Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6485
www.drinkfarm.com

Er det noen som har testet den her?
Satsen?
Må en bruke gjærstopper på donken, eller funker det vare med hullet som er i lokket på donken.?
Noen som har noen erfaringer med denne typen laging av sprit?
Driver å lager satsen nå, håper det funker.
Spriten ble meget god.. Vi brukte da poteter, vanlig butikk gjær, og sukker.

Rensket ikke med kull første gang, ble ikke dårlig men det var bedre etter rensking
Har sett litt på den selv. Ikke det at jeg har tenkt å bygge med det første, men artig å vite hvor enkelt det kan gjøres.

Men har noen spørsmål:
Hvor har kjøpes varmekoble som kan varme opp til 45-50 grader?
Funker det med vanlig tørr gjær?
Lukter satsen?
www.buenget.com

de kan skaffe deg noen av ditt stasj
Er det ikke noe sted i Norge man kan kjøpe dette?
Varme elementet burde kjøpes på buenget.com, eller kjøpe vanli akvariums varme greier og gå til elektrikkeren å få skifta noe slik den går til ca 45.

Bare bruk vanlig gjær.. (slike klumper man lager mat av etc)
Kan jeg få din nøyaktige oppskrift på sats? Hvor lenge det skal stå og hvor mye man bør lage om gangen?
Kan jeg få din nøyaktige oppskrift på sats? Hvor lenge det skal stå og hvor mye man bør lage om gangen?
hvorfor ikke bruke supergjær? koster vel rundt 20-30kr (?) på europris
Hehe, ser ut som om forfatter av teksten drakk mens han tasta...
Opprinnelig postet av frekkmann
hvorfor ikke bruke supergjær? koster vel rundt 20-30kr (?) på europris
Vis hele sitatet...
Ikke alle som har det i bygda si
Ha, de selger *doppvarmer* på Chlas Ohlson for
99,- kr.

Happy Christmas ;-)

EDIT: skrivefeil
Opprinnelig postet av BiZARRE
Ikke alle som har det i bygda si
Vis hele sitatet...
¨

T.D På bømlo? Kan ta seg en småtur til litt mer sentrale plasser
jeg har brukt plastbrenneren i noen mnd nå, spriten blir fin den, men den blir jo heller ikke så sterk 35-45%. den er heller ikke så fantastisk som han som har skrevet den plastbrenner artikkelen skal ha det til, man MÅ rense den hvis det skal drikkes ellers lukter det neglelakkfjerner. og du smaker fusen som bare det. men etter rensing er det som den fineste vodka
Med kull da? Eller ombrenning? Hvor mye alkolhol prosent går vekk under rensing?
Opprinnelig postet av InTrance
¨

T.D På bømlo? Kan ta seg en småtur til litt mer sentrale plasser
Vis hele sitatet...
Hehe, plasser som Bømlo ja. Hvordan vet du at jeg bor her?

Opprinnelig postet av !alex!
jeg har brukt plastbrenneren i noen mnd nå, spriten blir fin den, men den blir jo heller ikke så sterk 35-45%. den er heller ikke så fantastisk som han som har skrevet den plastbrenner artikkelen skal ha det til, man MÅ rense den hvis det skal drikkes ellers lukter det neglelakkfjerner. og du smaker fusen som bare det. men etter rensing er det som den fineste vodka
Vis hele sitatet...
Hva vaske du den med? Kan man bruke vaskemidler, eller bare vann?
Jag har god erfarenhet av den sk "plastbrännaren". Bäst resultat har jag fått då jag gjort mäsk av druvsocker och turbojäst.

Turbojästen har jag alltid inhandlat från Gert Strand AB (http://www.partyman.se),
men druvsockret köper jag på Grünerløkka i Oslo, kommer inte ihåg vad butiken heter.. Det är en butik för hembryggare, ligger typ vid Schouss Plass.

Hemligheten bakom det perfekta resultatet är, enligt mig, lägre temperatur än 45, jag skulle rekommendera ca 37. Det tar förvisso längre tid att göra en "kokning", men det blir renare produkt och
något högre procent.

Sedan väntar jag tills jag har ca 9l ca 38% slutprodukt, kokar denna ännu en gång och kolar slutligen detta en gång.

Proceduren att rena med aktivt kol är dock en vetenskap isig, det finns mycket bra information om detta på www.partyman.se

För er som aldrig använt plastbrännaren kan det vara på sin plats att nämna att den inte lämpar sig för kommersiell tillverkning av sprit(ifall någon nu tänkt det), men är helt suverän för "eget bruk".

Nu när det börjar dra ihop sig till jul så är det klart man vill göra sin egen akvavit.. Ett tyttebär och 10l starksprit!
Opprinnelig postet av BiZARRE
Hehe, plasser som Bømlo ja. Hvordan vet du at jeg bor her?



Hva vaske du den med? Kan man bruke vaskemidler, eller bare vann?
Vis hele sitatet...
hva jeg vasker brenneren med? ehh..vann...?
skjønte ikke helt det spørsmålet der. jeg har en følelse av at du ikek helt forstod hva jeg skreiv og har ikke så mye erfaring med rensing av sprit, stemmer det?
Opprinnelig postet av !alex!
hva jeg vasker brenneren med? ehh..vann...?
skjønte ikke helt det spørsmålet der. jeg har en følelse av at du ikek helt forstod hva jeg skreiv og har ikke så mye erfaring med rensing av sprit, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Vatten duger gott att vaska plastbrännaren med, men ibland vill man desinficera den också, då det blir så mycket "kladd och gegg" med mäsk..

Då finns det en uppsjö olika kemikalier att välja mellan..

Allt från vår kära etanol till väteperoxid eller 1/100 -del klorin i vatten.. Men skölj noga med vatten efter desinficeringen, man vill ej ha några restkemikalier..
Opprinnelig postet av !alex!
hva jeg vasker brenneren med? ehh..vann...?
skjønte ikke helt det spørsmålet der. jeg har en følelse av at du ikek helt forstod hva jeg skreiv og har ikke så mye erfaring med rensing av sprit, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Tenkte det kanskje lå igjenn produkt rester etter kjemikalier.
Opprinnelig postet av EmteX
Ha, de selger *doppvarmer* på Chlas Ohlson for
99,- kr.
Vis hele sitatet...
hmmm... kan du lett stille inn hvor mange grader du vil at den skal varme? så ikke slik ut. Den på buenget kan du stille til 45 grader, men den er tre ganger så dyr :-(
Eg også lurer på det.Noen som veit kor mange grader den varmer opp til og har den en sånn innebygd termostat slik at greia eg varmer opp holder seg på denne temperaturen.
Hadde tenkt å kjøpe, så eg ringte til clas ohlson og spurte kor mange grader den varma opp til, men det visste ikkje dei. Snakk om å vere inkompetent. Dei må vel vite litt om varene dei selg.
lag din egen da vel. bare og bruke en motstand som tåler litt varme, så får du en som går elektro til og regne litt får deg. burde i teorien funke, så isolerer du med en grympestrømpe eller no sånt så har du en fin varme dings
Opprinnelig postet av --=Raze=--
Eg også lurer på det.Noen som veit kor mange grader den varmer opp til og har den en sånn innebygd termostat slik at greia eg varmer opp holder seg på denne temperaturen.
Hadde tenkt å kjøpe, så eg ringte til clas ohlson og spurte kor mange grader den varma opp til, men det visste ikkje dei. Snakk om å vere inkompetent. Dei må vel vite litt om varene dei selg.
Vis hele sitatet...
Nja. Vil ikke kalle dem inkompetent. ville du hatt nøyaktig info over 2000 "eller hva det nå var" de solgte?
Noen som mekker en fin, billig, veldig grei opskrift som alle kan bare følge enkelt og greit?
Var litt vanskelig og lese alt på svensk.
Opprinnelig postet av supertruza
Noen som mekker en fin, billig, veldig grei opskrift som alle kan bare følge enkelt og greit?
Var litt vanskelig og lese alt på svensk.
Vis hele sitatet...
Jeg vil også ha en oppskrift
▼ ... over et år senere ... ▼
Sorry for å dra opp en gammel tråd, men alle spm var ikke svart så da tengte jeg å bidra.

Jeg og co har lagd en plastbrenner med "doppvarmeren" (som har blitt nevnt rett over her) som varmeelement.
Innen noen uker (forhåpentlighvis) kommer det en komplett guide som er veldig enkel.
Ingen trege tyske bestillinger (jeg har ventet i 2 mnd på en dyppvarmer å enda ikke fått den), bare ting som er kjøpt i kjente butikker som Clas Ohlson.

Her er en forsmak:
http://img127.imageshack.us/img127/6053/slett0rx.jpg

Håper dette kommer til nytte når det kommer ut =)
Sist endret av Spacerunner; 9. mars 2006 kl. 03:35.
Det låter helt klart intressant.

Gläder mig att läsa den. Det går att köpa billig doppvärmare (200 SEK) från www.amazingstill.com/se/ också, fick min efter 2 dagar och jag bor i Oslo. Tror det var fraktfritt, minns inte..
Men hvorfor kjøpe en doppvarmer for 200 kr når man kan gå til nermeste Clas Ohlson å kjøpe en som er mye bedre til 99,- (300w) + at det ikke er noe tull med termostat?

I natt så satte vi i gang bøtta og over natta fikk vi 1,5 liter med akkurat 40% Justerte ikke varmen helt nøyaktig (tror det var litt for varmt), men bare det å få 40% på første forsøk er jo fabelaktig!

boble, boble, boble

Kansje vi åpner en nettside for dette.. Vi får se om vi har tid ^^
Sist endret av Spacerunner; 9. mars 2006 kl. 16:43.
Første lass er ferdig behandla! Det smakte jo bedre enn Absolut jo sånn seriøst
woohoo

gleder meg til guide
http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

der har du den såkalte guiden i orginal-form

OG det finnes en eller to poster om denne fra før av, jeg har svart en del på en av de andre postene om hvordan det fungerer
vil ikke plastbrenneren svi hull i bøtta når det nesten ikke er mer sats igjenn?
ikke om du bruker en akvarievarmer som ikke varmer høyere enn 45 grader så stopper en termostat den
Utdrag fra vår versjon av plastbrenneren:
Andre utgaver
Som vi alle vet så er dette en lettere og mer spesifikk utgave enn de andre som er ute og går, men en de andre er jo forskjellige? Hvorfor?

Her er i alle fall de andre versjonene:
Norsk http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf
Svensk http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf
Engelsk http://www.amazingstill.com/Amazingstill.pdf

Det anbefales å nedlaste alle, siden de inneholder forskjellig info om teknikker og andre nyttige forklaringer.
Vis hele sitatet...
Den er ca 10% ferdig
plastbrennern er totalt bortkasta, da du kan hive på en spiral og brenne ut 94+ % . Prinsippet er det samme, sats i isolert dunk, med varmeelement av eget valg og stigrør.
Med Clas Ohlson sitt duppvarmeelement til 99.- kr klarer du brenne ut 25 liter sats på 2 døgn, og sitter igjen med ca 5l 90-94%.. tegninger ligger her: http://www.brygg.info/index.php?name...download&id=12

Jeg har testet dette selv flere ganger og bygd flere apparater selv, og legger man litt omtanke og kjærlighet i det kan man få prosessen nesten helt luktfri (med kullfilter på sats) osv.. Fin mulighet til å tjene seg kr
▼ ... over et år senere ... ▼
Halla, driver å leker med tanke på å prøve å mekke litt himkok åsså fant jeg denna tegninga : http://www.amazingstill.com/no/monte...tillasjon.html , veit ikk no særlig om detta så bare lurte på hva den bøtte under egentlig er god for?
Sitat av juped
plastbrennern er totalt bortkasta, da du kan hive på en spiral og brenne ut 94+ % . Prinsippet er det samme, sats i isolert dunk, med varmeelement av eget valg og stigrør.
Med Clas Ohlson sitt duppvarmeelement til 99.- kr klarer du brenne ut 25 liter sats på 2 døgn, og sitter igjen med ca 5l 90-94%.. tegninger ligger her: http://www.brygg.info/index.php?name...download&id=12

Jeg har testet dette selv flere ganger og bygd flere apparater selv, og legger man litt omtanke og kjærlighet i det kan man få prosessen nesten helt luktfri (med kullfilter på sats) osv.. Fin mulighet til å tjene seg kr
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest rundt forbi må jeg si meg enig. Spiralbrenneren er nok mye bedre enn plastbrenneren, da den tåler mer varme og i det hele tatt er mer solid og gjennomtenkt. Prisen ligger på ca 500kr om jeg ikke husker feil.

Er vel bedre med 90%+ enn 35-50%?

Har enda ikke prøvd ut dette, men høres ganske morro ut å prøve
Det er helt klart bedre med 90% enn 45%, siden denne da er dobbelt så ren. Skal du ha mindre prosent kan du heller bare vanne det ut igjen.
Lønner seg uansett å filtrere med aktivt kull for å få bort eventuelle fuselsmaker.
Jeg skjønner ikke hvorfor alle dere snakker så mye om 45 grader..Etanol koker på 78.4 grader og det er akkurat den temperaturen du må klare å holde for å få renest mulig sprit..

Eller?
spankingguru
Worner's Avatar
Har du i det hele tatt lest åssen plastbrenneren fungerer?
Har et stående. Tar år og dag før man får noe, og det er ikke spesielt sterkt heller.
Sitat av Mech
Har et stående. Tar år og dag før man får noe, og det er ikke spesielt sterkt heller.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, veldig dårlig konsept. Et varme element og fem meter isolert kobberrør og du får prima 96%..
Sitat av nivek
Helt korrekt, veldig dårlig konsept. Et varme element og fem meter isolert kobberrør og du får prima 96%..
Vis hele sitatet...
Joda men da har du også en relativt mye større sjanse for at huset di flyr av grunn muren eller at du svir ned hele huset ditt. Ville si at plastbrenneren er fint for han som liker å pusle litt hjemme. Derimot skal du "tjene" litt på dette er ikke plastbrenneren noe alternativ. Vilket system du velger å bygge og bruke kommer veldig an på hvordan din situasjon er.
Sitat av Corrupt
Joda men da har du også en relativt mye større sjanse for at huset di flyr av grunn muren eller at du svir ned hele huset ditt. Ville si at plastbrenneren er fint for han som liker å pusle litt hjemme. Derimot skal du "tjene" litt på dette er ikke plastbrenneren noe alternativ. Vilket system du velger å bygge og bruke kommer veldig an på hvordan din situasjon er.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg vet at plastbrenner er bortkastet tid,energi og ikke minst penger. Er du redd for å lage bål bruker du en hundrings hos clas på en timer, så har du unngått den biten.
Plastbrenneren, alkoholen i satsen fordamper ut og endre opp i bunnen. For at dette skal skje skal det ikke være over 45grader i satsen dvs må du ha termostat, Clas Ohlson dypvarmeren er ikke og annbefale med mindre du bruker dimmer, rett og slett fordi den er for kraftig.

Bruk heller en jæger 100w varmer. Eller stikk til en akvariebutikk og bruk 200-300kr på en varmer, har du ikke råd til det så legg hele prosjektet på hyllen.

Spiralbrenneren er en satsdunk med spiral til kjøling. Like enkel og bare litt dyrere enn plastbrenneren. Denne krever mer ettersyn men gir som sagt renere og bedre sprit, om alt gjøres riktig gir denne 95,6 % (kommer ann på effekt og isolering)
Dette går mye fortere og tar som sagt ca 25l sats på ca 2dager.

I motsetning til plastbrenneren skal sprialisen koke, dermed mer effekt og en CO varmer passer her perfekt. Mange annbefaler et ekstra element til oppvarming av satsen fordi 300W bruker opptil 10timer før en 25l sats begynner og koke

Holder på og bygge en spiral brenner, kan sikkert legge ut noen bilder når jeg er ferdig.

http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf Plastbrenneren, byggeanvisning
http://www.bryggforum.com/wiki/wiki/..._Br,nnaren.pdf Spiralbrenneren, byggeanvisning


Litt generell innformasjon om brenning
http://mobelfabrikken.no/media/Lensmann-sin-bok.pdf

Skrevet av Lensmann på www.brygging.net
Annbefaler alle og sjekke der før de starter sitt eget "brenneri"

Det skal MYe til at huset sprenges, om du følger byggeanvisningene og bruker riktig mengde kjøling i forhold til effekt er spiralbrenneren like trygg som plastisen