele sitatet...
[/quote]

Enkel og grei forklaring dette. Den skal faktisk "falle" ned i bøtta ja.
mange teoriar rundt sats her. Her i området blir sats kalla for "knorr" og det er den kvite satsen ja. men viss ein rensar den gjennom handkle og bruka gjærstopp osv så blir det ein bra "vin". Tilsett smak og drikk!

Kull kjøper man i butikker som fargehandler.

edit: har drukke tonnevis med sats
Sist endret av Paniel; 31. mars 2007 kl. 13:52.
Går det ann å mekke drikkbar alkohol bare ved å blande f.eks gjær+vann+sukker+eple og la det ligge varmt et par uker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moonshine
Går det ann å mekke drikkbar alkohol bare ved å blande f.eks gjær+vann+sukker+eple og la det ligge varmt et par uker?
Vis hele sitatet...
Ja. Ca. 15% kan du få på slikt, avhengig av sukkerinnhold og gjær.
viss du bruka gjær laga for vin som du får kjøpt fargehandel og europris kan du rekne med å klare 18%. Romtemperatur er ideelt for å oppnå høg alkoholprosent, eit varmt bad vil gi kortare gjæringstid men gjæren dør då ved lavare prosent. ein får ikkje like mykje alkohol.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Går det an å "gjære" flere ganger da? dvs. ha i mer gjær etterhvert?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol
Går det an å "gjære" flere ganger da? dvs. ha i mer gjær etterhvert?
Vis hele sitatet...
Nei.

Gjær dør når du kommer over 15-20% alkohol, og å tilsette ny gjær vil ikkje gi meir alkohol, bare meir død gjær i produktet.
Sitat av Moonshine
Går det ann å mekke drikkbar alkohol bare ved å blande f.eks gjær+vann+sukker+eple og la det ligge varmt et par uker?
Vis hele sitatet...

Faen ass, mekka et par flasker igår å la dem under senga med litt varme, dum som jeg er tenkte jeg ikke på at det blei et jævla trykk, så istad poppa korken på den ene, har eple og dritt langt oppover vegge
jeg har utrolig lyst å lage plastikkbrennern, jeg satt å leste gjennom en "oppskrift" for å lage den, det var utrolig lett utstyr osv man lager med.
men det jeg lurer på om det er brannfarlig, synes jeg har lest det en plass.
og vis man blir brutalt fullsjuk av den så er det ikke noe positivt til meg for jeg blir brutalt fullsjuk fra før om jeg ikke skal bli mer dårlig.
Sitat av Moonshine
Faen ass, mekka et par flasker igår å la dem under senga med litt varme, dum som jeg er tenkte jeg ikke på at det blei et jævla trykk, så istad poppa korken på den ene, har eple og dritt langt oppover vegge
Vis hele sitatet...
LOL, du kan jo ikkje ha det i flasker! plastdunk med gjærlås på!
Må man "lette på trykket" hvis man har det i plastdunk?
ikke hvis du har gjærlås...
bare spør google..
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://brygging.net/files/spiralbrenner-svensk.pdf
spiralbrenner-svensk.pdf (application/pdf Object)

lag en slik en
Sitat av Moonshine
Går det ann å mekke drikkbar alkohol bare ved å blande f.eks gjær+vann+sukker+eple og la det ligge varmt et par uker?
Vis hele sitatet...
Det er sånn man lager hjemmelaga vin vettu
Halla hadde de to "beholderne" i gjærlåsen min halvfult med vann men i løpet av dagen har vannet glidd over til den nærmest tuten (altså overflaten/luften). Er det farlig at bare den ene "beholderen" i gjærlåsen har vann?

Var litt ironisk at denne tråden var livlig nå siden jeg kjøpte ølbryggerutstyr i dag og tester det for første gang 8)

PS! Skal ølen bare stå der i to uker og så kan man tappe det og drikke det? (Ja er n00b men det får så være!)
Sitat av DoktorLars
Halla hadde de to "beholderne" i gjærlåsen min halvfult med vann men i løpet av dagen har vannet glidd over til den nærmest tuten (altså overflaten/luften). Er det farlig at bare den ene "beholderen" i gjærlåsen har vann?

Var litt ironisk at denne tråden var livlig nå siden jeg kjøpte ølbryggerutstyr i dag og tester det for første gang 8)

PS! Skal ølen bare stå der i to uker og så kan man tappe det og drikke det? (Ja er n00b men det får så være!)
Vis hele sitatet...
Sålenge vannet enda er i selve gjærlåsen har det ingen betydning. Er det fritt derimot foreslår jeg at du fyller på asap zulu.

Hva stod der på pakken du kjøpte? Gjæres 2 uker? Vel, den kan med fordel stå en uke eller to over anbefalt tid. Når du skal tappe det over i flasker (håper ikke du skal drikke rett fra dunk?) så pass på å ikke riste/flytte/komme borti dunken for mye da det er masse slagstoffer/osv som du ikke vil ha med i pilsa di. Tapp over på flaske og kjøl ned, drikk med andakt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har kjøpt en liten gjærlås. ser ganske krunklete ut med 2 små behldere i. Skal det aktivt kull oppi denne eller?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
ScreaminCoconut: Nei, du skal ha vann i gjærlåsen.