Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7456
Heisann.
Hva er forskellen på sprit og rom?

Sprit egner seg jo til og blande ut med andre drikker osv

Men hva med rom, drikker man det rent, smaker det godt, hvor høy % er vanlig i rom, hva blander man det med?

Takk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg drikker vanligvis rom med cola, men det er utallige forskjellige rom drinker, kan også drikkes bart, men imo smaker det piss.

Rom bruker å ligge rundt 40% hvis jeg ikke tar feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
All rom er sprit. Ikkje all sprit er rom.

Rom er vel brennevin produsert av sukkerrør, på linje med at whisky er produsert av øl...
Takk.
Det klarte opp mye Vidarlo

Hvis jeg skal ha rom til og blande med feks cola, da er det smart men en sånn light rum er det ikke?
Eller funker de mørke med mye smak også?

Takk
Sitat av torsken
Takk.
Det klarte opp mye Vidarlo

Hvis jeg skal ha rom til og blande med feks cola, da er det smart men en sånn light rum er det ikke?
Eller funker de mørke med mye smak også?

Takk
Vis hele sitatet...
Er det svak smak på rom'en, så vil det smake mer cola. Men det går fint med sterkere rom å.

Det er vel bare smak og behag.
kjøp deg en Captain morgan spiced rum du så blir du ikke skuffet, merk at det er den lyse brune, ikke den svarte typen for den svarte smaker død.

Bland med cola!
Sist endret av FoShizzle; 24. april 2007 kl. 20:44.
Hva med Baccardi Limon og Razz? Det er vel rom, sant? limon med cola (rome and coke) og razz med sprite (bringebærrom)
Bacardi Razz med Coca Cola er også verdt å prøve.
Sitat av ahmed
Hva med Baccardi Limon og Razz? Det er vel rom, sant? limon med cola (rome and coke) og razz med sprite (bringebærrom)
Vis hele sitatet...
Bacardi er rom ja.
Sitat av ahmed
Hva med Baccardi Limon og Razz? Det er vel rom, sant? limon med cola (rome and coke) og razz med sprite (bringebærrom)
Vis hele sitatet...
Dette er rombaserte drikker. Smaker ikke mye rom av disse. Rom gir en litt søtaktig aroma og desto brunere desto mer vanilje i aromabildet finner du.

Baccardi er mer lik til vodka enn tradisjonell rom. Tipset med Capt. Morgan Spiced er absolutt et godt tips, men prøv heller med ingefærøl (!) da får du en "Fidel Castro" og skviser du en 1/4 limebit oppi så er lykken fullkommen en varm sommerdag eller en sur vårdag hvor du vil få litt sommerfornemmelser.
evt så kan du jo sjekke www.aperitif.no så får du masse gode tips til hva du kan lage med både rom og diverse annet brennevin.

Forøvrig foretrekker jeg, som mange andre her, Captein Morgans Spiced eller Havana Club (både den blanke og den gyldne) når jeg skal drikke noe med rom i. Skal man ha sitron- eller bringebær- eller hvilken som helst fruktsmak egentlig er det langt bedre med bra basisbrennevin og frisk frukt/bær enn å kjøpe dårligere sprit som er ferdig smakssatt.

vårens supertips: Bringebær-Caipirinha
I bunn og grunn skal du bruke Cachaca til Caipirinha, men siden Caipirinha stort sett bare er brasiliansk hjemmelaget rom laget av en annen type sukker så funker vanlig rom også. Bruk et Old Fashioned Glass og bland sprit, lime (skjær en hel lime i biter og putt oppi glasset), bringebær og sukker, mudles sammen, fyll opp med knust is og drekk. KANON når det er varmt og fint vær
Sitat av torsken
Heisann.
Hva er forskellen på sprit og rom?

Sprit egner seg jo til og blande ut med andre drikker osv

Men hva med rom, drikker man det rent, smaker det godt, hvor høy % er vanlig i rom, hva blander man det med?

Takk
Vis hele sitatet...
Rom er en type brennevin.
Sprit er brennevin med over 60% alkohol, og regnes som narkotika i Norge.
Sitat av FoShizzle
kjøp deg en Captain morgan spiced rum du så blir du ikke skuffet, merk at det er den lyse brune, ikke den svarte typen for den svarte smaker død.

Bland med cola!
Vis hele sitatet...

Captain morgan+cola er godt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slaktern
Rom er en type brennevin.
Sprit er brennevin med over 60% alkohol, og regnes som narkotika i Norge.
Vis hele sitatet...
Rettelse: sprit er trivialnavn på alkoholen etanol, meir eller mindre uavhengig av konsentrasjon.

I dagligtale blir det brukt om etanol som er skilt fra et naturleg gjæra produkt ved hjelp av destillasjon.

Sprit er mao. alt fra 18-19% og oppover til 60%. Alt over 60% er ulovlig og straffbart å inneha/selge, men ikkje narkotika, bare brudd på alkohollova.
Jeg er uenig, vidarlo.
I følge ordboka er sprit alkohol "sprit -en (gj fr fra lat. spiritus 'ånd') alkohol"
Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
Etter nøye undersøkelser fant jeg ut at sprit er en betegnelse for etanol (alkohol), i motsetning til hva jeg har lest på rusmiddeldirektoratets sider tidligere. Men sprit gjelder også for brennevin med over 60% alkoholkonsentrasjon.

Sitat av Sosial- og Helsedirektoratet
Væsker med mer enn 60% alkohol regnes som sprit og er ikke tillatt i Norge.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Slaktern; 25. april 2007 kl. 22:39.
alkohol holdig væske over 60% regnes som narkotika under innførsel i landet... når det distibueres er det brudd på sjenkeloven, må ha tillatelse for å selge alkohol osv, og hjemmebrent... selv om det er kjøpt i utlandet...

sånn kort: smuglersprit over 60% = narkotika
salg av sprit over 60% = hb og ulovlig salg

sprit er fellesbetegnelsen for etanol holdig drikke og gjelder uansett om det er lettøl (2,5% elns) eller om det er 96% hjemmebrent (hb). I dagligtale brukes sprit som en betegnelse på alkoholholdig væske over 22.1 % (fra hetvin til sprit)

altervin = 0,1-0,4% etanol (alkohol)
øl (klasse D) = 0.5-4.7% etanol (butikk øl)
sterkøl = 4,8-9% etanol (pol øl)
vin = 9,1-14% etanol
hetvin = 14-21.9% etanol
sprit = 22-96% etanol

mulig jeg tar feil på vinstyrken... men øl og sprit er jeg 99% sikker på er rett
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hadde egentlig samme oppfatning som Slaktern her, og velger å tro på dette inntil videre. I alle fall i Norge, der narkotika er fellesbetegnelse på alt som står på narkotikalisten.

naiSt: Nei, sprit eller alkohol over 60% regnes ikke som narkotika, det er bare forbudt. Jeg er drittlei denne myten nå.
det er ikke en myte... innføring av alkohol over 60% kommer under narkotikalovgivningen om du blir stoppet i tollen... *lete etter kilder til å redigere post

edit: vet jeg har lest dette en plass, men siden jeg ikke finner det nå skal jeg personlig ringe tollvesenet imorgen å spørre... prøvde å ringe nå, men åpningstidene for informasjonssentralen var 08:00-15:00/15:30
Sist endret av naiSt; 26. april 2007 kl. 00:50.
Skal du prøve drikker anbefaller jeg
bacardi lemon + battery + schweppes lemon schweppes er god til å ta livet av mye sprit smak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av naiSt
edit: vet jeg har lest dette en plass, men siden jeg ikke finner det nå skal jeg personlig ringe tollvesenet imorgen å spørre... prøvde å ringe nå, men åpningstidene for informasjonssentralen var 08:00-15:00/15:30
Vis hele sitatet...
Bullshit. Etanol står ikkje på narkotikalista.

Det som står i alkohollovgivinga er at det er forbudt å innføre og omsette og lage.

Sitat av Alkoholloven
§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
Paragrafen finn du HER.

Straffa?

Sitat av Utdrag av §10-1
§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Vis hele sitatet...
Altså totalt separate straffebetingelser fra narkolovgivining
fått tak i ei flaske captain morgan black label, noen som vet om noe godt og blande denne med? helst noe som dreper sprit/rum smaken helt:P
Sitat av andorz
fått tak i ei flaske captain morgan black label, noen som vet om noe godt og blande denne med? helst noe som dreper sprit/rum smaken helt:P
Vis hele sitatet...

Med den holdningen burde du pent bare gi den vidre til noen som har peiling på å nyte denne gode rommen.

Men cuba libre?
google it!
beklager sen update... men har vært bortreist og alle samtalene med snut og toll har vært meningsløse (takk kjære telenor som tar seg grådig betalt for disse)

etter å ha snakka med først 2 forskjellige tollere som begge henviste meg til hverandre for deretter snuten, ringte jeg 02800 (eller hva faen nummeret var) og snakka med først en snut... deretter blitt satt over til 3 forskjellige avdelinger (samme spørsmål "om jeg tar med 1 liter sprit med over 60% alkohol, går dette under narkotikalovgivningen da?") som sagt, 3 avdelinger og 5 forskjellige snut... endte jeg til slutt opp med mobilsvar... som igjen betyr at jeg aldri fikk noe svar, la igjen en beskjed på svarern, men ble aldri oppringt.

da jeg plutselig får den fikse ideen, siden snuten (les: idiotene) ikke klarte å svare på spørsmålet mitt på telefon... hvorfor ikke oppsøke dem...

samme spørsmål for entende gang, "om jeg tar med 1 liter sprit med over 60% alkohol, går dette under narkotikalovgivningen da?", forskjellen var her at jeg fikk svar.

"Ja! alkohol over 60% som blir stoppet i tollen uten spesiell tillatelse vil regnes som inførsel av et narkotikum, det er også ulovlig å besitte alkohol over 60%"

mulig disse snutene (2stk) har feil... men jeg vandra iallefall lykkelig hjem i den vishet om at jeg hadde rett

så til den dag dere motbeviser dette 100% så vil jeg glise frekt å si: IN YOUR FACE
Sitat av naiSt
beklager sen update... men har vært bortreist og alle samtalene med snut og toll har vært meningsløse (takk kjære telenor som tar seg grådig betalt for disse)

etter å ha snakka med først 2 forskjellige tollere som begge henviste meg til hverandre for deretter snuten, ringte jeg 02800 (eller hva faen nummeret var) og snakka med først en snut... deretter blitt satt over til 3 forskjellige avdelinger (samme spørsmål "om jeg tar med 1 liter sprit med over 60% alkohol, går dette under narkotikalovgivningen da?") som sagt, 3 avdelinger og 5 forskjellige snut... endte jeg til slutt opp med mobilsvar... som igjen betyr at jeg aldri fikk noe svar, la igjen en beskjed på svarern, men ble aldri oppringt.

da jeg plutselig får den fikse ideen, siden snuten (les: idiotene) ikke klarte å svare på spørsmålet mitt på telefon... hvorfor ikke oppsøke dem...

samme spørsmål for entende gang, "om jeg tar med 1 liter sprit med over 60% alkohol, går dette under narkotikalovgivningen da?", forskjellen var her at jeg fikk svar.

"Ja! alkohol over 60% som blir stoppet i tollen uten spesiell tillatelse vil regnes som inførsel av et narkotikum, det er også ulovlig å besitte alkohol over 60%"

mulig disse snutene (2stk) har feil... men jeg vandra iallefall lykkelig hjem i den vishet om at jeg hadde rett

så til den dag dere motbeviser dette 100% så vil jeg glise frekt å si: IN YOUR FACE
Vis hele sitatet...

Das is korrekt. All besittelse av alkohol over 60% (smugler, kjøpt, hjemmelaget osv) regnes som besittelse av narkotika.
Skal du ha "lovlig" alkohol i norge over 60% blir det legesprit.
Bryr meg fint lite om det er riktig eller ikke, men KP for innsats, naiSt =)

edit: Hm, nei, mine 2 KP er borte! >
Sist endret av Cordell; 4. mai 2007 kl. 07:19.